-
filmen "Blade Runner" fylder 20 år
Jeg så den første gang i 1984 i den nu
hedengangne biograf, Klaptræet, der lå inde på
Kultorvet. I min lettere tåget hukommelse fra den
tid mindes jeg, at Klaptræet havde den fast på repertoiret
i adskillige år. Allerede
dengang opnåede den en slags kultstatus og blev ligestillet
med et par andre af Klaptræets faste 80'er-programpunkter "Clockwork
Orange" og "Sidste tango i Paris". Det var i en tid hvor de sidste
dønninger fra punkmusikken stadig hang over København og
hvor - i hvert fald - nogle af os forsøgte at finde
fodfæstet mellem en status som dugfriske studenter
og mere seriøse voksne, der skulle blive til et
eller andet fornuftigt.
Dengang passede
filmens univers ind i hele den dødsromantik som var
tidens tone. Det var moderne med depressioner,
eller rettere at foregive dem. Det var tider med
musikalske navne som The Cure og Joy Division, og man
var ganske hip, hvis man fandt litterær inspiration
i Albert Camus' eksistentialistiske værker. Fremtiden
var i høj grad uinteressant, og hvis den overhovedet
var tilstedeværende, så tegnede den aldeles ikke
lys og lovende. Storbyer hærget af syreregn, en gold verden
efter 3. verdenskrig, og en logisk flugt mod
offworld-kolonier i det ydre rum. Alt dette virkede
blot rigtig godt set dengang ( - og ikke mindst
fremragende visualiseret!) 
Filmens univers
blev som født ud af dens tidlige samtid (udsendt
første gang i juni 82 i USA). Alt blot projiceret og forstørret 37 år frem. Den var kort
sagt det som man betegnede som "en god
film" på det tidspunkt. En film der absolut var
værd at se igen. Senere har jeg læst, at den
faktisk fik usle anmeldelser ved premieren i USA.
Anmeldelser som man dog snart fik revideret over i
mere positiv retning. Hvordan kritikerskaren modtog
den herhjemme, erindrer jeg ikke.
Men jeg så den igen. Dog
først 6 år senere. Til et Open Air-filmarrangement
ved Musikhuset i Århus. Hvilket var nøjagtig som
beskrevet. Hverken værre eller bedre. Et stort lærred var sat op under åben
himmel på pladsen ved siden af Musikhuset. En helt
igennem tåbelig måde at se film på, når jeg nu
tænker tilbage. Det var
samme aften som Tyskland havde besejret England i
semifinalen VM90 efter straffesparkskonkurrence. Vi
var en lille flok der efter kampen spadserede ned til
arrangementet, for at se/gense filmen i den
århusianske sommernat.
Den aften blev jeg ikke desto mindre ramt. Det slog mig hvor
fremragende filmen var. Og hvor langt foran sin tid
den i virkeligheden også var - eller nærmere hvor
langt ud over sin samtid den egentlig rakte. Det blev
nemlig
ikke et sentimentalt gensyn, ikke et minde fra nogle
forvirrede år i en post-teenage tilværelse som man
egentlig havde smidt bag sig med en gemytlig
hovedrysten. Filmen var blevet endnu mere vedkommende og
tilstedeværende nu 6 år efter. Med helt nye
dimensioner, med sofistikerede og, i virkeligheden,
banale problemstillinger om hvad et liv er og hvem
der skal - og kan tillade sig at - definere og afslutte det. Altsammen kogt op
over det klassiske livsdilemma: "Hvem er jeg egentlig?".
Det var kampen mellem "kunstner" og
"kunstværk", mellem menneske og maskine,
og det interessante der må ske når det skabte værk
overtrumfer dets egen skaber.
Nogle fænges af den slags, nogle gør
ikke. Jeg tilhører den første slags. Det er sikkert
en art neurose at hige efter en eller anden
dybere forståelse, der ofte blot ligner en tvivlsom
eksistens. Men her
var tale om et emotionelt hit, der greb dybt og
hårdt. Det var ikke bare en god film. Det var
en fantastisk historie, der var helt formidabel
skildret. Hermed var der gjort plads til et stykke klassisk kunst, i min
lille begrebsverden.

Selve
filmen bygger på romanen "Do Androids dream of
Electric Sheep", skrevet af den amerikanske Sci-Fi
forfatter Philip K. Dick. Bogen stammer fra
1968 og blev forsøgt filmatiseret adskillige gange op gennem
70'erne uden held. Inden den
engelske instruktør Ridley Scott slog sine næver
omkring den og skabte værket "Blade Runner".
Det bør nævnes, at selve bogen ikke har det store
med filmen at gøre. Grundskelettet er der, mange af
personerne er blevet overført, men bogen er
væsentlig mere afdæmpet end filmen. Hovedpersonen
Rick Deckard er en langt mindre kynisk jæger og hans
store ambition med at dræbe Nexus 6-androider (som
er betegnelsen for bogens replikanter) er at kunne
købe et rigtigt får, som erstatning for den
elektriske udgave han har gående i en indhegning
oppe på sit tag. Et ægte får vil nemlig give ham
prestige. Selve filmens titel har heller intet med bogen at
gøre, men er snuppet fra et aldrig visualiseret
filmmanuskript (Blade Runner - a movie, fra 1979) af beatnik-forfatteren
William S. Burroughs.
Philip K. Dick døde i 1982, altså filmens premiereår, men
han nåede
akkurat at se Ridley Scotts visualisering og skulle
efter sigende have udbrudt: "This is not like
anything we have seen before... It isn't like
anything that has ever been made". Og ret
fik han, den gode Dick! Omkring Dick bør tilføjes at han var
en lidt forhutlet forfatter. Præget af alvorlige
psykiske problemer og narkomani formåede han
alligevel at producere en
pæn sjat noveller og romaner. Han fik aldrig noget
større gennembrud i sin samtid, ikke uden for Sci-Fi
kredse, men eftertiden har
forsøgt at gøre skaden god. "Blade Runner"
blev den første filmatisering. Siden kom "Total Recall"
(1989) med Arnold Schwarzenegger i hovedrollen, som er inspireret af en hans
utallige noveller, og nu - i august dette år - får en anden
film, også bygget på en af novellerne, "Minority
Report", premiere. Instrueret af Steven
Spielberg. De foreløbige anmeldelser lover godt for
den, selvom vi desværre skal belemres med den
enerverende flødebolle, Tom Cruise, i en hovedrolle.
Men tilbage til "Blade Runner". Da den
kom frem, blev den karakteriseret som en Sci-Fi film,
men var det i virkeligheden ikke i traditionel
forstand. Der var ingen intergalaktiske rumrejser år
200X over den, heller intet Star Trek eller Star Wars,
eller mystiske UFO-invasioner. Hele handlingen er plantet
her på
jorden (Terra, i filmens sprog). I et fremtidigt Los Angeles
ødelagt af miljøforurening og atomkrig.
Størsteparten af byen henligger i evigt mørke og
regnvejr og er beboet af folk der ikke har andet
alternativ. Byens store erhvervsmæssige fixpunkt,
The Tyrrell Corporation, har specialiseret sig i at
fremstille menneskelignende robotter, replikanter
eller androider i Dicks terminologi, der kan fungere
som slavearbejdere på diverse rumkolonier, hvor de
rige og smartere dele af menneskeheden er flygtet til.
Replikanterne betragtes som uønsket på jorden. Hvis
og når nogle af replikanterne, som efterhånden
bliver mere og mere oprørske og selvbevidste i takt med
genteknologiske fremskridt, alligevel
"forvilder" sig til jorden, bliver de jaget
vildt for specielle enheder, de såkaldte "Blade
Runner-Units". Det er her historien
begynder.
Netop fordi "Blade Runner" ikke kunne
karakteriseres som en traditionel Sci-Fi film, fik
den snart et andet begreb hæftet på sig af de
filmkyndige: Future Noir. Inspirationen var hentet
fra 40'erne og 50'ernes amerikanske Film Noir. En
serie film som havde sine forbilleder i 30'ernes
amerikanske krimi-litteratur med Raymond Chandler og
Dashiell Hammett som de mest kendte. En gennemgående
skuespiller i Film Noir-perioden blev Humphrey
Bogart. Han nåede både at spille
Hammett-detektiven, Sam Spade, og Chandlers ditto,
Philp Marlowe. Han havde også en af sine klassiske
glansroller i den til
dato mest elskede og roste Film Noir -
"Casablanca" (fra 1942). Et gennemgående træk i
filmene var natten, mørket, ja, det ligger i
begrebet, og temmelig avancerede plots, hvor en
"mand af folket" kæmpede med, mod og for
sine egne
moralbegreber mod en korrupt og uigennemskuelig
omverden. Meget firkantet skåret. Men det gør kun
linien klarere til "Blade Runner" og
hovedpersonen Rick Deckard, i filmskikkelse af Harrison Ford.
En pudsig detalje omkring Harrison Ford og
"Blade Runner" blev i øvrigt, at han aldrig selv var
vild med sin rolle. Han fik for mange klø i
filmen, efter egen mening. Dette selvfølgelig fra en
mand der netop havde spillet Han Solo i "Star Wars"
og var i gang med "Indiana
Jones"-eventyrerne. Men for at afrunde
ovenstående: jeg aner faktisk ikke, om der nogensinde er
lavet andre film der har fået Future Noir-begrebet
hæftet på sig. Men Sci-Fi er også en ganske
passende - omend ikke altid lige vellykket - genre,
det andet bliver en tand for akademisk. Selvom linket
til fortiden kan være interessant nok.
Som nævnt havde filmen premiere i 1982, og 10 år
senere kom en revideret version ud i biograferne. Den
første, af nogle benævnt "The International Cut" fordi den blev versionen som først gik
verden rundt, slutter med en slags happy-end. Deckard
stikker af med den smækre replikantmodel, Rachel
(spillet af (Mary) Sean Young), og kører
bort fra mørket i Los Angeles. Det var den
afslutning som Ridley
Scott blev pålagt fra producenten. De følsomme
amerikanere brød sig ikke om det originale
manuskript. Det var for dystert.
Resultatet af dette, fik vi først at se 10 år
senere, da "Director's Cut"-versionen kom. Her var de
Hollywood-formildende elementer skrabet bort. Dette var det tænkte værk som
blev fuldbyrdet. Vi fik sandheden om Rick Deckard
serveret. Den som man mistænkte allerede ved første
gennemsyn. At Deckard selv var en af dem, som han
jagtede. Helt uvidende om sin egen skæbne, jf. hans
egne ord:
Replicants are like any other machine. They're
either a benefit or a hazard. If they're a benefit,
it's not my problem.
Beviset blev drømmesekvensen med en enhjørning,
som var blevet klippet bort i første version. Dette
sat sammen med den gamle Blade Runner, Gaff, der i
slutscenen smider en lille papirsorigami af en
enhjørning foran Deckard. Gaff kendte drømmen, for
den var indplanteret som resten af hans hukommelse.
Ergo var Deckard ikke et menneske, men endnu et
mekanisk produkt, der var skabt med en ting for øje:
Commerce is our goal here at Tyrell. "More
human than human" is our motto.
Ridley Scott bekræftede selv senere, at han hele
tiden havde anset Deckard som replikant. Dette
forklarer muligvis også logikken i at
replikantlederen, den ariske Nexus 6'er Roy Batty
(spillet af Rutger Hauer), skåner Deckard fra døden
efter deres lange kamp. Akkurat før hans egen
"levetid" rinder ud. Hvilket var et af de
interessante mysterier i den tidligere version.
En anden forskel mellem de to versioner var at
Deckards forklarende Voice-Over forsvandt i "Director's
Cut". Personlig synes jeg ikke, at det var den
store gevinst. De kommentarer var ganske hyggelige -
og såmænd meningsgivende nok.
Men jeg ved, at andre aficionados betragtede
dem som unødvendig pop. Det må så forblive en
smagssag. Det væsentlige blev dog at filmen fandt
tilbage til sin tænkte handling. At det så også
forekom som en fed fidus for Ridley Scott med
relanceringen 10 år efter, kan man sagtens leve
med.
Nu er der så gået 10 år yderligere og filmens
real-time er kun 17 år foran os. Jeg har siden set
den adskillige gange på video, og to gange ved
specielle biografopsætninger. En gang i det gamle
filmmuseum på Christianshavn (det er nu rykket ind i
Gothersgade og hedder Cinemateket), og senest ved en
særforestilling sidste år i Cinemaxx's store sal. Og
den holder stadig, selv i en lettere slidt version.
Hele setup'et, kulisserne, scenarierne, virker på
ingen måde overhalet af hverken tiden eller de
nyeste og heftigste computeranimationer. "Blade
Runner" kunne sagtens være en film fra dagen i
går eller for dagen i morgen, hvilket næsten er det
mest fantastiske ved den. Den ældes ikke, og hvis
det nogensinde sker, gør den det langsomt og smukt.
Jeg indrømmer, at jeg er farvet, har været solgt
siden længe tilbage, men ingen skal bilde mig ind at de
kan tidfæste den til for 20 år siden. Og netop
dette fortæller også sin egen lille historie om,
hvad klassikerne støbes af. Langtidsholdbarheden.
Sluttelig: en af de sekvenser jeg holder mest af
fra filmen er
Roy Batty's dødsscene. Han, maskinen, har besejret
sin skaber, Eldon Tyrell, i skak. Har derefter slået
ham ihjel, fordi han ikke vil give ham mere
"levetid", og har i øvrigt været flabet
nok til at recitere frit af den engelske 1800-tals
digter William Blake. Han har nærmest slået sin
plageånd Deckard ihjel, for så alligevel at redde
ham. Måske med fornemmelsen af de to er hinanden lig
og måske som sin allersidste magtdemonstration, han
kan akkurat stadig bestemme over andres liv og død?
Tungt sætter han sig i hvert fald som en anden
indianerhøvding og siger sine sidste ord, inden hans
naturgivne "retirement".
I've seen things you people wouldn't believe.
Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I
watched c-beams ... glitter in the dark near
Tanhauser Gate. All those ... moments will be lost
... in time, like tears ... in rain. Time ... to die
Åh jo! Så tørt og åndfuldt dør kun en maskine,
der er ved at blive alt andet end maskinel!
Hernede i biksen dør vi selvfølgelig ikke, men
det nærmer sig lukketid. Det forlyder at der vil
komme en DVD senere på efteråret, i anledning af 20
året for premieren. Måske bliver det først efter
nytår. En DVD som rummer en ny Special Edition af
filmen. Med flere af de første fraklip genindsat af
Scott selv. Og mon ikke der - under alle
omstændigheder - kommer en chance for at se eller
gense filmen igen snart. På et stort lærred.
Opfordringen herfra skal i hvert fald lyde: Se den
hvor end muligheden byder sig! Den vil altid være
pengene værd.
Et par links at gå hjem på:
Filmens
officielle hjemmeside (formoder jeg. Den er i
hvert fald glimrende)
En
encyklopædi om filmen (fra samme hjemmeside.
Altid god at have ved hånden)
Og et lille ekstra hint:
I 1997 udkom "Blade Runner" som
computerspil. Det kan kun anbefales, også nu 5 år
efter. Der er nappet mængder af scener fra filmen,
som man kan spille sig rundt i. Men samtidig har man
skabt en egen historie, inspireret lige så meget af
Philip K. Dick's oprindelige roman som af filmen.
Spillet kan formodentlig stadig købes i en eller
anden billig brugt-udgave i en gameshop - det var
sådan jeg fandt mit for 2 år siden. Og jeg spiller
det stadig med stor fornøjelse!
Jan Saxo