Dynamo
- Defending the honour of Kiev
af Andy Dougan, 243 sider
Four Estate, London - 2001
Kort efter nytår (helt præcis den 4. januar 2001) kunne
man i Tipsbladet læse en større - og ganske
glimrende - omtale af ovenstående relativt nye
britiske bogudgivelse, der daterer sig til sidste
forår.
Et af de små frynsegoder, man som undertegnede kan have ved at
arbejde på et bibliotek, er at man
via et par gode kollegaers hjælp relativt nemt kan
bestille litteratur hjem fra det store udland. Også
selv om denne litteratur umiddelbart falder langt fra
bibliotekets lovmæssigt givne fagområder. På den
måde
er det lykkedes mig at få fingre i et rimeligt
dugfrisk eksemplar af denne bog fra British Library.
For at - i første omgang - blot at få den mellem
fingrene til den nysgerrige gennemlæsning, som
Tipsbladets artikel fra januar inspirerede til.
Således sket. Nu virker det så oplagt, at forsøge at putte et par egne ord på
bogen. Man bør vel være et skarn andet,
omstændighederne taget i betragtning. Det er nemlig
en utrolig og ganske unik historie, som Andy Dougan
vil fortælle med sin bog.
En historie om nogle af fodboldens mere
grusomme skæbner. En historie om Østeuropas nok
største fodboldklub, en klub som de fleste herhjemme
mest kender ganske godt af navn, især fordi et par danske
klubber har stiftet et mindre heldigt bekendtskab med
dem inden for det sidste 10-12 år. En enkelt hjemlig
klub i randen af det københavnske område endda to gange. Det er samtidig en
historie fra de ellers bugnende historiebøger om 2.
verdenskrig, som aldrig rigtig er
blevet fortalt. Til dels fordi man aldrig har ønsket
den fortalt. Men alligevel har den været kendt i et
vist omfang som myte fra den gamle sovjetiske
eftertidspropaganda. Også her i Vesteuropa. Endda så meget at
den har dannet grundlag for en godt 20 år gammel
film. En film som i virkeligheden ikke har meget med
dette lille stykke fodboldhistorie fra Kiev og
Ukraine at gøre. De virkelige begivenheder danner
blot inspiration for handlingen i John Huston-filmen
"Victory" (fra 1981), men er flyttet fra det dengang
lukkede Kiev og sovjetrepublikken Ukraine til det
mere attraktive Paris, hvor en flok allierede
krigsfanger duellerer mod den tyske besættelsesmagt på en
fodboldbane. Jeg tilstår at jeg ikke ved hvordan det
ender, da jeg aldrig har set filmen og ej heller har
kunnet støve den frem. Men formodentlig går det
anderledes godt for Sylvester Stallone, Michael Caine,
og de andre
hovedrolle-indehavere, heriblandt en del fodboldnotabiliteter som Pelé, Bobby Moore, og
Osvaldo Ardiles, end det gik for den rigtige
histories hovedpersoner.

Dynamo - eller rettere Dinamo - Kiev blev
som alle andre Dynamo-foretagender dannet som en
politiets klub i 20'ernes nu fortidige
Sovjetunionen. I begyndelsen var det helt
bogstaveligt politifolk som spillede på holdene, men
relativt hurtigt forstod man at spillermaterialet var
relativt begrænset. Men politifolk kunne nemt blive
et vidt begreb under et totalitært regime, og nogle
af dem behøvede såmænd ikke at lave andet end at
spille fodbold. Dermed dannedes basis for en slags
professionalisme, som naturligvis - efter egne
begreber - intet havde med
vestens kapitalistiske professionelle at gøre, men
dog alligevel afspejlede noget der tilnærmelsesvis
kunne ligne samme vilkår for
spillerne. Det blev en god fidus for
fodboldklubberne, der alle var statsstyret og
statsfinancieret, uanset om rødderne lå i politiet,
militæret, jernbanedriften, eller et
lokalt stålværk.
Selvom baggrunden, hos politiet, var
den samme for Dynamo-klubberne, var der forskelle. Et
folk der lever underordnet et andet folk opbygger
nemt en identitet omkring en fodboldklub, som fx.
catalanerne har gjort det i Spanien omkring FC
Barcelona. Således også dengang i 20- og 30'ernes
Sovjetunionen. Der var forskel på
Kievs og Moskvas Dynamo'er. Og når Kievs Dynamoer
hurtigt manifesterede sig i den sovjetiske fodboldturnering blev klubben
naturligt også en
slags lokal samlingspunkt for ukrainerne uden i
virkeligheden at være nogen modsætning til det
etablerede Sovjetsystem. Men det var midt i Stalin-tidens
terror og generelle armod, hvor
tvangskollektivisering og håbløs planøkonomi fik
et ellers frodigt landbrugsland som Ukraine til at
kæmpe med tilbagevendende hungersnød. Man
behøvede et håb i dagligdagen og et godt
fodboldhold blev en lille trøst.

Da 2. verdenskrig begyndte i 1939
lavede Hitler og Stalin en gensidig ikke-angrebspagt,
der dels betød at de delte Polen mellem sig og
samtidig gav tyskerne - på den ene side - frit
råderum i resten af Østeuropa, mens Sovjetunionen
kunne besætte de baltiske lande og forsøge det
samme med Finland. To år senere brød Hitler pagten
og tog Stalin og Den Røde Hær på sengen. På et
par måneder væltede den tyske hær frem mod Moskva
med Stalins tropper på flugt foran sig. Ukraine blev
besat og inkluderet i det tyske lebensraum østover.
Det er her at Andy Dougans bog
begynder. Om aftenen før tyskernes invasion, ved et
bryllup mellem to ansatte på en brødfabrik med det
elegante navn, nr. 3, i Kiev. Denne brødfabrik bliver
en slags nøgle til de begivenheder, som Dougan
skildrer. På bryllupsaftenen mens alt stadig er
idyl, tænker gommen på to inviterede gæster som
begge har meldt afbud. Den ene er en stjernespiller,
Shchegotsky, fra Dynamo Kiev, der trods ry som
letlevende playboy med hang til kvinder og fest har valgt at blive hjemme for at forberede
sig på næste dags kamp. Den anden er en mand med
gode forbindelser i systemet, en tjekkisk immigrant
ved navn Kordik, en mand der simpelthen er god at
kende og stå sig godt med af "statusmæssige
årsager" og som desuden bestyrer en
anden brødfabrik i nabolaget.
Shchegotsky kommer aldrig til at spille
nogen kamp næste dag. Krigsudbruddet stopper al
normal aktivitet og som en mere eller mindre
autoriserede del af politiet bliver Dynamo-spillerne også efterhånden involveret i det
desperate forsvar af byen, der falder efter et par
ugers kamp. Kun tre måneder efter det tyske angreb
begyndte. Mens Shchegotskys skæbne fortoner sig i
det uvisse efter den tyske besættelse, så får
Kordik en ny betydning. Han forstår at begå hos
tyskerne, som han gjorde under Stalin, og bliver ny
chef for netop Brødfabrik nr. 3. Kordik beskrives af
Dougan som en lille fed mand, der egentlig ikke bryder sig
synderligt om Kiev eller ukrainere, men er havnet i
byen som følge af en gammel kærlighedsaffære. Men han
har et ømt punkt. Han er sportsgal og især elsker
han fodbold og Dynamo Kiev. En dag i sin nye
tilværelse under tysk overkommando møder han
tilfældigt et af sine gamle idoler, Dynamo-målmanden
Trusevich. Frisat fra en interneringslejr har Trusevich
hutlet sig rundt i byen, i simpel kamp for blot at
overleve. Kordik bliver så begejstret ved mødet at
han tilbyder Trusevich et job på sin brødfabrik, og
begynder samtidig at lufte sin lille personlige
drøm. Han vil gerne samle et fodboldhold omkring
fabrikken, arbejderne behøver noget underholdning
midt i elendighederne. Han får Trusevich med på
idéen og målmanden lykkes efterhånden med at finde
de spillere fra Dynamo, som stadig er i Kiev -
og i det hele taget i live. Brødfabrik nr. 3 får
sig et lille fodboldhold, i første omgang til intern
fornøjelse.

Samtidig er der andre kræfter i gang for at lave
en egentlig turnering. En fodboldglad journalist,
Shvetsov, på
et tyskervenligt ukrainsk dagblad får
besættelsesmagtens godkendelse til at etablere en
lille turnering, igen motiveret med et forsøg på at løfte
humøret hos byens plagede indbyggere. Han danner sit
eget hold, Rukh (det betyder "Bevægelse"
eller "Movement" på engelsk), et slags ukrainsk nationalisthold
og ønsker samtidig at få overtalt nogle af de gamle
Dynamo-spillere til at deltage på sit hold. Men de
nægter, Shvetsovs rygte er ikke det bedste, og de vil
hellere fortsætte sammen omkring Brødfabrik nr.
3.
I sommeren 1942, knap et år efter
den tyske besættelse, afvikles turneringen. Ud over
nationalistholdet, Rukh, deltager et par militærhold
af henholdsvis ungarere og rumænere, begge som dele af wehrmacht,
sammen med to regulære tyske hold. Det lykkes også den
foretagsomme Gordik at få sit hold med. Brødfabrik
nr. 3's hold får navnet FC Start - navnet er blot
valgt som et gængs sportsudtryk.
Det viser sig hurtigt at
Start-mandskabet er et glimrende hold, de fleste af
spillernes fælles fortid i Dynamo fornægter sig
ikke. Trods dårlige
vilkår udspiller de de andre hold. I begyndelsen
irriterer det mest Shvetsov og præger hans referater
fra kampene, især da hans eget
hold taber 0-8. Den tyske overmagt tager - i første
omgang - situationen roligt, også da det ene af
deres egne hold taber. Men efterhånden begynder Start at få
"stjernestatus" blandt de menige
Kiev-borgere og bliver en slags symbol på den gryende
modstand mod tyskerne.
For de menige ukrainere var
udsigten til tysk overherredømme fremfor russisk
måske nok i de første krigsdage som et valg mellem pest og kolera.
Men tyskernes grusomhed ændrede
hurtigt sagen. Massedeportationer af ukrainere til
Tyskland som "slavearbejdere" og den
systematiske holocaust på Kievs jødiske befolkning
satte snart sine spor. Kievs indbyggertal faldt fra
400.000 til kun 80.000 på et par år under krigen.
Det Hitler'ske lebensraum handlede bogstaveligt om at
udrydde mennesker, der ikke passede i den germanske
race-ideologi. På den baggrund blev Starts
overbevisende fodboldspil et lille håb for Kievs
"undermennesker". Ganske
betragteligt endda da de besejrede det bedste af de
tyske hold, Flakelf, et hold fra det tyske
militæraristrokrati i Luftwaffe. De tyske
"overmennesker" blev udraderet med 5-1 på
fodboldbanen og wehrmacht begyndte at ane
uråd. Man etablerede prompte en revanchekamp, der
skulle spilles tre dage efter første opgør. Nu var
fodboldkampene ikke bare sjov længere.

Søndag den 9. august 1942 bliver
så den kamp spillet, som senere døbes til "Dødens
kamp". Flakelf har til lejligheden
forstærket sig med et par friske folk, mens Start
stiller med sine samme 11 mand fra brødfabrikken. På
stadion er stemningen spændt.
It was another stiflingly hot day
at the height of a hot mid-summer. As the crowds
thronged down the long path to the ground they were
met with the sight of anxious-looking Wehrmacht
soldiers stationed along the route. Dog handlers with
powerfully-built Alsatians were also standing by to
maintain good order. This was a new development, a
clear sign of how seriously the Germans were taking
this fixture.
Også i omklædningsrummet oplever
Start-spillerne at denne kamp er meget mere end et
spørgsmål om prestige. Dommeren kommer ind i SS-uniform og
præsenterer sig.
Men Start-spillerne undlader at
"heile" før kickoff. Istedet placerer
de hånden på brystet og tyer til et fælles sovjetisk kampråb "fizculthura", der
nærmest kan oversættes med til "længe leve
sporten". Den gestus opildner den lokale del af
tilskuerne, men behager ikke den tyske overmagt og
den i forvejen partiske dommer fra SS. For Flakelf
bliver alt tilladt på banen, og Start kommer hurtigt
bagud. Men efterhånden finder de et eget spil, de er
teknisk bedre og med organisationen fra Dynamo-tiden før
krigen kan de udmanøvrere modstandernes brutalitet. Ved pausen
fører Start 3-1 og de ukrainske dele af stadion er i
oprør.
The groans which greeted
Flakelf lead had long been forgotten. They sang and
they cheered and they danced. Braver souls headed
for the grandstand where, emboldened by their
team's performance, they jeered and taunted the
German officers and dignitaries.
I omklædningsrummet får
Start-spillerne igen besøg af SS. En officer roser
deres spil, men understreger samtidig at de ikke skal
regne med at vinde kampen. Udenfor lykkes det tyskere
og lokalt politi at få ro på gemytterne igen. Men
stemningen efter pausen er trykket. Tilskuerne er
rykket så tæt ind omkring sidelinierne, at også de
tyske spillere bliver rystet af atmosfæren. Start
bevarer føringen og udbygger til 5-3.
Pludselig dribler en af deres spillere sig igennem
fra eget forsvar og gennem tyskernes og er helt fri. Foran et åbent mål vælger han
demonstrativt at stoppe bolden, og i stedet for at
score yderligere, vender han rundt og sender bolden
tilbage i spil. Det bliver for meget for dommeren,
han fløjter kampen af før tid. Ydmygelsen er blevet
for stor.

I følge myten og den tidligere officielle
propagandahistorie fra efterkrigstiden bliver hele
Start-holdet arresteret lige efter kampen. I nogle af
de første versioner af samme myte bliver hele holdet
også henrettet. I virkeligheden vandrer historien i
lang tid blot fra mund til mund, uden at blive
nedskrevet eller undersøgt nærmere. Man bryder sig
slet ikke om den fra officiel sovjetisk side. Unge
mænd der løber og spiller fodbold med
repræsentanter fra en forhadt besættelsesmagt, som resten
af imperiet ligger i krig med. Den passede ikke helt
ind i det billede man gerne ville have af "Den
store fædrelandskrig", som blev den
sovjetrussiske betegnelse for 2. verdenskrig. Først
sidst i 50'erne, efter Stalin, kommer historien på
skrift i en officiel version. Den hedder nu: hele
holdet arresteres efter kampen og fire af spillerne
bliver henrettet. Det betyder at de par
Start-spillere som stadig var i live efterhånden
godt kunne træde frem i offentligheden og lade sig
hylde. Men det bliver først meget senere før en af
de overlevende spillere, dribleren og wingen,
Goncharenko, kan fortælle mere om hvad der egentlig
skete. Det gør han i et radio-interview i 1996, fire
år efter Sovjetunionens endelige opløsning.
For der sker i
virkeligheden ingenting efter kampen. Tyskerne er ganske
påpasselige med ikke at skabe yderligere furore, og Start når
endda at spille en kamp mere en uges tid efter, uden
den store opmærksomhed. Igen er det en revanchekamp.
Mod
nationalistholdet, Rukh, som Start også vinder. Først
derefter møder Gestapo op på Brødfabrik nr. 3 og
arresterer de 11 spillere. De 10 af spillerne bliver
derefter sendt til KZ-lejren Siretz, uden for Kiev. Den sidste
forbliver i Gestapos varetægt. Hvor de fleste af de
gamle Dynamo-spillere tidligere har været politifolk
mere af navn end gavn, bliver midtbanespilleren
Korotkykh afsløret som aktiv NKVD-mand (=det
hemmelige sovjetiske politi), angiveligt
stukket af sin egen søster. Han bliver tortureret
til døde af Gestapo.
Tidlig morgen, den 24. februar 1943, bliver en
frygtelig morgen i Siretz-lejren. Dagen forinden har
de tyskbesatte områder af Sovjetimperiet været
præget af en stribe sabotage-aktioner fra
partisangrupper. Også Kiev. Den tyske gengældelse
falder hurtigt. I Siretz-lejren bliver fangerne
udkommanderet og stillet op i rækker. Dekretet fra
den øverstbefalende lyder på at hver tredje fange
skal henrettes som hævn for sabotagen. Princippet er
enkelt: de tyske soldater går ned gennem rækken og
tæller 1-2-og-bang-du-er-død. En geværkolbe banket
ind i ryggen, og en kugle i nakken. Tre af
Start-spillerne står det forkerte sted denne morgen.
Den ene er målmanden Trusevich, den anden Klimenko,
det var ham der demonstrativt undlod at score i
revanchekampen mod Flakelf, og den tredje en kleppert
ved navn Kuzmenko. Alle tre tidligere Dynamo-spillere.

Det er i store træk den historie som det har
taget den skotske journalist Andy Dougan tre år at
afdække. Dougan er selv Celtic-fan, han omtales i
hvert fald som sæsonkortholder på Celtic's
officielle hjemmeside, og har tidligere skrevet et par
biografier om blandt andre filminstruktøren Martin
Scorsese og en af Scorsese's favoritskuespillere Robert
de Niro (man behøver vel ikke at nævne Taxi Driver,
for at understrege ypperligheden i netop deres
samarbejde!). Jeg kender intet til de pågældende
biografier, men resultatet af arbejdet med
Dynamo-historien er blevet til en fremragende bog.
En
bog der mindst lige så meget er en historiebog, som
en fodboldbog. Men det kan simpelthen ikke være
anderledes, hvis man som Dougan vil forsøge at
kradse lidt dybere i den hidtidige historiske
overflade. Som læser føres man rundt i
ukrainsk historie, får tilsat lidt fodboldhistorie
både fra Ukraine og Sovjetunionen, og man får en
omfattende beretning om 2. verdenskrig og situationen
på østfronten. Men det går op i højere enhed
fordi Start-historien aldrig ville være andet end
toppen af et isbjerg uden - en fin lille
propaganda-historie for eftertiden som den har været.
Indtil denne bog blev skrevet.
Dougan får gjort
den til meget mere. En beretning om et fodboldhold og
dets menneskeskæbner og det bliver netop en af hans
pointer. For ham er Start-spillerne helte. Ikke af
ideologiske eller propagandistiske grunde. Men på
grund af deres fælles mod i situationen og deres
evner på fodboldbanen. Dette giver også beretningen alle de nuancer og
afstikkere, der gør den fængende for - i hvert fald
- undertegnede.
Skal man absolut savne noget, kunne det måske
være, at få sat mere kød på Start-historiens
betydning i dag. Andy Dougan har talt med en af 80'ernes
Dynamo-navne, Sergej Baltacha, som var en af de
første Sovjet-spillere der fik mulighed for at rejse
til vesten og som nu er bosiddende i Skotland. Men
hvordan ser nutidige storspillere som Rebrov, Luzhny,
og Shevchenko med rødder i Dynamo Kiev på
historien? De spillede alle på det Dynamo-hold der
nåede Champions League-semifinalen i 1999, hvor
modstanderen sjovt nok var Bayern München. Der kunne
sagtens smides en masse symbolik og efterkrigsgejl i
dette opgør den gang, nøjagtig som den engelske boulevardpresse
gør hver gang
England og Tyskland mødes i en fodboldkamp.
Jeg aner ikke om dette blev tilfældet med opgøret mellem
Dynamo og Bayern. Jeg husker blot kampen som en
fabelagtig fodboldkamp der endte 3-3, hvor tyskerne
nærmest blev udraderet i den første halve time og kom bagud 3-1 med bud på flere Dynamo-mål.
Men efter en heldig tysk reducering akkurat inden
pausen tabte ukrainerne helt pusten og måtte nøjes
med uafgjort. Bayern
vandt så hjemmekampen i München med 3-1, inden de
på mystisk vis tabte den efterfølgende finale til
Manchester United i overtiden.
På billedet til højre ses det monument som blev
rejst til ære for de fire henrettede Start-spillere.
Monumentet står ved Dynamo Stadion, det mindre af de
to stadions i Kiev, som klubben benytter. Det blev
rejst i 1971, på foranledning af en vis
Bresjnev, som var øverste præsident for hele
Sovjetimperiet op gennem 70'erne. Bresjnev var selv
ukrainer. Også på den baggrund kunne måske savne
en lidt mere klar vinkel fra nutidens Kiev i Dougans
bog. Dynamo's fortid som en af politiets klubber i
det gamle Sovjetimperium gør dem ikke ligefrem
pletfrie og man kan gætte på at det ikke er noget,
som de praler alt for meget med nu om dage. Samtidig kan man dog også konkludere at de er den af
østblok-dynamoerne som har overlevet bedst og
stærkest - og stadig med en stor tradition for
at fostre store spillere. Rebrov, Luzhny, og Shevchenko er
nævnt, men som den største står nok stadig
sprinterforwarden Oleg Blokhin, der i 1976 blev
kåret som Europas bedste spiller.
Når man tænker på de seneste tiårs Kiev kommer man heller ikke
uden om Valery Lobanovsky. Den gamle sure mand med
grisefjæset på trænerbænken. Hans specielle spilfilosofi
er meget teknisk funderet. Bygget omkring en stærk
defensiv med lynhurtige kontraløb og en spilautomatik, som man slet ikke tør tænke på hvor
mange træningstimer må have kostet at indøve. Den
spillestil har givet Dynamo to europæiske titler,
begge gange i den nu nedlagte Europa Cup for
pokalvindere, i 1976 og 1986. Det var den stil som
Lobanovsky lærte at kende fra sin egen tid som Dynamo-spiller
i begyndelsen af 60'erne, en stil som fandt sine
første kim allerede i 30'erne, og som heller ikke
var helt fremmed, da Start besejrede Flakelf.
Men for at vende tilbage udgangspunktet og i det
hele taget få afrundet denne lange smøre: Andy Dougan
har skrevet en fremragende bog og jeg smider fem ud
af fem mulige fadbamser på disken for dette værk -
alene fordi jeg er blevet beriget med et stykke
historie, som både er fascinerende og ganske utrolig.
Saxo