P4.
Ikke et navn, der sagde mig så meget indtil for nylig. Jo, jeg vidste
godt, når jeg tænkte efter, at det bogstav og det tal ikke længere
stod for Tværs med Tine Bryld og Det Elektriske Barometer.
I ved, hende socialrådgiveren, hvis to første svar på teenagernes
problemer altid var: "Har du snakket med dine forældre om
det?" og "Huskede I at bruge kondom?" –
ikke nødvendigvis i den rækkefølge. Og det musikprogram, hvor
firsernes unge kunne ønske at høre den seneste deprime single med The
Cure eller The Smiths, og de kunne få deres brev læst op hvis det gik
henad: "Jeg er så bange for atomkrigen... jeg hørte en
ambulance i går og troede at verden skulle gå under. Hvorfor?
Hvorfor skal der være krig? Hvorfor kan vi ikke bare være gode
venner? Jeg er bange for døden, og nu skal jeg også til eksamen.
Hvorfor er tysklærere så dumme, de forstår ingenting!"
Hvilket alle breve uden undtagelse gjorde.
Det program hedder Uland nu, for P4 skulle bruges til en ny landsdækkende
kanal. Den blev røvballernes holdeplads, og til sidst lykkedes det
– det bruneste brune, Giro 413, blev trukket skrigende og hylende væk
fra P3’s sendeflade som det sidste levn fra en svunden tid. Herefter
er P3 totalt styret af playlist-computeren, der serverer os Katapult,
Jesper Bæhrenz og Rollo & King døgnet rundt.
Rollo & King er dog heller ikke fremmede for P4, hvor man kan høre
det ene program efter det andet med snak fra gadekæret og ikke-truende
musik for aldrende mennesker. På sådan en søndag er der førnævnte Giro
413, der er Hotel Evergreen, der er en evig strøm af
regionalnyheder, og endelig er der et program, der hedder Det er
dansk. Der er i det hele taget lagt op til, at den store verden med
dens larmende og nymodne voldsomhed ikke behøver forstyrre den danske
kernefamilie. Og så er der radiosporten.
Bundet til P4
Deri ligger problemet. For mens man som regel kan ignorere det
midaldrende frikadellebrune danske hyggehelvede der er P4 hver eneste
dag, er det ikke muligt når man sidder og prøver at følge med i hvad
der sker i den anden ende af landet med éns elskede F.C. København.
Det er P4, der har monopol på at sende live fra de danske
superligastadions, og de misbruger det monopol intenst. Fodbolden
virker som en behagelig distraktion til det, der ellers foregår, som
er kvindehåndbold, herrehåndbold, ishockey og så gudhjælpemig en
venskabsbasketballkamp i Farum mellem nogle litauere fra Donatas’
gamle klub Zalgiris og et sammenbragt dansk hold, der aldrig har
spillet hverken med hinanden eller med den gæstende NBA-stjerne Magic
Johnson, der trak sig tilbage for snart ti år siden. Næste uge i P4:
Larry Bird, Ingemar Stenmark og Vitas Gerulaitis slutter sig til Anja
Andersens stjernehold, og kampen dækkes selvfølgelig live (samtidig
med at den sendes i fjernsynet).
Samtidig kommer reporterne ind fra siden med kommentarer fra diverse
stadions, når de ellers får lov, for det er tæt på at der skal
falde en undskyldning før man kan få lov til at falde ind, især når
musikken spiller. Søndag begyndte kl. 15.03 med at vi hørte Poul
Krebs med Johnny han var lige ved at blive sindssyg, og Johnny
var ikke ligefrem ene om de symptomer. Studieværten ævlede nemlig
videre om Poul Krebs’ kvaliteter i hvad der syntes som minutter,
indtil han til sidst nedlod sig til at melde, at dagens første scoring
var faldet på Viborg Stadion, hvorfra man kunne høre ildevarslende
klapsalver. Men nej, endelig ikke afbryde Poul Krebs.
Jeg vil vædde på, at havde man brudt ind i Poul Krebs ville P4’s
omstillingsborde blive oversvømmet af bistre bønder, der ikke kan
forstå hvorfor den kimbriske barde skal standses i sit sangforedrag
for at der skal snakkes om noget så banalt som fodbold. Hele
programmet er nemlig gearet til elskere af brun midaldrende musik og
ikke sportsinteresserede.
Musikken for de unge på 90
Lad os tage de rædsler, der blev spillet søndag: Førnævnte Poul
Krebs med Johnny 2000 – ja, det var et remix som er inkluderet
på den nye opsamling med Krebs, som netop er udkommet, og den plade er
naturligvis strålende og fyldt med klassikere. Det sagde radioen selv
den søndag. Lige så vidunderlige er The Beautiful South, som spillede
endnu en af deres dødsenstriste gråvejrssange om midtlivskrise, ’Till
You Can’t Tuck It In. Og vores musikelsker nåede for alvor en
raptus, da Mark Knopfler røg på. Knopfler i topform, konstaterede
han. Sjovt nok lyder Knopfler i topform præcis lige så røvsyg og
skindød som da Dire Straits begyndte deres modbydelige karriere for
snart 25 år siden.
Og således fortsatte det, med musik så røvsyg at det under
normale omstændigheder enten ville få mig til at falde i søvn (The
Style Councils kedelige jazzpopsang You’re the Best Thing og
Tim Finn, en af brødrene fra Crowded House – den kedelige af dem,
selvfølgelig!) eller løbe skrigende hen og slukke radioen (de rædsomme
Moonjam med en ny gang elevatormusik, og endnu et pinligt forsøg fra
Thomas Helmig på at formulere sig på engelsk).
Kun da Bruce Springsteens stemme brød igennem tristessen (Viborg
havde sat nummer to ind) var der håb, men det var selvfølgelig søvngængerindsatsen
Lovin’ You Is a Man’s Job fra hans automatpilotfase i 1992.
Afløst af et brunstigt "Mmmmmwwwooorghhh, det er mesteren selv,
Bruce Springsteen!". Næste gang kan du spille Badlands, og
hold så din kæft!
Time to gik videre med Søs Fenger, der rituelt myrdede C.V. Jørgensens
smukke Sæsonen er slut, så med Smokie, som umuligt kan være
populære hos mere intelligente livsformer end danske bonderøve –
dvs. alle andre mennesker i verden – med en sang fra deres
vi-spiller-kun-givtige-kopier-nu-plade. Som set på TV2. Og endelig en
Sanne Salomonsensang så kedelig, at generationer af folk i hele verden
gabte nok til at sende jorden væk fra sit kredsløb i et kort øjeblik.
Men vi har det jo sjovt
På dette tidspunkt var kampene ved at være færdige, og vores var den
sidste af de tre, men som det var tilfældet hele eftermiddagen var det
kun fra tid til anden, at vi nåede på besøg på stadion, da der jo
også skulle være plads til P4’s lusede musik.
Det var sgu det, der gjorde mig tosset, for jeg fatter simpelthen
ikke den indstilling der ligger bag et program som den søndagssport.
Jeg kan ikke få ind i hjernen, hvorfor man sender folk til stadions
rundt om i landet, hvis de kun sidder der for at afbryde en melodi i et
par sekunder og siden må vente til sangen er færdig til at kunne
komme til on the air. Og jeg kan heller ikke forstå hvorfor
superligaens reportere skal slås mod håndboldreportere, kvindehåndboldreportere,
ishockeyreportere, og så endda en venskabskamp i basketball med en
75-årig som dagens hovedperson, for at komme igennem med mål og
udvisninger.
Den øretæveindbydende gavflab i studiet (jeg foretrækker lige nu
ikke at undersøge, hvad han hedder, da jeg dermed håber at holde min
afsky på et trods alt tåleligt plan) sagde så sandt som jeg sidder
her, da der manglede tre-fire minutter af halvlegene: "Vi skal
tilbage til fodbolden, men vi har også kvindehåndbold i gang!"
Gu’ var der da ej! Der var pause. Det kunne man høre. Mens fodbolden
var i fuld gang slog man over til to haller med kvindehåndbold, og
begge steder kørte der musik i baggrunden, mens man i første omgang
kunne høre reporteren fortælle i detaljer, at nu var der sandelig små
børn der havde indtaget hallens gulv – ja, de hoppede såmænd på
madrasserne!
Men hvad kan man vente fra et studie, hvor sporten bliver gjort til
nar af P4-værten og hans kolleger? Det er altsammen hyggeligt, vi kan
grine ad det hele. Da Brøndby fik en mand smidt ud, kunne speakeren
fortælle, at Søren Colding hævdede at være blevet spyttet i
ansigtet af en Haderslevspiller. Han sagde, at det kunne man jo sikkert
se i slowmotion i TV3 samme aften, og, måske for at dække over at han
var kommet til at reklamere for en konkurrent, skyndte han og en
storgrinende studievært sig at konstatere, at det kunne ingen da
have lyst til at se på, for det var jo ulækkert! Jo, selvfølgelig
har vi da det! Det er højt drama i superligaen, og naturligvis er det
fascinerende og bør absolut ikke misses i Onside, men bønderne på P4
vil åbenbart helst se fodbold som den behagelige ting, der foregår i
baggrunden mens familiefaderen går rundt med en flad hat og hans børn
svinger med en skralde.
Det er bare ikke tilfældet, og hvis fodbold ikke betød noget
tidligere, så gør det det altså nu. Det er at pisse på folk, når
man ikke dækker det seriøst og sobert, og sidder og griner de
detaljer væk, der er det spændende i det hele. Og det er betegnende,
at tåben bag mikrofonen ikke kunne huske et dug af hvem der egentlig
spillede, og flere gange sovsede rundt i om det nu var Viborg eller FC
Midtjylland, der modtog AGF eller F.C. København lige i dag.
To timer tilbragt foran højttalerne i en selvpålagt og nødvendig
tortur. To timer tilbragt i afmagt og fortvivlelse over resultatet i
Jylland, og desuden to timer med en stadig dårligere tålmodighed
overfor et sportsprogram, der ikke sender sport. Og desuden to timer i
rædsel for om de skulle spille Zididadas nye plade.
Hvorfor kan vi ikke få lov til at høre noget fodbold i stedet for?
Samtidig er der jo musikprogrammer på de andre danske kanaler, og
FM-frekvenserne er, selv i randområderne, så velforsynede med
lokalradioer der spiller Poul Krebs til alle kløjs, at ingen kan
klage. Undtagen dem af os, der hader det flødeøre som pesten.
Lad dog de folk der er ligeglade med sport høre det, eller sætte
en plade på. Og lad så os andre få lov til at høre seriøs fodbold
uden en tone musik, tak.
-smølle