ADVARSEL! Efterfølgende enetale har ikke meget -
faktisk ikke noget som helst - med fodbold at gøre. Som bekendt kværner
vores gæster - især de berusede af slagsen, det vil sige ALLE - løs
om "alt mellem himmel og jord", og noget af det skal der da
også være plads til at videreformidle. Så da formanden for vore husværter
forleden en sjælden gang var forbi, og ikke var til at slippe af med,
udspandt der sig efterfølgende karske enetale, som vi har valgt at
dele med jer andre, inden I kan læse det i "Alt om Data"
eller i en - endnu mere - harmdirrende leder om "latterlige
webhotel- udbydere" - på www.cf.dk.
Og ikke kun for at føje vores husvært, men også fordi alle, der
kommer her forbi vores virtuelle bar, har en eller anden tilknytning
til EDB og webservices herunder især webhotel kundeforhold, og måske
kan bruge lidt kvalificeret input fra vores Webmaster. Vi gi'r ordet
til Karsten! (Red.)

"OK, jeg ved godt jeg er fuld!"
- Hader du ikke bare når en eller anden fuldemandsidiot til en fest
absolut vil "dele" noget med dig? Jeg gør ihvertfald,
og inden jeg når at tømme denne Carls Special og måske selv når den
tilstand, vil jeg fortælle dig om noget, der virkeligt pisser mig af!
De dersens latterlige webhoteller!!. Så vagt- havende bartender, lån
mig lige et øre og giv mig blot ti minutter inden jeg skal op og sætte
kartoflerne over. For denne historie er fra det virkelige liv - Og det
er ganske vist!
Når nysalget skal i hus
Vil du af med dit budskab, siger du? Og har du ikke midlerne til at
finanisere flyveblade, foldere og dagbladsannoncer? Jamen så er sagen
klar, for der findes nemlig en billig metode som nogen har valgt at
kalde for Internettet. Alle der idag har en computer som kan komme på
Internettet har mulighed for at kaste sig frådende over lige netop
dine sider sprængfyldt med dine fortællinger om langusternes vandring
under Atlanterhavet.
"Jaaaa, men jeg har ikke forstand på at få det ud på
Internettet, men......" - Intet problem! Den klarer vi skam også.
For til lige netop DET formål findes der noget som kaldes for
Webhoteller. For et beskedent beløb hver måned kan vi tilbyde dig, at
hele verden kan høre om de små krebsdyrs lange ture under oceanerne.
Og det vil da være oplagt at folk skal kunne finde dig ude på nettet
under navnet langustervandring.dk. Det klarer vi skam også. -
"Jooo, men det kan da godt være, at folk først vil se mit
budskab om aftenen, og....." - Jamen, det her kan skam ses 24
timer i døgnet året rundt. Intet problem.
"Hvad skal jeg så gøre for at komme igang?" - Du skal såmænd
blot skrive under her, og så ellers gå hjem og gøre fortællingerne
om dine små otte-benede venner klar, så hører du fra os.
Ovenstående er et eksempel på den aktivitet, man hos 99,9 % af
webhoteludbyderne vil kunne opleve, så snart kundens muldvarp skal se
dagens lys og pengesedlerne luftes.
Fra dag to og fremefter
To måneder efter begynder det så småt at halte med at få hentet
billederne af yndlingslangusteren frem på skærmen. Det er som om, der
bare ikke rigtigt sker noget. Og det er egentlig ikke så underligt,
for den kære webhoteludbyder har nemlig fået vokseværk og er derfor
i gang med at gøre den maskine, som vores hotelkunde kører på, større.
Man kan derfor naturligvis ikke bruge unødig tid på gamle kunder,
idet der jo er betalt for ydelsen og et nysalg ikke er relevant.
"Svare på emails? Ha! Det er jo garanteret noget med et billede
af et eller andet latterligt krebsdyr, der ikke kan komme frem på skærmen.
Nææææ! Nu skal der andre boller på suppen! For at overleve gælder
det om at få solgt noget!" - (En gammel kunde hos en
webhoteludbyder er for resten defineret som en, der har betalt
regningen, og derfor ikke kan bidrage med mere).
Nu går det rigtigt godt! Webhotellet udvider personalet - fra én
til to! Naturligvis for at kunne tage sig af nysalg og arbejde med at gøre
maskinparken større. Og vores langusterven? Bare ærgerligt.
En skønne dag har kunden fået nok og flytter til et andet
webhotel! Som for øvrigt bruger samme opskrift som før!
Og her er det så, der skal stoppes op! For hvordan sikrer man sig
imod den slags kunderytteri fra Webhoteludbyderens side? Hvad skal der
til for at opnå en stabil og tilfredsstillende drift fra kundens side?
Hvor man rent faktisk bliver taget alvorligt, og der også fokuseres på
dag to og fremefter?
Checklisten til kommende hotelkunder
Det er og bliver en jungle for nye kunder med et minimum af teknisk
indsigt. Men skal man belært af erfaringer endelig opsætte en
checkliste, kunne den meget nemt se således ud:
- Find et firma UDEN vokseværk
Spørg til firmaets øjeblikkelige maskinkapacitet og om eventuelle
udvidelsesplaner. Bliver de ved med at vokse? For så skal man igen være
på vagt. Det indebærer ofte en ustandselig gang flytten frem og
tilbage fra den ene server til den anden af kundens filer. Og ofte
glemmer udbyderne at rekonstruere de eventuelle specielle
rettigheder, dine biblioteker og filer måtte have. Derudover giver
dette masser af andre problemer med børnesygdomme, hvor eksisterende
kunder ikke kører i kortere eller længere perioder, fordi en ny
maskine ikke sættes op ordentligt.
- Hold dig fra udbydere der køber sig ind hos ANDRE
webhoteludbydere
Mange udbydere køber sig ind hos andre større udbydere. Det foregår
typisk sådan, at udbyder A køber eksempelvis 50 "pakker"
hos en større udbyder B, der så KUN lever af at sælge til andre
udbydere. Problemet består i, at der kommer for mange led ind i kæden,
hvilket kan forårsage adskillige problemer med kontakten til
kundeudbyderen. For udbyder A er afhængig af, at udbyder B's
maskinpark virker, og gør den ikke det, er både kunden og udbyder A
magtesløse! Den direkte kontakt til der, hvor kundens webhotelløsning
ligger, er derfor svær at få øje på.
-
Vær ikke bange for at betale for kvalitet
Også i denne branche følges pris og kvalitet ad. Jo billigere man
finder tilbudene, des mere bør man holde sig langt væk fra det.
Husk på at disse firmaer er i en konstant og en stigende konkurrence
med hinanden, der hele tiden kræver, at nysalg sættes i højsædet,
hvorfor chancen for en tilfredsstillende drift på lang sigt
formindskes.
- Check eventuelle referencer
Mange udbydere har referencer liggende som det kan være en god ide
at checke. Prøv at besøge en af de omtalte websites og vær endda
ikke bleg for at kontakte den pågældende for at høre deres
oplevelser.
Alternative løsninger med den blinde makker
En søgning på "webhotel" hos Jubii giver anledning til en
interessant øvelse. Prøv at klikke på et par af de fremfundne links
og prøv så at lytte til nødråbene fra de desperate
nichevirksomheder:
"50 MB disk plads, fri ASP/CGI, fri trafik, gratis domæne,
0 kroner i oprettelse og 5 kroner om måneden hos Arne Bjarnes
Webhotel".
Eller hvad med: "100 MB disk plads, fri trafik, fri
ASP/CGI/ODBC/KGB/CIA/FBI, gratis domæne, 0 kroner i oprettelse og 1
krone om måneden hos SvenBents webservice".
Om end ovennævnte kan være lettere overdrevet, er budskabet ikke
til at tage fejl af, og det ville klæde d'herrer ArneBjarne og
SvenBent at skrive sandheden:
"Hjælp! Vi er desperate nu! Vil du IKKE nok være kunde hos
mig, hva hva hva? Du skal få ALT til næsten ingen penge, og nu er der
også kommet en blind makker vi skal kæmpe mod!"
Men hvem er så denne blinde makker? Lad os sige goddag til vores
gamle venner Teledanmark, Cybercity og Worldonline. Og til vores nye
ven kaldet ADSL. Denne forkortelse kunne meget nemt stå for Alternativ
Der Sikrer Langusterne! Det gør det nu ikke, men det kan i praksis
være redningen for de små kunder og døden for de små webhoteller.
Tænk på et tal! Tænk på tallet 3!
- Et ADSL-abonnement med en router der har fast IP-adresse
- Et firewallprogram
- Et webserverprogram
Disse 3 ingredienser er hvad der skal til! Og nu er det lige
pludseligt DIG, der beder ArneBjarne og SvenBent kigge i vejviseren
efter at få lidt opmærksomhed.
ADSL-abonnementet
For omkring 400 kroner om måneden kan du nu stille alle billeder af
alle de krebsdyr, du har lyst til, til rådighed på Internettet, kun
begrænset af din PC's harddiskstørrelse.
Firewallprogrammet
Uvurderligt og uundværligt når din maskine pludseligt skal fungere
som webserver. Det sikrer at udefrakommende ikke tiltusker sig adgang
til din maskine på andre måder end du vil have dem til.
Webserverprogrammet
Et gratis program der rent faktisk sørger for at din PC opfører sig
som en webserver og returnerer langusterbilleder og tilhørende
beskrivelser.
"Jo, men er der da slet ingen ulemper?" - Naturligvis! Du
skal nu selv sørge for ting som backup og de problemer, man får ind på
livet ved at lade sin PC stå tændt 24 timer i døgnet. Men igen
bestemmer du jo selv, hvornår din maskine skal være webserver, og
hvornår den ikke skal være det.
Nu er 203.144.275.70 ikke ligefrem en brugervenlig måde at markedsføre
sig på, men for et beskedent beløb vil de tre førnævnte firmaer
skam godt sørge for, at langustervandring.dk henviser til den lille
sorte boks, du har fået stillet ved siden af din PC.
Fremtiden
Sandheden er nemlig den, at med indførelsen af ADSL kan enhver person
nu blive sit eget webhotel! Og til trods for leveringsproblemer med
routere, der vist ene og alene skyldes det typisk danske fænomen med,
at man ALDRIG lærer at tage højde for en succes, så er vejen banet
for, at vi kan få renset gevaldigt ud i denne branche. Det trænger
den alvorligt til.
Den store webhotelbrand er så småt igang - og undertegnede ser
ikke den store grund til at slukke den. Fremtiden vil vise hvem der
egentlig kommer til at gå nedenom og hjem - eventuelt under oceanerne.
Og i skrivende stund er domænet langustervandring.dk stadig ledigt.
Og for det ikke skal være løgn så... SHIT!! Jeg er den der er
smuttet! Kartoflerne koger jo ikke sig selv!
Karsten Heitmann, CF1