-
Peitersens bog har mange gode pointer, men er så langt fra sit
forlæg som Danmark er fra at vinde en knald-eller-fald-kamp i en
slutrunde
af Nikolaj Steen Møller (fra Brølet 44, juni
2004)
Der er ikke mange der kan opvise den samme forargelse som en
fodboldfan der føler at han (eller måske hun, selvom kvinder
forhåbentlig for dem selv er mindre koleriske i den retning) og hans
klub er blevet fremstillet forkert. Og når det foregår i en bog af
en forfatter, som man kan bruge absolutte evigheder på at være uenig
med, og at råbe ”sikke noget ævl” efter, når han og Svend Gehrs
kommenterer Champions League, så er det klart, at tættekammen pr.
refleks findes frem.
Peitersens cv er dog mere omfattende end som så. Han har
en baggrund som både træner og som socialpsykolog, og da
trænerkarrieren mest bemærkelsesværdigt omfatter et par år som
Brøndbytræner i firserne, hvor han klarede at forlise en 3-0-føring
fra første kamp mod Sportul Bukarest, og en periode som ansvarlig
for kvindelandsholdet, så er det nok det sidstnævnte man skal lægge
mest vægt på. Desuden anfører han en erfaring som kommentator til et
væld af fodboldkampe, og det er måske ret sigende: at oplevelsen er
kommet som iagttager af fanskarer, og ikke deltager i samme.
Hva’ grad fan er du?
Jeg mener, alene titlen skræmmer! ”Dem der ikke hopper…” –
eh, skal dette være et skrift der erklærer, at en rigtig fan er en
der lever for hoppestemning? Det er i virkeligheden en oldsag af en
sang, og normalt ville man alligevel synge ”Dem som…”. Det er
så desværre heller ikke den eneste gang, Peitersens definitioner
rammer en smule skævt, omend denne er den mest pedantiske at slå ned
på...
Nu skal det så medgives, at det er endog meget svært at definere en
vifte af antal mennesker der nærmer sig det sekscifrede, når man kun
har en trediedel af en bog på 170 sider til rådighed. Alt andet lige
er det vel lettere at beskrive hooligansubkulturen, da den også på
grund af sin ekstreme natur har været dækket i langt større detaljer
i årtier nu. Muligvis er det grunden til, at de sidste to trediedele
næsten udelukkende omfatter dette emne, historisk og aktuelt,
nationalt og internationalt.
Allerede kort inde i bogen opstiller Peitersen et skema for graderne
af entusiasme – ’tilhænger’, ’fan’ og ’supporter’ på en glidende
skala. Både ’fans’ og ’supportere’ beskrives som folk med en enøjet
indstilling til tingene og en højlydt deltagelse i kampene, og som
personer hvis hele dagligliv styres af sejr og nederlag til holdet.
Forskellen er, at ’supporteren’ deltager i en organiseret gruppe,
der desuden taler et indforstået sprog som er præget af udtryk fra
supporterforeningens medier – bl.a. et medlemsblad som dette.
RBC og likør på Vestegnen
Ikke ligefrem definitioner der giver megen plads til afvigelse, og
hvorfor Peitersen overhovedet vil prøve at lave så nøje en ramme for
folks adfærd er svært at forstå, da det slet, slet ikke kan dække
den enorme mangfoldighed der f.eks. findes i den københavnske
fanskare.
Definitionerne er da også det mest vaklende punkt i bogen. Som når
der opstilles en række punkter for hvad en ’ægte’ fan foretager sig.
Han er med til at lave tifoer! Han står op! Han bærer klubfarver! Og
han fremstilles langt hen ad vejen som en person med ret kompulsive
tendenser. Peitersen citerer længe fra den såkaldte Alle Hader Os-bog,
en Brøndbyfans memoirer, om nogle BIF-supportere som insisterer på
at høre Rockers By Choice, når de inden hver hjemmekamp besøger en
ven der er specielt velforsynet med julebryg året rundt, og med
diverse vamle likører. Måske et godt snapshot af vestegnsliv i
90’erne, men måske knap så rammende som mere end en stump
stemningsfyldt socialrealisme for de mange, der ikke har en
tvangstanke om at ødelægge deres system med Southern Comfort og
jammerlig amagerkansk hiphop inden dagens kamp.
Nostalgi med svingende tyngde
Peitersens beretninger fra datidens stadions, fra dagene hvor det
bestemt ikke var livligt at gå til fodbold i Danmark, er dog både
muntre og tankevækkende. Historien om den trommende fan, der til
sidst på grund af den manglende tilslutning pakker trommen væk,
minder om situationer man selv kunne opleve på Gentofte Stadion
inden 1992 – her var det efter sigende heller ikke populært at være
for højlydt, og da slet ikke at stå og skråle.
De beretninger er meget mere solide end når Birger så forklarer om
de første af supporterne, at de bar ’tørklæde bundet om håndleddet,
svedbånd om panden og svedbånd på begge håndled’. Jo, tørklæder om
armen var stort engang, og findes stadig, men svedbånd og pandebånd,
à la Mark Knopfler? Sagde folk så også ”knæhøj karse” dengang i
1993?
Det virker en kende historieforvrængende, ligesom forklaringen på
hvorfor Københavns fans står på langsiden, og Brøndbys bag det ene
mål.
”I dag er ’Faxe-tribunen’ på Brøndby Stadion Danmarks mest
markante ende. I klubber med en nyere historie og/eller et nyt
stadion finder man supportergrupperne på langsidens siddetribuner.
Eksempelvis afsnittet Nedre C i Parken og dele af Ceres-tribunen i
Århus. Det skyldes bl.a. at det europæiske fodboldforbund, UEFA, i
1989 vedtog, at der ikke måtte være ståpladser til europæiske kampe
(all-seater stadiums).”
Dette er jo i virkeligheden noget skrækkeligt sludder, for mens
Parken ganske rigtigt er et ret nyt stadion har den jo hele tiden
været udstyret med endetribuner – også dengang KB spillede
hjemmekampe der, før den blev moderniseret. ’Hockeybanen’ og
’Betonen’. Og ikke desto mindre var traditionen blandt KB’s fans at
opholde sig på det der dengang var ’den billige langside’, hvilket
igen fandt udtryk da folk først grupperede sig på A2/A3 i Parken og
stod op, og siden på Nedre C. Man havde sagtens kunne placere sig på
en af de dengang normalt tomme endetribuner dengang 1992, men valgte
at lade være.
Halstørklædepropelsvingning
Til sammenligning har Brøndby Stadion været udstyret med permanente
endetribuner siden – også 1992! Den nævnte Faxetribune stod klar i
marts 1992, i øvrigt et års tid før foreningen Brøndby Support blev
dannet. Så at begynde at snakke om ’en nyere historie’, hvad angår
københavnsk fankultur, og samtidig fremhæve Brøndby som en eller
anden art klub med traditioner fra kong Valdemars tid, er dæleme
ikke for observant, og giver et Cliff Clavin-agtigt indtryk, hvis
nogen kan huske det skråsikre postbud fra Sams Bar. Ejheller
er det observant at nævne, at vores klubsang er en nyskrevet sag med
tekst og musik af Michael Carøe. Birgers TV3-kollega Per Frimann
ville have kunnet oplyse, at den oprindelig hed ’I Don’t Like
Mondays’ og var af The Boomtown Rats.
Temmelig komisk fremstår det ligefrem, når der beskrives nogle af
vores nøje planlagte fællesaktiviteter: ’Synkronklap’ og
’halstørklædepropelsvingning’ er iblandt.
Halstørklædepropelsvingning? Og ’stjernekasteroplysning’, som vist
mest er en gimmick til kampe kort før jul, og kort før konkurser.
’Supporterne’ er så de unge mennesker, der forbereder de kollektive
aktioner – såsom ovennævnte, og fællessang! Men nu er det jo ikke et
bryllup, vi er til, og man kan knap forberede et sangforedrag ved at
mødes på forhånd og dele ark ud af en sangskjuler…
Kritiske uden at være kretinere
Det skal medgives Peitersen, at han dog lægger op til et bredere
spektrum, når det gælder om at tegne portræt af den danske
fodboldfan, og at han selv erkender at definitionen er for snæver
til at ramme fuldt ud. Og han har nogle skarpe pointer om netop
dette: det faktum, at fodboldfanskaren i dag er så socialt spredt
som nogensinde, hvilket det københavnske kludetæppe af sammenvævet
socialstof er et af de bedste eksempler på. Blot så en skam, at lige
når han skal til at udvide billedet, snævrer han det straks ind
igen. Måske fordi hooliganisme simpelthen er bedre læsestof?
Når Peitersen skal beskrive debat om søndagens kamp på
nettet, bruger han et eksempel fra Århus, et aggressivt verbalt
politisk skænderi mellem en AGF’er og et par kretinere fra White
Pride-fraktionen. Det er så lidt repræsentativt som noget. Og i
afgrænsningen af fantyper lader han én nå ned til de sydeuropæiske
ultras, inden han omtaler en kritisk fanskare – men Københavns
fanskare er en kritisk fanskare, hvilket er velkendt, og
hvilket vores anfører Bo Svensson nævnte så sent som i sin hilsen
til os på F.C. Københavns hjemmeside i marts.
Herefter standser gennemgangen af den danske fankultur, og de hårde
drenge tager over, hvilket faktisk er held i uheld, for mens det
betyder at bogens præmisser faktisk rammer ved siden af, og at dens
forside og undertitel bliver misvisende, er Peitersen her i stand
til langt mere præcist at forklare om emnet fodboldvold, og øse fra
en langt større portion baggrundsviden.
En ubehagelig men relevant påmindelse
Hvad der i disse kapitler får det til at løbe mest koldt ned ad
ryggen er knap til at sige: et udvalg af de calling cards,
visitkort, de engelske voldsmænd traditionelt efterlod på deres ofre
i tidligere tider, eller Ekstra Bladets opremsning af rendyrkede
racistiske og nazistiske beskeder på en intern hooliganhjemmeside, i
anledning af Galatasarays møde med Arsenal i UEFA Cup-finalen 2000.
Men det første er en ganske godt timet påmindelse om at den britiske
undergren af fankulturen som der tilsyneladende er flere og flere
der fascineres af herhjemme, i sin reneste oprindelige form er en
rendyrket voldskultur. Det andet er, om det så er andet end
ubehagelige ord eller ej, en påmindelse om hvilke kræfter man i
sidste ende har at gøre med, når man flirter med den voldelige ende
af fodboldfanspektret. Og det er en påmindelse om at skulle den
fredelige fankultur komme under pres fra voldelige grupper, også
bagomliggende grupper med politisk dagsorden – og det er den kommet
i de fleste større lande i Europa, så skulle vi gå fri her i Danmark
ville det være et mirakel – så er det vores allesammens klare opgave
at sige meget tydeligt fra.
Det er let nok at falde for de opvisninger af
stemningsladet tribuneliv man ser fra Sydeuropa, men er man ikke
klar over hvilke kriminelle understrømme der ikke mindst siver
gennem de italienske storklubber, og fokuserer man bare på at det
skal være så vildt som muligt fordi der skal være gang i den på
tribunerne, så narrer man sig selv og andre – bevidst eller
ubevidst. Gang i den ville være en meget ringe gevinst, hvis prisen
er en infiltration på stadions af ekstremistiske og voldelige
miljøer, og det skal forhindres med alle rimelige midler.
Kloge ord, men et par selvmål
Peitersen er klar over hvor proportionsforvrængende det er at se
voldsmændene som andet end et problematisk mindretal foreløbig. Han
forholder sig desuden forfriskende klarsynet og kritisk til pressens
rolle i dækningen af vold ved fodbold, hvor det efterhånden er
reglen snarere end undtagelsen, at man ser en vogn fra TV2’s
rædsomme program Station 2 rullet op bag stadion, hjemme
eller ude – i håbefuld venten på episoder der kan bruges i et
kommende program, og derefter velsagtens genbruges i de næste mange
år. Præcis som det er sket med billederne fra den også i bogen nøje
gennemgåede ’Sorte Fredag’, mødet i efteråret 1994 mellem København
og Brøndby med BIF’s tilhængere i meget uheldige hovedroller, og med
klippene fra Supercupkampen i Brøndby i 1997.
De klip er i de sidste syv år i flæng blevet brugt til at illustrere
’fodboldvold’, selv om det under ingen omstændigheder var hvad der
foregik på Brøndby Stadion den dag – det var et entydigt overfald på
uskyldige tilskuere med voldsomme politihunde. Og så meget desto
mere skuffende er det så, når Peitersen selv udstyrer sin bog
med et billede af vrede københavnske fans der protesterer over for
politiet ved den lejlighed, som en illustration til et kapitel om
hvordan hooligans i England historisk har konkurreret om hvem der
kunne skabe de største optøjer. Lige så tyndt er det, når et afsnit
om en københavnsk hool-gruppe skal ledsages af et billede af KB’s
tilhængere ved den sidste KB-kamp i 1992. Her kan man se så absolut
fredsommelige personer som min finalemodstander i Løvetimens
Fraktionsquiz, Casper Gregers, og bladudvalgets egen Martin
Kreisberg. [billedet fra Polfoto bringes her
for dokumentations skyld]

Men en gennemgang af optøjerne ved de sidste mange
europamesterskaber og et miniportræt af en engelsk voldsforbryder
med en lang række domme falder langt uden for det der lægges op til
med undertitlen Forståelse af den frodige supporterkultur i
Danmark og Europa. Det dækker ikke, da det er den golde kultur
der bruges langt mest energi på i bogen. Se blot ordlisten bagest,
der undtagen udtrykkene ’tudefjæs’, ’tifo’ og ’streaker’ udelukkende
bruger udtryk fra dansk og engelsk hooliganterminologi. ’Fan-slang
for begyndere’, hedder det – jeg skal faktisk lige love for at den
er for viderekomne.
Der mangler selve spillets magi
Dispositionen gør så faktisk bogen mere interessant, da pennen i den
del af bogen er ført langt mere sikkert end i den ret sporadiske
historie om den almindelige, fredelige fodboldfan. Vi der svarer til
den beskrivelse, og det er trods alt næsten alle sammen, kan så
ærgre os over at vi tilsyneladende er så uinteressante, at vi ikke
her kan læse indsigter om os selv, der kan overraske på anden vis
end ved at give undrende hovedrysten, og at vi er så individuelle,
at det ikke giver mening i sig selv at prøve at definere ’os’ på få
sider.
Bogen skulle være til tilhængere, og til folk der vil forstå
tilhængernes tankegang. Jeg mener, at sidstnævnte må være klart
bedst tjent med den. Har man været fodboldfan i et par år lærer man
intet nyt om sig selv, det er ingen kilde til selvindsigt. Men disse
læsere kommer til at undre sig og måske nok more sig over en del
ting vi gør, præcis som alle andre der ikke fatter vores passion til
fodbold.
Og på en måde fatter bogen og måske dermed Peitersen heller ikke
passionen: det kommer til at fremstå som en disciplin, at vi står
der, at folk laver deres tifoer, at andre laver blade, at helt
tredie laver tørklædepropelsvingninger, og at vi risikerer at få
vores liv gjort ulideligt hver søndag aften hvis vi har tabt. Men
det er jo ikke en disciplin og en sur tjans, for det man lever for
er jo ikke tifoer og sange: det er den usammenlignelige følelse når
Zuma saksesparker én ind som den i 2001, når Álvaro triller bolden i
et tomt Brøndbymål og vi pludselig er tre point foran dem, eller
ikke mindst: når lille Elrio kommer ind til sin debut og fire
minutter senere tordner et pragtmål ind fra 30 meter, og redder
vores chance for at vinde The Double, som vi ellers ser ud til at
have forspildt mod et hold der intet har at spille for, med total
fortvivlelse og mismod som resultat. Den rus af lykke er central, og
det får Birger desværre ikke med i denne bog, der vel er værd at
læse, men som bestemt ikke lykkes efter planen.
Birger Peitersen: Dem der
ikke hopper…,
Hæftet, 185 sider
Ekstra Bladets Forlag, 2004
ISBN: 87-7731-181-7
Kr. 199,-