På denne tid af året er det sædvanligt at lave lister over årets
bedste plader, og desuden give en lille guide til hvad man kan købe
som julegave, hvis man skal ud i sidste minut og betænke sin slægt og
æt, men ikke aner hvad man skal anskaffe sig.
Det vil jeg nu ikke lade som om dette er, for det skal ikke være en
decideret liste, og slet ikke komme i rækkefølge efter hvad der er
bedst. Det var bare de første plader fra i år, som lige lå og flød.
Og jeg ved selvfølgelig heller ikke om familien er spor interesseret,
eller om nogen overhovedet kan nå at købe julegaver nu hvor ræset
snart er overstået – undertegnede tilstår dog ikke at have købt en
eneste pr. natten til fredag. I stedet vil jeg lade dette være tips
til hvad man kan anskaffe sig hvis man har fået et gavekort af tante
Bente, eller morfar har betænkt én med Richard Ragnvalds seneste
opus, Danmark uden mørke mennesker, og den ikke lige er
det man normalt lytter til.
Men det var nu en liste, der lige fik mig i gang med denne lille
juleartikel. Politiken præsenterede os med deres liste over årets
plader, og det var for mig overraskende valg man fandt på listen.
Erykah Badu toppede, og det kan sagtens være rigtigt; jeg har ikke hørt
pladen og kan ikke kommentere den. Johnny Cash er på listen, og det er
fuldt fortjent. Ditto Coldplay. Men Lou Reed i sin karrieres enten
tredie eller fjerde efterår? Ecstasy fortjener ikke en plads på
min top ti for 2000.
Det samme gælder Fatboy Slims Halfway Between the Gutter and the
Stars, der viser en mand som er blevet så voksen og følsom at det
er til at falde i søvn over (om det hænger sammen med at han nu er
blevet far vil jeg slet ikke kommentere – vi vil jo gerne beholde
vores Stamværtshus her på denne hjemmeside!).
Og tilfældet All That You Can’t Leave Behind med U2 er et
endnu værre eksempel på midtvejskrise, her for et band der gennem de
sidste ti år har holdt sig interessante ved at udforske nye veje hele
tiden, men som nu har lavet en dybt forudsigelig og dødssyg plade, og
er blevet de dinosaurer de så ud til at være på vej til at blive, da
de havde lavet Rattle and Hum og tog sig selv uendeligt
alvorligt. Ti års nye idéer og lyst til nyskabelse er smidt ud af
vinduet til fordel for en sikker og uinspireret søvngang, og det er en
fandens skam.
Og vi har bestemt ingen problemer med at anbefale en plade med
Robbie Williams, men ikke når den er sådan et selvoptaget makværk
som Sing When You’re Winning. Samtidig er det spøjst, at
hverken Nikolaj Nørlund, Mew eller min egen favorit af årets danske
plader, Igloo med Superheroes, ikke har kunnet mase sig ind på
den top ti – top 11 er det endda – som bl.a. rummer Randi Laubek og
hendes 70’er-folkemusik om smølfer, Allan Olsen og hans surmulende
historier fra Lars Tyndskids Mark og ikke mindst Aqua – at have Aqua
på en liste over årets bedste plader er som at have en nydesignet dåseåbner
på en liste over årets største kunstværker. Ligesom Creamy og
Cartoons er Aqua sikkert gedigent håndværk, men uden bare en molekyle
af kunstnerisk indhold; en profitgivende forbrugsvare, rettet mod børn
på fem år, og som sådan skal den bedømmes.
Men sådan er det jo heldigvis så dejligt, at man kan være uenig,
og derfor denne lille klumme hvor jukeboxen fyldes op med nogle andre
plader fra 2000, som andre af vores bartendere formentlig vil skynde
sig at plukke direkte ud igen, når de dukker op på arbejde de
kommende aftener... Men dette er min aften, og derfor spiller
2000-jukeboxen:

Primal
Scream: Exterminator
Det er nu snart ti år siden, at den epokegørende Screamadelica
udkom, og man kan mærke på Primal Scream, at tiderne er blevet
koldere og hårdere siden den kemiske optimisme, der prægede tiden
dengang i 1991. Exterminator er en kradsbørstig sag, meget
politisk og meget aggressiv. ”Parasitic, you’re syphilitic”,
snerrer Bobby Gillespie i første single ’Swastika Eyes’, et
frontalangreb på Madeleine Albright og andre af verdens toppolitikere
med fingrene på de betændte punkter, og hele angrebet kører henover
en gang voldsom trance, der enten hamrer hans budskab hjem eller
fjerner opmærksomheden fra det – jeg er ikke sikker på hvad.
Nummeret kommer endda i to udgaver, og at lytte til det svarer til at
blive kørt rundt i en tørretumbler.
”Hello, this is Gorgeous... 10-4, old buddies. Destroy! Kill all
hippies!” – pladen begynder med en lige så hidsig sang, ’Kill
All Hippies’, en tung, tung gang dub, og fortsætter med
’Accelerator’ som er turbo-ladet garagerock i stil med MC5
eller the Stooges anno ca. 1971. Derefter kommer titelsangen, hvor
Bobby Gillespie over en langsom, nervøs technorytme snerrer om
”Psychic distortions... incubating ultraviolence... insecticide
shots... for criminal cops”. En dyster vision inden ’Swastika
Eyes’ dukker op for første gang, og på dette tidspunkt skulle
de fleste lyttere være blæst op af stolen.
Det bliver nu ikke mindre intenst efter dette, f.eks. med ’Blood
Money’, som låner en del fra Miles Davis’ syrerockplader i
starten af halvfjerdserne, eller de helt banebrydende lydeksperimenter
i ’Insect Royalty’ og ’MBV Arkestra’, en helt
uigenkendelig udgave af en ganske afdæmpet sag fra den sidste plade Vanishing
Point, som er remixet, hvis det udtryk på nogen måde yder retfærdighed,
af Kevin Shields fra de længe savnede My Bloody Valentine. Til sidst
er vi tilbage i Iggy Pops garage på ’Shoot Speed/Kill Light’.
Den eneste hvile, ørerne får undervejs, er i den smukke
dub-ballade ’Keep Your Dreams’ – ”Keep your dreams,
don’t sell your soul/Be careful”, råder Bobby Gillespie, en mand
med sine meningers mod og en af de mest spændende skabere af ny musik.
Screamadelica var hans første mesterværk, og Exterminator er
det andet. Og pladen burde være helt umulig at komme uden om som en af
årets bedste.

Johnny
Cash: American III – Solitary Man
Endnu en mand, der er tro mod sig selv som kunstner og menneske, og
sangeren der beviser at man som 68-årig (ja, og endda med svenskerhår)
kan være en af de mest cool personer i verden. Cash var ved at stille
træskoene for ganske få måneder siden som resultat af alvorlig
sygdom, men gjorde det gudskelov ikke. Jeg ville nødig have undværet
denne lp, og han hævder endda i noterne at vi har endnu én til gode
fra ham.
Især de første syv sange er helt enestående. Sangene er håndplukkede
til Cash, og han har, for at bruge en kliché, evnen til at gøre dem
til sine egne. Han tager U2’s ’One’, som måske er deres
bedste nogensinde, og som blev bedre af at Bono sang den ligefremt og
ærligt, og uden de store armbevægelser. Cash er endnu mere direkte,
med kun et klaver og en guitar, og får skrællet sangen helt ned hvor
man kan høre at han intenst forstår hver eneste af de følelser Bono
skrev om i første omgang.
Cash er ikke ukendt med sange fra fængsler eller for den sags skyld
dødsgange, men han har ikke før nu haft en så intens sang som Nick
Caves ’The Mercy Seat’ at synge. Og det vil være for dovent
bare at kalde hans udgave af Caves sang for god eller glimrende. Den er
et lille mirakel. Han synger den som en countryballade, en mordballade
sunget af en lovløs, som han har gjort de sidste 50 år, og med kun
guitar og orgel når han helt perfekt ned til den mørke kerne i sangen
om den dødsdømte, der ikke fortryder.
Og lige så storslået er Will Oldhams ’I See a Darkness’,
skrevet af en mand der lyder 40 år ældre end han er, hvor Cash igen
synger om det mørke i sindet, som ligger lige under overfladen hos
selv en familiemand, som ønsker at gøre bod for sine handlinger og søger
kærligheden.
Man kan se at det er tunge emner der bliver taget op her. Det er dog
ikke hele pladen igennem, at der er sådan et tungt åndeligt indhold,
og f.eks. er det umuligt at undertrykke et skævt smil når Cash synger
”When life seems full of clouds and rain/And I’m full of nothin’
but pain/Who soothes my thumpin’, bumpin’ brain?/Nobody!”, i
sangen ’Nobody’, der ender med at konludere at så længe
der ikke er nogen der gør noget for sangeren har han så sandelig ikke
tænkt sig at løfte en finger for andre. Men ellers er pladen, som sædvanligt
når det gælder Cash, fyldt med de store emner. Det er ikke noget tilfælde,
at han for nylig udsendte en fremragende tredobbelt opsamling, hvis tre
plader henholdsvis hedder Love, God og Murder.
The
Go-Betweens: The Friends of Rachel Worth
Nytårsaften 1989/1990 besluttede Grant McLennan og Robert Forster
sig til at opløse The Go-Betweens efter at have givet fem strålende
lp’er (og en dårlig debut) til en verden, der ikke havde andet end
et stort kollektivt skuldertræk til overs for bandet. Det var en uretfærdighed,
at de kun solgte en brøkdel af hvad de burde have gjort, og det pågældende
udtryk er helt afgjort ”Perler for svin”.
De tilbragte 90’erne med at lave soloplader, og de var bestemt
ikke alle lige vellykkede, selvom Forsters Danger in the Past og
McLennans Horsebreaker Star var helt oppe i samme liga som det
bedste med deres gamle band. Sammen var de dog bedst, og der faldt en
sten fra hjertet, da de gjorde alvor af flere tilløb til at finde
sammen igen og udgav den første plade i over ti år.
Reelt føltes det ikke som om de havde været væk. The Friends
of Rachel Worth er klassisk Go-Betweens, melodisk guitarpop
som skifter mellem de nænsomme akustiske og de mere skramlende og
upolerede numre, og hvor den eneste store overraskelse for undertegnede
var, at det denne gang først og fremmest var Robert Forsters sange,
der gik rent og direkte ind; normalt har det været den drømmende
Grant McLennan, hvis lidt mere luftige sange har været mine egne
personlige favoritter, men denne er det især Forsters sange – de
deler som sædvanlig med fem til hver – der er i meget høj klasse.
Eminem:
The Marshall Mathers LP
Forleden dag kunne man igen se Politikens sportsjournalist Søren
Olsen slå et større moralsk brød op om at Zinedine Zidane ikke
skulle have prisen som årets spiller i år, da han blev udvist for
nylig – ikke fordi han har været skadet eller ude af form det meste
af året, men fordi han havde kvajet sig og fået et rødt kort. Samme
synspunkt var, at Gheorghe Hagi ikke skulle udnævnes til bedste
spiller i UEFA-cupfinalen, da også han blev smidt ud, og så var det
ligemeget hvor uendelig genialt han faktisk havde spillet. Hvor jeg vil
hen med dette er, at hvis Søren Olsen i stedet havde anmeldt hiphop,
havde han nok næppe haft The Marshall Mathers LP som en af årets
favoritter...
Eminem er så sandelig en noget værre indflydelse på børnene og
ungdommen end Zidane nogensinde kan risikere at blive, og hans
fortsatte kvinde- og bøssehad er meget neandertalagtig, og virker
efter- hånden hysterisk og pinligt for ham. Men ligesom Hagi selvfølgelig
havde fortjent sin pris, er Eminems kvaliteter for store til at man kan
se bort fra dem, og hans plade er strålende.
Først og fremmest fordi den indeholder ’Stan’, der er årets
single uden nogen som helst skarp konkurrence. Singlen er ude for
tiden, og beviser at manden alligevel har et hjerte bag de stupide
macho- attituder og det opsparede had til alt og alle. For dem der
endnu ikke har hørt sangen er den fortællingen om den besatte fan,
der i skuffelse over ikke at få en reaktion fra sin elskede rapstjerne
ender med skide- fuld at slå sig selv og den gravide kæreste ihjel. ’Stan’
er en ren genistreg.
Hvor Eminem er på vej hen vides ikke; han er gået fra en
tegneseriefigur på sin første plade til et noget mere intenst væsen
nu og virker ikke som en der bliver mindre paranoid og bitter med
tiden. Men paranoid eller ej er han en fascinerende person i dagens
musikliv.

Kylie
Minogue: Light Years
Hvad nu, spørger i hvert fald en enkelt af mine medværter i Stamværtshuset.
Når Holger næste gang skal passe bar tror jeg at denne plade ryger
hurtigere ud gennem døren end selv Primal Scream i deres vildeste free
jazz-psykose.
Det er der selvfølgelig ikke noget at gøre ved, men ikke desto
mindre er Kylies sidste en storartet plade, der er fyldt til randen med
14 kanonsange. Husker I det begreb, Radiohead? Sange! Sange som
sætter sig i éns hoved og gør én i godt humør, tænksom, eller
giver én lyst til at danse og glemme sine sorger og prøve at score i
weekenden.
Der er rendyrket disco på ’Spinning Around’, og mere på
en meget vellykket udgave af ’Under the Influence of Love’,
hvor Kylies fjerlette stemme sagtens bære den sang som som oprindeligt
blev fremført af Kærlighedens Hvalros, Barry White. Desuden giver
genren sig selv i ’Your Disco Needs You’, der læner sig op
ad ’Go West’ – ikke Village Peoples, men i høj grad Pet
Shop Boys’ udgave.
Der er den poptastiske single ’On a Night Like This’, der
er krydret med spanske guitarer for at give minder om den tur til
Ibiza, som man ikke fik taget i år, og der er mere perfekt pop i ’Please
Stay’ og ’So Now Goodbye’, og Cardigans-stils
cocktailnydelse i ’Love Boat’ – desværre ikke temaet fra
serien, men det burde den måske have været.
Bedst af alt er der ’Disco Down’ (der var det ord igen),
der hugger med arme og ben fra ABBA’s ’Dancing Queen’ og ’Gimme!
Gimme! Gimme! A Man After Midnight’. Det kan kun gå for hurtigt
med at få skubbet den ud som en single, og i mellemtiden kan man nyde Light
Years, der er det tætteste vi kom på sommer i år.

Olle
Ljungström: En apa som liknar dig
Ingen fast læser af stamværtshuset kan have undgået at bemærke,
at undertegnede regner Kents opsamling B-sidor 95-00 for en af årets
bedste plader. Derfor er der ingen grund til at koge mere suppe på
den, og i stedet kan man jo passende få et par andre med – igen i
2000 har vores svenske naboers bedste bands urineret fra toppen af
Hallandsåsen over den danske produktion af musik.
Det gælder ikke mindst Olle Ljungström, der desværre er en helt
ukendt størrelse i Danmark. Dette er hans femte soloalbum siden 1993,
men før han blev sådan en flittigbuks lå han stille i ti år – der
var noget med noget misbrug af diverse pulvere for Ljungström, der i
slutningen af 70’erne og starten af 80’erne sang i det strålende
new-waveband Reeperbahn.
På alle hans soloplader har der været anslag til noget helt stort,
men det er først på denne plade at alle de gode hensigter fuldt ud
lykkes. Det er tolv imponerende gode sange, med tekster på et plan der
sender tankerne hen på en C.V. Jørgensen i sine mere dystre stunder i
80’erne.
Sortsynet trives fint hos Ljungström, der virkelig har ordet i sin
magt. Det har han nu altid haft, men denne gange er hans observationer
om voksenliv, parforhold af mere eller mindre vellykket art, hans by
Stockholm, familien Svensson samt ham selv blevet suppleret af suveræne
melodier og en flot produktion, der skifter mellem triste ballader og
uptempo-numre, der ville være soleklare hits for enhver sanger der
skrev mere entydige og mindre skarpe tekster.
Olle er nemlig en kontrær satan, en vred halvgammel mand, der i den
forbløffende larmende slutsang ’Jag er ung och kåt’
begynder med at konstatere "Å åren dom går/Jag e 32 å ljuger
som fan". Han er ikke en dag under 40. Men ikke desto mindre er
han også den samme sanger, der synger melankolsk om sin elskede sofa,
som han aldrig synes at komme ud af efter sin kærestes farvel, i ’Kaffe
och en cigarett’, og i ’Fånga lyckan’ synger om hvor
svært det er at skabe idealer for kærlighed og den man leder efter,
da der ikke er nogen logik.
Nå, jeg snakker og snakker. Kort og godt er det en god plade, bedre
end noget der er lavet i Danmark i år. Det er den næste også.

Håkan
Hellström: Känn ingen sorg för mig Göteborg
Hellström er til gengæld en helt anden boldgade. Han kommer fra
det speedede og teenagehysteriske band Broder Daniel, som især er
kendt for at have leveret et par sange til filmen Fucking Åmål
for et par år siden. Denne plade var nærmest et sideprojekt, men har
virkelig været en bombe i den svenske musikverden.
Man kan høre hvorfor efter tre-fire sekunder af den første single ’Ramlar’,
der kører i et halsbrækkende tempo som en af de allerførste sange
med Dexys Midnight Runners, da de stadig spillede deres intense soul
for alt for mange år siden. Det er historien om en mislykket bytur,
oplevet i glimt af en alt for fuld Håkan, der ikke rigtig kan finde
rytmen på værtshusgaden, og tumler forvildet omkring i de tre
minutter, der har været mest smæk på i år, mens hans trommeslager
og blæserne bagved er ved at falde om af udmattelse.
Sådan er det meste af pladen, fyldt af punket energi, og selv i de
stille sange er bandet ved at falde over hinanden i baggrunden for at
komme til, mens Håkan selv, der ikke på nogen måde har en teknisk
perfekt stemme, synger og råber enhver sang som om hans liv afhang af
det.
Skal man nævne en reference, er det måske ganske relevant at
bringe tidlige Smiths-sange på banen, eller førnævnte Dexys Midnight
Runners, eller Pixies, men den mest nærliggende parallel er faktisk Fucking
Åmål. Dette er en musikalsk udgave af den film og simpelthen
essensen af at være ung i Skandinavien i dag.
Det eneste problem med Håkan og Olle er så, at jeg endnu ikke har
set nogen af dem i danske plade-forretninger, selv om de begge er på
store selskaber – hhv. Virgin og Warner. Lis Sørensen kan købes i
Sverige. Vorherrebevares.
[Og på denne plads skal der lige sendes en hilsen til Feber,
der sendte mig Håkans plade som en præmie til folk der tilmeldte sig
deres nyhedsbreve. Feber er Skandinaviens bedste
musikhjemmeside, ligesom det blad ved navn Pop, som bagmændene
udgav før, var Skandinaviens bedste blad om musik indtil det blev
lukket af onde pengemænd.]

Grandaddy:
The Sophtware Slump
Som en slags treer i en føljeton, der begyndte for to år siden med
Mercury Revs Deserter’s Songs og fortsatte sidste år med
Flaming Lips’ The Soft Bulletin, fik vi i år Grandaddys andet
album, der har det til fælles med de to førnævnte mesterværker, at
de er lavet af syrehoveder, som har brugt både nye og gamle
inspirationer til at lave plader der trodser enhver kategorisering
udover at de er meget smukke.
Og mens det er udtryk for ekstrem dovenskab at drive
musikjournalistik ved bare at bruge henvisninger til andre, er det
stadig meget praktisk og nærliggende. Derfor – kan man lide førnævnte
Mercury Rev eller Flaming Lips, eller måske Lambchop eller
Sparklehorse, Eels eller Beck, bør man helt bestemt sørge for at
lytte efter Grandaddy.
Har man derimod ikke hørt om de pågældende folk siger jeg bare
tillykke. Man har hermed en række store oplevelser til gode. Og man
kan lige så godt tage hul på dem ved at gå ind og lytte til ’He’s
Simple, He’s Dumb, He’s the Pilot’ eller ’Miner at the
Dial-a-View’ i en butik og glemme pladens fjollede titel og
bandets lidt triste navn. Det er bare den gamle amerikanske tradition i
den alternative genre med at lege lidt obskure – det skal man ikke
tage sig af!
Og nu vi taler om lige den musik, den tradition og de åndssvage
navne, så skal der også her lyde en kæmpestor cadeau til Lambchop,
der udgav en pragtplade ved navn Nixon i 2000 (men hvis What
Another Man Spills fra 1998 faktisk er endnu bedre).

Coldplay:Parachutes
Der var mistænksomme røster fremme omkring Coldplay det meste af
året. For lød de ikke bare en lille smule som Radiohead? Og prøvede
deres sanger ikke at gå efter ”The Jeff Buckley Golden Yodel
Award” for sin lyse, rene og kordrengsagtige stemme? Og var de ikke
lidt for pæne i forhold til f.eks. Muse og JJ72, der begge debuterede
omtrent samtidig og har lidt flere skarpe kanter i lyden? Og var dette
ikke bare en ny udgave af Travis’ succes fra sidste år?
Svaret på det er, at det kan være fuldstændig ligemeget. Parachutes
er en af de bedste debuter i mange år, og den har den perfekte
friskhed, som en debut nu engang skal have. Desuden kan det være
ligemeget om der går skygger af Radiohead gennem dette, for med sange
så gode bliver det en kendsgerning, at Parachutes fejer gulvet
med Radioheads selvhøjtidelige og analretentive Kid A.
Ligesom Rialtos album for et par år siden var et godt alternativ
til Pulps dystre This Is Hardcore, hvis man gerne ville have
dekadent britisk pop, kan Parachutes fungere som et storartet
Radiohead-alternativ for dem af os der ikke har fattet, at Aphex Twin,
Autechre eller Charlie Mingus skulle være totalt geniale. Radiohead er
på det seneste kommet så langt op i deres egen anus, at de må
begynde at kunne se lys i den anden ende. At skrive sange er ikke
ensbetydende med at vise foragt for sit publikum, hvilket Radiohead
burde indse – det forholder sig lige omvendt, og det er grunden til
at Coldplay har fået så stor popularitet.
Med et navn, der lyder som en titel fra en gammel Joy Division-
eller Cureplade, er det et melankolsk og romantisk univers, som
sangeren Chris Martin bevæger sig i, når han synger ”For you I’d
bleed myself dry” (’Yellow’) eller ”I’ll be waiting in
line/just to see if you care” (’Shiver’). Det er smukt og
lidt sørgmodigt, men samtidig opløftende i sangene som ’Don’t
Panic’ og ’Everything’s Not Lost’. Så lad snakken
om Radiohead forsvinde, de har kun sjældent (og når de er bedst)
skrevet sange med et menneskeligt forhold, som man kan forholde sig til
– ellers er det mest sange om robotter og Thom Yorkes diverse dårligdomme;
i hvert fald i dag. Så lad mig i stedet sammenligne med de
uforlignelige Echo & the Bunnymen, for både lyden og ånden fra
Bunnymen går igen, og det samme gør Chris Martins croonerstemme.

Associates:Sulk
Der er godt nok ikke meget croon i Chris Martin ved siden af
Associates’ Billy MacKenzie, og det markerer lidt af et problem for
os lyttere i dag, for MacKenzie begik desværre selvmord for små fire
år siden, og denne plade er ikke ny, men en genudsendelse af et
mesterværk fra 1982, som har været ude af cirkulation i mange år.
For ca. ti år siden blev der smidt en sjusket cd-udgave på
markedet, og den havde udover en flad og dårlig lyd nogle singler på,
der ikke skulle være med, og nogle sange var blevet smidt ud, som bestemt
ikke skulle være smidt ud. De er nu tilbage, og pladen er genskabt som
de ti sange som udgjorde den oprindelige udgave, samt syv ekstrasange.
Sulk lyder ikke som noget, der hverken før eller siden er
kommet på gaden. Der var elektronisk pop, mærkelig cabaret, store
dystre orkesterstykker, Kraftwerkagtige instrumentalnumre, industrielle
stykker, Scott Walker-agtige croonersange og en udgave af evergreenen ’Gloomy
Sunday’; og så var der først og fremmest MacKenzies stemme, der
akrobatisk fløj hen over musikken. Og så var der hittet, ’Party
Fears Two’, som er en evergreen i sig selv.
Med Sulk stillede Associates deres samtidige – Joy
Division, Cure, Simple Minds, Soft Cell – helt i skyggen i et øjeblik.
Desværre kunne de ikke siden nå det niveau igen, og man har kun set
Alan Rankines og Billy MacKenzies storhed i glimt sidenhen.
Ligemeget om det er en gammel plade, så er dette en af årets
bedste udgivelser, og det samme gælder i øvrigt også Love Shops
debut 1990, som også igen er på markedet efter lang tids fravær,
og efter at et nyt selskab havde skabt et makværk ved at bytte om på
sangene, remixe et par af dem (dårligt) og pakke pladen ind i et rædsomt
nyt omslag. Heaven comes to he who waits...
Det var så en længere ende at spinde om ti albums, men skal der et
par singler på bordet, så er der som nævnt ingen tvivl hos denne
bartender om at Eminems ’Stan’ er den bedste single i år.
Samtidig skal straks nævnes Spillers ’Groovejet (if this ain’t
love)’, Coldplays ’Trouble’ og Destiny’s Childs ’Jumpin
Jumpin’.
Og for at være lige så direkte kan man lige tage en hurtig
gennemgang af det værste i år. Hvorfor ikke begynde med Westlife? De
lyder lidt som Chicago gjorde for tyve år siden, men de er faktisk
mere saccharinsøde og vamle end selv dem. De indspillede, som om den
ikke var styg nok i forvejen, Phil Collins’ ’Against All Odds’
med den fuldt ud lige så gyselige Mariah Carey, og gjorde den faktisk
endnu værre, noget som ikke burde have været muligt. Og nu ser man
dem sidde på taburetter og iført brede Colgatesmil og jakkesæt, og
de vandkæmmede dengser synger sig igennem ’What Becomes of the
Brokenhearted’, en ulykkelig sang sunget af den forpinte sjæl
Jimmy Ruffin, der må rotere i sin alt for tidlige grav.
Hvem gav drenge- og pigegrupper lov til at være så gyselige og så
inderligt tamme og dengsede at se på?? Backstreet Boys, der ikke ville
holde to minutter på en baggade i New York og nu kun synger vamle
ballader. Ronan Keating fra Boyzone, der er den nye Phil
Collins, og kun er 24. Savage Garden, hvor man ikke ved om de banale
tekster, den vamle musik eller den klamme sanger er værst. S Club 7 og
Steps, der ser ud som om de er trådt ud af en reklame for legetøj, og
A1, der lavede den der rædsomme version af A-Has ’Take on Me’.
Jeg hader dem! De er gyselige! Gå med jer.
Når vi nu nødtvungent taler om Phil Collins, så må hans navn
dukke op i forbindelse med en af de pinligste sange året har budt os
– Mel C fra Spice Girls med ’If That Were Me’, en sang der
overgår Phils ’Another Day in Paradise’ når det gælder om
klodset at tackle hjemløshed i en popsang. ”I couldn’t live
without my phone/while you don’t even have a home” synger Melanie,
klædt i en læderjakke og filmet nede mellem nogle store betonpiller
ved en havn for at se ud som om hun hænger ud med alle de fattige og
ikke bor i et slot – mens kameraet er indstillet til at gøre hende
ca. halvt så bred som i virkeligheden, da Mel på det seneste har
taget så meget på, at hun nu går under navnet Sumo Spice. Der træder
forfængeligheden trods alt ind.
Også skidt var det at se hvor store Limp Bizkit er blevet, for
herregud hvor er de dog tamme. ”My g-g- generation” synger Fred
Durst om. Jaja, din generation er ca. dem der var unge i
halvfjerdserne. Jeg har set dig uden den åndssvage røde hat, du tager
på baglæns for at ligne en fjortenårig skater – du er jo skaldet,
mand! Tag dit band og dine millionsælgende bløde heavyfilmtemaer og
smut. Limp Bizkit er de nye Ugly Kid Joe. Og The Offspring – hop med.
De havde én hæderlig sang, ’Come Out and Play’, og nu har
de haft et hit med den tre gange. De hævder at spille punkrock, men er
blevet den genres Kandis. Eller dens Westlife. Gamle Trofast. Det er
meget kedeligt efterhånden, men der er vel knaster i det.
Oasis burde også overveje deres fremtid, for de præsterede at gøre
det, ingen troede muligt: at lave en plade der var endnu mere kværnende
kedelig end den forrige Be Here Now. De gik tilbage til en
fuser, og tændte en fuser til. Det er ufatteligt, at det band for seks
år siden var det friskeste pust i årtier. I stedet er de afsløret
som inderligt fantasiløse, og i stedet for at tage indflydelse fra
tresserne er de blevet totalt bundet op i den periode og slipper aldrig
fri igen.
Endelig er der ingen grund til ikke at nævne den danske musikscene.
Der er opmuntrende tegn i at Zididada og Cartoons trods heftig
tv-annoncering ikke sælger spor godt overhovedet, for magen til værdiløst
lort findes næppe, men så længe Rollo & King kan holde
Beatles’ singleopsamling væk fra den danske førsteplads er der altså
et problem her i landet, og det hedder dårlig smag. De to personer har
stået for den mest infame stinker i årevis, og jeg kan ikke engang
forestille mig at Shu-bi-dua har lavet noget så skidt længe.
Folk som Helmig, Michael Learns to Rock, Allan Olsen og Poul Krebs
dominerer fortsat i Danmark; de to første med stadig mere anonym
poprock og Valbyengelske tekster, de to sidste med bonderøvslyrik og
slatten Dylan-agtig røvballerock. Det er til at skrige over.
Værst af alt i 2000, uendeligt meget værre end Radioheads
ud-af-navlen-oplevelse Kid A, var dog årets Roskildefestival af
grunde, som man ikke engang behøver opremse igen og igen. En ting
undrer mig, og det er at festivalen ikke valgte at tage et år fri i
2001. Det er hvad Glastonburyfestivalen i England gør når de føler
metaltræthed. Roskilde har været præget af at være kørt fast længe,
og desuden har de med årets ulykke meget værre problemer at slås
med. Det kunne være meget sundt for dem at holde en pause og få modet
og idéerne tilbage. Det valgte de at lade være med, og så er det jo
op til os at beslutte om det stadig er umagen værd at besøge
Roskilde.
Det var så et lille afgrænset kig på musikåret. Godt nytår,
drenge og piger – vi ses i 2001...
-smølle