Kære
læser, som du sikkert har bemærket, har vi dette 50er-monster af en
jukebox stående ovre i hjørnet. En sag med gennemsigtig plast ned til
indvoldene foroven og kulørte lamper stædigt blinkende omkring
displayet og hvor der stadig drejer dejlige gamle vinylskiver, hvis du
begærer akkurat det. Det er simpethen blot et spørgsmål om at
fodre dyret med mønterne og ud spyr den det meste af hvad hjertet begærer.
For vi lytter naturligvis bredt her på Stamværtshuset. Det er nemlig
så vidunderligt med musik. Det minder os altid om et eller andet. Den
indhylder os i sine universer af oplevelser, stemninger, og længsler.
Vi kan enten græde til den, eller vi kan smile, elske, og hade, eller
blot helt hensynke i krogens mørke med fjerne øjne og en stille
vuggen med hovedet og en tommelfinger trommende på bordet. Til en let
rytme, et skøjtende keyboard, og en skarp messende stemme. Og i
virkeligheden være på vej et helt andet sted hen.
Før jeg dør vil jeg gerne slentre byen igennem en sidste gang
det skal være mit sidste beskedne ønske
jeg vil gå på mine fødder igennem min by
Samtidig forholder det sig jo sådan, at man naturligvis ser lidt
hvert her på vagten, og man taler om lidt af hvert, og tænker således
også sit. Og så er det at det kan ske, at man en aften får tanken om
at indfange et par sange, et par helt særlige sange, som rummer hele
vores fælles referenceramme her på stedet. Nemlig byen København og
dens sjæl. Et ganske væsentligt tidsfordriv til en ørkesløs
vinterpause, og derfor så meget mere oplagt, eftersom både vi
bartendere og de fleste af jer gæster har et ganske passioneret
forhold til musik. Om vi vil det eller ej, så råber og skriger vi
efter dyret ovre i hjørnet, og gør gerne det samme mod dem der fodrer
den. Og sådan skal det også være, musik er ligesom fodbold, det
handler om følelser, og derfor spidser vi den passende yderligere en
tand denne aften - det handler om København.
Vi tyvstartede allerede for et par dage siden. En af vores garvede gæster,
Peter CF2, indledte hele dette tankespind med sin personlige hyldest
til det gamle Gasolin-nummer "Langebro". Og lad det være
sagt med det samme - Den skal der ikke pilles ved! Tværtimod
garanterer jeg problemer næste gang du bevæger dig her op til baren,
hvis du så meget som antyder, at dette nummer ikke er netop ærke-københavnsk.
(Hvad var det du sagde? En fadøl? Desværre, makker, der er udsolgt! Nå,
ham derovre fik lige! Ja så, men han tømte i så fald ankeret for i
aften! Beklager meget! Hvad siger du? Fik ham ved siden af også? Ja så,
men han fik den næstsidste... men jeg har masser af cola og danskvand
tilbage!) Jeg beklager dette lille udfald i tekst og sammenhæng og håber
at du fatter et godt råd. Lad hellere være, gamle dreng, det bliver
nemmest for os alle på den måde! For her skal der nemlig følges op på
"Langebro"-kvadet. Vi skal simpelthen fortsætte vandringen.
jeg vil gå ned ad Istedgade eller Vesterbrogade
og gå ned ad alle de de små solløse sidegader
med deres nedlagte butikker
og jeg vil se på alle antikvar-udstillingerne af gulnede
gardiner
og fedtede gasapparater
og jeg vil rode i bogkasserne og jeg vil ingenting købe
og ikke fordi det er sidste gang
men fordi jeg aldrig roder i bogkasserne for at købe
men for at rode i dem
og tænke på hvor kort og mærkeligt livet er
Lyt istedet til stemmen ovre fra jukeboxen. Der er nemlig noget ved
den stemme, den har noget at sige, noget at fortælle, og den er vant
til det. Den er akkurat så skarp at den altid vil være der, men
aldrig så skarp at den bliver enerverende. Og et par øjeblikke holder
al musikken inde, den står der alene. Stemmen. Den fylder hele
lokalet, fortynder røgtågerne, og nedfryser et lille stykke af verden
udenfor. Inden musikken igen sætter ind og akkompagnerer. For det er
akkurat hvad det handler om her. Musik der akkompagnerer, musik der
nuancerer og bifalder, men ikke overskygger. For musikken er fornuftig
her, den ved godt at den ikke kan skygge for en stemme, der tilhører
Dan Turell og hans epos "Gennem byen sidste gang" fra 1993.
Og Halfdan E. har diskret samplet og mixet ved sin pult, respektfuldt
og velvidende at han blot alligevel ville ende som vedhæng til den
gamle mester. Det tjener ham til ære og gør helheden akkurat så
heldig at dette skal blive næste ærkekøbenhavnske sang. En sang der
naturligvis allermest må dedikeres manden med stemmen og ordene. Onkel
Danny. Ham der med sorte negle engang forargede småborgerligheden på
monopol-TV'et. Onkel Danny med den kronragede isse, Onkel Danny med det
dæmoniske smil og de i bund og grund varme og elskelige øjne. Den
Onkel Danny som røg sin sidste smøg i 1993, kort efter indspillingen
af akkurat dette nummer, hvor han alligevel var så elskværdig at tage
os med på sin sidste slentretur igennem alt det han elskede allermest
- nemlig byen København.
jeg vil gå vil gå ind over Hovedbanegården
jeg vil passere den i gråt lys og den vil være lettere sløret
den vil som altid ligne en gammel tårestribet film
den vil skære i hjertet som den altid gør
de sædvanlige sprittere vil sidde dér og vente på ingenting
de unge blaffere vil stå der med deres rygsække og deres mælkekartonner
Og det vil være dumt ikke at følge med her, som vi vader afsted på
fortovskanten mellem poesien og musikken, med alle disse rablende
rappende sætninger som er totalt urytmiske og umusikalske, og kun kan
overleve i sammenhængen, fordi den rette stemme bærer og fører dem
stilsikkert igennem mikrofonen og videre ud af jukeboxen derovre. Der
er ikke meget lemmedaskende hip-hop-vil-du-ha-min-krop over Onkel
Danny. Han er stiv og tør som en kommentator ved folketingets åbningsdebat.
Han beskriver hvad vi i virkeligheden godt ved i forvejen, ting som vi
selv har set masser af gange før, men han gør det med bevidstheden om
at der netop bag genkendelsen, gemmer sig en ganske særlig følelse.
Den som kun os der har set det hele masser af gange før nok helt forstår.
At dagligdagens banaliteter nu engang altid vil være dem som fylder
mest i vores liv, og derfor også vil have størst betydning når det
endelige regnskab en dag gøres op. I virkeligheden er der ikke det
store at hente her, der er kun hvad du glor på, og hvad du akkurat gør
det til. I længden bliver det måske også nok, eller endda en tand
for meeget, for at bruge hans egen terminologi. Men fra at kunne glo
til at kunne fortælle med overbevisning om alt hvad vi andre bare glor
på, der er alligevel et stykke vej. Og den vej kan vi sagtens pompøst
kalde - den virkelige kunst. Og det er præcis den som Onkel Danny
behersker (ja, jeg vælger med vilje nutid her!)
fortravlede og forjagede folk vil vente på deres forbindelser
familier vil komme med kufferter og barnevogne for at tage på
weekend hos familier på landet
og jeg vil stille mig i et hjørne og blive overvældet
og ikke kunne gribe ind og heller ikke have lyst
bare blive overvældet af alt dette liv al denne mylder
fugtig i øjnene uden påviselig grund
Jeg husker engang for længe siden, på Københavns Hovedbanegård,
hvor jeg rent tilfældigt mødte den gamle mester, og fremsagde et kådt
"Hej Dan!", fordi jeg netop havde læst hans krimi "Mord
i mørket". Han var en høj og rank mand, med sort bredskyggede
hat og i lang sort frakke, og var på vej ned på perronen til et af
provinstogene, og jeg var på vej over i DSB-kiosken for at købe en
papvin der kunne spæde min teenage-brandert yderligere op. Han gengældte
mit "hej" med et nik og det var så det. Ikke en pind mere.
Men i virkeligheden nok. Jeg hilste på Onkel Danny og han hilste
tilbage, det var aldeles banalt og samtidig ganske fantastisk (for
mig), for det var ham der mere end nogen anden lærte mig at elske det
danske sprog, og skreven litteratur i det hele taget. Fra hans
"Vangede-billeder", der lige så godt kunne være blevet
Valby-billeder eller Kongelundsbilleder, men nu tilfældigvis blev dem
der fra den forkerte side af Lyngbyvejen. Over hans mere syrede
beatnik-digterier i "Karma Cowboy" til den navnløse
journalist, der omkring 1980 dukkede frem som en dansk Philip
Marlowe-krystallisering. Han transformerede mordscenarierne fra Los
Angeles' overklassedekadence til de københavnske brokvarterer, især
det Vesterbro som siden hen også blev mit bosted, og gav populærlitteraturen
en ny dimension herhjemme, som både rummede alle de bedste klichéer
fra Raymond Chandlers og Dashiell Hammetts univers af
hardcore-detektivromaner fra 40erne og samtidig dolkede vores fælles
nutid. København her og nu.
Jeg vil gå ned ad Strøget som en skygge
hele vejen ned vil jeg være ledsaget af alle mine venner
de vil alle være genfærd
og ingen andre end jeg vil kunne se de er der
men det er de
Det som jeg altid vil elske Onkel Danny allermest for, var at han
var helt sin egen. Han var aldrig hippie i 60erne, han respekterede dem
nok, men holdt sin egen kølige distance til hele "piece &
Love"-hysteriet. Han var der bare, og han var der også op gennem
70ernes vanvittige ideologisering af verdensbilledet. Feminisme,
humanisme, marxisme i 17 afarter, kapitalisme, der var ingen grænser
for -ismerne og Danny betragtede blot det hele, og forstod måske nok
et eller andet, og havde sine sympatier, men passede bare ikke rigtigt
ind nogen steder. Man fangede ham aldrig helt, heller ikke da han op
gennem 80erne skrev sin faste klumme på bagsiden af Politikens tillæg
"I Byen". Uforglemmelig for mig vil altid
stå, da han - i anledningen af Københavns Universitets 500 års jubilæum
- skrev sit eget svar i Politiken. Et festtelegram til Istedgade, hvor
han tørt konstaterede, at det ragede ham en skid, altså jubilæet på
universitetet, for Istedgade fyldte nemlig et par måneder efter 125 år,
og det kunne han forholde sig til. På det let forståelige sprog:
gammel dansk!
vi tager afsked med alting og hinanden
vi er ikke sentimentale
men luften er fyldt af noget ingen ved hvad hedder eller er
vi går dér i tavs samtale
Og således skal det slutte. Jeg så hans sidste interview på TV,
husker hvordan han beskrev at han knapt kunne gå op ad trapperne til
lejligheden på Frederiksberg længere, og husker også den ro som
alligevel beherskede hans ord. En mand forenet med sin skæbne, og
forliget med sine fejltagelser (alt for mange smøger!). Og når jeg hører
denne sang, fra CDen "Pas på pengene" vil jeg altid se ham
stride sig gennem sin elskede by, se ham kysse hver eneste baggård på
Vesterbro farvel i rasende kapløb med den cancer, som fortærede ham
som en altædende skygge. Se ham tage sit endelige farvel med den by,
som blot var hans, for det var den blot, byen var ikke San Franscisco,
byen var ikke New York, sådan var livet bare ikke i denne omgang, kære
Danny. Byen for ham blev København, fordi han blev født i Vangede, og
levede og elskede sit Vesterbro, og afsluttede det hele på
Frederiksberg, hvor alt for mange af de filterløse og alt for meget
af-så-meget-andet fældede sin endelige dom. Som den slags nu engang
altid gør. Og som han selv beskriver sangen på CD-coveret - "København,
du har alt hvad der drager mit sind". Jamen, kan det gøres meget
bedre? Nej, vel. Derfor bør vi også lade ham selv få de sidste
ord... endnu engang, Dan, din ærkekøbenhavner, ordet er dit!
og hen imod Nytorv er de væk igen
selv fader jeg ud lidt længere nede
min sidste slentretur igennem byen er forbi
der er en enkelt skygge mindre i gaden
Citerede brudstykker med fuld respekt fra
"Gennem byen sidste gang" af Dan Turell/Halfdan E., Mega
Records (1993)
- Saxo