"Børge Børgesen", siger du, "Børge Børgesen er sgu
da ikke en rigtig person. Det er ham, der kommenterer sin samtid i tv i
Politikens tegneserie Strid". Og det er fuldstændig korrekt, for
denne artikel er selvfølgelig skrevet anonymt. Jeg har bestemt ikke tænkt
mig at lægge navn til historien om hvordan jeg tog mere end 1.500
filer ned via Napster, når det korte af det lange er, at det er
ulovligt at kopiere digitalt. Det er kriminelt, og dette er bekendelsen
af mine strafbare handlinger.

Tak til skræmmekampagnen
Langt større nosser har Jakob Martin Strids kolleger på Politiken,
som i torsdagens avis frejdigt fortalte om hvor mange Napsterfiler der
ligger på deres harddisk. Beklager; så åben har jeg ikke tænkt mig
at være. Efter den lange tv-kampagne, som KODA, Gramex, IFPI og gud
ved hvem ellers satte i gang for et års tid siden, hvor mere eller
mindre perfide trusler blev sendt afsted mod folk der henter digital
musik, så skal jeg ikke begynde at stå frem med navn.
Kampagnen havde den effekt, at man blev lidt paranoid over for
pladebranchens og rettighedshavernes advokater. Men den havde også en
anden og meget mere positiv virkning, i hvert fald over for mig
personligt. Jeg havde end ikke tænkt over muligheden for at
hente musik fra internettet og at brænde det bedste af den på cd'er,
og endnu mindre på at overveje hvor let det faktisk kunne være.
Tusind tak for at få sparket mig i gang!
Pladeselskabernes kampagne satte virkelig fantasien i sving, og en
gang sidste efterår installerede jeg så Napster på forældrenes
computer. De havde lige fået ADSL, 512 kbit downstream, og det var en
drøm at se sangene flyde ind efter de få startvanskeligheder der var.
Nemlig det der med, at man lige skulle vænne sig til at alt under
kabelmodems er skod at hente filer ned fra. Det fandt man hurtigt ud
af. Næsten lige så hurtigt glemte man idéen om grådighed, og
begyndte at sætte seks-syv udgaver af samme fil i gang samtidig, for så
at lade dem løbe om kap i nogle sekunder og siden stoppe alle undtagen
den hurtigste.

En global lyttepost
Første downloadede sang var Sugababes' fantastiske 'Overload', og
på to minutter var den klar til at spille. Det var en nærmest religiøs
oplevelse. Jeg tog et kig på tidens aktuelle engelske hitliste, og
inden længe havde jeg hentet de sange jeg kunne lide, og et par
stykker af dem jeg kunne gå hen og blive interesseret i. Der var
forskellige konklusioner, nemlig at Destiny's Child havde lavet suveræne
hits, men også kedelige, og derfor ikke virkede som om de værd at købe
et album med, og så at anti-Napster- forkæmperen Eminems 'Stan' var så
genial, at jeg næste dag måtte køre forbi Guf på Nørrebrogade
inden kampen i Parken, da det er den eneste ordentlige pladebutik i København
som har åbent om søndagen.
Godt set Eminem, du er virkelig oppe på beatet. Det jeg gjorde med
Eminems plade var at benytte mig af en verdensomspændende lyttepost. I
stedet for at gå ned til min lokale pladepusher tog jeg mig den frihed
at tage en digital udgave ned af hans sang, som jeg kunne spille på
computerens crappy små højttalere. Og vel at mærke den rigtige sang,
ikke den skamklippede udgave uden bandeord, som MTV kunne vise. Jeg er
komplet ligeglad med at det er ulovligt at skaffe mig sådan en digital
kopi, fordi for mig er det ikke en skid anderledes end hvis jeg havde
siddet ved radioen og optaget hans sang. Og tro mig, hvis den havde været
noget lort havde jeg ikke gidet købe den. Og på den måde har Eminem
ikke tabt en krone på at jeg har hentet hans musik - til gengæld,
hvis musikken havde suttet røv og jeg alligevel havde købt pladen, så
havde jeg tabt 140,- på det. Hvorfor skulle det være mere rimeligt?

Barn i en slikbutik
Snart var jeg for alvor i gang, for nu var der noget fortid, der
skulle indhentes. Der gik ikke længe før man kunne indse hvilket
slaraffenland der var tale om her. Alle de ting, man troede aldrig at
skulle høre igen, var der. Alle gamle maxier fra de bands fra
firserne, der satte deres præg på ens musikalske opvækst. New Orders
'Temptation', der var blevet remixet til det værre på deres
'Substance'-opsamling? Originalen var der. Pet Shop Boys' 'West End
Girls', der kom første gang i 1985 og floppede stort? Den var der også,
den ekstremt sjældne original. Og den pragtfulde krydsning af de to,
Pet Shop Boys-remixet af New Orders 'True Faith', som kun kunne fås på
vinyl dengang i 1987, og som jeg ikke kan spille mere fordi den er hærget
og min pladespiller ikke virker mere? Selvfølgelig var den der også.
Det tog flere timer at finde en udgave, der ikke manglede de sidste to
sekunder (et sædvanligt Napsterproblem), men også det lykkedes.
Det var den perfekte måde at finde b-sider og ting der forlængst
var udgået. Og det var selvfølgelig også en måde, hvorved man kunne
skaffe gratis udgaver af hele plader; plader der lige så nemt kunne
skaffes i pladebutikker. Ingen respekt for det, og det kan jeg sagtens
forstå hvis de musikere, der er imod Napster, ikke kan acceptere. Men
det er heller ikke måden at bruge Napster på. Det er imod hele ånden
i Napster. Og når det så er sagt, så er der ingen af de
Napster-brugende venner jeg har (og der er en god del) som har brugt
Napster til at tage gangbare cd'er ned nummer for nummer for at brænde
dem på en blank disk.
Ikke at jeg ikke har brændt hele plader, slet ikke. Men jeg kan
ikke forestille mig at nogen KODA- advokat kan få ondt i røven af at
jeg f.eks. fandt alle numrene fra The Gun Clubs 'Miami' og lagde dem i
den rigtige rækkefølge på en cd. Den plade var der nøjagtig to måder
at få fat på. Den ene var at rejse i en tidsmaskine tilbage til USA i
1989 og købe den dér, inden den udgik. Den anden var at hente den fra
Napster, sang for sang. Saint Etiennes 'Continental' er nemmere at få
fat på, men så længe man kan gå ind i en af byens største
pladeforretninger på Strøget, og de ikke gider tage en plade hjem som
er udkommet i Danmark, så er odds for at nogen gider tage et eksemplar
hjem af en plade som kun er udkommet i Japan... ikke gode. Og jeg gider
ikke tage til Osaka og hente den der. Beklager, KODA-folk.

Rollo & King-fri zone
Nu var det jo ikke kun gamle og udgåede ting, jeg tog ned. Jeg
skaffede mig også i stor stil musik med nye bands, bands som jeg
aldrig havde hørt om før, men læst om i presse og på internet. Også
her har jeg en imponerende mangel på dårlig samvittighed. Hvis
musikken har været god, så har jeg købt pladerne. Hvis den har været
elendig, eller bare la-la, så har jeg ladet være. 140 kroner er for
meget til at jeg gider købe noget halvfærdigt eller tyndt. Men
hvordan det skal ske nu ved jeg ikke. Jeg bor i Danmark, for helvede. I
radioen kører der Strax og Katapult, og de spiller væg-til-væg
klæg R&B (dårlig R&B, ikke den gode som selvfølgelig findes)
og vammel teenagepop. De spiller Erann Drori og Rollo & King, og
det er til at kaste op over.
Napster var Rollo & King-fri zone for alle der ville have det sådan.
Det var muligheden for at udvide sin horisont, og høre mere af verden
end hvad der rykker her i vores ynkelige lille andedam - enhver der så
Danish Music Awards forleden må have kunnet indse hvor tragisk
en tilstand vores nationale musik- branche er i, når folk som Brødrene
Olsen kan blive hyldet for en sang fra Grand Prix, som altid har stået
for lortemusik, og hvor Zididada kan vinde årets radiohit. Jeg vil
ikke høre Zididada, og jeg vil ikke høre radio hvis jeg kan risikere
at høre dem. Jeg vil høre spændende, ny og gammel musik fra resten
af verden, men hvis jeg f.eks. vil høre Starsailor, Arab Strap,
Calexico eller Gorillaz, hvad er så chancerne for at Henrik Poulsen og
hans spejlblanke sidemand spiller det i Katapult? De er 0%.
Til gengæld kunne jeg høre dem på Napster, men det er formentlig
slut nu. Gudskelov for butikker som Guf og Baden Baden, som henter den
gode musik hjem, og som jeg med glæde lægger mine penge hos. Havde
jeg chancen, så ville jeg bruge flere, men nu må vi se hvor jeg
fremover skal høre musikken. Indtil en mulighed som Bearshare kommer
til at virke meget bedre, så takker jeg de højere magter for BBC
Radio One, der stadig er på kabelnettet. Men om få måneder er den
sikkert fjernet til gengæld for en kanal, der sender det samme
overgearede glatnakkelort som alle de andre.

Den brede horisont
Som nævnt er det blevet til mere end 1.500 filer gennem de par måneder
hvor muligheden stod åben. Jeg tog gamle kultfilmtemaer, stumper fra
film og tv-udsendelser. Jeg tog syret reggae og dub ned. Jeg tog
Northern Soul, de der gamle soulsange som der blev danset til i de
nordengelske klubber engang. Jeg hentede masser af det gamle
Detroit-techno med Derrick May og Juan Atkins, som nærmest har lagt
grunden til al dansemusik der laves i dag. Jeg downloadede alle de
gamle Pet Shop Boys-maxier jeg ikke i forvejen havde købt, eller kun
havde på vinyl. Jeg snuppede Morrissey, der sang Bowies 'Drive-in
Saturday' live. Jeg gaflede Suede, der spillede Sex Pistols' 'Bodies'
live på Roskilde 1999. Jeg neglede såmænd Radiohead, der spillede
Glen Campbells 'Rhinestone Cowboy'.
Jeg tog opslagsværker om rock, soul og pop i brug. Alt hvad jeg
kunne finde, der lød interessant, blev skrevet ned og siden
downloadet. Hvorfor spare på pladsen? Der kan være næsten 200
mp3-filer på en cd til seks kroner. Stadig har jeg kun hørt halvdelen
af det. Jeg har punksingler i massevis nu, jeg har gamle sange fra
50'erne og 60'erne, jeg har originalerne af de sange jeg bedst kender i
inferiøre nye versioner, jeg har skrabet alle de sange sammen som folk
som Saint Etienne og Tindersticks har lavet på b-sider og på plader
som ikke er kommet på vores kontinent, og da slet ikke i vores
hovedstad.
Napster er det bedste, der er sket for min musikinteresse
nogensinde. Mulige andre, lige så vigtige begivenheder er at begynde
at læse New Musical Express i 1987, britpoppens gennembrud i
1994 og Manchesterscenen i 1989, og da jeg første gang hørte David
Bowie som en lille dreng engang i begyndelsen af 80'erne. Men min
horisont er aldrig nogensinde på en gang blevet udvidet i den grad som
den er i de sidste fire-fem måneder.

Manics er hyklere helt igennem
Et sted måtte det desværre ende, og mens jeg i virkeligheden ikke
kan brokke mig over at være kylet af Napster for at tage mp3-filer med
copyright ned, så er jeg dybt skuffet over de folk, hvis direkte
ansvar det er. En dag forsøgte jeg at logge på, og fik at vide at min
adgang var spærret. Jeg blev ledt videre til en side, der fortalte at
spærringen hang sammen med at jeg havde taget sange ned med Manic
Street Preachers fra deres nye album 'Know Your Enemy'. En titel, der
er svær at tage alvorligt fra et band, der ser ud til at have
besluttet sig for at deres fjender er deres egne fans.
Jeg mener, hvis man havde taget sange ned med verdens største
Brian-rockband Metallica, så havde det ikke været overraskende hvis
den umådeligt usympatiske Lars Ulrich var kommet midt om natten for at
konfiskere ens harddisk. Det har han aldrig lagt skjul på, at han
kunne finde på. Men med et band som Manic Street Preachers chokerer
det mig alligevel, at de vil bedrive heksejagt på deres egne fans.
Hvorfor tror de, at folk tager sangene ned? Det er fordi de er fans af
bandet, og fordi de ikke kan vente til pladen kommer, hvis de kan lytte
til sangene med det samme. Det var i hvert fald min grund til at hente
deres to singler 'So Why So Sad' og 'Found That Soul'. Jeg har alle
deres fem plader, og ville naturligvis høre om deres nye sange var
lige så gode. Troede de, at jeg ville brænde dem på cd og sælge dem
på gadehjørnet?
Manic Street Preachers har slået sig op på at være socialister og
netop besøgt Cuba, hvor de har spillet en koncert under kæmpestor
mediebevågenhed, hvor de mødte og fik lov til at glorificere Cubas
diktator Fidel Castro. Åbenbart er socialistiske idealer vigtige, hvis
de kan skaffe bandet god PR fra de inviterede journalister, der får en
dejlig tur til Caraibien på en kold tid af året.

Forbandede hyklere
I andre tilfælde har bandet i hvert fald nu bevist, at de har
noget sværere ved at dele. Mest komisk demonstreret ved deres absurde
opførsel på Glastonburyfestivalen for et par år siden, hvor de nægtede
andre adgang til deres 'private' toiletter (Se
historien her). Men deres hæmningsløse hykleri har nu fået en
skrue i vejret med frontalangrebet på deres egne fans. Det er beviset,
en gang for alle, på at man ikke skal dyrke idoler, for de kan så let
vise sig at være nogle røvhuller.
I NME hævdede Manic Street Preachers for nyligt, at der kun var dem
selv tilbage, efter at Rage Against the Machine var opløst, som
virkelig var politiske og havde principper. Gæt igen. Her
kan man se et punkt, hvor de to bands i hvert fald var forskellige.
Rage tog aldrig deres fans i røven ligesom Manics har gjort.
Manics har, ti år efter at de begyndte som punks med anarkistisk
sindelag, solgt 100% ud. De sutter nu så meget Sony-pik, at deres kæber
må være gigtplagede. De er grådige, fedladne, musikalsk dovne og
lyrisk banale. De udsendte to singler i England på samme dag, og
planen var selvfølgelig at få få deres trofaste fans til købe dem
begge. Hvor meget ville Manic Street Preachers, anno 1991, have hadet
den idé? Ikke så lidt. De havde lagt begge sangene på én EP.
Og når det så viser sig, at de ikke engang er særlig gode, ja,
faktisk er den ene, 'SoWhy So Sad', så dårlig at den kunne have været
af Oasis, så er det ekstra ærgerligt at blive smidt af Napster for at
tage det lort ned. Havde det så bare været noget godt, man blev
straffet for. Sangene havde jeg såmænd slettet, længe før beskeden
kom om at jeg var smidt ud. Og en ting er sikker - jeg køber ikke
deres plade. Ikke så meget fordi jeg synes de er nogle røvhuller, men
fordi deres musik efterhånden er så elendig.
Ironisk nok lod de sig interviewe på Cuba, hvor trommeslager Sean
Moore fortalte, at han selv havde prøvet at tage deres sange ned fra
Napster for at høre hvordan det lød og se hvordan det virkede. Han
sagde, at han var rystet over den dårlige lydkvalitet. Hvilket gør,
at bandets argumenter for at få deres fans straffet er lige så tynde,
som deres maver er blevet fede med årene. Og endnu tyndere er Nicky
Wires påstand om, at Napster er et grådigt multinationalt firma og
"lige så onde som Coca-Cola" (se
mere her). Så vidt jeg har forstået er Napster ikke involveret i
børnearbejde, storforurening, våbensalg eller regnskovsødelæggelse
ligesom andre multinationale firmaer man kunne nævne. Men på den
anden side, kunne man vente en mere intelligent udtalelse fra en mand,
der engang erklærede, at han håbede Michael Stipe fra R.E.M. ville dø
af AIDS? Næppe.

Det har været fantastisk
For mit eget vedkommende er der ingen tvivl, Napster har været en
åbenbaring. I en tid hvor der stort set intet udkommer, der er værd
at lytte til, har det været pragtfuldt at kunne opdage nye,
fascinerende ting hver dag. Næsten hver eneste fil, der er taget ned
gennem de seneste måneder, har været så fantastisk, at den har fået
mig til at hoppe rundt i stuen i popekstase.
Og her ender så min bekendelse. Der er ingen dårlig samvittighed,
ikke en gnist, og jeg ville gøre det igen. Jeg har ikke tjent en krone
på at hente musik, jeg har til gengæld brugt penge i pladebutikkerne
på at købe musik som jeg er blevet præsenteret for på Napster, og
jeg har tænkt mig at bruge flere. Plade- selskaberne burde være
lykkelige for at Shawn Fanning har opfundet et program, der midt i en mørk
tid for musikken har givet folk interessen for og kærligheden til den
gode musik tilbage. I stedet har de sagsøgt ham for milliarder.
Men jeg hylder ham. Den genfundne musiklidenskab kan jeg takke ham
og hundredevis af gode musikere for, ikke en doven og visionsløs
musikbranche. Det har været en fascinerende tur, han har budt på.
Skulle det være endt nu er det en skam, men heldigvis kan man håbe,
at Napster har flyttet mål- stolperne så meget, at idéen om
fildeling er kommet for at blive.
Herfra bare et simpelt: Tak for sangen.
Børge Børgesen