Flot var det sgu. Parken var klædt i mørke, og rundt omkring hang krøllede
lysstænger ned som kæmpeudgaver af silkeormene i Baljebanen. Scenen
var også badet i et utal af projektører, så mange at drømmenes
musik ville kunne væves i skønhedens farver fra scenen på et
stadion, der lignede et kunstværk, langt fra den prosaiske hverdag som
er F.C. København på en bleg efterårsdag under åben himmel.
Men så begyndte musikken at spille. Føj for en madpakke.

Det var grand prix-tid, hvor belønningen skulle falde for de
uendelige mængder arbejdstimer, der er lagt i overdækningen af Parken
og i arrangementet. DR havde gjort mere end nogen kunne forlange for at
tilrettelægge forestillingen, men de blev svigtet, ja, nærmest forrådt,
af musik så rærlig at det var til at kaste op over.
De burde jo have vidst det. Grand prix er skod, ligemeget om det
afholdes for 1.000 mennesker i en koncertsal eller for 38.000 i et
lukket stadion. Det har været flovt lige siden Cliff Richard i
1968 stod i et narrekustome og sang ’Congratulations’, mens Beatles
syrede ud, Rolling Stones leverede den mest møgbeskidte rockmusik i
deres karriere, verdens unge var i oprør og musikken ændrede karakter
dag for dag.
Cliff Richards ånd hang over vandene fra starten af showet, hvor Brødrene
Olsen gudhjælpemig kom på banen for 500. gang siden deres sejr sidste
år og spillede deres plagsomme vindersang, indtil de pludselig
skiftede over i en sang fra deres nye album, der ved et forbløffende
tilfælde udkom i mandags. Hvor belejligt, og hvor var det bare ikke
spor overraskende, at den lød som noget fra en Cliff Richard-plade
anno ca. 1983. Nu må de gamle stødere snart have fået presset den
citron så meget, at der ikke er et molekyle væske tilbage i den.
Så dukkede aftenens værter op, Crone og Pilmark, som erklærede at
det var på tide at komme hurtigt i gang. Men hvorfor ævlede de så sådan?
Og hvem havde skrevet det vås, de stod og sagde? Det kørte på rim,
og det lød fuldstændig tåbeligt. Hvad Europas tv-seere har fået af
indtryk om poesiens tilstand i H.C. Andersens fødeland tør jeg ikke tænke
på. Og hvordan Pilmark er blevet opfattet er også svært at gisne om.
"Frikadelle", eller det tilsvarende ord, må være et udtryk
der er slynget hen over de europæiske kaffeborde.
"Valbyengelsk" er et andet. Jeg genbruger min med- bartender
Holgers forslag om at man i stedet skulle have brugt hans pelsklædte
makker fra DSB- reklamerne.

I gang med showet, og først ude af starthullerne var hollænderne
med en sang så røvsyg at kontinenter syntes at forskyde sig inden den
blev færdig. DR’s kommentator Hans Otto Bisgaard var begejstret. Det
var han i det hele taget for alt, hvilket siger meget om manden.
Nummer to var Island, og de var sgu strenge. Alene navnet:
TwoTricky. Ja, for der var to af dem! Er I med derude i stuerne? Mest
stupide navn siden BaSix var med i det danske grand prix. Gæt hvor
mange de var. Islændingenes sang lød som de hedengangne Climie
Fisher. Havde et hit med ’Love Changes Everything’ i 1986. Har du
glemt dem? Godt. Så tænk i stedet Michael Learns to Rock eller måske
Savage Garden, komplet med klamme smil til kameraet.
Som alle andre sange blev denne indledt med et lille filmklip, der,
trods teknisk vellavet, var lige så irriterende som de uendelige klip,
der kommer før og efter TV2’s vejrudsigter. Der var vistnok et
nationalt tema, der forbinder Danmark og det deltagende land, her
Island. Ergo: man filmer en gammel mand, der vinterbader ved Bellevue.
Fedt nok. Bare slå os i hartkorn med de psykopater. Det skal nok give
et positivt billede af danskerne: "Jeg hører at de er mentalt
syge! De bader i iskoldt vand!"
Norge kom på, og frem tonede den klammeste skid der har været i tv
i mange år. Han havde endda barberet sit blyantoverskæg af, men det
hjalp faktisk ikke. Selv Bisgaard var valen ved ham. Det var nemt at
se, at dette var helt galt. At være flamboyant er en ting. At ligne
en, der ville blive afslået en rolle i en vampyrfilm, fordi han er
"for væmmelig", er noget andet.
Klamme fiduser var der i øvrigt nok af. Den første af
standarddanserne var Israels sanger, der lignede George Michael fra
Wham!s første år, og som i øvrigt havde hugget Michaels 'Faith'. Han
og danserne så ud som om de havde købt nogle hundrede dåser af det
klæge hårprodukt Soul Glow, som man kender fra Coming to America.
Nakkestøtten i hans bil må være mere fedtet til end Bistro Grill på
Gl. Kongevej.

Russisk popmusik er ikke særlig påskønnet i den vestlige verden,
og vi fandt ud af hvorfor. Deres band, der såmænd hed Mumitroldene,
var rædsomt, og sangeren var næsten lige så sløj som ham fra Bob
Hund. Det skulle være et af landets førende undergrundsbands, hvilket
ikke lover godt for nationens genrejsning.
Ikke noget undergrundsfis fra Sverige. De havde taget den nemme løsning
og igen klonet Abba. Det virkede jo for to år siden, så hvorfor ikke
nu? Måske fordi Charlotte Nilsson havde nogle silikone- bryster at gøre
godt med ovenikøbet. Det kunne Friends, en gruppe styret af impresario
og ekstrem- højrefløjspolitiker Bert Karlsson, og håndplukket til at
deltage i en Popstars-agtig docusoap, ikke præstere. Kun et særdeles
præcist plagiat af Abbas dejlige 'Angel Eyes', som blev fulgt på vej
med en kvalmende kliché fra Bisgaard om at jublen i Parken blev båret
frem på the wings of love. Vor- herrebevares. Jeg kan ikke sige
mere om Friends som ikke er sagt meget bedre før. Læs derfor denne
anmeldelse.
Så et hiphopnummer fra Litauen. Totalt intetsigende, undtagen nogle
tåbelige parykker. Humor hører hjemme i musik, stupid smagløshed gør
ikke. Og det fandt man i overflod i Letlands sang, sunget af en nar,
der på gebrokkent engelsk fortalte om at have tømmermænd på sin
bryllupsdag. Sikke en glatnakke, sikke et fjols. Ligesom en af de
idioter, der altid skal være midtpunktet i en fest og tager en lampeskærm
på hovedet. "You see how good is she", sang han, men skulle
have ændret det til "You see how shit am I".
Tid til aftenens højdepunkt. Udenfor Bellahøj render nogle knægte
rundt og hygger sig med at spille bold. Et dejligt udtryk for samhørighed
mellem folk af forskellige folkeslag, og så var der en knægt med en
hvid Københavntrøje på. Smagfuldt og godt. I modsætning til den
kroatiske sang, der var en klon af Celine Dions fra Titanic. Den
kroatiske sangerinde hylede sig igennem en rærlig tåreperser, der
begyndte med nogle 'Smuk som et stjerneskud'-fløjter og så fik besøg
af en masse skingre fioler. De havde rigtig kløgtigt noget med titlen
at gøre, 'Strings of My Heart' – hvor er det flot! – men blev
aldrig mere skingre end den kroatiske skrigebøjle, der sang så rædsomt
at urene i lejligheden begyndte at gå baglæns. Tankerne fyldtes med
klip fra Titanic, og lyden fik en til at tænke at hvis skibet
havde haft sådan et tågehorn ville det isbjerg være sprængt i småstykker.
Portugal var slemme; to halvhjertede soulsangere der stod og wailede
ad hinanden som en dobbelt udgave af Erann Drori. Ja – så ringe.
Og derefter kom en rædsom irsk crooner, Charles O’Shaugh- nessy –
eller Shocknessy, som Bisgaard insisterede på at kalde ham. Hans Otto
kunne fortælle at sangens komponist arbejdede i et transportfirma, og
mit gæt er at han er trucker og kører i ugevis med radioen permanent
tunet på en station, der ikke spiller andet end Toto, Foreigner og
Michael Bolton.

På dette tidspunkt var tålmodigheden ved at være ganske
tyndslidt, og den slap op da aftenens anden standarddanser kom på; den
spanske Lothario med Brylcreem og bruncreme. Heldigvis var der en tjans
med at passe hunde, så man kunne tage en luftetur ned ad en stort set
mennesketom Frederiksberg Allé og konstatere, at udover nogle få
fornuftige mennesker på Promenaden var alle i gang med at se grand
prix. Vi gik ned ad Nyvej og hørte pludselig noget, der fik nakkehårene
til at rejse sig. I en lejlighed lød det som nogen var ved at pine en
yak med en gloende tang!
Lyden døde hen lidt efter, og blev så afløst af noget som jeg
troede var en krage, der var blevet påkørt af en knallert. Det viste
sig dog at være mindre dramatisk; det havde blot været det tyrkiske
og det engelske bidrag. Godt nok surt at misse den fornøjelse. Men så
kunne man jo se Sloveniens sangerinde stå i et latexoutfit og ligne en
dominatrix og synge en billig imitation af 'It’s Raining Men' med en
vrøvletekst om "electric runs through my body" og noget om
hendes "heartbit".
Polens sanger var næsten lige så irriterende som Letlands, som han
ankom i sin mølædte kamelulds- frakke. Hans sang lød gudhjælpemig
som Danseorkestret, og det var ved at være påkrævet at ringe til Frøken
Klokken for at høre om dette virkelig var 2001 og ikke 1985. Det år
ville tyskernes svulstige ballade i øvrigt ikke have lydt malplaceret,
og det ville den heller ikke i en reklame for weinbrand eller Merci på
RTL.
Så var det Estlands tur, og deres sang var snublende nær en b-side
med Londonbeat fra 1988. Eller Kool & the Gang, der åbenbart har
sat et uudsletteligt præg på den estiske musikscene. Og så var den
krydret med noget call-and-response á la spejdere på
vandretur, samt et omkvæd pilfingret fra Miami Sound Machines 'Conga'.
Hvilket årti var det lige, man hørte den første gang? Det var helt
anonymt, meget uoriginalt og ganske pauvert, og det vandt.

Den tredje standarddanser kom frem, nemlig ham fra Malta. Det var
endnu et glat og kedeligt euro- popnummer, og hvis ikke han havde
sunget så luset, og hvis ikke de havde lavet den fjollede grand
prix-finte med at gå en halvtone op til sidst, havde det været den
bedste sang hele aftenen. Videre med grækerne, der i det mindste stjal
fra halvfjerdserne, nemlig 'I Will Survive'. Ganske originalt valg.
Skal man stjæle, så stjæl fra noget folk kender. Bare spørg Abba.
Derefter – en spade med en ukulele. En dødssyg blond sangerinde
("Jeg går på rytmekons!"). Vrøvletekst på syvendeklasses
engelsk. Fætter Højben-frisure. Wankere. Rollo & King.
Stemningen, da de sluttede deres sang af, var nok til at give seriøse
tanker om at det er på tide at emigrere.
Det er ikke kun Rollo & Kings skyld, selv om de bærer en
broderpart af ansvaret. Det er om muligt endnu mere pinligt, at
showet i pausen blev givet videre til et band der spillede ni minutters
børnemusik. Jep – Cartoons, undskyld Aqua, den tænkende fireåriges
yndlingsband, og modtager af adskillige danske grammyer, ikke bare den
for eksportcifrene. "Life in plastic, it’s fantastic", sang
Lene Nystrøm, og hun må jo vide det.
Hvor flovt for Danmark, at så hæslig og sjæleforladt en gang
tegneseriecrap er vores største navn nogensinde. "Det er ikke
nemt at være Michael Jackson efter dette show", brægede Bisgaard
efter at Creamy, undskyld Aqua havde forladt scenen, for nu at nævne
én der er lige så pumpet med silikone som Nystrøm. You’re shit and
you know you are, doo dah. Måske var det meget godt at verden blev
mindet om det.

Ti points til Danmark i første stemmerunde var ildevarslende, 12 i
den næste var kvalmende. Og det blev værre, for der var mange points
til Rollo & King. Kroatien gav en del, og Bisgaard kvækkede at
"så gør det ikke noget, de slår os i fodbold en gang
imellem". Nu var det bare sådan, at Danmark slog Kroatien da de
sidst mødtes. Men måske tænker BIF-tilhængeren Bisgaard på Osijek.
Danmark førte ved pausen, men måtte så gudskelov se Estland trække
fra. Havde Rollo & King vundet, havde det aldrig fået en ende. Det
på trods af at Estland løb tør for randstater til at hjælpe sig –
ligesom Island igen forærede Danmark point, var der som sædvanlig hæmningsløs
indbyrdes støtte, der kulminerede i otte point fra Litauen til
Letland. Det kan kun tilskrives misforstået loyalitet eller national
sindssyge.
Ikke at man ikke sad og blev sur over Bisgaards vås. Han havde en
tendens til at gå i selvspin over stemmer på ti points til Danmark
uden at skænke det en tanke, at rivalerne ikke havde fået noget
endnu. Hans største kommentar var: "Fem point over den engelske
kanal til Irland". Ville de fem point fra England så ikke faktisk
havne i Frankrig? Fjols.
Det endte i at Malta afgjorde det hele, og straks efter var den
halve Park på vej ud til Østerbros største garderobekø nogensinde.
Dårlige tabere? Nej, ikke de danske roligans.
Og man kunne begynde at filosofere over hvorfor dette var så skidt.
Det var jo ikke fordi rammerne ikke var i orden. Det bliver ikke bedre,
det var både elegant, smagfuldt og storslået. Man lagde mærke til,
at lyset var forskelligt hele tiden, og underspillet snarere end
overgearet. Stadion tog sig fantastisk ud, og det er en indendørsarena
man kan være lykkelig over fremover, også selv om aviserne var lige
kvikke nok til at kalde den Europas største. Både Amsterdam,
Cardiff og snart Gelsenkirchen har overdækkede stadions, der er klart
større. Derfor er det stadig ret formidabelt.

Men ligemeget hvor stort det lægges an er det umuligt at skjule, at
man pakker et råddent æg ind i en gylden æske. Grand prix sutter røv,
og det burde ikke engang være noget der er det mindste
kontroversielle. Men pludselig er det for alvor blevet en tabuholdning
at stå frem og erklære sig som kritisk over for tingen.
Bare se på B.T. disse dage. De har fået færten af, at Terry
Wogan, kommentatoren på BBC var yderst sarkastisk over for det hele,
og behandler det som majestætsfornærmelse. "NATASJA OG SØREN
SVINET TIL", skriger den skingre overskrift. "Blev
kaldt Dr. Død!" Men nu var det jo ikke fordi det ligefrem var
ukorrekt, at Terry Wogan mente at manden lignede en zombie i den mørke
hal, er det? Det har trods alt tjent ham gode penge i de film og
teaterstykker hvor han netop skulle spille en makaber person. Sådan
ser han jo altid ud.
Men nej, det kan man ikke have. Ingen må tage pis på dejlige
Danmarks grand prix! BT har været helt fremme i skoene. Da
Aftonbladets Per Bjurman tillod sig at kritisere de grundige
sikkerheds- foranstaltninger, og at påpege at værternes rim var åndssvage,
blev han kaldt 'førende danskhader' i BT, der også gik op i en spids
over at kongehuset blev væk. Det var nemlig at håne folket, det var
arrogance. Ifølge BT. Den latterlige og chauvinistiske holdning til
noget, der blot er et popshow, har på glimrende måde været med til
at gøre at der blev buhet af vinderne fra Estland og af de lande der
gav dem højere pointtal end Danmark, og at folk skred før vinderne
var færdige.
Fra at være et show, som de fleste kunne indse hvor dårligt var,
og hvor Kølig Kaj til lyden af alles hån rykkede ned for blot et par
år siden, er grand prix nu blevet noget som man regnes for en
forbandet snob, hvis man hader. Så kald mig gerne en snob, for jeg
hader det fandme; næsten lige så meget som jeg hader den gyselige
medløberkultur der er opstået omkring det siden Brødrene Olsens
sejr.

Grunden til at Terry Wogan, som jeg skal nyde i fulde drag næste år,
er så nedladende over grand prixet, er at han kommer fra et land hvor
man har rigeligt med god popmusik at gøre godt med, selv i en sløj
periode som den nuværende. Derfor kan han se hvor pinligt det er at se
en hel nation gå op i en spids over noget, som i Storbritannien ville
blive afviklet i en snookerhal i en udørk, der ellers aldrig ville få
levende musik på besøg. Det har Danmark ikke, og man er nødt til at
være stolte over Brødrene Olsen og Rollo & King og Aqua, og så i
øvrigt give den alt hvad den kan trække efter en grand prix-sejr.
Og det har da helt sikkert givet god publicity, for i de fleste
andre lande har man lige så syg en musikscene. I Tyskland et sted så
man 40.000 til en udendørs grand prix-fest. Og nu er Tyskland jo også
liiiige et sted, hvor man kender de lokale for deres gode musiksmag,
ikke? Turister skal det nok trække; der er garanteret mange, der
har set det og er blevet interesseret og tager til Danmark, slet ikke
bange for at møde Søren Pilmark, og ekstra godt er det da at der kan
blive pumpet penge fra showet direkte ned i en kontrakt med Thomas
Myhre, i et køb af Carsten Fredgaard, og i en aftale med en afløser
for Ståle, der ikke behøver være Brian Steen.
Det er alle tiders, lad os score kassen. Men hvor kunne det være
rart hvis ikke det var med noget så lavt og nedrigt som grand prix,
som er den stillestående, svovlstinkende døde sø af opgylpede idéer
fra firserne som ikke har været oppe at vende og få kunstigt åndedræt
siden; en pengemaskine der får tidens drengebands til at virke
oprigtige og vigtige.
Lad aldrig landet gå så grueligt ud af et vildspor igen, og lad os
aldrig en gang til få sådan en klæg, nationalromantisk
omklamring over et melodi grand prix. Som nævnt i overskriften – man
kan pudse en lort til den skinner som guld, men lort er det stadig.
-smølle