De er tilbage, de er endelig, endelig tilbage - otte år og en smule er
det siden, at New Order sidst dukkede op på horisonten, og siden
dengang er Britpop kommet og gået, Radiohead har gjort ungdommen bedrøvet,
Eminem har fornærmet alt og alle, og Marilyn Manson har forarget dem
som ville forarges, med stadig mere vigende succes.
Og stadig er det som om de ikke har været væk mere end et par
minutter. Pludselig en dag hører man 'Crystal', deres første single
siden engang i 1993, og det er som om at tiden har stået stille i al
den tid, ja faktisk i alle de år man har kendt New Order. Så pokkers
stor forskel er der faktisk ikke på den single og den de udsendte i
1982 - 'Temptation'. Den er mere poleret, der er en korsangerinde med,
og okay da - den er mere stram, mere gennemproduceret, i det hele taget
mere kompetent lydende, men den har stadig de ringende, teknisk
primitive guitarer, Peter Hooks patenterede metalliske bas, og Barney
Sumners verdenstrætte, lommefilosofiske tekster, der lyder som om de
er rablet af på et kvarter med en rimordbog i den absolutte nærhed.
Hvilket de sikkert er.
Det er mig totalt umuligt at gå ind og lave en helt objektiv
gennemgang af New Orders karriere, og ditto Joy Divisions. Der er
plader, jeg stort set aldrig hører, og plader som jeg knuselsker og må
finde frem konstant. New Orders Movement har jeg kun hørt få
gange, og det fra et småkrøllet kasettebånd - har aldrig gidet købe
den. Deres Low-life har jeg spillet så tit, at cd'en ser ud til
at være slidt igennem til sine data inderst.
Og i bund og grund er denne artikel først og fremmest en
undskyldning for at finde de gamle plader frem og lytte til dem endnu
en gang, og nyde hvor gode de er i dagene inden det nye album Get
Ready kommer. Det gør det nemlig i denne uge. At der er karakterer
på (en skala som går fra 0 til 10) er egentlig også svært at
forsvare. Selv om f.eks. Get Ready er fremragende, er det jo
umuligt at sammenligne med plader, der i bund og grund har været med
til at forme ens musiksmag gennem årene. Det er ikke en fair måde at
gøre det på, men jeg skal prøve at være nogenlunde nøgtern.
Lad os komme i gang, og i skyndingen nævne, at netop New Order er
et af de meget få bands, som kan være sikre på at overleve i
jukeboxen, ligemeget hvem af vores bartendere der måtte være på
arbejde. Og det, i sig selv, er noget af en bedrift og et blåstempel...

Joy
Division: Unknown Pleasures
Jeg var aldrig besat af Joy Division. Måske kom jeg for sent, for
da de fandtes var jeg mere tilbøjelig til at høre sange om at man
ikke måtte gå på kørebanen - den er nemlig udelukkende for dem som
kører på cykel, samt med motor.
Sidenhen er Joy Division langsomt, men sikkert, sivet ind i min
bevidsthed. Det skete dog først, da teenageårene nærmede sig deres
ende, og den ungdommelige Weltschmerz var ved at tage til. Der i
slutningen af firserne, hvor The The, Depeche Mode, Morrissey og The
Cure nærmest kæmpede som desperate for at være det band, der
henvendte sig allermest følelsesladet til sindets mere melankolske
sider. Men samtidig i en tid, hvor Pet Shop Boys ligesom New Order
havde peget fremad mod en teknologisk musik, der godt nok tit var fuld
af sørgmodighed og molakkorder, men stadig var suverænt dansabel og
lagde en del af fundamentet til den housemusik, der var i støbeskeen i
de år.
Sammenlignet med dette var Joy Division en fjern myte, der lå langt
tilbage, og det er først på det seneste, at jeg synes man har kunnet
se hele bandets eksistens som en lang helhed. Hele myten om Ian Curtis,
Joy Divisions sanger som hængte sig kort inden at det andet album
Closer blev udsendt, har fået lov til at overskygge deres musik, som
var fantastisk.
Debuten Unknown Pleasures er på mange måder en plade, man
kan sammenligne med R.E.M.'s debut Murmur. Et band udsender
singler som virker dejligt upolerede, og udgiver så et mysterium af en
debut, som er helt anderledes.
Det skinner tydeligt igennem Unknown Pleasures, at her er et
band, der tager deres udspring i punken, og i sange som 'Shadowplay',
'Interzone' og den formidable åbning 'Disorder' er der helt klar
inspiration fra Iggy Pops kaotiske band fra starten af halvfjerdserne,
The Stooges. Det er et knaldhårdt garageband, der spiller - men
produktionen laver helt om på lyden. Trommerne er dækket af ekko,
bassen lyder som om den spiller i et rum for sig selv, og som et spøgelse
driver Ian Curtis' nu dybe stemme gennem musikken.
Det sorte omslag med et minimum af oplysninger, den fjerne og
tilsyneladende kolde lyd, og de til tider isnende keyboards er det, som
får stemningen frem, og den passer til Curtis' angste og tvivlende
tekster, for så vidt meget bedre end den nervøse punk de spillede
indtil da. Langsomme hymner som 'Day of the Lords' og 'New Dawn Fades'
får i stedet lov til at bygge sig stateligt op, og det er når de når
klimaks, og Curtis' stemme virker som om den er ved at knække, at følelserne
for alvor når overfladen, bryder gennem isen og giver gåsehud.
Unknown Pleasures er et must. Det er ikke et
gravskrift eller noget, det er ikke en plade som kun er god til at
ledsage nervesammenbrud eller ekstrem selvynk. Det er simpelthen en
formidabel rockplade, der har været uvurderligt indflydelsesrig, som
har mere indhold at byde på end 99% andre plader, og som fremfor alt
har 10 helt strålende sange på, kort og godt.
(10)

Joy
Division: Closer
Nå, så fik jeg vist skrevet mig varm. Det er altid nemmest, når
man skriver om plader man elsker, eller hader, intenst. Closer
er ikke en af disse. Det er en glimrende plade, og naturligvis er den
ekstra rørende og følelsesladet, når Curtis-myten får lov til at påvirke
ens bedømmelse.
Closer kom i juli 1980, og Curtis havde begået selvmord i
sit og sin kones hus i maj samme år, på et tidspunkt hvor han var
ramt af depression, og hvor hans ægteskab var gået i opløsning. Det
var faktisk planlagt til maj, men var blevet udskudt på grund af noget
bøvl med nogle omslag. Nu blev det i stedet et posthumt album.
Det er aldrig en plade, jeg er blevet specielt fortrolig med. Noget
af det er en klæg grød rent musikalsk, f.eks. åbningssangen
'Atrocity Exhibition' og 'Colony'. 'Isolation' er et rod af keyboards,
og 'Twenty Four Hours' er Joy Division tegnet efter numre. Overhovedet
ikke skidt - det er fint, men ikke noget fremskridt fra den første
plade.
Til gengæld er 'A Means to an End' suveræn, en basdrevet og tung
sang, og 'Heart and Soul', med Curtis' helt stilfærdige, croonende
sangstemme, er rørende. Og pladen slutter helt fantastisk med de to
langsomme, elektroniske vidundersange 'The Eternal' og 'Decades'. Især
den førstnævnte er smuk, Bowie-agtige atmosfæriske keyboards, et
begravelsesagtigt tempo, og som på hele pladen en dybt personlig tekst
fra Curtis.
Det er de sange, der mest af alt giver den dødsaura, som man må
sige at Closer har over sig. Også selv om Ian Curtis åbenbart har
haft en sans for humor, selv i sine sidste dage: Linien fra den
afsluttende 'Decades': "Here are the young men, the weight on
their shoulders" skulle efter sigende være en in-joke omkring de
aldrig smilende Echo & the Bunnymen, som var Joy Divisions
samtidige. Set i bakspejlet var det nu ikke meget af en vits.
(8)

Opsamlinger
med Joy Division
I 1988 udkom den første egentlige opsamlingsplade med Joy Division.
Navnet var Substance, hvilket også var titlen på den
New Order-opsamling, der udkom året før. Det var knapt nok en samling
af de bedste sange, for en god del af disse finder man på de to
albums.
Først og fremmest var der tale om at Factory, pladeselskabet, havde
samlet sangene fra de singler der var kommet gennem tiden. Vinyludgaven
havde ti sange, lige fra 'Warsaw' og 'Leaders of Men' fra den første,
berømte EP An Ideal for Living, frem til den guddommelige
afskedssingle 'Love Will Tear Us Apart', der ligesom Closer
udkom efter Ian Curtis' død. På CD'en kunne man så finde syv
b-sider. Hvis man har de to albums, er dette et rimeligt supplement -
der er også et par andre sange på, der må kaldes uundværlige:
'Atmosphere', 'Transmission', 'Dead Souls' samt 'She's Lost Control',
der er på Unknown Pleasures, men som blev udsendt som single i
en noget mere dynamisk udgave.
(8)
I
1995 kom endnu en opsamling, denne gang under navnet Permanent.
Factory var krakket, og det selskab der samlede stumperne op, London, tænkte
vel at de ville være nogle skarn, hvis ikke de kunne lave en skilling
på en ny opsamling. Permanent er anderledes; der er de nødvendige
singler, men også sange fra de to albums, samt nogle fine b-sider og
fraklip som 'These Days' og 'Something Must Break'. Det er fint, men
udvalget er noget mystisk fra albummene, ingen 'Disorder', ingen 'New
Dawn Fades', og utilgiveligt: ingen 'The Eternal'.
Desuden optrådte en ny og overflødig udgave af 'Love Will Tear Us
Apart', som også blev udgivet på single. En sang som den bør man
holde snitterne fra - ligemeget om man næsten ikke ændrer på den.
Selvfølgelig er indholdet af pladen stadig suverænt, men udvælgelsen
trækker ned.
(7)
Der
kan ikke indvendes noget mod udvælgelsen på boxsættet Heart
and Soul, der kom for et par år siden. Det er simpelthen hele
møllen, alt hvad de lavede af pladeindspilninger og lidt til. Plade et
og to er hhv. Unknown Pleasures og Closer, der som
bogender har de singler og b-sider, der udkom i de år, placeret
kronologisk.
Plade tre og fire er diverse sjældne indspilninger, demoer, Peel
Sessions (som for de uindviede er legendariske radioindspilninger
for BBC) og en række liveindspilninger. Blandt de sjældne sager er to
uvurderlige sange, nemlig demoer af 'Ceremony' og 'In a Lonely Place',
der endte med at blive side A og B på New Orders første single.
Specielt sidstnævnte er en intens oplevelse - teksten "Hangman
looks round as he waits / Cord stretches tight then it breaks / Someday
we will die in your dreams / How I wish you were here with me now"
er til at få en kold rislen ned ad ryggen over med tanke på hvad der
skete kort tid efter.
Kvaliteten rent teknisk er svingende. Musikkens kvalitet er heller
ikke altid lige høj - det var ikke for den musikalske kompetence, at
Joy Division var specielle. Det var for sangene, og for det rå, følelsesladede
indhold. Heart and Soul viser dette, og jeg kan garantere, at
man ikke går galt i byen ved at købe sættet og glemme alt om at
anskaffe sig andre plader med Joy Division.
(10)

Joy
Divisions bedste livealbum
Live var Joy Division et andet band end på plade, mere energisk,
mere et rockband, og mere fysisk. Ian Curtis var så godt som besat, når
han optrådte, piskede en stemning op hvor han nærmest lod sig opsluge
og dansede som en sindssyg (hvilket desværre blot hjalp til at gøre
hans tiltagende epilepsi værre).
Der er udsendt diverse liveplader, og den bedste af disse, der udkom
i år, er optaget i Paris i december 1979. Les Bains Douches
hedder den ligesom det franske spillested, som skulle være et ombygget
tyrkisk bad.
De ti første sange er herfra, og bandet lyder formidabelt og
energisk, vrede og anspændte - at høre sange som 'A Means to an End'
eller 'Day of the Lords' her er helt anderledes end på pladerne.
Guitaren er tonstung, og Peter Hooks berømte bas lyder som om den
kunne rive huset ned. Det er kun de ti første sange (af 16), der er
fra denne koncert, og resten har ikke helt den samme høje klasse, men
det er også nok.
(8)
En
anden liveplade skal nævnes: Still. Dette fordi den
udover ti livenumre fra deres allersidste koncert (og i en rærlig
kvalitet ovenikøbet) indeholder ti sange, der for de flestes
vedkommende havde været svære at få fat på. Det er de ikke mere, og
mit tip er at glemme livedelen af 'Still' og finde studiesangene
andetsteds.
(4)

New
Order: Movement
Denne debut er mildt sagt ikke af samme magiske klasse som Joy
Divisions. De tre overlevende, Barney Sumner, Peter Hook og Stephen
Morris havde besluttet sig for at fortsætte, og guitarist Sumner havde
modvilligt taget over som sanger. Og så var Morris' kæreste Gillian
Gilbert kommet med som keyboardspiller.
Pladeindspilningen skulle have været en gyselig oplevelse for de
fire, da Ian Curtis' død knapt var fordøjet. Det er mildt sagt heller
ingen fornøjelse at lytte til den. Sumner gør sit yderste for at
imitere Curtis' mørke stemme og hans tekster.
Det hele lyder som en mislykket Joy Division-plade, undtagen åbningssangen
'Dreams Never End', der lyder som en god Echo & the Bunnymen-sang.
Undgå Movement.
(3)

New
Order: Power, Corruption and Lies
Så var der straks mere ved toeren. Der var stadig god, gammeldags
Cure-agtig lyd over store dele af pladen, men det mest spændende
aspekt var den legesyge brug af elektronik, som nu var ankommet. Nogen
havde været så elskværdig at spille Donna Summer, Giorgio Moroder,
og en masse italienske discoplader for et band, der ellers mest havde
dyrket mørk rockmusik - Doors, Lou Reed, Iggy Pop.
Ikke nok med det, humøret havde også fået en ordentlig tak opad.
Det karakteriske ved New Order har været, at det er opløftende musik,
hvor Joy Divisions, trods sin skønhed, vel næppe kunne kaldes dette.
Man havde kunnet høre det på de forudgående singler, og man hørte
det på dette album.
'The Village' er en lalleglad technopopsang, der kunne være lige
fra Depeche Modes første dage - bortset fra, at der stadig var guitar
og metallisk bas inde over. 'Your Silent Face' er ren Kraftwerk,
storladne synthesizere overalt. Og 'Ecstasy' er nærmest en prototype på
house, hvilket er temmelig ironisk, sangens titel og eftertiden taget i
betragtning. Selv de mere konventionelle 'Age of Consent' og 'Leave Me
Alone' er en fryd for øret og en åben invitation til at hoppe omkring
som et fjols i ren glæde. Kun den mærkelige 'We All Stand' dropper
tempoet for en stund - det er nærmest reggae, og det er med al respekt
ikke New Orders stærke side.
Midt på pladen er så '586', et gammelt nummer som er lavet
kraftigt om her - rytmen der kører er nemlig den fra den samtidige
single 'Blue Monday', som ikke er med her. Mere om den senere.
(7)

New
Order: Low-life
Se, dette er en klassiker. Og det er en personlig favorit. Måske er
det den personlige favorit, det ved jeg ikke rigtig. Sommetider
er det Low-Life, sommetider er det Technique, og en
enkelt gang imellem, som regel på varme somre, er det Electronic.
Men det, der gør denne plade speciel, er at det er den første jeg fik
mellem hænderne selv. Det er så at sige fra min tid, og så er det
allgevel en anden historie end at grave tilbage i historien.
Low-life kom i foråret 1985, og jeg ventede den med noget nær
feberagtig spænding, efter året før at være blevet helt fascineret
af singlen 'Thieves Like Us', en syvminutters elektronisk tour de
force. Det var en smule ærgerligt, at den ikke var med her, men
det var hurtigt til at komme over.
Til gengæld virkede det totalt sejt, at den udkom samme uge som
Dire Straits' Brothers in Arms - og slog den! Det var dengang
hitlister betød noget, og man 'holdt med' bands, og det gav total glæde
at se dem tage førstepladsen med Knopflers gamle stødere lige bagved.
Mon ikke Dire Straits har kunnet leve med det, trods alt. Lidt har
deres da solgt siden da.
Her er den skramlende førstesang 'Love Vigilantes', en for disse
folk usædvanlig hymne om en mand der vender hjem fra krig, en sang New
Order kalder deres countrysang fordi der er en mundharpe med. Der er
'The Perfect Kiss', stort anlagt og bragende flot technopop og første
single. Den dystre og mørke 'This Time of Night' med det store omkvæd.
Den definitive guitar-burnout 'Sunrise'.
Det dunkle instrumentaltema 'Elegia', der ender i et larmende
klimaks, den mystiske popsang 'Sooner Than You Think', den
discotastiske 'Sub-culture' og endelig finalen, den hæmningsløst opløftende
'Face Up'.
Jeg kan allerede nu se, at denne korte beskrivelse overhovedet ikke
gør fyldest. Pladen lyder ikke nær så god i ord som den faktisk er.
Begynderanmelderens lod, er det vel. Der er derfor ikke andet at gøre
end at lytte selv.
(10)

New
Order: Brotherhood
Den næste plade kom kun godt et år efter, i efteråret 1986, og
det var lidt af et antiklimaks efter de svimlende højder på
Low-life. Det virkede lidt forhastet, lidt rodet og hektisk, og
uden på nogen måde at være en dårlig plade er det helt sikkert ikke
stedet at starte, hvis man stadig er lidt af en novice med New Order.
Først det meget positive: Brotherhood indeholdt den
blændende single 'Bizarre Love Triangle', der er et af de største øjeblikke
i den elektroniske pops historie, og stadig kan få mig til at hoppe
omkring som en femtenårig, som den bogstavelig talt også gjorde
dengang.
Det er de korte popsange, der går igennem pladen. Åbneren
'Paradise' er fin, melankolsk synthpop med forbløffende gode
harmonier, i betragtning af at ingen i bandet synger særlig godt, og
'Weirdo', 'Broken Promise' og 'Way of Life' er alle fine små
guitarpopsange, rigtig klassisk britisk firserindie.
Men på en måde er det alligevel lidt gråt og anonymt, især i
sammenligning med forgængeren. Og hen mod slutningen halter det noget,
især med den afsluttende ballade 'Every Little Counts', der lyder som
Lou Reed, og har åbningsverset "Every second counts / when I am
with you / I think you are a pig / you should be in a zoo", som får
Barney Sumner til at knække sammen af grin - det hele kører så kønt
af sted indtil slutningen, hvor det går over i orkesterstøj og ender
med at skulle lyde som om at nålen bliver flået af lp'en. Det er
skidesjovt første gang man hører det, men her 15 år senere er
charmen ligesom sivet ud.
Heldigvis ender cd'en med en ekstra sang, en lang version af singlen
'State of the Nation', der er glimrende. Stadigvæk er Brotherhood
dog det næstdårligste af deres albums. Hvilket først og fremmest
siger, at kvaliteten har været høj siden 1983. Andre bands har lavet
dårligere albums, som regnes blandt deres bedste.
(7)

New
Order: Substance
Denne opsamling kom på høje tide i 1987, lige efter at New Order
havde udgivet singlen 'True Faith', der blev det første regulære hit
de nogensinde fik. Der var endda lavet video til singlen og hele møllen,
endda en humoristisk og seværdig en af slagsen. Indtil da havde New
Orders mest mindeværdige bidrag til MTV-folkloren været videoen til
'The Perfect Kiss', som var en række klip af bandet, der tussede
omkring i studiet og spillede sangen, mens Sumner sang sangen live
henover - pivende falsk. Imponerende selvdestruktiv opførsel.
Substance består af de første tolv maxisingler, der udkom,
fra den dystre debut med 'Ceremony' i 1981 til poptriumfen 'True
Faith'. Og den er så godt som uundværlig, for det er det eneste sted
man kan finde så perfekte ting som den tidlige 'Everything's Gone
Green' (deres første rigtige forsøg i den hårdtpumpede disco, en
kanonsingle, der for alvor fik dem på rette vej), den otte minutter
lange udgave af 'The Perfect Kiss', og så selvfølgelig den originale
udgave af den legendariske 'Blue Monday'.
'Blue Monday' kom, som så mange andre af singlerne i firserne,
aldrig på et album. Det var en maxi, der blev udsendt i 1983, og den
blev heller aldrig klippet ned til en almindelig single - skulle man
have den måtte man købe alle tolv tommer og alle syv minutter. 'Blue
Monday' endte med at sælge 300.000 eksemplarer, uhørt for en
maxisingle af en sang der ikke engang havde en video, men lige så uhørt
var det faktisk at en ellers kridhvid guitargruppe som New Order lavede
en skamløs discoplade med sequencere, trommemaskiner og hele møllen.
New Order har et kæmpeansvar for at introducere - kort sagt -
rytmeforskrækkede engelske studenter for dansemusik, ligesom The Clash
havde for at præsentere den menige engelske punkfan for reggae og
senere hiphop.
Opsamlingen er dobbelt; den anden cd indeholder en masse b-sider,
der knapt er mindre spændende. Alene for den førnævnte 'In a Lonely
Place', for de endnu vildere instrumentaludgaver af 'The Perfect Kiss'
og 'Blue Monday', samt for den strålende b-side fra 'True Faith' ved
navn '1963', er den umagen værd.
Intet er så godt, at det ikke er skidt for noget, og skal man
kritisere Substance er det for, at to af singlerne er blevet
remixet - 'Temptation', der var perfekt på forhånd, er blevet lidt
svagere, men dog stadig rigtig god. Og 'Confusion', den med fordel
oversete electrosag, som var den noget mislykkede opfølger til 'Blue
Monday', er om muligt blevet endnu værre. Det gør nu ikke den store
forskel.
(10)

New
Order: Technique
I 1988 blev 'Blue Monday' genudsendt i en remixet udgave, samtidig
med at acid house og samplet dansemusik fik sit helt store gennembrud.
Måske for at gøre opmærksom på, at man altså var dem som var først
på banen. Eller måske for at score kassen, hvad ved jeg. Denne gang
blev den udsendt i alle formater og havde en video som følgesvend, og
blev et stort hit.
Og i vinteren 1988/89 blev der så fulgt op med singlen 'Fine Time',
som også fik lov til at åbne Technique. Det var en bizar
single, aggressiv house uden skyggen af melodi, og med Peter Hooks
ejendommelige parodi på Barry White, hvor han midt i det hele begynder
at mumle vås som "Hey / You know I've met a lot of cool chicks
/ But I've never met a girl with all her own teeth / That's why I love
you babe". Et pænt stykke fra den åbne hjertekirurgi i
teksten til 'Love Will Tear Us Apart', må man sige, og på dette
tidspunkt var der utvivlsomt mange Joy Division-puritanere, der var stået
af, og mente at Ian Curtis måtte vende sig i sin kolde grav.
'Fine Time' var dog temmelig vildledende, hvis man havde ventet
(eller frygtet) et album med ren acid house. Technique var
derimod propfyldt med tænksom, melankolsk popmusik, der svingede
mellem sange som 'Run' og 'All the Way', der var domineret af guitarer
(den sidstnævnte er hæmningsløst plagiat af The Cure's 'Just Like
Heaven', hvilket er fint) - og så af elektronisk, dunkel pop som 'Mr.
Disco' og den helt eminente 'Vanishing Point', der er en art videreførelse
af 'This Time of Night' fra Low-life.
Det var bare fire af de perfekte sange fra Technique - der er
også ros til singlen 'Round & Round', der var en popklassiker à
la Pet Shop Boys, og som blev remixet fremragende af Kevin Saunderson,
der i de dage havde travlt med at opfinde hele genren techno.
Technique vil ikke nødvendigvis ændre ens liv nu, men ærlig
talt er det tæt på, at jeg synes den ændrede mit dengang. Den står
i hvert fald som en af de bedste plader jeg ejer - og et album som man
umuligt kan blive træt af.
(10)

New
Order: Republic
Fire år senere var der sket lidt af hvert, og en del havde tydet på,
at New Order var fortid. Der havde mildt sagt ikke været den bedste
kemi blandt folk, og alle havde haft travlt med deres soloprojekter;
Barney Sumner med Electronic, Peter Hook med Revenge, og Stephen Morris
og Gillian Gilbert med The Other Two - det triste navn på deres
fritidsband. Desuden var pionerpladeselskabet Factory kollapset i
mellemtiden.
Igen var det den første single, der også åbnede pladen. Og igen
var det et vildspor for resten. Denne gang først og fremmest på grund
af kvaliteten. 'Regret' er vidunderlig, en evergreen. Tæt på at være
den bedste sang, de overhovedet har indspillet. Fuld af melankoli, præget
af en smuk melodi, og selv den dejlige video de filmede i Rom og Los
Angeles er med til at fuldende det hele. Tænk hvis hele pladen havde været
sådan.
Det er den bare ikke. Derfor holder Republic dog stadig
absolut. Der er masser af fine ting på, som de afdæmpede 'Ruined in a
Day' og 'Special', eller den bistre 'Liar' og den bitre 'Chemical'. Og
der er endnu en ægte perle, den mærkelige historie om Port Royal Town
i 'Times Change' med obo inde over, og med en rap fra Sumner.
Det virker bare en anelse sterilt; som om interessen ikke
rigtig var til stede mere. Hooks bas glimrer mest ved sit fravær, og
produktionen - dette var det første album som ikke blev produceret af
dem selv - er lidt for glat og elegant. Og hvordan en helt anonym og
intetsigende sang som 'World (the price of love)' kunne snige sig med,
og endda udkomme på single, er forbløffende.
(7)

New
Order: (the best of) New Order
I 1994 kom en ny opsamling, og man kunne ret tydeligt se forskellen
på denne her og Substance, og på de selskaber der udgav
pladerne. Alene titlen antyder, at dette er en mere
lige-ud-af-landevejen sag. Det er ikke noget med maxier og b-sider fra
den spæde begyndelse, det er tværtimod 16 sange som især er hentet i
den senere del af bandets eksistens. Ingen original 'Blue Monday',
ingen 'Temptation', ingen 'Everything's Gone Green', og intet fra de to
første albums.
Åhvaså. Så må man simpelthen hen og købe Substance og
denne her. For ærlig talt, hvis man ikke har disse 70 minutters næsten
perfekte musik, så er der et gabende hul i éns pladesamling. Det er
den polerede ende af New Order, og sang efter sang vælder frem som et
bevis på hvordan man laver højteknologisk musik med et særdeles
menneskeligt, personligt præg.
Der er fire sange fra Technique og tre fra Republic,
og så er forholdsvis nye sange som 'True Faith', '1963' og 'Bizarre
Love Triangle', allerede få år efter at de kom første gang, blevet højglanspoleret.
'Blue Monday' er også med - i den remixede udgave. 'The Perfect Kiss'
og singlen 'Shellshock' (der var med på soundtracket fra firserfilmen
over alle: Pretty in Pink) er her, også i korte udgaver. Det
samme gælder 1987-singlen 'Touched by the Hand of God', der ikke kan fås
andre steder. Den eneste af de berømte New Order-maxier er 'Thieves
Like Us', der aldrig blev klippet ned til en kort udgave dengang, og
det ville være en forbrydelse at gøre det nu.
Det hele slutter med endnu en sang, der er eksklusivt med her:
'World in Motion', som de fodboldfanatiske af os - der er vel en del -
vil huske som den engelske slagsang fra VM i Italien i 1990. Det var
den, hvor John Barnes rappede - i øvrigt et halvt minut legendarisk
musikalsk indsats, der stillede hans håbløse spil ved selvsamme VM
grundigt i skyggen. Og det var måske den første Britpopsang, det første
hit for halvfemsernes engelske drengerøve, og første gang fodbold og
musik endelig mødtes på en cool måde - nogensinde.
Skal man sige noget grimt om denne plade, så må det være at
'World (the price of love)' igen har fået klemt foden ind i døren.
Det gør nu ikke det store, og derfor er der endnu en fortjent
maksimumkarakter.
(10)
Den
røde fætter, man kan se afbildet nedenunder, er en remixplade som
udkom nogenlunde samtidig - faktisk tror jeg, at den på et tidspunkt
blev solgt sammen med (the best of).
(the rest of) New Order har 11 mix på, det meste af vejen
loyale over for forlæggene, hvilket klæder det hele meget godt. Det
stille, meget Pet Shop Boys-agtige houseudgave af 'Regret' ødelægger
ikke en tøddel ved originalens stemning, og Hardfloors 'Blue Monday'
er festens midtpunkt, ligesom den originale var.
Til gengæld er f.eks. Armand van Helden's 'Bizarre Love Triangle'
nok bedst tjent med at blive spillet for fulde hammer i en klub, da den
er ni minutters fed house, men kun indeholder en enkelt linie fra
sangen som kendemærke. Det er en svær balance, det der, for på
enhver af den slags remixplader er der folk, som bare laver en længere
udgave med lidt højere tempo, og så er der andre som komplet ændrer
det hele.
Her er nået en hæderlig balance, men mens der for meste ikke er
tale om en kraftig forværring, så er der bestemt heller ikke snak om
at forbedringer har fundet sted. Eksempel - Howie B's langsomme udgave
af 'Age of Consent'. Okay, Howie, du har vist at du kan finde ud af at
fjerne guitar og bas fra mixet, sætte farten ned, og køre en middelmådig
triphoprytme i baggrunden. Du må godt gå hjem nu.
(6)

New
Order: Get Ready
Og så er vi i vor tid, og nu gælder det om at anmelde en plade man
har kendt siden mandag formiddag og ikke siden man gik i gymnasiet. Det
er på en måde lettere og på en måde sværere. Sværere fordi man
ikke kan lære sangene at kende så hurtigt. Lettere fordi man så kan
slippe afsted med at give en spontan reaktion.
Get Ready lyder strålende efter fire-fem lyt. Hvor Republic
lød som om at holdmoralen havde fået et ordentligt knæk, så er det
som at høre et band der i den grad har fået humøret tilbage. Det er
en stort anlagt og larmende plade, der bruger løs af Sumners krattende
guitar igen, og atter lever på Hooks vidunderlige, syngende bas.
Singlen 'Crystal' er en slags lidt mere muskuløs opfølger til
'Regret', og den lægger stemningen for hele pladen. Det er tungere nu
end længe, og man føler sig flere gange hevet direkte tilbage til
'Sunrise' fra Low-life, som er den bedste rocksang med
New Order. 'Primitive Notion', 'Someone Like You' og 'Slow Jam' er
hidsige og snerrende, og det samme er duetten med Primal Screams sanger
Bobby Gillespie, 'Rock the Shack', som er den eneste noget mislykkede
ting på pladen.
En anden duet, nemlig med så overraskende en skikkelse som Billy
Corgan fra Smashing Pumpkins, er derimod strålende. 'Turn My Way' må
være på vej som næste single; en sveske af en popsang om Sumners
fortrydelser ved at blive midaldrende, en fin hensigtserklæring.
Hele vejen igennem er det fine sange; også '60 Miles an Hour' kunne
lyde som en single, og jeg er allerede nu forelsket i den stille og
elektroniske 'Vicious Streak'. Og jeg er ret forbløffet over den
sidste sang; 'Run Wild' er en stille ballade, nærmest
countryinspireret, hvilket ikke er sket siden 'Love Vigilantes', også
fra Low-life. Ledsaget af en melodica er det en utroligt
ligefrem kærlighedssang, der utvivlsomt vil få et par af vore værter
fra CF rigtig godt våde i øjenkrogene - den er efter sigende om
sanger Sumners søn. Snøft...
(8)

Electronic:
Electronic
I 1989 så man det første til det længe omtalte sideprojekt
Electronic. Der havde været rygter i lang tid om, at Barney Sumner og
Johnny Marr skulle være klare til at danne deres eget sideprojekt -
Sumner med behov for en pause efter en årrække med New Order, og Marr
uden fast job efter at The Smiths gik i opløsning i 1987.
Første single kom kort før jul 1989, og den var vidunderlig -
'Getting Away With It' var Pet Shop Boys-pop i sin reneste form, med en
guddommelig melodi, en smuk halvakustisk guitarsolo fra Marr, og med
Pet Shop Boys' egen Neil Tennant på kor.
1990 betød fodbold for New Order, og samtidig blev der arbejdet
videre med Electronics album. Det kom endelig i foråret 1991 og
fungerede reelt som en slags videreførelse af det New Order var i gang
med. Det virkede ikke som et sideprojekt, og slet ikke som en
'supergruppe' af trætte og mætte musikere fra andre bands.
Det var, ligesom Technique, simpelthen en blanding af
guitarpop og mere elektronisk pop. Høj standard hele vejen igennem,
det var (sammen med Massive Attacks Blue Lines, i øvrigt) den
sommers store oplevelse.
Højdepunkterne er singlen 'Get the Message', det er duetten med
Neil Tennant, 'The Patience of a Saint', og så er det den uimodståelige
'Tighten Up', men der er ikke noget decideret svagt punkt på pladen
mellem det første og fandens funky nummer 'Idiot Country' og det
sidste, 'Feel Every Beat', som er tyvstjålet fra Primal Screams epokegørende
'Loaded'.
Så kan man i øvrigt ikke anklage Electronic for mere
uoriginalitet. Det bedste ved pladen var, og er ti år efter, at dette
var deres helt egen stil. Det var simpelthen blåstemplet for en helt
ny popstil, og det er da meget godt gået af folk, der fortæller vidt
og bredt om hvor inkompetente musikere de var, da de begyndte deres
'karrierer' engang?
(9)

Electronic:
Raise the Pressure
Det er aldrig så godt som første gang, men derfor kan det være
fortræffeligt alligevel. Fem år senere, og på et tidspunkt hvor New
Order hang alle medlemmer særdeles langt ud af halsen, var Electronic
klar med et nyt album. Skal man beskrive det med et ord, må det blive:
undervurderet. Skal der bruges to, så: for langt.
Undervurderet, fordi pladen da den udkom fik lidt for drøje hug.
Der er glimrende sager her. Især 'Second Nature', der swinger som en
flodhest i løbetid og burde have været et kolossalt hit. Men også
house-sagerne 'Dark Angel' og den heftige 'Until the End of Time'
holder høj klasse, og ditto guitarsommerpoppen på 'One Day', 'Out of
My League', 'For You' og den eksemplariske single 'Forbidden City' (som
er et af de bedste eksempler nogensinde på, at New Order-titler sjældent
har bare en fjern forbindelse til de sange der bærer dem).
Men jo, den er for lang. Hen mod slutningen og sange som 'Visit Me'
og 'How Long' begynder opmærksomheden at flakke, og det går selvfølgelig
ikke.
(6)

Electronic:
Twisted Tenderness
Den tredie plade fra de to herrers hånd kom i 1999, og ærlig talt:
De havde ikke behøvet. Store dele af det lyder som Jesus Jones, for
pokker. Det er en samling klodsede og kedelige numre, der må have
taget et par uger at kradse ned. Og de kører det hele i en gennemført
sejtrækkende stil, proppet med demonstrativ wah-wah-guitar og håbløs
uchecket scratching, måske i et forsøg på at stoppe så meget
dansabel energi ind som muligt.
Måske er det meget rammende, at de indspiller en (dødssyg) udgave
af Creams 'Can't Find My Way Home', for netop Cream var et af
eksemplerne på en af de dinosauragtige supergrupper som man havde
kunnet frygte at Electronic kunne blive et moderne svar på.
Undtagelser er der dog; singlen 'Vivid' kører elegant afsted med et
mundharmonikariff og en ren, straight melodi, der får én til
at tænke på Smiths i topform. Og titelsangen er technopop som i de
'gamle dage' - altså de første to albums. Desuden er 'Like No Other'
god, direkte guitarrock og meget lig hvordan Get Ready lyder -
bare ikke så godt.
Resten - glem det.
(3)

De andre tre og hvad de har fået tiden til at gå med - og en
afrunding
Ja, for noget må man jo tage sig til, når ens band ligger stille først
i fire, og siden i otte år - turnéer har heller ikke været den helt
store beskæftigelse for et band, der kan ramme formen og lyde
vidunderligt live, men lige så let kan være helt til rotterne og af
en eller anden grund hele tiden har tekniske problemer.
På Roskilde i 1993 spillede New Order, og Sumners første ord var
hverken et godaften eller et velkommen, men derimod "Get it
sorted, you dozy cunt!", rettet mod hans guitarroadie. Folk der
var til stede taler stadig med rædsel om hvor ussel deres koncert var
i Valbyparken i 1986, hvor de optrådte samme dag som Talk Talk og
Depeche Mode.
Så ikke nogen mammutturnéer til dem. Det har givet flest ærgrelser
hos Peter Hook, der er den i bandet, som helst spiller live. Det er
derfor ikke overraskende, at det er ham der har været flittigst i de
lange pauser, endda flittigere end Sumners Electronic. Havde bare
kvaliteten holdt.
Første
band hed Revenge, og de udgav albummet One True Passion i
1990 - før Electronic var klar med deres. At sige, at det ikke var
helt lige så godt er som at sige, at Everton i dag ikke er helt lige så
gode som de var i 1985.
Det svinger fra en gang melodiforladt elektronisk nonsens, som
singlen 'Pineapple Face', 'Slave' og 'Fag Hag', til forsøg på
ballader som 'Big Bang', 'Kiss the Chrome' og '7 Reasons', der er meget
blege skygger af de lignende sange, 'Loveless' og 'Run' fra Technique.
Faktisk er Hook kun sluppet hæderligt fra omslaget, som har
fotografier taget af Suze Randall - enhver lummer karl må vide hvad
hun står for, ellers klik på omslaget for yderligere hints.
(3)
Derefter
fandt Hook en ny makker, og det var noget af et chok, da han i 1997 kom
tilbage med en single som er noget af det bedste, han og hans venner er
disket op med gennem alle årene. Den hedder 'What Do You Want From
Me?' og er faktisk det eneste, jeg vil anbefale at skaffe blandt de
sideprojekter som ikke er Electronic. En fuldendt single, som i
parentes bemærket lyder nøjagtigt som New Order. Fantastisk
instrumentalt stykke, herligt omkvæd.
Den kom fra albummet Music for Pleasure, og
helt ærligt - jeg har aldrig hørt pladen. Opfølgeren 'Sweet Lips'
var kedelig, og så kunne det være ligemeget. På samme måde var
'I've' Got a Feeling', den første single fra Monacos nr. to, lidt
intetsigende, og så kom jeg heller ikke videre med den.
The
Other Two har lavet to albums, hvoraf jeg har hørt det halve af én
sang. Jeg kan ikke huske et suk af hvordan den lød. Sikkert lidt
ligesom New Order. Det er nemt at anmelde, ikke...?
Hvad kan man mere sige? Nu skulle det være fastslået, at der er
lavet noget mere end hæderlig musik af disse seks mennesker - inkl.
Curtis og Marr - gennem årene. Jeg har selv fået lyttet pladerne
igennem nogle gange, og det var en ren fornøjelse.
Jo, hvis man skal give et par afrundende tips, så skulle det være
til ting som er værd at finde rundt omkring, idet vi med et stort
glimt i øjet naturligvis henviser til lovgivningen om ophavsret og
digital kopiering.
Skaf først og fremmest Electronics single 'Disappointed', der kom i
1992 og ikke er på nogen af deres albums. Det er Pet Shop Boys' Neil
Tennant, der synger, og det er allerede noget af en klassiker. Så skal
man bestemt også have snitterne i nogle gamle maxisingler. Der er først
og fremmest to. Originalen af 'Temptation', og så den lange udgave af
'Touched by the Hand of God', der er endnu bedre end den korte på (the
best of) New Order. Electronics 'Getting Away With It (full
length)' er også essentiel.
Pet Shop Boys' remix af 'True Faith' er også en given ting at søge.
Det samme gælder Kevin Saundersons Detroit-mix af 'Round & Round'.
Når du så er i gang, så find nogle livesange, nemlig fra
Readingfestivalen i 1998, hvor New Order forbløffede ved at spille tre
Joy Division-sange: 'Heart and Soul', 'Isolation' og 'Atmosphere'. Og
hvis du samtidig finder Peel Session-udgaverne af 'True Faith' og
'Paradise', så er du rimeligt dækket ind til at begynde med.
Det var så det. En art vejledning og en art hyldest.
-smølle