"Music is your own experience, your thoughts, your wisdom. If you
don't live it, it won't come out of your horn. They teach you there's
a boundary line to music. But, man, there's no boundary line to
art."
Charlie Parker
Når den sidste teltpløk er flået op af mudderet i Roskilde, når
tømmermænd og bronkitis har lagt sig, spiller musikken igen. Ikke på
en dyrskueplads på Midtsjælland, men henne om hjørnet, nede på caféen
og udenfor i vores by. Lyden af en sprød hi-hat eller vilter saxofon
vil blande sig med de mange indtryk man får i sommerens København,
med dens virvar af turister, kontorfolk, piger i lårkort og andre dødelige,
der labber fadøl og kaffe i sig på byens fortovscaféer, imens
trafikken raser og klokketårnene bimler. Og jeg vil være at finde
midt i min by, med en høkerbajer og et program, i trav fra sted til
sted for at fange musikken og lunen i min by, for der er jazzfestival i
København på ny.
At jazz er mere end dixieland og tykke mænd i røde seler på Long
John, havde jeg aldrig tænkt over, førend Thursten Moore fra Sonic
Youth stoppede jazz på anlægget i pausen under gruppens koncert i Den
grå Hal i… 1992? Dér stod jeg langhåret og stolt i mine hullede
Levi’s og min skovmandsskjorte og lyttede på en gang forarget og
fascineret til de underlige toner, for hvad var det her? En
trommeslager, der hamrede løs i på sine skind og bækkener, det ene
øjeblik abrupt og total arytmisk, syntes jeg, det andet øjeblik nærmest..
groovy. Men det mest mærkværdige var den altdominerende
saxofon, der startede som en smuk, stille hymne og snart voksede i
vildskab og intensitet, som en flod der går over sine bredder.
Musikken var John Coltrane’s Impressions fra hans
eksperimenterende periode i sidste halvdel af tresserne. Jeg vil ikke
sige jeg kunne lide det med det samme. Men den dag besluttede jeg mig
for at begynde at lytte til jazz, for når mine guitarhelte i Sonic
Youth kunne lide jazz, så måtte der være noget om snakken. Egentlig
tror jeg først femøren faldt den vinteraften i Copenhagen Jazzhouse,
hvor Carsten Dahl, Lennart Ginmann og Thomas Blachmann jammede. Jeg
blev fanget af musikken, og pludselig forstod jeg, hvad Jack Kerouac i
ungdommens must-read beat-bibel On the road mente, når han
beskrev hvorledes en jazzmusiker besad det: At kunne have
ud-af-kroppen-lignende oplevelse, hvor toner, intensitet, drive og
rytmer smelter sammen og letter i et øjeblikkets eufori, og musikken
– i publikums ører – lyder mere end sublimt. En oplevelse,
der i On the road får en af hovedpersonerne Neil til at fare omkring i
lokalet som et svedende energibundt, og bagefter, da pianisten har
forladt sit sæde, kigge på den tomme plads og udbryde: ”Guds tomme
stol”. Den aften havde jeg selv svært ved at sidde stille, og jeg
opdagede, hvad jazz også kan være.

Jazzmusikken er af afroamerikansk
oprindelse og har rødder tilbage til negernes spirituals i
slavetiden, men for undertegnede begynder jazzen at blive spændende
midt i 50’erne, da den i fuld fart fjernede sig fra traditionel
og swing, og bebop gjorde den vild, uregerlig og pokkers
energisk med Charlie Bird Parker, Clifford Brown og Max Roach i
spidsen. Samtidig havde forfatterne i den såkaldte beat-generation med
Jack Kerouac i spidsen deres storhedstid, hvor jazzmusikken fungerede
som forløsning for indestængt adrenalin og eksistentiel rastløshed,
hvis de ikke selv gik på scenen og fremsagde deres lyrik med jazz i
baggrunden, kaldet jazz’n’poetry. Det var i denne periode,
frem til midt af 60’erne, det rykkede. Mesterværkerne kom som perler
på en snor leveret af kunstnere som Miles Davis, John Coltrane, Wayne
Shorter, Stan Getz, Art Blakey, Dextor Gordon, Sonny Rollins – for
bare at nævne nogle umiddelbare navne, der popper op – indtil verden
fik øjnene op for fire unge fyre i jakkesæt fra Liverpool, og rocken
blev det store nye. Jazzmusikken reagerede ved at søge indad – den
blev spacet, intellektuel og sværere tilgængelig. John Coltrane’s
musik blev et religiøst projekt, folk som Sun Ra og Pharaoh Sanders svævede
omkring i universet og spillede kosmisk jazz, og Ornette Coleman var
fader til free jazz – en genre fri af rytme og melodi. Imod
slutningen af 60’erne begyndte jazzen dog at åbne sig imod andre
rytmiske genrer. Musikere som Donald Byrd, Lou Donaldson og Lonnie
Liston Smith lod sig inspirere af tidens sorte Motown-soul og skabte en
frisk, men ensformig souljazz, også kaldet rare groove (den
Park Café-agtige acid jazz er i øvrigt nutidens arvtager af
rare groove). Imens vendte jazzens store trompetist par excellence,
Miles Davis sig imod den hvide rockmusik og skabte fusionsjazzen, der
kom til at præge 70’erne med navne som Weather Report, Brecker
Brothers og John McLaughlin.
Siden da har jazz bare
været jazz med betegnelsen contemporary – nutidig – jazz,
uden de store fornyelser, om end techno og klubkultur siden midten af
90’erne har tilføjet en ny, forfriskende dimension til begrebet
jazz. Flere DJ’s og technodudes er jazzfans, og begrebet future
jazz eller nujazz dækker over mødet mellem elektroniske
beats og samplere, house og trip hop, som smelter sammen med jazzet
instrumentering og rytmik. Nye energier opstår, og som altid finder
man top og bund i denne genre. Det kan være enerverende som Rainer Trüby’s
latinboogiejazz, søvndyssende som St.Germain’s jazzhouse - eller det
kan være nyskabende som P’Tahh’s drum’n’bass jazz og smukt som
Cinematic Orchestra’s storbyjazz (herom senere).
På en helt almindelig lørdag, kan du vælge
mellem ca. 20 forskellige jazzkoncerter i København. Jazz har præget
byen i en menneskealder, og København har været en af Europas
jazzhovedstæder siden Sam Wooding's Chocolade Kiddies for første gang
bragte New Orleans jazz til byen i 1925. Der blev danset til de
swingende toner på adskillige restauranter i byen, og da Louis
Armstrong besøgte København i 1933, blev han modtaget af 3000
hengivende fans på Hovedbanegården. Under 2. Verdenskrig blev jazzen
brugt som middel imod den tyske besættelsesmagt og efter krigen
begyndte de førende amerikanske orkestre at give koncerter i byen. Da
jazzen forandrede sig i 50’erne, fik København sit første, rigtige
jazzsted i 1959, Jazzhus Montmartre. Frem til 1976 indtog spillestedet
en central position i det københavnske jazzmiljø og i Danmark.
Montmartre
lå dengang i Store Regnegade hvor der i forvejen lå en
danserestaurent før det blev lavet om til jazzklub. I starten blev der
spillet traditionel dixielandjazz, men det ændrede sig, da
tenorsaxofonisten Stan Getz og bassisten Oscar Pettiford, som begge var
flyttet til København, begyndte at spille fast på stedet. I det hele
taget myldrede det med kendte jazzmusikere, som bosatte sig i København
i løbet af 60’erne. Blandt de mest betydningsfulde, udover Getz og
Pettiford, kan nævnes tenorsaxofonisterne Ben Webster, Dextor Gordon,
og Archie Shepp, pianister som Kenny Drew og Horace Parlan samt
trompetisten Don Cherry. De kom til byen fordi arbejdsbetingelserne var
bedre end i USA. I København var de sikre på jævnligt at få jobs
til en ordentlig hyre på Montmartre eller en af de andre daværende
jazzklubber i byen, som Vingaarden, 10’eren eller De tre Musketerer.
Og så kunne de, som os andre, faktisk lide at bo i København
med dens puls, ånd og mentalitet. Helt frem til lukningen i 1976,
kunne publikum på Montmartre opleve jazz af høj klasse, uden at
stedet gik på kompromis med kommercielle hensyn. Koryfæer som
Clifford Jordan, Hank Mobley, Roland Kirk, Yusef Lateef, Sonny Rollins
– ja, de spillede der allesammen. Ofte kom de alene og blev så
akkompagneret af københavnske jazzmusikere, blandt andet en meget ung
Niels-Henning Ørsted Pedersen. For mange af de udenlandske
jazzmusikere var det københavnske spillested deres favorit, og i
jazzkredse gik Montmartre for at være en af verdens bedste
jazzklubber. Flere af koncerterne blev optaget og udgivet af byens daværende
jazzpladeselskab SteepleChase, og kan stadig fås på cd eller vinyl.
Et nyt Montmartre åbnede i Nørregade i 1977, men fjernede sig med årene
mere og mere fra den oprindelige idé med Montmartre, og endte med at
blive solgt til den jyske diskotekskæde Carlo Daisy. Heldigvis havde København
inden da fået et nyt jazzhus i 1991, Copenhagen Jazz House i Niels
Hemmingsens Gade, der udfylder tomrummet efter Montmartre.
Sideløbende med Montmartre,
har København udklækket mange fine jazzmusikere. På trods af at jazz
ofte synes overskygget af rock, har der hele tiden været et levende
miljø af musikere og spillesteder som La Fontaine, Drop Inn,
Studenterhuset og Sofiekælderen, og staten har støttet det københavnske
jazzmiljø med tilskud og uddannelsesmuligheder. Og hver sommer
kulminerer det med den årlige jazzfestival.
Copenhagen Jazz Festival så dagens lys i 1979 og er siden vokset støt
i omfang. I løbet af ni dage fra d. 5. – 14. Juli kan man vælge
mellem næsten 500 koncerter med kunstnere fra ind- og udland overalt i
byen – mange af dem gratis og under åben himmel. Her er alle
stilarter repræsenteret, fra dixielandjazz der traditionen tro
indleder jazzfestivalen med en streetparade fredag kl. 13 til
hypermoderne future jazz. Festivalen er opdelt under forskellige
temaer. Koncerterne med de store kanoner, i år blandt andet John
Scofield, Joe Lovano og Niels-Henning Ørsted Pedersen, går under
navnet Giant Jazz, Kongens Have er helliget børnejazzen,
som plejer at være en række herlige og hyggelige eftermiddage med
ungerne, hvor jazzmusikere spiller og fortolker musik for børn, og
under det tilbagevendende tema Future Sound of Jazz giver
forskellige kunstnere deres bud på, hvordan jazzen kan komme til at
lyde i fremtiden, hvilket ofte er af elektronisk tilsnit. Alle de andre
de andre, de ukendte og de unge vil give koncerter rundt omkring i de københavnske
kvarterer, heriblandt adskillige på Christiania, der de seneste år er
blevet et væsentligt fixpunkt på det københavnske jazzkort. Fik jeg
i øvrigt sagt, at FCK line har designet festivalens merchandise?!
Det letteste er faktisk selv at anskaffe sig et program på en café
eller S-togsstation (prøv også festival.jazz.dk)
og så bare begive sig ud i sommerens København, for Copenhagen Jazz
Festival har musikalske oplevelser for alle. Som saxofonisten Thomas
Hass engang sagde under en koncert: Der er ikke noget at forstå ved
jazz, du skal bare lytte. Så slå dig ned på asfalten med en øl i hånden
og nyd stemningen, for når solen skinner og jazzen i luften, er København
den smukkeste by i verden. Og hvis du ser en ranglet, blond fyr i
skovmandsskjorte – så er det mig!
Thomas Tiedje

Fem sikre under Copenhagen Jazz Festival 2002:
Trio Chroch (Pumpehuset, Open Air, fredag d. 5/7 kl.
16)
Ung og vilter future jazz. Beats, loops, samples og jazz’n’poetry
blandes med ekspressiv klaverspil. Værd at se, hvis du er en af dem,
der mener jazz er kedeligt.
Tango Orkestret (Pumpehuset, fredag d. 5/7 kl. 21)
Selvfølgelig skal man som undertegnede have en svaghed for
argentinsk tangomusik for at værdsætte Tango Orkestret, men der er en
kraft og fylde i denne musik, som er frisk og anderledes. Tango
Orkestret berører også jazz, rock, salsa og orientalske toner i deres
musik og har desuden samarbejdet med Poul Dissing og Randi Laubek,
ligesom de har skrevet musik til filmene Motello og Jungledyret
Hugo.
Tomas Franck w. Russian Quartet (Nytorv, søndag d.
7/7 kl.16:30)
Den svenskfødte københavner Tomas Franck har videreført arven
fra nogle af undertegnedes personlige favoritter, John Coltrane og
Wayne Shorter. Nu har han fundet fire russiske musikere, som er en
populær kvartet hjemme i Moskva, og de kan spille..
Carsten Dahl (Borups Højskole, torsdag d. 11/7 kl.
19)
Han er i en klasse for sig, pianisten Carsten Dahl, der takkede nej
til at spille med de berømte hotshots over there, for at
koncentrere om sit nye hverv som familiefar i København. Hans
solokoncert kan let gå hen at blive et af festivalens smukkeste øjeblikke.
Katrine Madsen (Konsistoriegården, fredag d. 12/7
kl. 16)
Hun er den bedste danske jazzsangerinde netop nu og på vej til berømmelse
i udlandet. Selvfølgelig er der blevet lyttet til Ella Fitzgerald og
Billie Holliday, men Katrine Madsen har fundet sit eget leje, en stemme
som nærmest er at beskrive som mørk, kraftfuld vin. Forvent et mix af
klassiske jazzmelodier og egne kompositioner med hjælp fra kompetente,
danske musikere.

Hvis du vil vide mere - fem funklende stjerner på jazzens
himmel:
Miles
Davis: Kind Of Blue (1958)
Jeg kommer ikke uden om trompetisten Miles Davis, når jeg skal
highlighte fem jazzudgivelser, for Davis’ betydning for jazzmusikken
har været enorm. At beskrive Miles Davis’ karriere er som at genfortælle
jazzhistorien fra 1945-1990, for han har om nogen stået midt i det
hele som le createur og den geniale innovator i udviklingen og
de stilskift jazzen har taget gennem tiden. Kind Of Blue er for
jazzen hvad Sgt. Pepper er for rocken: Det ultimative jazzalbum
med sublime kompositioner og unik musikalsk formåen i en stjernebesætning
bestående af nogle af jazzens store ikoner: Miles, Coltrane, Bill
Evans, Cannonball Adderly, Paul Chambers, Jimmy Cobb. Det er værket,
som alle synes at kunne lide og mange ikke-jazz mennesker har i deres
samling, ja selv de pubertære ekspeditricer i Flying A hørte Kind Of
Blue en dag jeg gik forbi! Ikke uden grund, for værket er iørefaldende,
roligt og meget melodiøst. Det kickstarter med de karakteristiske,
luksuriøse basgange fra So what?, og herfra flyder musikken let
og ubekymret. Tempoet skifter ikke undervejs, men
improvisationerne,
spillet ud af det blå denne ene gang, er gud-dommelige. Hvis du ikke
kan lide Kind Of Blue, er jazz ikke noget for dig.
Gil Evans: The Individualism Of Gil Evans (1964)
Gil Evans var komponist og big band-leder – og nej, løb nu ikke
skrigende væk, for big bands kan swinge mere end noget rockband
nogensinde kommer til – og hans samarbejde med Miles Davis omkring værker
som Sketches Of Spain og Porgy and Bess anses for at være
klassikere. Det er dog denne skive der har betydet noget for mig, hvor
Evans’ flair for cool jazz og inspirationen fra flamencomusik går op
i en højere enhed. Tænk jazz, Ennio Morricone, Ry Cooder og
filmmusik, så nærmer vi os Gil Evans.
Miles
Davis: Bitches Brew (1970)
Igen Miles, men milevidt fra Kind Of Blue i sit avancerede,
organiske orgie af underlige keyboardlyde, elektriske guitarer,
verdens-musikalske rytmer og Davis’ energiske trompetspil, hvor han
forsøgte at spille trompet som Jimi Hendrix spillede guitar. Med Bitches
Brew blev jazzfusionen født og banede vejen for nogle af
70’ernes jazzrock-musikerne, der medvirkede på dette album,
heriblandt John McLaughlin og Chick Corea. Jazzfusionen eskalerede
efterhånden ud i håbløst guitarlir (som Euroman engang skrev på en
liste over ting man skulle prøve inden man fyldte 30: At lytte til
jazzfusion og tro du kan lide det!), men den dag i dag virker
Bitches Brew frisk og beyond i sin originale smeltedigel af
jazz, rock, world og datidens elektronik. Det er musik som kunne være
skrevet i går, og har inspireret mange indenfor moderne rytmisk musik.
Blandt andet har Thom Yorke fra Radiohead udtalt, at Bitches Brew
konstant blev afspillet i pauserne under bandets indspilning af OK
Computer.
Esbjörn
Svensson Trio: Good Morning Susie Soho (1999)
Med denne svenske trio er vi henne ved det vi kunne kalde
contemporary jazz eller måske nordisk jazz, for Danmark og resten af
Skandinavien er fuld af fremragende jazzmusikere, som du vil kunne
opleve på årets jazzfestival. Esbjörn Svensson og hans trio var en
af de første positive liveoplevelser jeg havde tilbage på festivalen
i 1995, da de i strålende solskin spillede på Gråbrødre Torv.
Svenssons klaverspil er, med Bill Evans og Keith Jarrett i mente, noget
af det bedste og smukkeste musik jeg kender. Mange af numrene besidder
en stille, betagende og nordisk melankoli, imens andre er udadvendte og
ekspressive, twisted af lidt programmeret elektronik eller funky
trommer. Trioen spiller desværre ikke i København i år, men også på
plade er de en ren nydelse.
Cinematic
Orchestra: Every Day (2002)
Denne plade er spritny og skal selvfølgelig med fordi gruppen er
mine darlings indenfor den genre der i mangel af bedre kaldes future
jazz. Umiddelbart lyder konceptet ikke revolutionerende: En DJ går
sammen med fire jazzmusikere og laver en plade, som han bagefter kører
gennem den elektroniske kværn og supplerer med egne beats. Men
resultatet er mesterligt: En varm, dyb, følsom og moderne storbyjazz
med storladne strygere, harpeklang og filmiske undertoner. Der er mørke,
der er knuder på denne musik, men masser af melodi og sjæl.
Koncentreret eliksir for sindet.