September 2002.
For godt et år siden holdt en engelsk gentleman
pressekonference på Hotel Tre Falke på Falkoner Allé. Det var hans
afsked med (FC) København. Hans navn var Roy Hodgson.
Lørdag den 7.
september var en anden engelsk gentleman tilbage i samme
bygningskompleks, blot i centrets koncertsal. Hans navn: Bryan Ferry.

Og
denne koncert følger der her en lille stemningsoplevelse fra. Ikke en
"anmeldelse" per say, da det udelukkende er afspejlinger af min
glæde ved mandens musik og ikke en anmelderpolitisk korrekt,
musik-elitær recension, der enten skal nedgøre eller retfærdiggøre
en pladeudgivelse eller koncertoptræden. Af samme grund har jeg også
afholdt mig fra - bare for at kunne skrive et par nedsættende linier -
at drage til det nørrejyske for at se alt for mange timers
helligfransk computer-programmeret musik med laserlys og fyrværkeri (nøj!),
tilmed akkompagneret af "selveste" Safri Duo (whauw!), når
jeg nu ved, at jeg med 99,9% ville føle det som en oplevelse i
helvedes forgård, al den stund jeg afskyr Jean Michel Jarres
fornemmelse for "musik". Det har sikkert været godt for nogen,
måske også for fodboldfans med hang til tifoer og nødblus! Og efter
sigende i al fald en "tilbage til naturen" oplevelse for de
fleste.
Men vi var så stadig denne lørdag i hvert fald et par tusinde, der valgte at blive
i København og gå til koncert i den airconditionerede - yderst behageligt på endnu en ganske lummerlun sensommeraften -
Falkoner Salen, heriblandt en hel del svenskere. Bryan Ferry giver på Frantic 2002 touren kun én koncert hinsidan, nemlig i Stockholm, hvorfor mange
sydsvenskere givet har foretrukket den kortere vej over Øresund frem for en halv dagsrejse til
skærgårdshovedstaden! Fælles for både svenskere og danskere, og hvad der ellers har været af
nationaliteter, var, at der var tale om et publikum i den noget mere modne ende. Jeg talte i hvert fald ikke mange - om nogen - under ca.
25 år!
Næppe unaturligt, al den stund Bryan Ferry har fejret sit 30-års
kunstnerjubilæum. Geordie-drengen og keramiklæreren samlede i en
personaleturbulent opstart blandt andre Phil Manzanera, Andy MacKay og Brian Eno
omkring sig og grundlagde derved i 1970/1971 det i dag legendariske Roxy Music. Et
ganske unikt og musikscenefornyende avant-rock band, der spillede på lidt - måske tiltrængt - anderledes musikalske vinde ovenpå hippie- og flowerpower
æraens største år. Roxy Music var ikke ligefrem Woodstockmateriale og i det hele taget eksponenter for en helt ny og helt egen lyd, stil og
originalitet, om end inspirationen mht. produktion og arrangement
tydeligvis havde skelet til Phil Spector (endnu mere tydeligt
på Bryan Ferry's soloting). Det var soul mixet med avant-garde og
synthesizers mixet med karakteristisk sax (Eno (i starten) og Mackay)
og
Manzanera's sprøde guitar, altsammen tilsat Ferry's stilige, unikke og
brillante vokal. Pladedebuten Roxy Music
og den første single ''Virginia Plain'
kom i 1972. Og Roxy Music skulle komme til at danne skole og
inspiration for eftertiden. New Romantics æraen har f.eks. tydelige
afsæt i Ferry's og Roxy's lydbilleder.
Allerede omkring Roxy Music's
tredje album i 1973 begyndte Bryan Ferry også sideløbende at køre lidt soloprojekter. Dels med egne
kompositioner, dels Roxy-overskud fra Manzanera/Ferry lageret og dels Ferry's coverversioner af ørehængere fra
"pre-rock" tiden og 50'ernes og 60'ernes R&B. Store
inspirationer i Everly Brothers og Smokey Robinson. Sidstnævnte -
altså covermaterialet - var nok det, der i starten for alvor definerede Ferry's solokarriere, takket være mandens virtuose og uforlignelige crooner-stemme,
lyriske fortolkninger, entertainer-talent og ikke mindst umiskendelige kærlighed til og respekt for det "lånte" materiale.
En ægte "performer" af romantisk melankoli og sofistikeret
popdrama. Ferry's forkærlighed for teater og film - jf. navnet Roxy (Music)
- blev i høj grad også et kendetegn for både hans og Roxy's stil og
optræden. I 1999 gik Ferry, inspireret af sin livslange fascination af
f.eks. F. Scott Fitzgerald og "The Great Gatsby" (samtiden og
eftertiden), i øvrigt længere
endnu tilbage i tiden, da han hentede det meste materiale til As Time Goes
By fra - som titlen antyder - 20'ernes, 30'ernes og 40'ernes jazz- og swingtid, og i øvrigt præsenterede
det for offentligheden på en slags akustisk tour, der bl.a. bragte den
flamboyante dandy forbi Cirkusbygningen i København. Noget som jeg desværre først opdagede et par timer inden på
en aften, hvor den gamle sal var udsolgt til sidste plads.
Personligt var det i øvrigt først noget efter Roxy Music's start - jeg var lige ung nok til Roxy's univers som
niårig i 1972 - at jeg fik ørerne op for, hvor godt det var. Tjah, øjnene var måske endda mere
betegnende, for Roxy Music var især i de tidlige år kendte/berygtede for deres LP-covers og indercovers, der var ret så iøjnefaldende og "vovede".
Vore dages rabiate
kristelige nypuritanister og forkæmpere for pornofrit miljø, ville vel endda kalde
dem pornografiske! Mest opmærksom i starten var jeg vel egentlig på
lyd og skæringer fra Ferry's tredje soloalbum, Let's
Stick Together, der allerede var udkommet i 1976, men
vel først for alvor fængede hos mig i starten af firserne, hvor også
fantastiske Roxy Music albums som Manifesto
(1979) og Flesh + Blood
(1980) trængte sig på som musik, jeg skulle komme til at holde af og
spille mere og mere. Stadig var det første album, jeg købte, Avalon
(1982), ironisk nok også Roxy Music's sidste egentlige studiealbum! Avalon
er bare så gennemført perfekt fra ende til anden, og i øvrigt også
et album, der i min ungkarletid trængte sig på som noget af det
absolut essentielle musik at sætte på anlægget, når man havde fået
lokket en skøn ungmø med hjem fra det københavnske natteliv til eget
domicil. Emmende af romantik og byen i natten, dryppende af erotik og
aldeles uegnet til dagslys ... reflektering, melankoli, stearinlys,
pejseild, sanselighed, lidenskab, det var hvad Avalon handlede
om og signalerede. Og på den vis også - trods brandet som Roxy Music
- hvad Bryan Ferry stod og står for.
Country Life • Roxy Music 1974
Let's Stick Together • Bryan Ferry
1976
Tilbage til lørdag den 7. september.
Trods omkring 20 års begejstring for Bryan Ferry og Roxy Music er det
forunderligt nok aldrig lykkedes mig at opleve den og d'herrer live.
Mindst tre gange har det kun været de yderste marginaler, der
forhindrede det, så i aften skulle det være. Lobbyen og baren sitrede
da også af spændt forventning blandt det - som nævnt - overvejende
modne publikum. Falkoner Salen er så absolut en af de bedste
koncertsale i byen rent lydmæssigt, og jeg kunne da også spekulere
på, at man derinde gennem årene har oplevet en yderst varieret palet
af musik og performance, eksempelvis spændende fra Ultravox (og Duran
Duran's og U2's respektive danske debutkoncerter) over "Chess"
til nu afdøde Victor Borge. Aftenens koncertevent var vist af den
slags, der ikke bød på pause - og dermed de obligatoriske
bestillinger af pausedrinks - til tobak, benstræk og en lille en til
halsen. Til gengæld havde arrangørerne sørget for, at man kunne få
hældt øl, vin og de efterhånden allestedsnærværende "Bacardi
Breezers" (yrf, syntetisk sprut i seksogfirs forskellige kunstige
smagsvarianter) i plastickrus, der kunne tages med ind i salen.
Udover
en overmåde irriterende og allerede pavestiv Bryan Ferry lookalike med
pomadeslick frisure, hvid skjorte og slips, der væltede rundt langs og
på gangene, blandt og på(!) folk, så var det første syn, der
mødte én i salen, en scene stoppet med instrumenter og elektronik,
uden skillevægge og "curtain", så man tænkte: Jubi, intet
obskurt opvarmningshelvede, Ferry kører lige på!
Ak, vi blev alle
klogere. Kort efter kl. 20 entrede et lille, undseligt pigebarn med en
guitar og en eller anden guitarlaps scenen og manøvrerede sig helt
frem foran Ferrybandets isenkram. Man troede det var løgn; en skinger,
highpitch lillepigestemme, af den der virkelig, virkelig irriterende
slags, man kender fra visse amerikanske sitcoms, gispede
åndenødsklingende i mikrofonen og præsenterede sig selv som Rosie
et-eller-andet og guitarlapsen som sin bror. Det var tydeligt, at folk
i salen ikke vidste, om de skulle grine, græde eller holde sig for
ørerne. Rosiepigen sagde, at de ville spille "a few songs",
indtil Bryan Ferry kom på, og håbede, at vi ikke ville falde i søvn
i mellemtiden. En blanding af vantro og skoggerlatter bredte sig i
salen, skulle hun virkelig synge også? Nå, det viste sig trods
alt, at hendes sangstemme i grunden var helt OK, til gengæld
var sangene så gudsjammerligt kedelige og dræbende, at man forstod,
hvorfor hun sagde det der med, at hun ikke håbede, vi faldt i søvn.
Jeg mener, her har vi en pige, der som alle andre unge piger formentlig
sidder på sit ungpigekammer og broderer over kærestesorger,
slankekure, forældre, PMS, veninder og alskens øvrige teenage- og
ungdomsforviklinger. Livets små ulideligheder, hvad ved jeg. De fleste
vælger så at nedfælde den slags i en dagbog. Rosiepigen derimod har
øjensynligt gået til klaverspil, og derfor sat musik og sang til alle
sine fortrædeligheder. Det skulle så denne aften gå ud over os i
Falkoner Salen.
Nå, fred med det, folk brugte tiden til at summe
indbyrdes, gå i baren, og - tror jeg - enkelte fik sig virkelig en
skraber. Da hun havde sluttet af med sit femte og meget lange nummer,
hvor hun havde skiftet guitaren ud med et keyboard, sagde salen
"tak for sangen" - og her tror jeg, desværre for Rosiepigen,
at de spredte klapsalver mere var lettelse over, at hun stoppede end
egentlig anerkendelse af hendes musikalske talent - og måtte så vente
endnu en halv times tid på the man. Det gav så mange tid til endnu et
besøg i baren efter forsyninger, mens man kunne lytte til
baggrundsmusik fra scenehøjttalerne, John Barry - selvfølgelig incl.
'Theme from The Persuaders', så en bartender fra
Stamværtshuset
jo måtte føle sig ekstra hjemme og opstemt - og gamle Bond-kendinge.

Kl.
omkring 21 bliver det så endelig tid. Omme bag alt isenkrammet entrer
Bryan Ferry, ulasteligt klædt i trademark hvid skjorte uden slips og
mørkt jakkesæt, scenen og sætter sig bag pianoet. Alene spiller han
sin egen Greta Garbo inspirerede og kuldegysende og hårrejsende smukke
'The Only Face' fra Mamouna
albumet (1994). Havana moon you got me in the strangest mood / Just
me myself no one else / Could ever be so blue // No backstreet woman no
grand hotel / The only face, out of place / An empty shell // I want to
be alone / Me myself no one else / I want to be alone. Udover at
sangen virkelig nærmest insisterer på at blive fremført af én mand
alene med sit piano (hvad den så blev), så bliver den også
startskuddet til en rolig opbygning og præsentation af nøglepersoner
i bandet. Ikke superoriginalt, men altid med en vis virkning, at
personer og instrumenter puttes på lidt efter lidt.
Ferry høster sit
første kæmpebifald og bevæger sig frem i front på scenen, hilser
publikum med et tandpastasmil, mens Colin Good sætter sig bag pianoet.
Nu er de dobbelt så mange på scenen, men tilstrækkeligt vokalt og
instrumentalt (Ferry finder mundharmonikaen frem undervejs til folkets
jubel) til eksakt studialbumfremførelse af 'Don't
Think Twice, It's All Right', et af to Dylannymre fra Ferry's
nyeste skive og Tour-årsag, Frantic
(2002). En ung pige, nej ikke Rosie men Julia Thornton, kommer ind og
giver mening med, at der trods alt står et monstrum af en harpe helt
fremme på scenen, og en violinpige, Lucy Wilkins, har også sneget sig
ind i selskabet. Nu er de fire, og vi får et gammelt Marlene Dietrich
nummer: 'Falling In Love Again' (Hollander
& Connelly) fra As Time Goes By.
'Carrickfergus'
(trad.), en gammel irsk ballade, i Ferry-regi fra albumet The
Bride Stripped Bare (1978), giver mulighed for at
introducere Chris Spedding på guitar. En veritabel guitarlegende, der
startede på den britiske sessionscene i de tidlige halvfjerdsere og
har spillet med et utal af navne som Nucleus, Elton John, John Cale,
Dusty Springfield, Bryan Ferry, the Sex Pistols (! - producerede deres
første demo bl.a.), Robert Gordon, Tom Waits, Nina Hagen, Paul
McCartney, Roxy Music m.m.fl. En mand, der er kommet vidt omkring,
også genremæssigt. Den indledende seance rundes af med Ferry's tredje
solosingle 'Smoke Gets In Your Eyes'
(Kern/Harbach) fra
hans andet soloalbum Another Time Another
Place (1974), en af de absolutte klassikere fra Ferry's
solorepertoire, og i det hele taget en klassiker fra trediverne,
skrevet til Phyllis Robins, men først og fremmest udødeliggjort af
the Platters! Og på dette tidspunkt skal der jo så naturligvis
præsenteres en saxofonist, Iain Dixon. Aftenen er skudt i gang med
manér!
Saxofon, guitar og piano spiller lidt pausemusik ('My One And Only
Love'), mens Ferry går backstage, harpen (instrumentet, ikke pigen!)
bæres ud, og violinpigen og harpenisten tager plads i
keyboards&percussion sektionen. Ferry vender tilbage med 'The
Thrill Of It All' (Ferry - Roxy Music/Country Life)
og nu til "fuld scene" med resten af ensemblet, incl.
backingvocal Sarah Brown og de obligatoriske danse-/korpiger, der
muligvis er mere talentfulde udi kostumeskift end korsang, men med
vanlig sans for husarernes øjne har Ferry nok også skænket det
mandlige publikum en tanke ved udvælgelsen af dansesild! Selve bandet
kompletteres af trommeslager Paul Thompson - der er opvokset i
Newcastle ligesom Ferry, og faktisk var med i det oprindelige Roxy
Music og nu er vendt tilbage til både Ferry og Roxy ifm. deres Reunion
World Tour 2001 - og guitaristen Mick Green. Thompson, Green og
føromtalte Spedding er tegn på, at gamle rullesten sandelig kan
endnu, ligesom de "rigtige" Rolling Stones, der
for-meget-håbentlig står på scenen i Parken til sommer ifm. Licks
2003 Tour.
Vi får 'Cruel''
(Ferry og Dave Stewart (Eurythmics) - Frantic), 'Can't
Let Go' (Ferry - The Bride Stripped Bare), 'My
Only Love' (Ferry - Roxy Music/Flesh + Blood), 'Both
Ends Burning' (Ferry - Roxy Music/Siren(1975))
og instrumentalnummeret 'Tara' (Ferry/MacKay
- Roxy Music), der som en slags improviseret Andy MacKay'sk sax-solo lukkede Avalon
albummet. Her i aften featuring Iain Dixon og en mulighed for Ferry til
at skifte tøj. I mellemtiden har dansedaisy'erne allerede skiftet
klude flere gange - noget mere "interessant" end andet - og
henover aftenen byder kostumeshowet på alt fra badenymfer til
cabaretdansende påfugle! Ferry vender tilbage iført læder. Ikke lige
sagen eller stilen efter min smag (det virker muligvis for det
kvindelige publikum), det er han sgu blevet for gammel til, og det er
alt for Tom Jones-agtigt. Og ganske unødvendigt, når man som Ferry
besidder større musikalsk og lyrisk talent i venstre sideskilning end
f.eks. waliseren gør i hele sit plumpe kulminekorpus.
'Limbo' (Ferry og Patrick Leonard (Madona)
- Bête Noire(1987)) og den
uforlignelige 'Boys And Girls' (Ferry -
titelnummmeret fra Ferry's måske bedste soloalbum (1985)) fortsætter
aftenen, inden Ferry slår over i 'Slave To Love'
- måske inspireret af læder-outfittet? - fra samme album (Boys
And Girls) og for alvor får rykket i folk og demonstreret
Sarah Brown's sangtalent. Så bliver det tid til aftenens måske
største bifald - og endnu engang gåsehud - efter at Bryan har
croonet, fløjtet og charmet sig gennem John Lennon's 'Jealous
Guy'. I ni ud af ti tilfælde vil jeg anse det for værende
blasfemisk at lave coverversioner af John Lennon's musik, men lige
netop 'Jealous Guy' er vel med årene blevet mere synonym med Bryan
Ferry - og Roxy Music - end Lennon himself. Roxy Music fremførte
sangen live on stage første gang kort efter Lennon's tragiske død i
december 1980 og indspillede den som hyldest til John Lennon i starten
af 1981. Sangen blev kun udgivet som single, bortset fra det utal af
Ferry/Roxy compilations den har været med på, og den blev faktisk
Roxy Music's eneste nr. 1 i UK. Og siden har det vel nærmest været
utænkeligt, at Roxy Music eller Bryan Ferry gik fra scenen uden at
have spillet 'Jealous Guy'. Uendelig smuk er sangen, det kan man ikke
tage fra den, eller fra Lennon (r.i.p.) eller Ferry.
Og mens Ferry nu har
hele salen i sin hule hånd, slår han over i noget mere up-tempo og
Roxy Music klassikeren og hitsinglen 'Love Is The
Drug' fra 1975 (Siren). Det var vel nærmest ikke
nødvendigt at sige, for alle har forlængst lettet r**** fra de
magelige sæder, men alligevel opfordrer Bryan Ferry for en sikkerheds
skyld: "I need to see you all up now", inden aftenens set
rundes af med 'Do The Strand'. Nummeret -
første indspilning fra Roxy's andet album For
Your Pleasure (1973) - er om noget blevet en slags
signatur for Roxy Music. Måske den sang Roxy har spillet og optrådt
mest med. Og en sang, der har afstedkommet et utal af myter og
spekulationer i retning af, hvad den egentlig handler om, og hvordan man
"do'er the Strand"? Mine personlige associationer for det
indre øje handler om "crazed people", der vælter ud fra
Savoy Hotel (hvor Ferry/Roxy i øvrigt har holdt adskillige
pressekonferencer) og op ad det berømte Londonske teater- og
hotelstrøg The Strand for at ende i kæmpeparty for enden af The
Strand på Trafalgar Square. Og party er der i al fald også i Falkoner
Salen denne aften, hvor nummeret markerer afslutningen på 1 time og 22
minutter i selskab med Bryan Ferry og band. Nå ja, i tumulten så jeg,
at aftenen sluttede lidt før for vores irriterende Ferry lookalike fra
tidligere, der uden at have fodkontakt med gulv og trapper eskorteredes
ud af sikkerhedsfolkene, hvilket han efter ansigtsudtrykket at dømme
formentlig ikke ville kunne erindre det fjerneste om dagen efter
alligevel.
Helt slut er aftenen selvfølgelig endnu ikke. De obligatoriske tre
ekstranumre skal vi lige have med. Aftenens absolutte gang-i-den clou
bliver 'Let's Stick Together' (Harrison)
fra Ferry's soloalbum af samme navn, der vælter salen, og jævnfør
min egen indgang til Ferry/Roxy universet på en måde fuldender
aftenens cirkel. Vi får så i tilgift det andet Dylannummer fra Frantic,
'It's All Over Now, Baby Blue' (meget
apropos) og til allersidst 'I Thought' (Ferry/Eno
- Frantic).

En musikoplevelse rigere er det tid for evaluering i baren. Folk der
har set Ferry/Roxy Music før, har angiveligt oplevet ham både
"værre og bedre", men tilfredshed med pil op synes at være
den gængse opfattelse. Da det af uransagelige grunde er min første
live-experience med Ferry, er der naturligvis for mig intet
sammenligningsgrundlag. Måske kunne jeg have forventet lidt mere
"dialog" mellem Ferry og publikum, han er jo en gammel rotte
i faget. Numrene blev afviklet i et rapt tempo uden ret mange
kommentarer fra mesteren selv. Utroligt professionelt, men dog med
varme, glæde og engagement. Han kan lide at være på den scene, det
er der ingen tvivl om. Og så kunne jeg i øvrigt undre mig over, at
Ferry havde et partitur foran sig i et stativ på scenen. Jeg tror nu
hverken, der er noder eller sangtekster i. Nok nærmere en reminder om
at bladre frem og se, hvilket nummer, der nu skal fremføres! Ferry/Roxy
kataloget indeholder immervæk i omegnen af 300 titler, så der er nok
at holde styr på, og Bryan bliver altså heller ikke yngre.
Ellers fordøjes indtrykket af aftenens optræden og de fremragende
numre, Ferry havde valgt at spille iblandet "ærgrelsen" over
alle de fremragende numre, han ikke spillede! Men OK, man kan
nå så og så meget på halvanden time. Alt i alt en dejlig aften med dejlig musik og et møde med en
uhyggeligt dygtig, velsyngende og sofistikeret englænder, bakket op af
et velspillende og -oplagt band avec. Det kan man
kun blive i godt humør af!

Således opløftet kunne man bevæge sig ud
i den - for årstiden forbavsende - lune sensommeraften og nyde byens
lys og trisse stille og roligt hjem ad Falkoner Allé og Gammel
Kongevej med Ferry's musik stadig lifligt klingende i ørerne. På
hjørnet af Gammel Kongevej og Madvigs Allé havde bogshoppen
featureudstilling - og bogudsalg - omkring en anden af storbyens
helte, Karma cowboy'en Dan Turell (r.i.p.). Han klæder storbynatten og
neonlyset ligeså godt som Ferry og dennes musik. Så mere perfekt
kunne aftenen næppe rundes af, det skulle da lige være at gå hjem og
åbne en af Onkel Danny's fortællinger med Bryan Ferry på CD'en og et
lille glas.

For et års tid siden var det sidste man så til
den engelske gentleman, Roy Hodgson, hælene af hans Lloyd-sko under de
sirlige buksepressefolder i lyskrydset Howitzvej/Falkoner Allé. Ham
ser vi næppe igen på Frederiksberg i København.
Men
der er da heldigvis stadig begrundet håb om, at Bryan Ferry vender
tilbage hertil. En anden engelsk gentleman. Don't be a stranger to our fair
city, Mr. Ferry!
Holger