Nu må ventetiden snart være slut. Hvor bliver Johnny Boys album af?
Det er godt et år siden, at de kom ud af ingenting med en genial single
– ’You Are the Generation That Bought More Shoes and You Get What You
Deserve’ var en klassiker med det samme. Den lød som Saint Etienne med
noget at sige, den brugte trommerne fra ’Be My Baby’, og den var
produceret af Manic Street Preachers’ James Dean Bradfield til at lyde
som om Phil Spector selv havde været inde over. Der er bjælder på, som
på Spectors julealbum! På en single der kom i juli! Og den havde en
guddommelig titel.

Og siden: intet. Jo, en
nyhed i september om at deres album var færdigt. Men
deres egen hjemmeside
siger intet, ikke en lyd, bogstavelig talt: de gamle video- og lydklip
virker ikke nu. Deres nye selskab har de åbenbart stadig ikke fundet. Og
deres gamle er der ingen
adgang til mere. Samtidig kommer der rygter fra Sverige om at albummet
er ude her i december.
Stands nu den uvished! Nogen, for guds skyld, køb retten til det Johnny
Boy-album og giv det den ære det fortjener, hvis det er bare halvt så
godt som singlen! Crunchy Frog, var det ikke noget? I alle tilfælde må
nogen gøre noget. Befri Johnny Boy!

Der er en ting ved Ryan Adams, der bliver skræmmende på et tidspunkt
midt i ’The Sadness’ på hans nye album 29: manden er ikke bare en
musikalsk kamæleon, han er den alternative countrys svar på The
Terminator og kan uden problemer morfe og blive en helt ny person,
sommetider midt i en sang. Det var tydeligt i det tidlige Whiskeytown,
hvor han var Paul Westerberg og hans band var Replacements – ikke så
lidt ironisk navn på det band han valgte at imitere. Det kunne høres på
hans Love Is Hell, hvor han prøvede at overgå den liveplade hvor
Jeff Buckley synger Morrissey: ”Fjervægter! Jeg kan være Buckley, og
synge 16 Morrissey-numre.” Og på hans Rocknroll-album gik han
helt enkelt målrettet efter at være uoriginal. Det var hele præmissen
for pladen: han var sur over at selskabet ikke ville udsende den plade
der virkelig var ’ham selv’ – en plade der som netop nævnt bestod af at
han sang en masse depri sange ligesom Jeff Buckley.
Men her laver han så en ret tro version af Conor ’Bright Eyes’ Oberst,
med en spaghettiwestern-backing der lyder som Calexico på lånte
instrumenter. Og ironien er klar, for netop Conor Oberst lader til at
være målet for Adams’ konkurrenceinstinkt. Det var Bright Eyes, der
sendte to meget forskellige albums på gaden i foråret, på samme dag, og
lur mig om ikke det er det der har lokket Adams til at udgive nogle af
de mange albums han hævder at skrive og indspille, nemlig tre i løbet af
et år – det ene endda et dobbelt.

Det, Cold Roses, var det bedste han har lavet siden den debut,
Heartbreaker, der stadig er hans bedste bud på en klassiker. Men
det næste, Jacksonville City Nights, skulle vise sig at være
endnu bedre i sin stramme countryform. Det tredie er så lige kommet, og
jeg tænkte nok han ikke kunne nære sig: han er tilbage i navlepilleriet
fra Love Is Hell, med et album som (åh jo!) har én sang om hvert
af hans år op gennem tyverne.
Det er problematisk. Adams er bedst når han har knivskarpe sange klar.
Han er absolut værst, når han jammer sig gennem boogienumre eller
drømmer ’atmosfæriske’ – læs: kedelige – numre frem i studiet, lange og
retningsløse, som halvdelen af Love Is Hell, og desværre også som
halvdelen af 29. Og dog kan han stadig ikke gemme sin formidable
musikalitet væk. Så selv om den varer evigt, bliver hans bekendelse
’Strawberry Wine’ ikke et sekund kedelig, og den afsluttende ’Voices’ er
helt nøgen og rørende. Men derimellem lugter det godt nok af et møde
mellem ungdommelig angst og en 1. december-deadline.

Ugens link:
kontroversen over NME’s Årets bedste-liste.
En af julens traditioner for mit vedkommende er at checke New Musical
Express’ julenummer med de 50 bedste albums og numre efter bladets
mening. Jeg købte mit første nummer af bladet, også et julenummer, i
1987, og det var en mindre revolution at stige af toget et par timer
senere med en ny musikalsk referenceramme. Public Enemy årets album –
hvem? Jeg kendte måske fem-ti navne på
deres liste.
Selv om bladet er blevet klasser ringere siden dengang, og nu ligner en
krydsning af det gamle teen-blad Smash Hits og drengerøvsmagasinet
Loaded, synes jeg stadig det er interessant hvem der vinder og hvem der
er på listen, bl.a. fordi der altid i de lister er tips om musik man
ikke kendte i forvejen, og som med fordel kan opdages, bedre sent end
aldrig. Og fordi man altid kan diskutere det. At der er en tendens til
at hype folk der ikke fortjener det er ikke nyt – det har været hele
NME’s eksistensgrundlag i årtier at hype. Men at der ligefrem skulle
være Florida-agtige skandaleforhold omkring indsamlingen af
årets liste, det
er overraskende.
NME har pure nægtet, at lokale folk som Bloc Party og Babyshambles og
etablerede gamle britiske folk som Kate Bush og Oasis er kørt i stilling
i stedet for f.eks. outsidere som Patrick Wolf, hvis album i øvrigt
tæver mere end halvdelen af den top 50 med en stor knortekæp. Og man må
vel anerkende at tvivlen skal komme dem til gode, selv med det håbløst
halvhjertede forsvar at de ”ikke er organiserede nok til at
arrangere en sammensværgelse”.

Hvad man derimod kan mene noget om er hvem de har med, og om det så
er for at gå på knæ for The Man eller grunden bare er at de kan
lide pladerne er et åbent spørgsmål, men de har i hvert fald en
prestigefyldt top 20 fyldt med den nye bølge af britiske navne. Og at
have folk som Maximo Park og The Cribs skrevet ned som skabere af nogle
af årets allerbedste plader – det er meget store ord. At de som nummer
et har det samme navn de satte på forsiden af årets allerførste nummer
som 'The sound of 2005' er nok et tilfælde, ligesom det var sidste år
med Franz Ferdinand, og...
Her på Spruthuset kommer der også snart en Årets bedste-liste. Hvis
nogen er interesseret i at manipulere den for finansielle motiver, så er
de velkomne. I et år hvor Nephew ikke har udgivet et album, kan prisen
nemt blive så høj, at det ville være dumt at sige nej. Men det skulle da
– ligesom det siges at have været hos NME – også være den eneste måde
den elendige plade med Babyshambles overhovedet skulle kunne nærme sig
en liste med de ti bedste plader på.
-smølle
med de følgende gæster på jukeboxen i denne uge:
The Strokes: ’Juicebox’ – et sent
bud på en af årets singler, og dette knasende, spændstige og meget
direkte nummer kan måske lette frygten for at de skulle have en masse
(gisp!) vellyd ’rigtig’ sang på albummet. Vi får se, det kommer 2.
januar.
The National: Sad Songs for Dirty Lovers
og Alligator – sidstnævnte er kommet nu. De to
albums bliver bedre og bedre, også fordi man opdager fine one-liners
fra Matt Berningers lakoniske tekster, som ”I feel mechanical and
thin / Hear me play my violin again” og ”I used to be carried in
the arms of cheerleaders” – sortsyn med et sært vid. Lige noget for
mig. ”Never tell the one you want that you do / Save it for the
deathbed / When you know you kept her wanting you”. Arf!
Okkervil River: Black Sheep Boy
– et gådefuldt og ildevarslende album med historier fra det
amerikanske overdrev. En skummel rapport fra dagens USA.
The Dream Syndicate: The Days of Wine and
Roses – rart at genopdage en plade jeg egentlig aldrig
har sat så meget pris på, da dens tynde lyd altid har virket lidt for
grå og monoton. Det er den ikke, når man hører efter, godt hjulpet af en
ny remastret udgave fra mestrene på det felt,
Rhino.

Ugens hjemmebrændte
En pulpy opsamling med Steve Wynn, der fokuserer på hans
skæbnefortællinger og mere bitre og mørke sider. Der blev ikke plads til
hans popnumre som ’Tuesday’ eller ’Carolyn’, fine som de er. En god
samling er en der ikke hopper for meget stilmæssigt, og denne bevæger
sig i tusmørket hele tiden, enten speedet og hærget eller mørk og depri:
Death Valley Rain, Freak Star, 500 Girl Mornings,
Younger, What Comes After, Epilogue, Carry a Torch, James River
Incident, Drought, Killing Me, Never Ending Rain, 405, Riverside,
Southern California Line, Amphetamine, Anthem. Den havde Wynn
ikke været skidt tjent med at udsende i stedet for denne unødvendigt
ujævne samling tidligere på året.