Ugens link:
Hard-Fi på page3.com! (et link til et lille topløst galleri og
det korteste korte videoklip på et minut, for at holde husarerne glade – musikken
kan man med held finde meget mere af på
hard-fi.com)
Først beklager jeg, at den stort anlagte plan om en ugentlig klumme
blev kuldsejlet både i sidste og forrige uge, men sådan kan det jo gå.
Vi prøver igen. Op på hesten og alt det.

Hvorom alting er, jeg lægger ikke kun ud med at linke til The Suns
'Cash Machine'-special, fordi jeg synes dette vidunderlige og
principfaste Rupert Murdoch-blad skulle have nogle hits herfra, og fordi
en ven af huset var så venlig at gøre opmærksom på det med et glimt i
øjet. Men også fordi jeg fik øje på en notits, da jeg stod og kiggede i
dagens Politiken: "...
HARD-FI er det næste nye hype band fra den britiske musikscene, og
de er allerede nominerede i to kategorier ved det kommende Brit Awards.
Selv har de udtalt, at "Coldplay er Manchester United, måske Chelsea, og
vi er Brentford (lavere rangerende fodboldhold, red)." 18. februar kan
du opleve dem på Loppen, inden hypen for alvor sætter ind..."
... og det er da fint nok, at den største københavnske
morgenavis minder folk om at checke et af tidens mest lovende bands, så
længe der overraskende nok stadig er billetter. Men helt ærligt... "det
næste nye hype band", det er altså for slattent. Ikke kun fordi der
mangler mindst en bindestreg. For det første er det næste nye hypeband
altså Arctic Monkeys, der kun har haft en ny single ude, og hvis sanger,
den snu teenagebonderøv Alex Turner, forlængst har toppet hysteriske
NME's Cool i 2006-liste. For det andet har Hard-Fi forlængst
skrevet under med Warners og udgivet testen på om hypen holder: albummet
Stars of CCTV, der fuldt ud har levet op til den omtalte hype.
Det der irriterer mig er, at det virker så uundgåeligt, at kommer der
et nyt britisk band hertil, hedder det hver gang "Nu kommer det
seneste hypede britiske band", evt. fulgt af "Især NME har hypet
dem, det engelske blad der er hypens konger." Der var lidt mere
respekt om dem, da "det ansete NME" gav de danske døgnfluer Junior
Senior Ugens Single for tre års tid siden... Skriv dog for pokker
om hvad bandet kan og om deres album. Det er trods alt på baggrund af
det, de 'allerede' er Brit-nominerede, som det nævnes. Ligesom
en række andre (hypede) bands,
der også har ét album på cv'et – The Arcade Fire, The Magic Numbers,
Kaiser Chiefs, Kasabian og den gudfrygtelige James Blunt.
I stedet har vi en beskrivelse der omfatter to ting: 1) de er sidste
nye hype, og 2) de har en kæk lille fodboldanalogi klar til at beskrive
sig selv (der dog ville være kækkere hvis den ikke behøvede blive
forklaret, og endnu bedre hvis det ligefrem fulgte at de nævner
Brentford, fordi det er det lokale ligahold for folk der som Hard-Fi
kommer fra den dødssyge soveby
Staines, der ligger
ved Heathrow lufthavn vest for London). Jeg mener – alle kender vel
Coldplay, ikke? At så Stars of CCTV ikke har noget at gøre med
Coldplay overhovedet, det er en anden sag.

Jaja, det er måske lidt meget at lægge i en sølle notits, men efter
for nylig at have harceleret over Politikens sportsredaktion, så synes
jeg det er fair at nævne at metaltrætheden synes lige så stor på
musikredaktionen. De to navne der har gjort læsningen langt mere
spændende på det seneste, Ralf Christensen og Janus Køster-Rasmussen,
ser ud til lige så stille at være forduftet igen. Og tilbage er et korps
der, som jeg husker det, også var på plads da jeg begyndte at abonnere
på avisen for mere end 15 år siden (dog uden Anders Rou-Jensen, der ser
ud til kun at skrive om vælgermøder disse dage). Og Erik Jensen, der
dengang end ikke anmeldte, men mest stod for foromtaler, er nu nærmest
chefanmelder.
Det giver til tider nogle løjerlige passager, som i den ellers
rosende omtale af Thåströms fine nye album Skebokvarnsv. 209, som også
er blevet dyrket her i salonerne: "Uanset om man er 'Främling
overallt', sådan som Thåström omtaler sig selv i den forunderlige sang
af samme navn..." – her overrasker det f.eks. lidt, at Joakim både
har været i hæren og spillet elitehåndbold i Drott inden han som 20-årig
dannede Ebba Grön. Ikke mindst eftersom han senere røg i spjældet for at
totalnægte militæret. En i givet fald lidt overflødig straf. Eller måske
personen han synger om i tredieperson snarere er hans far.

Og "Når en sanger synger med en så glødende vilje som Joakim
Thåström, er man næsten tilbøjelig til at overhøre banaliteter som 'The
Haters', en hilsen til sangerens gamle, stildannende punkband, Ebba Grön
og 'Sønder Boulevard'. Her var »det som at komme häm«, for »svar sol
sjöng for alla, som var som oss/ Och mr. Dan Turéll var kung varende
kväll«. Det svarer vist nogenlunde til at bede Nynne (hende, med
dagbogen, De ved) om at fortolke den svenske folkesjæl." Nu formoder
jeg at referencen til Nynne mest hænger sammen med at Politiken
tilsyneladende har en kvote på antal gange Nynne skal nævnes, for at
sikre maksimal omtale af deres stadig mere slidte Bridget
Jones-pastiche, og at det er derfor den sammenligning skal med – men for
pokker, hvad er problemet med at synge om miljøet som man oplever det?
Dels er Thåström som stockholmer sikkert bedre klædt på til at
skildre den danske hovedstad end de fleste skriverspirer fra jyske
flækker er. Dels er der vist ikke meget 'folkesjæl' over bohèmen Dan
Turell – Mäster Dan Turell, som teksten siger, ikke Mr! – dels
vil meningen måske fremgå lidt tydeligere hvis det fremgår at det er
Svart Sol, ikke 'svar sol' (hvad det så end er), der sang i hans
kunstneriske omgangskreds i begyndelsen af 90'erne i det København hvor
Thåström stadig har bopæl. I alle tilfælde er det svært at høre at de
par sange skulle være banaliteter, men det er selvfølgelig et spørgsmål
om smag og behag.

Det samme er det, når man sætter sig og laver en top ti over
favoritplader af den ene eller anden art. Og dette er så godt et sted
som noget til at undskylde, at Årets Bedste-artiklen endnu ikke er klar
– det er den ganske snart, pladerne er valgt, og det er lige at finde et
par fredelige timer efter lukketid. Men her inden jul købte jeg
Mojo, hvis læsere i How
to Buy-spalten (åbenbart en månedlig foreteelse) havde valgt de ti
bedste plader med den uforlignelige Elvis Costello:
- This Year’s Model (1978)
- The Delivery Man (2004)
- When I Was Cruel (2003)
- My Aim Is True (1977)
- Imperial Bedroom (1982)
- Painted From Memory (1998)
- King of America (1986)
- North (2003)
- Get Happy!! (1980)
- Armed Forces (1979)
Poppycock! At sige at When I Was Cruel er mandens
trediebedste plade overgår snak om smag og behag, det er bare uvidende,
som da Sony Ericssons afstemning blandt 700.000 folk gav Shakira verdens
femtebedste sang nogensinde med sin dengang spritnye single 'La
Tortura'. Og at Blood and Chocolate ikke nævnes noget sted er
bare forkert. Så for fuldstændighedens og Costellos egen skyld, her er
mine håndplukkede ti Costello-albums, regnet nedefra:

10. King of America
(1996): E.C.'s første album uden sine Attractions siden debuten, den i
øvrigt stærkt overvurderede My Aim Is True. Udgivet efter hans
første friår siden 1977, og en kunstnerisk lettelse: Så ikke-firseragtig
som den kan være, organisk rock'n'roll spillet med fabelagtige
amerikanske musikere. Lyt: 'American Without
Tears'.
9. Armed Forces (1979):
Den reneste new wave-plade E.C. nogensinde udgav, og et kommercielt
højvande med hittene 'Oliver's Army' og 'Accidents Will Happen'; lyden
er lidt af et periodestykke og lige pæn nok, men sangene er uhørt skarpe
og til sagen. Lyt: 'Accidents Will Happen'.
8. Trust (1981):
Attractions' første virkelige forsøg på at bryde ud af at spille en
bestemt genre; her er pop, cabaret, punket energi og ballader med
kammermusikere, indspillet i en periode hvor E.C.'s kreativitet var
forbløffende og ude af kontrol. Lyt:
'Clubland'.
7. Imperial Bedroom
(1982): Om muligt et endnu mere ambitiøst projekt, gennemorkestreret og
klart hans forsøg på at gå hele vejen og skabe sit stort anlagte
mesterværk, hvilket næsten, men også kun næsten lykkes: De første lyt
giver mest indtrykket af et byggerod, men de efterfølgende giver
indsatsen mange gange igen, for under den kryptiske musik ligger
strålende sange. Lyt: 'Man Out of Time'.
6. Brutal Youth (1994):
Den store genforening med Attractions efter otte år som uvenner, og
E.C.'s store comeback som kunstner efter nogle ret forvirrede år.
Direkte, til tider så rå som titlen antyder, til tider tænksom og
nænsom, kunne den ikke være bedre timet end til at komme midt i det
store britpopår 1994; E.C. var en af de absolut mest centrale grunde til
at den scene overhovedet kunne eksistere. Lyt:
'Kinder Murder'.

5. Painted From Memory
(1998): Resultatet af at E.C. arbejdede sammen med mester (ikke Mister)
Burt Bacharach på først en sang til en nu glemt film, 'God Give Me
Strength', og siden et helt album. Så smukt som man turde håbe på,
indspillet i Bacharachs studie med hans vante musikere, og med en
melankolsk E.C. til at hylde kærlighedens skyggesider. Er lyden ved at
blive for sukkersød, er pessimisten Costello der altid til at ødelægge
idyllen. Lyt: 'This House Is Empty Now'.
4. This Year's Model
(1978): E.C.'s gennembrud, der stadig ikke lyder som om den er blevet en
dag ældre, så spids som en syl eller et los med en af de støvler pigerne
i hans sange altid synes at gå med. Det andet album så en færdigskabt
suveræn sangskriver, og han havde et fantastisk band, der i stedet for
tidens modelyde gik efter de tidlige tresseres stramme og præcise stil,
noget vi kan prise os lykkelige for i dag. Lyt:
'I Don't Want to Go to Chelsea'.
3. Punch the Clock (1983):
Lyden af E.C., der med Madness' producere om bord droppede de store
armbevægelser fra Imperial Bedroom, og i stedet gik efter
poptrofæet. Madness havde selv forlængst droppet ska for pop, The Jam
var ude og The Style Council var inde, og E.C. var klar til hitlisten.
At han så fandt derop med en ondskabsfuld, fordækt, rasende
Thatcher-protest, samt med en knugende ballade om Falklandskrigen, det
er mere overraskende i forhold til den lyse lyd på resten af pladen (der
i øvrigt er bund for mere raseri mod fascister og troløse kvinder).
Lyt: 'Shipbuilding'.
2. Get Happy!! (1980):
indspillet på højden af E.C.'s kreativitet, er dette hans ønske om at
slippe ud af new wave-lyden, der hæmmede ham efter Armed Forces.
Bevæbnet med en stak Motown- og Stax-plader gik han i studiet med
Attractions og indspillede inspireret deraf en bagatel af tyve numre,
alle lige på kornet. At de aldrig helt kom til at lyde som Motowns
husorkester betød mindre. Ingen Motown-musiker havde alligevel fået lov
at øse løs af så bitre, intense og ætsende ord som E.C. på den svagt
sarkastisk benævnte Get Happy!! Lyt: 'High
Fidelity'.
1. Blood and Chocolate
(1986): Og når vi taler bitter, så bliver intet bitrere end denne plade,
hans sidste inden bruddet med Attractions, en plade lavet af en mand der
kort forinden var blevet skilt, og hvis band og han helt enkelt ikke
mere kunne sammen. Den bitterhed og gruppens spændinger er hvad der får
denne rå, underproducerede plade med sit åbne sår i maveregionen til at
slå gnister, men især et sted bliver intensiteten nærmest skræmmende: på
den forbløffende blues 'I Want You', hvor E.C. nærmest giver den som
stalker og forklarer præcis hvor jaloux han er på sin ex og hendes nye
mand, 'that clown'. Lyt: netop, 'I Want You'.
-smølle