The
Rolling Stones • Forum Horsens Outdoor,
Søndag d. 3. september 2006
Det blev i den grad A Bigger Bang,
da 63-årige Mick Jagger i spidsen for de evigt- men ikke mosgrønne
rullesten brændte energi af i mængder, der så rigeligt ville kunne
holde en by som Horsens strømforsynet en almindelig, dansk
efterårsdag. Rockmusikkens længstvarende og største succeshistorie
fik tilføjet endnu et kolossalt kapitel på Lars Tyndskids østjyske
Marker.
Søndag ved 13-tiden var det med lidt blandede forventninger, at det
Københavnske/Sorøske hold satte kursen mod Horsens. Dels skulle vi
jo have været af sted allerede den 8. juni, hvor Stones måtte
udsætte - og aflyse - dele af deres Europa-tour pga. Keith Richards'
øvelser i palmetræ. Dels måtte Stones aflyse to koncerter på den
reorganiserede Europa-tour pga. Mick Jagger's strubekatar. Og dels
var Madonnabesøget sammesteds en halv snes dage inden blevet
skamkritiseret både omkring logistikken og selve koncertoplevelsen.
Simpelthen for stort inden- og udenfor Forum Horsens Outdoor.

Det var dog aldrig et tema at droppe Stones. Heller ikke til at vide,
om dette skulle være sidste gang, de kunne opleves på en
scene i Danmark.
Undertegnede vil endda sige, at når fruen m.fl. kunne slæbe én til
Göteborg for at se Robbie Williams tidligere på sommeren, så skulle
man da være et særligt skarn for ikke at køre til Horsens for at se
Stones.
Heldigvis tog de æterbårne vejrorakler endnu engang fejl, så den
adviserede miniorkan med tilhørende regn kunne aflyses. I hvert fald
over Horsens og Østjylland. Vi var i tilstrækkelig god tid til at
undgå propper og køkørsel, og det var vel egentlig kun den
usædvanligt store bemanding i de Halskovske toll-boder, der
indikerede en forventning om ekstraordinær trafik over Storebælt.
Efter lidt - skulle det vise sig, misforstået -
mobiltelefon-koordinering med Tysklands-holdet omkring
parkeringsgeografien, samt en fejltolkning af de interimistiske
vejviserskilte, der sendte os forbi en cul-de-sac gård og
nær-påkørsel af samme gårds hund, ramte vi ved 16-tiden
Stones-i-Horsens P-Syd. I sikker forvisning om, at
Tysklands-holdet havde ramt samme P-Plads som os - det var trods alt
den første, man mødte sydfra - opstod så mængder af forvirring, mens
vi ledte efter dem og omvendt, blot for ved de respektive
shuttle-busstop at konstatere, at vi ikke var endt på samme
parkeringsplads! Det lovede ikke godt for dagens videre logistik,
der bl.a. omfattede møder med to yderligere hold nordfra og diverse
billetudveksling.
Et kvarters tid var der fra P-Syd indtil Horsens Midtby, en tur der
skulle tage den dobbelte tid retur efter koncerten. Efter lidt
yderligere talen-forbi-hinanden, bl.a. omkring hvor "enden af
gågaden" er, når indre Horsens på dagen var en labyrint af gågader,
fandt vi dog i første omgang Tysklandsholdet. Herefter var der tid
til at udforske Midtbyen og omkringliggende matrikler. Alt emmede af
Stones. Billboards, bannere, plakater, livemusik (Stones coverbands
selvfølgelig), gratisaviser samt boder og atter boder med mad og
drikke. Horsens by var erklæret Stones område, og de opfindsomme,
private entrepriser kæmpede side og om side med
handelsstandsforeningens initiativer som f.eks. momsfri zone
(med slet skjult adresse til bl.a. Parken - ikke uden humor!).
Omkring 85.000 koncertgæster oversvømmede midtbyens gader,
markerende en veritabel invasion af Horsens med lige knap 60.000
indbyggere til daglig, hvorfor vi måtte acceptere, at trykket på
restauranterne var så stort, at det var ikke var til at opdrive et
anstændigt måltid mad. Og nå at spise det. Så vi var som de fleste
andre henvist til myriaderne af fastfood-boder og -telte samt
pølsevogne og valgte så alligevel et pizzeria i Sønderbrogade 7,
hvor indehaverne oplevede deres travleste - og sikkert givtigste -
dag nogensinde.
Så blev det ellers tid til at bevæge sig nordover, op mod Forum Horsens
Outdoor. "1200 meter" stod der på et skilt lidt udenfor
midtbyen. Det har så nok været til indgangen til den ydre
labyrintring uden om selve koncertpladsen. Herfra kunne vi i det
mindste se scenen - langt væk - der mest af alt lignede af
parkeringshus i fem etager, og blev via sindrig skiltning gelejdet
rundt ad små
veje for at finde frem til de respektive indgange. Vi der skulle
mod Indgang 50 måtte en pæn vej rundt i villakvartererne,
inden vi med billetterne fremme kunne sluses igennem til
Langmarksvej for enden af Blæsbjergvej (muligvis). Det var så første
checkpoint.
Lidt mere vej-, mark- og træflisvandring, og så var vi endelig ved
indgangen til selve koncertpladsen. Checkpoint Indgang 50. En person
til at scanne billetten. En person til at rive snippen af billetten.
En person til at give os et orange armbånd - inderplæne-adgang - på,
og endnu en person til at sætte et grønt kryds på den billet, vi så
lige måtte grave op af lommen igen. Og ikke for sidste gang skulle
det snart vise sig. Men nu var vi da inde på
pladsen, dvs. allerbagest eller længst mod øst med noget der
lignede en halv kilometer op til scenen og vores inderplæne-pladser.
Okay, overdrivelse fremmer forståelsen, men 300 meter skulle der vel
nok være op til scenen, og vi skulle stadig ned gennem et
dyrskuelignende kaos,
før vi skulle vise armbånd til endnu en person
for at komme hen til den sidste sluse ind til Inderplæne A. Her
skulle en person tjekke billet og anden forsyne billetten med endnu
et kryds, denne gang blåt.
Alt i alt syv forskellige kontroller skulle vi altså igennem for at nå
vores mål. Det var mindre omstændeligt at komme ind i et
østeuropæisk land, før jerntæppet faldt. For fanden, Horsens,
It's Only Rock'n'Roll!
Den omfattende kontrolprocedure var dog
stadig mangelfuld omkring visitationen, for der sås masser af
dåsebajere, foto- og videoudstyr. Vel inde på Inderplænen kunne vi
konstatere, at inderplæne-gæsternes toiletter og boder befandt sig
langt ude til venstre for scenen, på Inderplæne B området. Så
vi på Inderplæne A kunne ikke sådan uden videre proviantere,
hvorfor det føltes dobbelt tragisk med sms-beskederne fra de to i
vores selskab, som var på B-inderplænen og havde købt rigeligt med
drikkevarer og bare skulle vide, hvor vi andre stod. De kunne ikke
komme fra B til A (og vi ikke fra A til B) grundet midterrampen fra
hovedscenen til miniscenen. Den miniscene som er obligatorisk til
Stones koncerter, og som arrangørerne burde have gennemskuet
til en mere gennemtænkt placering af boder. Guderne skal vide, at de
kunne have hentet personale nok fra de unødigt mange checkpoints.
Men i det mindste var vi ved halvotte-tiden kommet på plads, små 20 meter fra scenen, der
også her ganske tæt på lignede
et parkeringshus. Nogenlunde samtidig
gik aftenens uvedkommede støj aka. opvarmningsbandet Maximo Park fra
Newcastle i gang. Den slags der bare skulle overstås. I modsætning
til opvarmningen i Parken for tre år siden, der nærmest blev jaget
på porten under 40.000 strubers højlydte buh-råb, fik Maximo Park
dog sporadiske klapsalver, så helt og aldeles, gennemført
forfærdelige var de åbenbart ikke, om end deres musik nok ville gøre
sig noget bedre i en intim indierock-sal, og ikke foran otte træningsbaner
i Horsens med op mod 85.000 mennesker væltende på plads.
Ligesom
andre warm-up acts på "A Bigger Bang" touren som Metallica, Alanis
Morisette, Queens of the Stone Age, Dave Matthews Band, Alice Cooper,
AC/DC, Van Morrison og Pearl Jam i stil og/eller alder
nok passer lidt bedre. Når det nu skal være.
Da de unge briter var færdige, var det tydeligt at se på
sceneteknikernes oprydnings- og tilrigningstempo, at The Rolling
Stones ikke just stod og trippede i kulissen.
Der skulle da også gå
en god time, inden det, vi var kommet for, var en realitet. Det
meste af den time kunne én stakkels "frivillig" i vores kreds
benytte til at hente drikkevarer. Det var ud fra inderplæneområdet,
ud af "slusen" - mod strømmen - og ind igen gennem samme sluse mod
forevisning af billet med blåt og grønt kryds. Lidt af en kunst med drikkevarer båret i
begge hænder. Ikke verdens mest begavede system, Horsens!
Mange andre
havde samme problem. Hidsige ølhentere og urolige koncertgæster, der
ikke kunne fatte, at forsyningerne kunne tage så lang tid at hente.
I mellemtiden var scenebelysning og lyd testet og parkeringshuset
blevet fyldt op med back- onstage adgangsvindere på flere af etagerne, så man
fornemmede, at det var ved at være snart.
Kl. 21.20 sker det så! Alt lys i
Forum Horsens Outdoor slukkes, vi brøler alle om kap med
fyrværkeriet fra scenens top, og en sciencefictionagtig hightempo
actionvideo brager over storskærmen. Mens videoen ruller mod The
Big Bang bevæger silhuetter sig i position på selve scenen,
forrest en adstadigt slentrende og storsmilende Keith Richards. Så
følger kaskader af lys og åbningsriffen til 'Jumpin'
Jack Flash' [fra albumet Through The Past Darkly/1969],
mens Mick Jagger kommer flagrende ind på scenen, som var han affyret
fra en energikatapult. ♪But it's all right
now, I'm Jumpin' Jack Flash,
It's a gas! Gas! Gas!♪ Publikum er med på kor, de fleste
er bekendte med Stones-klassikeren, som har åbnet samtlige koncerter
på Europadelen af "A Bigger Bang" touren. 'JJ
Flash' kan bare aldrig gå helt galt.
Velkomst og lidt danske spil-for-galleriet brokker fra Mick, der
øjensynligt vækker jubel på disse kanter. Personligt har jeg altid
fundet det pinligt og unødvendigt, når udenlandske kunstnere skal
forsøge sig på dansk.

Anyway, vi fortsætter med endnu en klassiker,
'It's Only Rock 'n' Roll (But I Like It)'
[It's Only Rock'n'Roll/'74], hvorefter vi får aftenens første
- af blot tre - sang fra det nyeste album; 'Oh
No, Not You Again' [A Bigger Bang/'05]. Oh no, tænker
undertegnede, for det er just
ikke blandt de bedste numre på Stones' aktuelle studieskive.
De skal
dog senere blive tilgivet, da de to andre nye sange denne aften,
viser sig af være pladens to klart bedste skæringer.
Vi kører over i to lidt sjældnere ting, både på denne tour (kun spillet
4 hhv. 6 gange) og i det hele taget, 'Bitch'
og 'Sway' [begge fra Sticky Fingers/'71].
Samtidig er baglandet kommet på scenen. Eleveret ude til højre
blæserkvartetten, anført af saxofonisten Bobby Keys, der har spillet
med Stones siden 1969, om end ikke konstant. Og på plads i venstre
side er kommet kor-trioen, hvor et gensyn med den langbenede og
humørsprudlende Lisa Fischer (i Stones-baglandet siden sidst i
80'erne) incl. generøs eyecandy til gården og især gaden ikke er at
foragte.
Mick bruger lidt tid på at mindes, at de vist har været i
"Jyyylaand - Jutland - like a 100 years ago,
Aarhys", mens han - oprigtigt, ser det ud til -
forbløffes over de mange mennesker og hævder at dette vil blive den
bedste koncert på Europa-touren. At vurdere den påstand kræver, at
man har hørt og set de andre også, men det er i hvert fald sidste
gig på turen, så man kunne vel gøre sig forhåbninger om lidt
"ekstra". Vi får 19 sange denne aften, skal det senere vise sig. På
mere end halvdelen af eurotouren har Stones spillet 20 numre pr.
show - en enkelt gang endda 21 - så det er ikke på kvantitet, vi får
det ekstra noget i aften. Lidt trivia: På Eurotourens 19 koncerter -
incl. Horsens - har Stones blot spillet 34 forskellige sange fra det
300+ numre store bagkatalog, så der har ikke været de store udsving
på sætlisten fra aften til aften. Måske kan d'herrer i aldrene 59
til 65 år simpelthen ikke huske flere forskellige sange. Med et
spænd på 40 år og 18 studiealbums repræsenteret kan man dog ikke
klage over alsidigheden i tour-repertoiret. Hele Stones-paletten med hovedvægt på de uundgåelige Stones-standards
og aldrig mere end tre numre pr. aften fra den nyeste plade.
Keith fatter den akustiske guitar, mens Mick ifører sig en rytmeguitar. Det er tid til et af aftenens helt store højdepunkter. Den
smukke, smukke ballade 'Streets of Love'
[A Bigger Bang/'05], der er blændende på studiepladen,
men nærmest guddommelig live. Det er 100% Jagger, der har publikum i
sin hule hånd, ikke mindst når der skal brøles med på a capella
stykket. Så bragende godt, at man glemme, at Stones endnu engang
snyder et dansk publikum for 'Angie'. 'Streets'
har dog de samme kvaliteter, og var det ikke for rullestenenes alder,
ville den være lige så stor klassiker (og live-perle) om 32 år, som
Angie er i dag på 33. år. ♪The awful truth
is awful sad, I must admit I was awful ... bad♪
Nu hvor proppen er af, brager vi ud i næste stjernestund. Mick tuner
blues-mundharmonikaen i baggrunden, og man gætter snart, at
det er tid til 'Midnight Rambler' [Let
It Bleed/'69]. Forrygende stærkt, og tid til lidt improvisation,
temposkift og interaktion med publikum. En Stones-standard,
der først og fremmet er et live-hit, hvor studieversionens 6:52
minutter gerne bliver til mellem 10 og 20 minutter på scenen.
Afhængig af aftenens humør, ikke mindst publikums. Denne aften får
vi godt en halv snes minutter, inden der kaldes tid. Blændende, men i
modsætning til i Parken for 3 år siden, hvor 'Rambler'
var højdepunktet, bliver det i aften "kun" et blandt flere
virkelige højdepunkter. Og på den led bliver aftenens koncert også
endnu bedre end København '03. Stones fortsætter med endnu en
standard, 'Tumbling Dice' [Exile
On Main St/'72], der heller aldrig kan gå helt galt.
Så må der pustes ud, on and off stage, og Mick Jagger går i gang med
bandpræsentationen. Fra blæserne over kor til inderkredsen, hvortil
hører keyboard-bokseren Chuck Leavell og bassisten Darryl Jones.
Førstnævnte har spillet med Stones siden 1981, mens sidstnævnte har
været on/off gennem et dusin år og reelt anses som Bill Wyman's
afløser. Vi hilser på Ronnie Wood og Charlie Watts med lidt
guitar- hhv. trommelir, inden Keith Richards vanen tro præsenteres
sidst. Det fører lige så vanen tro til det tidspunkt på aftenen,
hvor vi skal have et par numre med Keef på vokalen, mens Mick
hviler. Der bliver også tid til lidt banter med en Keef i
overdådigt humør. Måske fordi han efter i aften har fri frem til 20.
september, hvor Stones genoptager verdensturneen i Boston.
Keef har - ligesom Ronnie - sin obligatoriske smøg i
kæften det meste af aftenen, men der er ingen bajer- eller
sprutflasker, ligesom han if. eget udsagn skulle være aldeles
stoffri, både i arbejds- og fritiden. Maksimalt vil han være bonget
op på morfin til at dulme hovedsmerterne fra faldet.
Også Keef causerer over de forbløffende mange mennesker;
"Where did you all come from".
Ret beset er (ca.) 85.000 mennesker alt for mange, med mindre man
bare kan sidde/ligge nede bagved og stene som var det en
festivalkoncert. 85.000 er ikke bare rekord for europatouren, men
for hele "A Bigger Bang" turen, der startede i august 2005 i Boston,
so far. Hvis der altså lige ses bort fra de absurde 1,3 mio.
mennesker på Copacabana til gratiskoncert i februar. Ellers har ca.
65.000, 80.000 og 70.000 på hhv. San Siro (Milano), Stade de France
(Paris) og Millennium Stadium (Cardiff) været tilskuer-topscorere på
europa-turen. Alle steder på reelle stadions med folk på side- (og
sidde-) tribunerne, hvorfor selv de allerbageste på plænen ikke er
længere væk fra scenen end max. en fodboldbanes længde. Her i
Horsens må der være meget, meget langt fra de bageste, også
selvom Stones har markant større skærm(e) og musikalsk trods
alt egner sig lidt bedre til "stadion-koncerter" end det udskældte pop- og dansehow med Madonna. Under alle omstændigheder kan vi i
vores selskab prise os overordentligt lykkelige for de trods alt
kun 100,- dyrere billetter til en plads blandt de 5.000
allerforreste. Vi går ikke glip af noget som helst. Udover
drikkevarer.
Det skrider helt for Keef omkring starten på 'Slipping
Away' [Steel Wheels/'89]. En storgrinende
Ronnie får sat Keefs fingre rigtigt på guitaren, mens det også i
andet forsøg kokser lidt med stemmen.

Keef får dog charmet sig
igennem, ligesom både han og - især - Ronnie Wood i løbet af aftenen
får reddet diverse småbøffer. Rutine og evner fornægter sig ikke, og
lidt skønhedsfejl hist og pist er nu også en af charmerne ved
live-musik. Og så langt at foretrække for bands, der stiller sig op
og lirer et studiealbum minutiøst af, præcis som det lyder på
hjemmeanlægget.
Vi bærer over med Keef, og det går straks bedre med hans
andet indslag i aften, 'Before They Make Me
Run', som ender i fællessang på omkvædet.
Den stammer fra [Some
Girls/'78], der også lagde albumplads til den næste vi får, den
mere soul-prægede 'Miss You', hvor Mick
- igen med guitar - selvfølgelig er tilbage på scenen.
Mens publikum får sin sag for mht. at hvine med på det highpitchede
♪Oooh oooh oooh oooh oooh oooh oooh oooh
... Aaah Aaah Aaah Aaah Aaah Aaah Aaah♪
er det blevet tid til, at Stones-drengene skal ud på miniscenen. Så
sent som i Parken 2003 kunne d'herrer såmænd selv bevæge sig ud ad
rampen til B-scenen centralt i arenaen. I aften samles de fire rullesten
plus Chuck og Darryl med deres instrumenter midt på hovedscenen,
hvorefter en del af denne løftes hydraulisk og lige så langsomt
kører ud ad rampen til B-scenen, mens Mick og vi andre Oooh'er
færdigt, og storskærmen for en stund slukkes. Herefter fyres et par
hurtige riff-numre af, 'Rough Justice' [A Bigger Bang/'05] og
'Start Me Up' [Tattoo You/'81]. Begge numre i tilpas lavt toneleje,
så de dybere mandsstemmer i publikum også kan brøle med af fuld
hals.
Tilsvarende med en af de helt store klassikere
'Honky Tonk
Women' [Through The Past Darkly/'69], under hvilken en gigantisk
trademark rød mund med tunge pustes op foran storskærmen, mens
musikken ruller indad igen. Stemningen nærmer sig det elektriske og
efter 'Honky Tonk...' smider Stones
endnu flere trumfer på bordet og brager koncerten helt hjem med yderligere tre af de
allerstørste foran
et publikum i rockstase.
Mick, iført rød frakke og ditto høj hat, bevæger sig langsomt op ad
trappen til scenebalkonen og kører lidt "Whoo-whoo" dialog med
publikum. Vi véd, hvad der er på vej.
♪Please allow me to introduce myself (...) mens
pludselige bål blusser op både på scenekanten og scenetaget, og
ilden foran på scenen i den grad kan mærkes, da den også er omtrent
tæt nok på til at få ild på smøgen
(...) Pleased to meet you hope you guess my name - But what's
puzzling you is the nature of my game♪.'Sympathy For The Devil'
[Beggars Banquet/'68], mand! I en kanonudgave! Men det er
ikke nok. Ronnie har fundet citaren frem, og vi får den berusende
'Paint It,
Black' [Aftermath/'66], som Stones snød os for i 2003. Stadig ikke
nok, så vi runder aftenenen af med pomp og pragt og chokoladebrun
skønhed på storskærmen; 'Brown Sugar' [Sticky Fingers/'71]. Efter
dén tretrinsraket trænger publikum i lige så høj grad som
rullestenene til at trække eller bare få vejret. Så den lille pause
inden encores er ganske belejlig.
Stones har altid været lidt karrige med ekstranumrene, så vi skal
næppe forvente mere end to (ved dobbeltkoncerterne i London fik de
endda kun ét ekstranummer).

Vi får to. 'You Can't Always Get What
You Want' [Let It Bleed/'69] bliver det første, og når man ved, hvad
det sidste uundgåeligt bliver, kan man reflektere over, at vi i
aften ikke fik numre som 'Angie', 'Gimme Shelter', Out of Time',
'Ruby Tuesday', 'Street Fighting Man', 'Under My Thumb', 'Wild
Horse(n)s' osv. osv. Man kunne blive ved.
Men man skal ikke være
utaknemmelig og slet ikke utilfreds med aftenens rockbrag. We
did get, what we wanted, og mens en af rockscenens i særklasse mest
karismatiske sangere takker af, fyrer Keef lige op i
en af rockhistoriens kendteste riff-introer; '(I Can't Get No)
Satisfaction' [Out Of Our Heads/'65]. Alt går amok.
Kl. er nu 23.20 og
Stones' 16. koncert i Danmark er slut. Efter præcis 2
timer. Der skulle så gå ca. halvanden time fra koncertslut, til vi
ramte
Stones-i-Horsens P-Syd igen. At sluses ud var
et langsommeligt mareridt i en skridtgang, passende et chaingang
på gårdtur i en af de skrappere, anakronistiske sydstats-amerikanske
forbedringsanstalter. Alt for få udgange, ingen af de interimistiske
hegn var fjernet for at give mere luft og plads, og man kunne grue
for, hvordan det var måtte være gået, hvis en ulykke var indtruffet
og alle skulle ud i en fart. På vej ud gennem en af mennesketragtene
fik man en idé om, hvor mange mennesker 80.000-85.000 egentlig er,
og man fik god tid til at betragte og småkonversere de øvrige
publikummere. Enkelte knurrede lidt over intet at have kunnet se fra
"nede bagved", men generelt virkede folk tilfredse. Meget tilfredse
og en stor oplevelse rigere.
Fra de yngste til de ældste. Lang de fleste var ikke
så underligt i 40+ alderen. Men der var dog også ungdommeligt islæt.
I vores selskab et par stykker fra det ene nordhold midt i 20'erne,
som uden at kende ret meget til Stones og deres musik på forhånd fik
sig en "megafed oplevelse", hvor både rocken og sceneshowet havde
gjort uudsletteligt indtryk. Apropos sceneshow havde Stones endnu
engang overgået sig selv i opstilling, lysshow og special-effekter.
Og så igen med måde, så det af og til ledsagede, men på intet
tidspunkt fjernede fokus fra det væsentlige, musikken. På vej ud sås
også grupper, hvor der ligefrem var tale om tre generationer til
koncert sammen, hvilket bare medvirker til understrege, at så længe
musikken er god og vedkommende nok, betyder udøvernes dåbsattest
lige så lidt som, hvorvidt musikken er skrevet i 1806, 1966 eller
2006.
Selvfølgelig deler det vandene, både blandt
profesionelle anmeldere og musikkøbere/koncertgængere, når en gruppe
pensionister stiller sig op på 44. år og trykker den af. Den ene
grøft skriger om stenaldermusik og "kom nu ind i det nye årtusinde",
mens den anden kører mantraet om de gamle, der igen-igen spiller
røven ud af bukserne på alt og alle blandt de yngre. Begge dele er
ret beset en gang meningsløst nonsens. Rent objektivt er det bare at
forholde sig til, at når Stones stadig kan samle så ufattelige
menneskemængder, og når de i dag stadig kan levere f.eks.en
'Paint It, Black' fuldt ud så
inciterende og medrivende som første gang for 40 år siden, ja så er
det ikke helt skidt. Uanset man kan lide The Rolling Stones - og
rockmusik - eller ej.
Nuvel, efter langsom og lang gåtur og dræbende
shuttle-bustur kunne vi kl. ca. 1 køre ud fra parkeringspladsen med
kurs østover. Herfra gik det heldigvis glat. Horsens-folkene havde
øjensynligt forbedret trafiklogistikken væk fra Horsens i forhold
til det rapporterede kaos efter Madonna-koncerten. Vel var der tæt
trafik, faktisk var der lange rækker af røde lygter foran os helt
indtil midt på Sjælland, hvilket sikkert nok har undret den enlige
billist, der en sjælden gang kom kørende den modsatte vej i nattens
mulm og mørke. Men trods trafik, så rullede det hele vejen uden
decideret køkørsel eller stop.
Undertegnede ramte bopælen på Federiksberg kl. kvart i fire. Træt
men stadig høj på Stones. Det var en fortrinlig koncert. Uden tvivl
den - indtil nu - bedste for mit vedkommende i 2006. Med afstand! Og
måske, når indtrykkene engang har rodfæstet sig, givet på min
personlige top-5 eller top-10 liste over omkring tredive års
all-time koncertoplevelser. Tak, Stones!
Holger
Note 1:
Alle ovenstående billeder er privatfotos, taget af Martin
'Pescatore'. En af de officielle fotoserier fra seancen kan ses
her.
Note 2: I tidens ånd havde det været ganske opportunt at
krydre nærværende koncertmontage med relevante video-klip fra
YouTube, og der ligger da også allerede nu i skrivende stund (pr.
21/09-06) en halv snes optagelser
her. Men
kvaliteten på disse hovedsageligt mobiltelefon-videoer er sandt at
sige ikke prangende. Først og fremmest er lyden gennemgående elendig
og øver slet ikke koncerten nogen form for retfærdighed. Klik dog
eventuelt ind og nyd lys- og energiudladningerne uden lyd og afvent
så ellers, om der måske dukker bedre videomateriale op på linket.
Eksempelvis filmer Stones-crewet jo i sagens natur alt i
topkvalitet.