Beklager, at vi først
åbnede lidt sent i dag... og at jeg stadig ser lidt klatøjet ud,
men ser du, jeg har været på ferie, og jeg har tilsyneladende
stadig jet lag. Ganske vist gik turen ikke længere væk end
Sverige, men jeg må være særdeles påvirkelig i den henseende.
Det var ellers en fantastisk tur. Vi var afsted et par stykker i en
ødegård, hvor vi blot kunne gå og dase i de sydlandske
temperaturer, bade i skovsøerne og drikke Norrlands Guld. Ja,
export versionen vel at mærke. Nej nej, bare rolig, jeg har ingen
feriebilleder at vise frem. Det er en fantastisk øl. Om ikke andet
så på grund af dens emballage, hvor man på dåsen kan læse om
norrlanske personligheder. Jeg ved ikke hvor længe de har været i
gang, men de er indtil videre ikke nået videre end til nummer to:
Gunnar Spökis Andersson. En pilot, der på trods af tåge
indvilgede i at flyve en læge ud til en dødssyg kvinde - og tog
sig godt betalt for det. Tilsyneladende en levende legende på de
kanter - mens han levede. Nu er han død. Hvorfor ser du sådan på
mig? Jeg havde ikke noget med det at gøre.
Ærgerligt nok er jeg i
øjeblikket nærmest invalid af alle de forbandede myggestik, jeg
erhvervede mig deroppe. De bliver ved med at klø, og selvom jeg
gør mit yderste for at undgå at kradse mig selv til blods, kan
jeg ikke lade være med at tænke på de kloge ord; at den eneste
grund til at folk tror, det hjælper at lade være med at klø, er,
at det ser ud som om, det er holdt op med at klø. Det gør der
ikke! Nu har jeg dog lånt noget ubehageligt udenlandsk salve, som
jeg har smurt mig ind i... OK, hvis du ikke har lyst til at høre
om det, så bevares.
Myg var dog ikke det eneste
lokale dyreliv deroppe. Vi så også en elg! Tre af dem, for dem
der tæller; en ko og to kalve, og hvis jeg havde haft et gevær,
så kunne vi have haft et flot udstoppet elghoved hængende her i
bulen! Det havde jeg nu ikke, så det er altså ikke derfor, vi har
håndværkere i øjeblikket, men undskyld vi roder i øvrigt. Til
alt held kan vore stamgæster stadig finde os bag stilladserne, og
med de uforudsigelige sommerbyger, der hærger byen i øjeblikket,
så er det alligevel lidt småt med fortovsserveringen. Hvis du
føler dig heldig, så kan jeg anbefale gårdhaven.
Nå, nok sludren, jeg må
hellere hente dig en bajer, du har jo ventet længe nok på den.

Agurketiden har ellers ramt
for alvor nu.
Agurketiden, som for de
fleste bekendt, er den tid, hvor selv de mindst aktuelle
ikke-nyheder får typograferne til at finde 'Jesu genkomst'-typerne
frem. Som fx Politikens forsiderydende scoop, at tidligere
udenrigsminister Uffe Elleman-Jensen i 1996 skrev i sin
erindringsbog, at han havde taget feriebilleder af militære anlæg
i Polen. Det er da ganske interessant, men nyhedsværdien af det er
strengt taget ikke særlig stor.
Det samme gør sig gældende
for sportsjournalistikken. Sommermånederne er stille. Der sker
ikke rigtigt noget på fodboldfronten, og ikke engang de deltagende
klubber kan hidse sig op over substitutturneringen
InterToto-cuppen. F.C. København har været genstand for megen
spekulation i pressen i forbindelse med diverse indkøb - og en
enkelt afgang - men det er efterhånden flere dage siden, at F.C.
København afholdt pressemøde sidst, og der er ikke noget, der
tyder på, at der er planlagt flere pressemøder i den næste tid.
Så istedet for fodbold er
det tennis og cykling, der har fyldt spaltepladsen i aviserne. Som
du kan se, så kører Tour de France også på vores fjernsyn,
selvom jeg har skruet helt ned for lyden. Jeg selv føler ikke det
store for cykelløb, selvom jeg da - med en vis vanemæssig ironisk
distance - blev grebet af den eufori, der omgav Bjarne Riis' sejr i
netop Tour de France for nogle år siden. Nu har jeg det sådan, at
hvis Laurent Jalabert vinder i en spurtduel, er det givetvis, fordi
han har betalt rivalen et passende beløb. Måske en grad for
kynisk, men cykelsporten har kun dem selv at takke, og at jeg ikke
er alene i den holdning, kan ses på seertallene for
Tour-udsendelserne på både DR1 og TV2. Ikke desto mindre blev jeg
taget i lære af en af gæsterne forleden dag, der forklarede mig
meget længe, hvorfor det var synd for mig, at jeg ikke fulgte med
i Tour de France. Han fik aldrig overbevist mig, men da jeg ikke
nærer noget religiøst had mod sporten, så indvilgede jeg i at
tænde for fjernsynet. Det er lidt ligesom at se langrend eller
sejling. Der sker ikke særligt meget.
Men det fik mig til at
tænke lidt. Over pressens dækning af Tour de France. Over
pressens dækning af sport i det hele taget. Sportsjournalistik er
en besynderlig ting.
For det første er
sportsjournalisten en kritiker. En sportsbegivenhed er en
kulturbegivenhed, og sportsjournalisterne er således
kulturskribenter; at sammenligne med balletanmeldere,
operaanmeldere eller for den sags skyld madanmeldere. Journalisten
skal vurdere både den underholdningsmæssige værdi af
begivenheden, samt det, jeg i mangel på bedre ord vil kalde den
tekniske udførsel. Hvad angår det sidste har sportsjournalisten
rent objektivt det ganske meget nemmere end kulturskribenten. Da
sport i sin natur er resultatorienteret, er det at vinde alt andet
lige automatisk ensbetydende med en - om ikke mere så i det
mindste - tilstrækkelig godt resultat. Men som alle der har fulgt
holdet i løbet af sidste sæon har måtte sande, kan man jo vinde
mere eller mindre overbevisende sejre.
Selvom Tipsbladet stadig
publiceres og stadig bliver solgt, er det dog ikke tilstrækkeligt
for de fleste medier at reportere resultatet; rent subjektive
vurderinger er en nødvendighed. Det er her, at sportsjournalisten,
som de øvrige kritikere, må sande, at de ikke er alene på
bjerget; everybody's a critic! Og når de formaster sig til
at stille sig kritisk over det, de ser, reagerer sportsudøverne
præcis som skuespillerne, ballerinaerne og køkkencheferne; de
bliver fornærmede. Men sportsjournalisterne har et problem, som
kun sjældent rammer mad- eller balletkritikerne: Os!
Sportsfanatikerne.
Netop fordi sport handler om
konkurrence, er det meget nærliggende at tage en journalists
kritik af ens eget hold, som ensbetydende med en støtte til de
andre. Man er enten med os eller mod os. Så hvis journalisten
skriver at vores hold spiller - fx - kedeligt, så bliver vi
fornærmede på vores holds vegne.
Og det er skidt, fordi det
er os, der køber aviserne. Her begynder sportsjournalisternes
anden rolle; som avissælger: Man bliver nødt til at skrive hvad
folk ønsker at læse. Dette forhold giver sig tydeligst til kende
i TV-mediet. Fordi der her ofte er tale om koncessionsaftaler,
regionale eksklusivaftaler, er TV er det medie, der har de største
indtjeningsmuligheder i forbindelse med sport. Men det gælder
også formiddagsbladene, der sælger mange flere aviser efter endnu
et succesrigt titel-forsvar af Brian Nielsen, eller efter en
fodboldlandskamp. Det er dårlig forretning at stille sig for
kritisk over disse ting, for det er simpelthen ikke det, folk vil
læse. De vil læse Kurt Thyboske beskrivelser af de danske drenges
fortræffeligheder. Ve den sportsjournalist, der skriver ondt om
Peter Schmeichel. Ikke dermed sagt, at fx TV2 ikke vil stille
sig kritisk overfor Tour de France, men de vil sandsynligvis kun
gøre det, hvis det er en kritik, som stort set alle kan tilslutte
sig, eller baseret på strengt objektive fakta - eksempelvis
dopingresultater. De subjektive vurderinger af sportsbegivenheden
vil næsten altid være positiv.
Sport er big business. Ikke
blot for arrangørerne, men også for medierne, der rapporterer fra
dem. Men årsagen til at den danske sportsjournalistik oftere er
tættere på Se&Hørs celebritydyrkelse end vi ønsker, er i
sidste ende vores egen. Vi får det, som vi beder om. Sluk for
den kanal, du synes, sender dårlig sportfjernsyn. Lad være med
at købe den avis, der skriver dårlig sportsjournalistik, og gå
ikke ind på den hjemmeside, der skriver underlødige nyheder.
Du kan sagtens klare dig
uden. Der er masser af alternativer.
Nåja, det er agurketid,
sagde jeg jo.

Og så har samtlige
bartendere i øvrigt anskaffet sig sæsonkort. Der var ingen af os,
der længere gad at stå model til at møde op halvanden time inden
kampstart blot for at have en fair chance i den alle-mod-alle
konkurrence, som man efterhånden må igennem for at sikre sig
nogenlunde rimelige pladser. Alle disse fortrædeligheder er i rigt
mål beskrevet i tidligere ræb, og jeg henviser til disse for
uddybende betragtninger.
Det er dog udelukkende af
praktiske hensyn, at jeg har valgt at købe sæsonkortet. Bestemt
ikke af økonomiske, faktisk skyder Parken Sport &
Entertainment sig selv i foden ved ikke at have en større discount
på sæsonkortet. Som det er nu, er der intet økonomisk incitament
til at købe sæsonkortet med mindre man er en særdeles trofast
tilskuer, der under normale omstændigheder ville være at finde
til alle hjemmekampene. Med andre ord skaber sæsonkortene ikke
flere kunder i butikken. Det er synd.
Hvis sæsonkortet var
billigere, ville det også appelere til de tilskuere, der ikke kom
så ofte til kampene. Deres økonomiske risiko ved at købe kortet
er mindre, men i og med at de anskaffer sig kortet er deres
incitament til at komme til kampene være større, og dermed kommer
der flere kunder i butikken. Kunder der køber øl, triste hot dogs
og som indgående studererer samtlige af de hundredevis af
sponsornavne i kampprogrammet. Kunder der skaber stemning, der gør
det attraktivt for sponsorer at invitere deres kunder og gæster i
Parken.
Naturligvis er det det
skidt, hvis sæsonkortene sælges til mennesker, der ikke har til
hensigt at udnytte dem fuldt ud. Derfor kunne et kompromis være,
at sæsonkort til faste pladser vedbliver på det prisniveau, de er
på nu - hvormed man sikrer, at de kun bliver købt af folk, der
har til hensigt at komme til samtlige kampe - hvorimod sæsonkort
uden fast plads - fx til Øvre C, A og B (og måske også til Øvre
D, da D sjældent (om nogensinde) bliver fyldt bare halvt op af
tilrejsende fans af modstanderholdet) - bliver udbydt til en
betydeligt lavere pris. Parken har kapacitet til mange tusind flere
tilskuere end de, der normalt er til en almindelig Superliga kamp.
Det er spild af plads ikke at lukke folk ind.

Nævnte jeg, at der var
brand her forleden? Jojo, den er god nok. Ikke her, men nede på
den sommerferietomme skole. En af gæsterne fortalte om det lige
inden du kom. Forleden nat havde han pludselig set flammer, og han
skyndte sig at ringe efter brandvæsnet. Han virkede nok ikke
vanvittig overbevisende, da han hverken kunne huske navnet på
skolen eller den lille sidegade, som skolen ligger på, og da han
tilmed måtte konstatere - mens han talte med brandvæsenet - at nu
var de meterhøje flammer, han havde set før, pludselig forsvundet
igen. De har nok tænkt sit, og efter hvad han fortalte, gik der
også noget, der lignede en halv time inden en enkelt lille
brandbil sagte kom kørende ned ad gaden med brandfolkene gående
ved siden af, mens de lyste på husene med deres kraftige lamper.
De retninger, som han havde givet dem over telefonen, havde
åbenbart ikke været særligt gode. Da de endelig nåede frem kom
der dog andre boller på suppen. Han har aldrig set så mange
brandbiler, sagde han. Selv pionererne - med en gummibåd(!) på
taget - dukkede op. Det kan være det også er agurketid for
brandvæsenet, og at de sørger for at ringe til alle de andre
brandstationer, hvis der endenlig sker noget et eller andet sted.
Mens han fortalte om sine
heltegerninger, kunne jeg ikke lade være med at tænke på Red
Warzawas "Hurra, skolen brænder!" Der er nok flere end
blot enkelte små purke, hos hvem branden har tændt et håb om en
forlænget sommerferie.
Nå. Nu tager håndværkerne
vist for alvor fat. Det er ikke til at holde larmen ud. Jeg kan se,
du har drukket ud, så jeg tror, jeg lader bulen her få en siesta.
Vi får alligevel næppe lokket flere kunder ind, før efter
håndværkerne holder fyraften.
Kom godt hjem.
Martin CX
P.S: Jeg vil lige gøre lidt
reklame for en ny service, vi udstrækker herfra Stamværtshuset.
Hvis du tilmelder
dig mailinglisten, sørger vi for, at du får tilsendt nye
artikler fra Stamværtshuset direkte, når de udkommer.

Jukeboxen spillede:
Ugens sange:
Der alle er emner i den jævnligt tilbagevendende debat om
'hvad vi bør spille i stedet for den-der-2001-melodi'.
Sir
John Barry: "The Persuaders"
Denne melodi bliver proponeret af ingen ringere end vor egen
-smølle. Barry har begået mange dejlige små melodier; en af mine
personlige favoritter er musikken til The Cotton Club. Hvis
vores lille sprutbule blev flyttet til Chicagos tilbage under
spiritusforbuddet, så kan du være sikker på, at det ville være
den bedste lille speak-easy i byen. "The Persuaders" er
egnet af flere årsager - ikke mindst dens danske oversættelse
"De Uheldige Helte", men også den næste sang på listen
har samme konnotationer.
Karl
Orff: "O Fortuna" fra Carmina
Burana
Min personlige favorit. Så meget sejere end Richard
Stauss' "Solopgang". Ren psykologisk krigsførsel:
"O Fortuna" er ærefrygtindgydende, og den vil komplet
kue modstanderne; de vil vide, at her regerer F.C.K! Ud over
at være fantastisk cool, så har den tilmed en passende tekst; O
Fortuna velut luna statu variabilis, semper
crescis aut decrescis; vita detestabilis nunc obdurat et
tunc curat ludo mentis
aciem, egestatem, potestatem dissolvit ut glaciem.
Noget i retning af "O lykke, som månen skifter du, altid
tiltagede eller aftagene; hadefulde liv, først undertrykker du og
dernæst behager du, bla bla bla." (Si hoc legere scis numium
eruditionis habes!)
I samme stil findes "Dies
Irae" fra Verdis Requiem. Fantastisk.
Ugens album:
New
Order: Substance
Her er tale om en opfølger på Holgers udmærkede valg i sidste
uge (the best of) New Order. Ligesom denne er Substance
et absolut must-have album, der giver et god overblik over dette,
et af firsernes betydeligste, bands udgangspunkt som post-punk
elektro-pop-band.
Stevie
Wonder: Looking Back
Hvor længe!?! Hvor længe vil det danske
musikpublikum ignorere dette pop-geni, og lade ham lide under det
uretfærdige Lionel Richie-image, han pådrog sig i firserne med
den lyserøde katastrofe "I just called to say I love
you"?!? Stevie Wonders musikalske portefølje er enorm, og
hvis man bladrer igennem den støder man på hit efter hit, ganske
vist ofte ikke præcis som man kender dem, for Stevie Wonders numre
må være blandt de, der oftest er blevet remixet, samplet eller
slet og ret genindspillet. Tag og lyt til ham med friske ører.
Patrik
Isaksson: När verkligheten tränger sig på
Også Patrik Isaksson kender til at blive kopieret. På det
seneste har hans numre fået ganske meget airplay i de danske
radioer. Desværre er der ikke rigtigt nogen, der har hørt om
Patrik. Ak ja, utak er Danmarks løn. Men det skal blive løgn. När
verkligheten tränger sig på, der er fra 1998 og var Patriks
debutalbum, gik platin. Singlen "Hos Dig Är Jag
Underbar" (kendt i Danmark som Blå Øjnes "Hos dig er
jeg alt") gik guld, og han blev tildelt ikke mindre end tre
svenske Gramisser sidste år: "Bedste sangskriver",
"Bedste debutant" og "Bedste sang". Den sang,
der blev udnævnt som bedste sang, var "Du får göra som du
vill". Netop denne sang er blevet et mindre hit for den
såkaldte Christian, som var med i "Big Brother", hvor
han efter sigende spillede "Hotel California"
tilstrækkeligt mange gange på sin akustiske guitar, at han blev
tilbudt en pladekontrakt umiddelbart efter han slap ud fra
containeren. Jeg så et interview med ham. I det fortalte han, at
han naturligvis havde fået en pladekontrakt selvom han ikke havde
med i Big Brother, men at han gjorde meget ud af at ikke spille
sine egne sange mens han var på i Big Brother - af
rettighedshensyn. Nå? Hvornår får vi så dine egne sange at
høre, Christian? Det ville ikke genere mig så meget, hvis ikke
både Blå Øjne og Christians cover-versioner af Patriks sange er
så frygteligt ringe i forhold til orginalversionerne. Det er
Patrik Isakssons sange, der har fortjent at blive hits, og derfor
er det så kreperligt, at ingen kender til ham.