Kom indenfor! Ja, det ligner ikke helt sig selv, med sølvfiligranet og
DJen, men Tuborg lancerer en ny øl; T-Beer, og de kom herned og
spurgte om ikke, de kunne få lov til at give nogle ud - helt
gratis! Nu er gratis øl jo ikke lige det, vi gør os i normalt
hernede, men når det tilmed var en torsdag aften, de havde tænkt sig
at dele ud, så var der jo ingen is på koen. Hellere at det går på
Tuborgs regning end på husets, for nok er vi glade for det ekstra
store publikum, som disse omgange på huset skaber, men vi har jo trods
alt lært et og andet fra folkene på Parkens direktionsgang.
Jeg skal dog være hudløs ærlig og indrømme, at jeg ikke synes,
T-Beer smager af noget særligt. Det smager af øl, og det er jo i og
for sig udmærket, og hvis Tuborg-sælgeren har ret i, at det er det,
de unge vil have, så for min skyld ingen alarm. Øl er godt. Det er
klart, at Tuborg og Carlsberg har en interesse i ikke at blive
udelukket fra det givetvis lukrative diskotekmarked. Måske skulle de
proppe lidt frugtfarve i tingene, hvad ved jeg. Sikkert er det, at
T-Beer næppe bliver det produkt, der bliver langet flest af over
disken hernede. Folk foretrækker deres weiss-bier og traditionelle
pilsnere, hvis du spørger mig.
Jeg nærer ingen principiel uvilje mod Bacardi Breezers eller
Smirnoff Ice. Slet ikke. Og jeg deler ikke nogen politikeres frygt, at
disse skulle være rettet mod børn. Herregud. Disse produkter er vel
ikke anderledes end en ganske almindelig sprut-og-sodavand-cocktail, og
når de samtidig ikke er stærkere end ordentlig bajer, så kan jeg
ikke se, hvorfor dette skulle være et nyt og farligt problem? En
billigere måde at blive fuld for poptøserne på diskotekerne, det er
hvad det er. Skolebørnene på 14 og 15 drikker sig jo fuld allgevel
(men vel at mærke ikke hernede!) i hvad, de end kan få fingrene i, og
hvis Bacardi Breezers har fortrængt nogle af de mest forfærdelige
likører og vermouth, så er det jo kun et tegn på, at nutidens unge
har mere smag, end generationerne inden. Fred være med det.

Jeg selv nøjes med at nyde et par øl. Den seneste uge var hård
ved leveren, da vi var nogen stykker, der i fællesskab besluttede at
den fornemste måde at ære Richard Harris minde var at drikke sig i
hegnet, og det gjorde vi så i gennem tre døgn. Det er bestemt ikke en
udelt fornøjelse, men morer sig, det gør man nu alligevel, og når
man selv ejer et spruthus, så er sådanne eskapader samtidig mærkbart
billigere for pengepungen.
Det er nu ikke fordi vi ikke kan komme af med vores varer, at vi
selv drikker af dem. I den sidste tid har der været rigelig med
anledninger til en lille en for de Københavnske fans. Senest da
Sibusiso Zuma og klubben endelig fandt en løsning de alle kunne være
tilfredse med. Det er en vigtig og en god nyhed for F.C. København,
for mere end nogen anden - mere end løven Leo - er Zuma blevet en
maskot for det ny, og stærkere F.C. København, der manifesterede sig
med mesterskabet sidste år, og sølvmedaljerne i sidste sæson. Hr. og
fr. Fodbolddanmark er alle bekendt med Zumas boldkundskaber, og de, der
sjældent ser fodboldkampene, men ofte sammendragene har endda et
overnormalt godt indtryk, fordi de ser dribleturene og de få, men ofte
spektakulære mål. Vi, der sidder på lægterne, har ganske vist et
mere nuanceret billede af Zumas kvaliteter, men selvom formen nogle
gange er svingende, er det ikke til at komme ud over, at Zuma er i
særklasse blandt fodboldspillerne herhjemme, og at han tilmed er
fremragende reklame for spillet. Dette ses ikke mere tydeligt end på
ryggene af de små kamptrøjer på familietribunen.

En anden spiller skal også fremæves: Helt ekstraordinært er det
også, at F.C. København har en topscorer i klubben. Om vi er i samme
situation efter 33. spillerunde er naturligvis mere end usikkert, men
chancen er større end vi er vant til, og det skyldes at Peter Møller
for en gangs skyld har formået at få succes i F.C. København med en
spillertype, vi altid har haft det forbandet svært med, og som vi
altid har forbandet hos vores konkurrenter: Først og fremmest er han
angriber, og det har aldrig været en fordel, hvis man ønskede at
score mål for F.C. København, men tilmed er han den klodsede spiller,
der tilsyneladende blot står det rigtige sted og iskoldt afslutter,
hvor den traditionelle tankegang har været at nipse.
Der er ingen tvivl om, at Peter Møller blandt størstedelen af
fansene på Nedre C allerede er taget til nåde, og hvis han tilmed
løber med topscorerværdigheden vil han måske endda blive endelig
tilgivet sine tidligere vildfarelser. Man kan dog ikke just påstå, at
manden lefler for det Københavnske publikum med sine udtalelser, men
så længe han giver udtryk for at nyde at spille for F.C. København,
og så længe han gør det med den succes, han har for øjeblikket, så
er det også ligemeget, hvordan forholdet med fansene end er.
Det er jo ikke fordi fansene ikke ved, at fodboldspillerne er
professionelle entertainere, der kun i de tilfælde, hvor lønnen ikke
er markant bedre andre steder, lader klubfølelsen og forholdet til
fansene og kameraterne i klubben styre deres valg af klub. Der er
ingen, der hader Christian Poulsen eller Niclas Jensen, fordi de valgte
en bedre løn i en anden klub, og der er ingen, der stiller nogle af
vore nuværende spillere til ansvar for de klubber, de tidligere valgte
at spille i. Nåjo, med en enkelt undtagelse, men selv hvad angår
Brøndby er den generelle holdning blødt op, og hvis de har en
spiller, vi kan bruge, og de kan nøjes med en fornuftig pris, så lad
os da endelig snuppe ham. Det er en del af det professionelle spil.

Nok betyder spillerne noget, men de er trods alt flygtige, og de er
aldrig essensen af fodboldklubben. De får tværtimod allernådigst lov
til at spille i klubben, og selvom vi ikke nærer nogen illusioner om
deres trofasthed, så forventer vi alligevel en vis taknemmelighed af
dem. Men det er jo interessant, at det ikke er spillerne, holdet, der
definerer den professionelle fodboldklub, for hvem er det så? Er det
træneren og manageren? Direktøren og bestyrelsesformanden? Er det
murstenene og grønsværen?
Næ. Ikke i sig selv, selvom det naturligvis altsammen har en
betydning for oplevelsen, og naturligvis er disse ting også vigtige
symboler. Men det, der i stærkeste grad definerer en klub er
tilhængerne. Det er blandt dem, man finder den egentlige klubånd, det
er dem, der skaber eller vedligeholder traditionerne. I den
professionelle fodboldklub er tilhængerne de eneste aktører i det
spektakel der er en fodboldkamp, som ikke er der for ussel mammon. Kan
man forestille sig en professionel fodboldklub uden tilskuere? Sagtens,
men ikke særlig længe af gangen.
Disse to hænger sammen, og det er ikke kun fordi tilskuerne betaler
for at komme ind. Fodboldspillet mister mening, hvis der ikke er
tilskuere. I en boganmeldelse af bogen "Fodbold!" (sic) skrev
Weekendavisens Klaus Wivel om den peruvianske forfatter Mario Vargas
Llosas bidrag:
"Fodbold er dybest set en »tom« begivenhed, [...] rippet for
mening og eksistentiel betydning. Det er ikke en metafor for krig,
heller ikke for fred, det er ikke synonymt med had eller kærlighed,
man kan ikke udlede noget særlig politisk af spillet, og det er
halsløs gerning at læse en nationalkarakter ud af landsholdenes
spillestil (skønt mange i bogen forsøger). Fodbold henviser kun til
sig selv, men det er også alt nok. Den udfylder vores trang til at
more os, og det er »lige så gyldigt som behovet for at spise og
arbejde,«"
Hårde ord? Ikke spor. Det handler tværtimod om, at fodbold ikke er
noget i sig selv. Det dybest set showbusiness, og det kan være godt
udført, og det kan være skidt udført, men i sig selv er det
ingenting, hvis man ikke morer sig. Alt det vi får ud af fodbold, er
noget vi selv lægger i det. De traditioner og den selvfølelse vi har
i F.C. København er udsprunget af os selv, og det er klart, at den
derfor stadig er i udvikling. Det er også givet, at man let kommer ind
i en god eller dårlig spiral, hvis kampene ikke længere giver os det
samme rush, som tidligere, for det er det, der er det basale. Hvis vi
bliver mætte og ligeglade, hvis vi bliver for sikre på os selv, så
falder korthuset fra hinanden.
Men det er jo alligevel ikke det hele, for fodboldkampe er også
oplevelsen af et fællesskab, og det er samtidig en æstetisk oplevelse
af spillet på banen, og en respekt, foragt eller medfølelse med
aktørerne på det grønne tæppe. Men er det, når det kommer til
stykket forskelligt fra det vi finder, når vi opfylder vores behov for
at more os foran fjernsynet i selskab med Biker-Jens eller Casper
Christensen. For vi kan jo også more os eller føle medfølelse med
disse, og føle et fællesskab med dåselatteren i højtalerne, når vi
griner på samme tidspunkt, men det er alligevel væsensforskelligt fra
fodboldkampen.
Forskellen ligger i, at der er tale om en konkurrence, og at der
hele tiden er et spørgsmål om hvem der er bedst, de andre eller os
selv. Og i ligeså høj grad som fodbolden opfylder Llosas basale
morskabsbehov, er fodbolden også et redskab til at måle sig selv, og
de symboler man fører, med andre. Et redskab til at bygge sin egen
identitet. I hvert fald den identitet man bærer mens man er på
stadion. Og her er resultatet er vigtigt.
I en anden boganmeldelse i Weekendavisen, denne gang af Tim Parks
nye bog "A Season in Verona", skriver Joakim Jakobsen om
netop dette:
"Hele den italienske presse støttede rørstrømsk denne
himmerigsvision og ønskede, at alle ligakampe dog måtte afvikles i
lige så fredelig en atmosfære. Vrøvl, sagde Tim Parks: Gu’ vil I
ej have fred og smil på fodboldbanerne. Han sad hjemme i Verona og
så kampen på tv, og han var ved at brække sig over hykleriet og den
veldædige omklamring af topsport som ideal-bærer. »Alene udtrykket
’venskabskamp’ angiver jo, at de andre opgør er uvenskabskampe.
Og sådan er det også bare,« ræsonnerer Tim Parks.
På samme måde afviser Parks den kønne forhåbning om, at folk dog
bare kunne nyde spillet. Jamen, en fodboldfan kommer ikke på stadion
for sin fornøjelses skyld, og den rent æstetiske oplevelse er en
umulighed. Klub-tilhængeren sætter noget på spil, når han
risikerer at ramme yderpunkterne i følelsesregistret."
Når det kommer til stykket, er det nu ikke svært at kombinere
Llosa og Parks holdninger: Det handler om at more sig; om at få et
rush; og dette rush får man at at vinde over sine rivaler.
Parks er dog lige hurtig nok i sin fordømmelse af den mere
æstetiske dimension i spillet, for nok er prioritet nummer 1 altid -
og uden forbehold - at vinde over modstanderen, men når dette er
opfyldt, er det altid bedre at vinde med et overbevisende og smukt
fodboldspil end ved held og tvivlsomme dommerafgørelser. Tilsvarende
bliver det også af stor betydning, hvis man rent faktisk taber, hvis
man dog kan sige, at nok tabte man på banen, men i det mindste
var man mere larmende end de andre - underforstået - at man var en
større fan. Eller, at man efter en sæson, kan hævde, at nok vandt
man ikke mesterskabet, men alligevel spillede man det smukkeste fodbold
af alle.
Rivalisering er det stadig, om man så end hævder, at det er
strengt æstetiske vurderinger.

I en artikel i Jyllands-Posten fra sidste uge, havde Birger
Peitersen, der vist er idrætslærer, kigget på tallene for
Superligaens fanklubber, og han kunne konstatere, hvad enhver anden,
der så på tallene, også kunne, at fanklubberne (som jo er et
forholdsvis nyligt fænomen) havde oplevet en kraftig medlemstilgang i
slutningen af halvfemserne, hvorefter det var fladet ud. På dette
konkludere Peitersen:
»Vi har helt klart nået et naturligt mætningsniveau. Godt nok er
medlemstallet samlet set steget i forhold til fem år tilbage, men det
er en moderat stigning. Udviklingen er ved at stagnere. Jeg tror ikke,
at fankulturen i Danmark har basis for at blive hverken større eller
bedre.«
Det er der naturligvis to meninger om. Især, fordi Birger
Peitersens eget præmis for dette ikke hænger sammen med ovenstående
udtalelse. Læs bare:
»Fankultur bunder i rivalitet. Hvis fanklubberne ikke får nye
udfordringer vil den hjemlige rivalitet langsomt dø ud. Det bliver
ikke ved med at blive interessant for f.eks. Brøndby eller FCK's
fanklubber, at tage til Ikast eller Viborg,«
Javel så. Rivalitet var jo også det, vi diskuterede ovenfor, og
Birger Peitersen har givetvis ret i, at både Brøndby og F.C.
København kan have sværere ved at opnå samme mobiliseringsgrad af
deres kernetilhængere til kampe, hvor resultatet synes givet på
forhånd, men er det i realiteten den udvikling, vi har oplevet de
seneste år. Har der ikke været mindst ligeså stor og åben
konkurrence - ikke bare for topholdenes vedkommende, men i lige så
høj grad for de mindre hold? Det vil undertegnede fustageslæber
hævde. Er det nødvendigt, som Peitersen hævder, at have større
succes i Europa, hvis vi skal lokke flere mennesker til tribunerne.
Det er ikke det, vi ser i Skotland, hvor vi mere end de fleste andre
steder har at gøre med en liga, hvor der ikke er spænding om
resultatet, det er de samme to klubber, der igen og igen render med
mesterskabet, og som er de andre klubber suverænt overlegne. Oven i
hatten har de heller ingen europæisk succes at tale om. På trods af
alt dette bugner deres tribuner med tilskuere!
Nej, der er andre faktorer end rivalitet (som lyder som en
neologisme i mine ører) og europæisk succes, når man skal forklare
udviklingen i fanklubmedlemstal (for slet ikke at taleom, hvor god en
indikator dette tal er for fankulturens bredde i øvrigt!). Og faktisk
har Birger også fat i det, for når han skal forklare fankulturens
opblomstring tager han ikke fat i rivaliteten:
»Der skete et sporskifte omkring 1990-1991. Fankulturen trådte
for alvor i karakter på klubplan herhjemme, hvilket populært sagt
var TV2's skyld. De begyndte at sende kampe fra Italien og Spanien, og
det inspirerede de danske supportere til at efterligne sydlandske og
engelske tilstande på tribunerne. Samtidig blev der også øget
mediedækning på den nystartede superliga,«
Så hvori ligger udfordringen nu? Hvordan skaber vi grundlaget for
en endnu større tilhængerbase for Superligafodbolden i Danmark? Fx
ved at gentage successen og lade flere mennesker opleve det spektakel,
der er en kamp i Parken! Sådan rekruteres nye tilhængere, og derfor
er det kun glædeligt, at DR og TV2 langt om længe er blevet enige med
TV3 om at sende uddrag og ikke mindst journalistik fra
Superligakampene. Udover at fodbolden får et bredere publikum, betyder
det også, at en tv-kanal som DR har muligheden for at konkurrere på
næsten lige fod med TV3's Onside programmer, og sende et program, der
viser uddrag, har interviews, reaktioner og analyser - om end en anelse
senere end TV3. Det er glædeligt, for selvom Onside og TV3's dækning
af Superligaen er blevet bedre og bedre, og er på et niveau, hvor det
næppe har været før, så savner jeg en decideret public
service-tilgang til dækningen af Superligaen, hvor halvdelen af tiden
ikke bruges på teasere, reklamer eller fuldstændig uvedkommende ting,
som astrologer og mandoliner. I samme åndedrag skal jeg dog skynde
mig, at rose "Det' bare Fodbold" på TV3. Det er den slags
analyser og interviews vi meget gerne vil have flere af (men drop alt
det der "ring ind og stil et åndet spørgsmål", den slags
vox-pop er der alt rigelig af i forvejen).

Nu har vi efterhånden taget det ene sidespring efter det andet, men
jeg begyndte faktisk med at tale om professionelle fodboldspillere, og
i anledningen af vores egen snarlige lille jubilæum, er det måske
også på sin plads at notere sig, at det faktisk er 25-års jubilæet
for professionel fodbold i Danmark. Jo, såmænd så.
I 1977 blev forslaget om professionel fodbold i den danske liga
nedstemt af DBU. Om tiden dengang fortæller den gamle KBer Torsten
Andersen i Dagen:
“DBU var sådan et sted, hvor man sad længe med ansigtet i
alvorlige folder og talte om fantastisk vigtige ting, som for eksempel
at spillerne skulle proppe trøjerne ned i bukserne og have
benskinnerne under strømperne”
Og samme langmodighed har man jo nogen gange fornemmelsen af at
genopleve i fodboldens brancheorganisationer. Men som i dag, var der
også dengang entrepernante folk, der ville det anderledes. En af disse
er den nuværende forskningsminister Helge Sander. Sander arrangerede
dengang seksdagesløb i Herning og lod sig irritere tilstrækkelig over
DBU's konservatisme til, at han tog kontakt med Harald Nielsen, der jo,
som det er alle i denne klub bekendt, aldrig var bleg for at engagere
sig i nye og ambitiøse projekter, og sammen besluttede de at danne en
piratliga.
Igen er lighederne til nutiden slående, for præcis som hvad angik
den nu kuldsejlede Euroliga, blev DBU smækfornærmet og lovede bål og
brand mod enhver spiller, der end tænkte på at spille i denne liga.
Imidlertid var spillerne også utilfredse med DBUs vrangvillighed,
og de skabte Spillerforeningen med Torsten Andersen som deres første
formand, og han forhandlede klogt og spillede DBU og Piratligaen ud mod
hinanden. Resultatet blev, at man ganske vist ikke opnåede en
Superliga med 10 hold, som Sander og Nielsen proponerede, men klubberne
dog fik lov til at aflønne sine fodboldspillere.
Det er ikke til at sige, hvordan det var gået, hvis Piratligaen
havde vundet magtkampen mod DBU, men faktum er, at professionel fodbold
i Danmark har det skidt, og at de næste par år nok vil gå med
nedjusteringer og rationalseringer af de fleste danske
fodboldforretninger. Det er ikke længere så let, at låne penge til
fodbold, som det var for år siden, og det gør, at det vil være
sværere at opbygge en forretning, men forhåbentlig gør det også, at
den forretning er mere robust, og at vi oplever færre konkurser, når
indtjeningen ikke står mål med afbetalingerne.

Som det er nu, er F.C. København den absolut stærkeste
fodboldforretning i Danmark. Det skyldes Parken, men det skyldes også,
at PS&E har formået at udnytte Parken, og at skabe indtjeninger
på andre områder end fodbolden.
Det er der således gode erfaringer med, og det er ikke
overraskende, at en af de største projekter for PS&E i de seneste
år, har været projiceringen af en ny multihal, som kunne fungere som
både sportshal og scene. Det er penge i kassen.
Men det er samtidig en styrkelse af eliteidrætten i København, det
er flere arbejdspladser, flere penge og generelt en øget
herlighedsværdi for Københavns Kommune, der derfor har været
interesseret i sagen fra begyndelsen. Ingen roser er dog uden torne, og
selvom en multihal på Østerbro ikke vil betyde en svækkelse af
fælledidrætten, og tilmed vil skabe en masse ekstra parkeringspladser
i området, er det klart, at man skal tage hensyn til sensibiliteten
hos naboer til denne nye hal. Naboer, som fx beboere på Vesterbro
eller i Vanløse, der har taget initiativet til at skabe en elektronisk
underskriftsindsamling. Et sådan initiativ er ikke noget særsyn i
Danmark. Alle nye byggerier i Danmark har været under stærk protester
af meget verbale og stærkt eksalterede mennesker, der med alpehue og
håndtegnet skilt har gjort verden bekendt med deres dybeste afsky for
forandring. Faktum er, at der ikke er den nye bygning i København, der
ikke er blevet protesteret mod.
Nogle gange bliver de til protestanternes store bestyrtelse bygget
alligevel, og de næste par år, bruger disse mennesker lang tid på at
argumentere hvorfor det prompte skal rives ned, indtil folk bliver
trætte af at høre på dem, eller de selv vænner sig til synet.
Hvordan nye bygninger overhovedet dukker op i det Københavnske
bybillede er et under, for hvis det stod til hr. og fr. Danmark, så
boede vi i et museum. Vi boede allerhelst i Den Gamle By i Århus,
eller på Frilandsmuseet, for de gode gamle dage, de var gode, og de
vender ikke tilbage.
De eneste steder, folk får lov at bygge efterhånden, er ude i
Ørestaden, og det er kun fordi, der ingen, der har opdaget, at de
bygger derude.
Men ret skal være ret, og naturligvis skal beboerne omkring den nye
multihal høres, naturligvis kan de have relevante indvendinger. Men
for Brumlebys vedkommende er det ikke en relevant indvending, at de
ønsker Brumleby flyttet uden for voldene igen. Byen lever, og hvis man
ønsker at bo i en soveby, bør man flytte til Vestegnen.
Alt tyder dog på, at beboerne på Vestegnen kan ånde lettet op.
Beboerne fra Brumleby flytter næppe derud, for Flemming Østergård
har gennem sine ultimatummer tirret borgerrepræsentationen
tilstrækkelig til, at de fandeme ikke vil hoppe og danse, som om
Flemming Østergaard var selveste Mærsk McKinney! Og det er desværre
nok udgangen på denne sag. I hvert fald indtil videre. Hvis det er
umuligt at finde investorer til en multihal i Ørestaden, er det dog
slet ikke usandsynligt, at PS&Es produkt finder gunst igen, og hvis
det sker, bliver afgørelsen truffet af hensyn til hele Københavns
Kommune, og ikke de få i Valby og på Vesterbrogade, der frygter for
nærmiljøet i Fælledparken.
Men derfor er det måske alligevel nødvendigt, at vi, der rent
faktisk bor i Parkens nabolag, møder op til det planlagte borgermøde,
der løber af stablen tirsdag d. 26. november kl. 19.30 i Brumlebys
mødesal (Kostalden) Øster Allé 34. Der skal ikke herske tvivl om, at
der er to sider i denne sag.
Martin CX

Ugens numre:
Run DMC: 'It's Tricky'
En af rappens allerstørste profiler Jam Master Jay, der var DJ i
Run DMC blev skudt og dræbt for et par dage siden. Run DMC's betydning
for hip hoppens udbredelse er svær at overvurdere, da de var blandt de
første der virkelig slog igennem på MTV og bragte musikken ud til
mainstream musikforbrugerne. Derudover lavede de nogle fantastiske
numre, og blandt de mest kendte er dette.
Lush 'Ladykillers'
Et fint lille rocknummer, jeg genfandt ved et tilfælde.

Ugens citat:
»De har skudt ham! De har skudt Bobby Kennedy!«
Colin Shindler satte sig op i sengen.
»Hvorfor ind i helvede ville nogen skyde Bobby Kennedy? Vi har lige
vundet mesterskabet.«
Naboen hylede stadig op om, at nogen havde slået Kennedy ihjel.
Shindler forsøgte at samle tankerne.
»Nå, nu var han jo kun reserve,« svarede Shindler og rystede på
hovedet over, hvor langt ud denne galning af en Manchester United-fan
måtte være kommet. Shindler ræsonnerede videre.
»Hvis han så havde skudt Colin Bell eller Mike Summerbee, ville det
da være til at forstå. Men Bobby Kennedy! Nå, måske var den gale
attentatmand til stede på Stamford Bridge og så den forfærdelige
misforståelse mellem Kennedy og målmand Ken Mulhearn. På det
tidspunkt var vi flere tusinde, der godt kunne have trykket på
aftrækkeren.«
Colin Shindler "Manchester United Ruined my
Life"
(Joakim Jacobsens oversættelse)