"... and there's a lifeline slipping as the record plays…" |
tilbage |
|
Skål skipper, som alle siger hele tiden, men som alle nok er gevaldigt trætte af at sige efter nytår. Sådan går det jo. I alle tilfælde har det jo været en lang tv-uge. Og det er de kommercielle, de
endnu mere kommercielle, kanaler vi har gloet. DR har jo med deres nylige dramatiske gestus annonceret, at deres bidrag til fodbolddækningen er begrænset til nogle VM-kampe med en patriotisk og patetisk (i ordets originale betydning) Dennis Ritter ved mikrofonen, samt den årlige UEFA Cup-finale med efterfølgende supercup på toppen af et parkeringshus i Monte Carlo. Landskampene er erklæret alt for dyre efter at TV3 har åbnet den store pengetank. Nok sundt for DR at sige fra. Der skal jo også være råd til 12 nye runder med diverse dilettanter der synger firserhits i foråret, og Forum er jo ikke gratis at leje. Prioriteterne skal være i orden. Men et kig på stillingen viste os, de virkelig fodboldinteresserede, hvor lidt TV3-aftenen kunne bruges til, og havde den ikke allerede gjort det, ville de reservespækkede holdopstillinger have gjort det. Heldigvis havde vi en Selector med ned, for Teledanmark, ellers forkætret af så mange, har den storartede service at man på Selectoren kan se alle kampene. Der er frit valg. Så vi så Brugge mod Ajax, en transmission som viste sig at være hvad den svenske udgave af Viasat Sport havde på programmet. Jamen er det ikke forrygende! De viser simpelthen den kamp hvor der er noget på spil! Og bagefter
hele kampen mellem Besiktas og Chelsea fra den anden åbne pulje, idet de formåede at holde kæft om den inden. Gid de samme nosser var til rådighed i Danmark, men det ser de ikke ud til at være. Jojo, siger du, men Zlatan er jo også svensker og spiller i Ajax. Jo da. Men hvilke danskere spiller i Manchester United? Se, sådan skal en tv-aften med Champions League se ud. Næste aften lod vi så 3+ køre i stedet for, for pludselig – på denne aften hvor hverken Real Madrid, Manchester United eller Schalke spillede i år, og Viasat i Danmark derfor må have været permanent forvirret over hvem de så skulle vise, endte hjulet hos Arsenal, der trods alt har en del verdensmestre på holdet, men som ikke desto mindre var pisket til at vinde for at komme videre. Så det var jo en lovende affære. Og spændende blev det da også, ikke så meget fordi Arsenal ikke havde styr på tingene – de førte tidligt, og kontrollerede kampen hele vejen – men fordi det pludselig gik løs i den anden kamp, da Inter kom foran og Kiev pludselig fik udlignet omkring ti minutter før tid, med den effekt at Lokomotiv Moskva pludselig igen var klar til slutspillet med 1-1 i den anden ende af Europa, og at Inter var ude. Og det kunne da være rart at få at vide om det så rent faktisk var. Eller om Moskva var. Eller begge to, fordi Dinamo havde scoret et sejrsmål. Hvilket havde været perfekt, når nu man har haft en svaghed for dem siden engang i 1997. Men interessen for at få hørt om Peitersens profetis holdbarhed var slet ikke til stede. Klip til reklamer, og så tilbage og i gang med den anden kamp i München; ikke et ord om hvem udover Arsenal der var videre. Det kunne man vel selv slå op på tekst-tv. Hvis man altså gerne ville have ruineret spændingen i den følgende kamp. For spænding var der, det kunne ingen vel være i tvivl om hvis de hørte kampen med lyd på. Jeg har intet ønske om at slagte Jes Holm Andersen, han er normalt en af de bedste til sit job i landet, men jeg håber dæleme ikke at man igen skal høre ham kommentere en kamp som han allerede har set. Aftenen sluttede så med en målkavalkade, denne gang uden slowmotion, bare videre, og desuden uden mål fra PSV’s kamp mod Deportivo, for den skulle vises forskudt på Viasat Sport efter midnat. Fint, men nu havde man jo allerede holdt én opdateret via det goalshow der kørte under livekampen – også fra Eindhoven! Derfor vidste de fleste vel at det i hvert fald stod 3-2 kort før tid, og man kunne så bare ønske at se målene på en fuld skærm. Men nu var den kamp pludselig en hemmelighed. Jeg ved altså ikke rigtig… Der er også koldt her i landet, men lunt i vores lille bar – omend en del køligere bag disken efter Ajax’ kamp. Det var noget nær dødsstødet for alt hvad der hedder Europacup for mine favoritter i år. Hvad kan man også gøre? Yndlingene i Holland ligger i pausen til at fortsætte i Champions League, og efter kampen er de helt ude af turneringen. Yndlingene i Tyskland ryger ud af Champions League-kvalen mod de samme infame (og moralkriseramte) belgiere som dem fra Holland, og derefter får de 14 skader på en gang og forlader UEFA’en på lige så bedrøvelig vis. Yndlingene i Frankrig er ikke engang tæt på, og kan endda ikke nå Totocuppen. Yndlingene i England
er tæt på, og ligger på en UEFA-plads hele anden halvdel af sæsonen, men falder i sidste runde – fordi van Nistelrooy også falder, eller måske snarere tumler. Ind i feltet. Dem var der desværre alt for meget brug for når den umanerlig blanke følelse af fiasko meldte sig efter en i øvrigt forrygende munter og underholdende tur med FCKFC. Det var i hvert fald for mig først efter hjemturen, at tiøren faldt omkring hvor gode muligheder vi, trods bagud fra første kamp, havde haft for at slå et hold der simpelthen ikke gad det der UEFA. Dem kommer vi til at sige farvel til i næste runde, tør jeg godt love. Præcis som vi har sagt farvel til Rangers, der endte sidst i deres pulje og også er helt ude – men de nåede stadig lige at slå os ud af CL først. Løjsere. Det er de store afskedstider i det hele taget. Der er kommet lidt ekstra patos over de to portrætter hernede, det af Heine og det af Peter Nielsen, efter at de nu begge er holdt op. En patos der hænger ved efter kampen mod AB, for det var da en forrygende afsked de to fik. Og det var ret spøjst at se Heine komme direkte hen over plænen for at hilse på os, mens de ca. 50 AB’ere der var der blev totalt ignoreret. Muligvis havde han ikke fået øje på dem. De klappede nu ivrigt nok, præcis som de gjorde ad Peter Nielsen, og hatten af for det. Det samme gælder Peter Nielsen, men ham blev der jo faktisk taget afsked med hernede sidste måned. Så i stedet var det måske på tide at spekulere over hvem pokker der skal afløse ham. Alle er jo kloge på det, og det er bare fint. Noget skal vi jo snakke om over bordene hernede, udover hvem der bliver engelske mestre. Og vi må vel også gerne have en erstatning klar inden alt for længe, og dermed inden der skal forårstrænes, for det er vel ikke lige at gå ind fra den ene dag til den anden på den plads. Og mens drømmen da hedder, at enten Lønstrup eller Mykland er klar til at gå ind og bygge videre på det arbejde som er blevet gjort med Hjalte på pladsen lidt foran på den centrale midtbane (hvis da ikke ligefrem der hentes en endnu bedre spiller såsom den evigt rumsterende Anders Svensson), så er det jo ikke ligefrem en given ting at nogen af dem er klar til at sprinte rundt som vårharer i foråret, sådan som deres skadeshistorier har været. En rigtig dårlig idé var Stig Tøfting, og skulle den hensynsløse lille voldsmand komme på tale, så er vi ovre i nogle helt nye overvejelser om det er værd at besøge Parken. Han står for alt hvad der får maveindholdet til at vende sig, med sine gentagne voldsdomme, hvoraf den seneste uforståeligt ikke blev taget med under paragraffen om vold af ’særlig rå, brutal eller farlig karakter’, og med sine forbindelser til rockerne, der er et tyrannisk voldsbaseret syndikat som lever på intimidering og selvbestaltet magt. Ja, der sad endda folk i dag og mumlede, at der faktisk skulle være en gensidig interesse for Tøfting! Det tog jeg som en vittighed, både fordi vi jo netop ved at der er et hjemmearbejde at gøre for at finde ud af om spillere er værd at ansætte på det personlige plan – for pokker, vi har lige hyret Verdens absolut Flinkeste Mand, Álvaro Santos, der er så elskværdig at han giver én lyst til at kramme vildtfremmede i Føtex – men også fordi manden er en håbløs has-been, der har cirkuleret i randområdet af topfodbold temmelig længe nu, kun afbrudt af optrædener i diverse retssale. Han skal tilbage til AGF for at udstille de principper de ikke har, og vi forhåbentlig har. Det han skal bruges til er den defensive midtbane. For hvis man anlægger et forsigtighedsprincip, og det skal man, så er det der vi mangler nogen hvis Lønstrup og Mykland ikke kan blive bærende kræfter allerede i dette forår. Og det held i uheld vi har haft ved at Mykland har været ude, nemlig at vi rent taktisk har været meget sværere at gennemskue med en spiller, Hjalte, som løber nogle helt andre veje end nordmanden – groft sagt fremad i stedet for sidelæns – vil det være et stort skridt baglæns at opgive. Jeg tror ikke Hans Backe fortryder at have baseret sig på Mykland-Nielsen-kombinationen, for ingen kunne styre en midtbane som de – Brøndby har brug for tre mod dem, og det går stadig ikke helt godt – men i det lange løb endte deres modvilje mod dybe løb og deres meget sjældne afslutninger og chancer, specielt Myklands, med at det blev alt for let at lure hvad vi pønsede på. Resultatet – et ubeskriveligt år på hjemmebane. Den tid, den glæde. Januar må være måneden for alt det nye der skal ske, mens vi i december kan koncentrere os om at sige tak for denne gang til dem der forsvinder. Og det sker ikke meget mere udtalt end på månedens første dag, hvor Suede dukkede op i Vega for at sige farvel til København som del af en lille afskedsturné. Var de ikke sådan nogle guttermænd, havde de formentlig opgivet Danmark, men de gav en sidste runde alligevel, med visheden om at mens deres sidste to albums kun var svage ekkoer af de store plader de havde nået at lave, forlod de os stadig som et vidunderligt liveband. Den koncert i Vega sidste mandag var så meget mere end tom nostalgi, det var et sidste lyt til sange der stadig lever og ånder, og som er så tidløse og gyldige i dag som da man første gang tog The Drowners eller Dog Man Star med hjem til sin hybel og lod sig fortabe i de dekadente og skamløst undergangromantiske lyde man hørte. Det siger sig selv, at Suede ikke kunne, og heller burde, fortsætte længe endnu. De var begyndt at køre i samme rille. Ensomme piger på kontorer, drømmere på landevejene i for høj fart, nætter under neonlysene og betonhimlen, piger med attitude og drenge med læbestift, kemiske forhold og narkotiske nedture, forstædernes gravkammere med småborgerlighedens kedsomhed – det var nogenlunde det, det hele kredsede om, men det er mildt sagt heller ikke irrelevant for en ung bybo, og kombineret med sange så gode som dem de strøede om sig på de første tre albums og på en snes helt forrygende b-sider, var det lige den slags der kunne få dagdrømmere som mig til at tage dem til sig som det vigtigste af alle bands. Som nu er væk, efter at jeg første gang hørte om dem i foråret 1992. Det var kun lige dengang F.C. København blev en realitet! Det er svært at forestille sig. Det virker som om fodboldklubben har været der meget, meget længere. Og samtidig er det svært at forestille sig en del af rammen om ens liv forsvinde på den måde, selv om det var det eneste rigtige at gøre. Suedes sange har jo tatoveret sig i éns indre, og har været soundtracket til ens ungdoms op- og nedture. Der er så mange begivenheder, så mange minder, som er viklet ind i de plader der kørte. Det er en lille del af livet, der smutter der, men uden nu at kamme over i ren kliché – nej, det er nok for sent – men alligevel: musikken spiller for evigt, og bare en enkelt linie eller melodistump, så er man tilbage i 1994 og genoplever en lille sløjfe af sit liv man troede (måske endda håbede) at man havde glemt. Det er hvad den bedste musik kan. Hvad det så omfatter for den enkelte. Så også de ryger op på et lille billede herovre i hjørnet, et fra tiden omkring Dog Man Star, placeret lige ovenover jukeboxen. Det er vist meget fortjent. Skål for dem, og tak for denne gang. -smølle Og på jukeboxen spiller: Suede. ’The Drowners’ og ’Together’ Det er en hjemmebrændt opsamling, selv om man sikkert ikke må den slags mere. Singles, opsamlingen der udkom her op til jul, er hvad den hævder at være, det må man da erkende, nemlig de 19 singler der er udkommet gennem de sidste ti år, samt én ny der er pivringe (’Attitude’) og endnu en ny sang, som vel er øremærket til at blive sidste udgivelse (’Love the Way You Love’). Den er endnu værre. Og når samtidig der er så himmelvid forskel på kvaliteten i de tidlige ting og kedsommelige, senere affærer som ’She’s in Fashion’ og dens endnu tristere fætter ’Positivity’, er det bare med til at udstille en trediedel af numrene som tynde genskin af storheden. Især når den ikke er kronologisk. |