Det er søndag, kl. er ca. 9 om morgenen. Den ene af undertegnede forfattere sidder
på altanen med morgenavisen og stirrer tomt frem for sig. Der er ingen anmeldelser i søndagsavisen, dertil sluttede lørdagens fest for sent, og der er ikke rigtigt andet, der fænger i avisen.
Så tomhed, iblandet et saligt smil. For man er stadig på det fedeste trip.
Snesevis af melodistumper fræser rundt i hovedet, og rytmerne fornemmes stadig i den halvgamle krop, hvor blodet pumper
livgivende rundt i de ellers følelsesløse arme og ben. Nok derfor man ikke kan sove.
Gad vide hvordan medforfatteren har det denne morgen ovre på den anden side af en 5-6 hustage.
Medforfatteren
vågner med et intensivt "Sha la la la la la" dundrende i
baghovedet og en hals så tør som en gammel brødrister. Der er en
fornemmelse af at svæve over hvert skridt ud i køkkenet til
morgenkaffen, en art andagt som helt automatisk genstarter CD-spilleren,
Live/1975-85, der lukkede og slukkede i nat og får lov til at fortsætte.
For lidt lavere volumen. Alt ånder principielt fred og ro en søndag
morgen, og denne er såmænd ikke anderledes. Og dog.
Vi skruer tiden 19 timer tilbage.
En diner på Øster
Farimagsgade
Vi mødes ved 14-tiden en halv snes stykker på
O's American Breakfast & Barbeque i Øster Farimagsgade. Det amerikanske
køkken, naturligvis. Vel er det ikke ikke Tony's Freehold Grill
på East Main Street, og vel hedder tjeneren ikke Heidi, er blond og fra
omegnen af Schweiz som "hjemme" i Freehold, NJ. Men det er det tætteste, vi kommer en ægte
amerikansk diner her i byen. Og den hårdt prøvede tjener gør sit yderste for at tilfredsstille vores ønsker, også ønskerne om drikkevarer, han ikke har, men må hente i kiosken på den anden side gaden. Vi får Texas
BBQ burger, Diablo burger, ribs, chicken strips, Club Sandwich, BLT, fries,
Caesar salad, coleslaw, pancakes, cornbread ... hele svineriet, American Style. Alt imens nogle af os ærgrer os over ikke have været i Tivoli om fredagen, hvor Bruce luftede Patti og afkom. Og andre snakker om, at vi skulle have
spist på Hotel d'Angleterre i stedet, thi der havde Bruce og E Street karavanen indlogeret sig!

Små tre timer, masser af mad og endnu flere drikkevarer senere har vi fået nok. Tid til at gå maden og rastløsheden af sig på spadsereturen over til Parken. Den sidste person støder til selskabet, vi provianterer i
kiosken - drikkevarer, det er vigtigt med masser af væske før, under og efter en Springsteen-koncert - og sætter os i bevægelse mod det forjættede land.
Spændingen og forventningerne er på bristepunktet. Hele selskabet glæder sig, men måske undertegnede forfattere lige den streg mere. Vi har jo talt ned hele vinteren -
bl.a. her: Mens
København venter på Chefen - og i den grad fulgt The Rising Tour
minutiøst. Ikke mindst fra 6. maj, hvor turen igen ramte Europa. Vi ved derfor klar besked mht. 19-20 af numrene, også hvor i showet de dukker op, mens der fortsat på vejen mod Parken gættes - og drømmes - intenst, om hvad Bruce finder på omkring de sidste 6-7 numre, der skiftes ud fra gang til gang. Vi ved derfor også, at han blandt "skiftenumrene" - og undertegnedes favoritnumre - spillede både 'No Surrender', 'Downbound Train' og 'Racing in the Street' i Hamburg for to dage siden. Så dem får
vi desværre næppe i aften. I stedet håber vi, at én af de ultimative Springsteen-signatur-sange 'Thunder Road' finder vej til sætlisten igen. Han pillede den ellers overraskende ud i Firenze for en uges tid siden og de to efterfølgende koncerter. Og man har det
jo med 'Thunder Road', at den lige som f.eks. 'Born to Run' bare hører med til enhver koncert med bossen.
The Promised Land
Vi rammer Parken ved 18-tiden.
Målet for spadsereturen, forløsningen for måneders venten. Vejret er
godt. Tørt og temperaturmæssigt tilpas. Ikke alt for varmt, hvilket vi skal komme til at være taknemmelige for senere på aftenen. Boder med merchandise, mad og drikke checkes ud, men vi beslutter os nu hurtigt for at gå
ind i det, der skal være vores rock-katedral de næste 4-5 timer. B-tribunen skal denne dag tjene som
brohoved ind til plænen. Indslusningen går faktisk forbavsende hurtigt - her har Parken og
arrangørerne virkelig oppet sig - og indenfor under B-tribunen kører
slutningen af Esbjerg-FC København på TV-skærmene. Selvom begge
undertegnede forfattere samt Bo (CF 19) fra vores selskab
selvfølgelig er glødende FC København
tilhængere kan det ikke rigtigt rykke voldsomt i os. Lige præcis denne
dag, i dette nu, er der andre og større ting i tilværelsen end selv FC København og fodbold. Så vi stimler
hurtigt ind på plænen, det forjættede land. Chefens musikkontor!
Selve scenen
syner ikke af meget. Men det er nu helt i Springsteens stil. Det
handler om musikken, ikke gigantiske udstyrsstykker. Således er det
ofte lykkedes Bossen at holde entré-priserne på et minimum. Og faktisk
er hans billetpriser da også et pænt stykke under f.eks. Paul
McCartney og Rolling Stones, der lige har hhv. snart skal spille samme
sted. Så man skal ikke forvente oppustede ballondyr,
hydrauliske trapper, laserlys, fyrværkeri, staffagesild og lignende
effekter af den slags, man ofte også mistænker skal dække over
musikalsk armod. Lyssætningen vil også være holdt på et minimum,
alm. hvide projektører, lige som Bruce foretrækker, at der også er
lys i salen over publikum. Det bliver nok akademisk denne aften til
open air koncert, hvor det først vil være mørkt lidt over 22.
Vi finder efter
møjsommelig udvælgelse et godt sted for en base-camp. Pejler på
tribuner til venstre, højre og bagved. Og det er tæt på baren!
Scenen nærer vi ingen illusioner om at kunne se alligevel, der må vi
ty til storskærmene. Men så begiver en stifinder i selskabet sig ud for at case
det forjættede land og vender snart tilbage med forslag om akut
fremrykning mod scenen, hvor han har spottet god plads ude på
højreflanken, 10-15 meter til venstre for scenen. Så vi danner hurtigt
en lang slange og snor os frem til det nye sted. Og det er godt. Nu kan
vi se både scenen nærmest point blank - også andre end Clarence Clemons skal det vise sig
- og storskærmene. Perfekt. Og klokken er lidt over 20!
Stadig
født i U.S.A.
Kl. 20.15
begynder A-tribunen at give lyd fra sig. De kan se, hvad vi ikke kan,
nemlig at Bruce er på vej frem i gangene under scenen. Og vi ved, at
når Bruce træder ud på scenen alene med sin tolv-strengede guitar,
så får vi en showstarter med
'Born in the U.S.A.'
Den
oprindelige, akustiske blues-version med det inderlige angreb på den
amerikanske drøm, skrevet om Vietnamkrigen, men foruroligende aktuel
også i dag. Vi er i gang. E Street Band kommer på scenen, der plugges
ind, og vi kører på med
'The Rising'
tourens og det
seneste studieabums signatur, der bare bliver bedre og bedre og får
mere og mere Bruce-klassiker præg over sig. Også live. Det er
bombastisk, som 'BITUSA' i full band versionen i midtfirserne.
"Come on up for the rising - Come on up for the rising tonight -
Li,li, li,li,li,li, li,li,li".
Vi er allerede oppe at køre og
fortsætter med et nummer mere fra The Rising,
'Lonesome Day'
Og derefter
'Take 'Em As They Come'
'Prove It All Night'
'My Love Will Not Let You Down'
Hvor sprudlende
'Prove It All Night' fra Darkness on the Edge of Town
med guitarkampen til slut er så
klassisk Springsteen, som det kan blive, er 'Take 'Em' og 'My Love'
lidt sjældnere sager. Outtakes helt tilbage fra hhv. The River
og Born in the U.S.A. albummene, som kom med på bokssættet Tracks
i 1998 og blev brugt meget som show-åbner dynamit under The
Reunion Tour i 1999/2000. 'Take 'Em As They Come' er ydermere en Rising
Tour premiere her i København. Og det er noget
Springsteen-aficionados ude i den store verden bemærker. Anderledes
måske med en del af publikum i Parken, der mere er herinde for at se
giraffen end ligefrem velbevandrede i Springsteens bagkatalog. Til
gengæld virker det påtaget arrogant, når en levebrødsmusikanmelder i
et landsdækkende dagblad et par dage senere vælger at betegne 'Take 'Em' som et
"obskurt nummer". Det er en fløjtende brillant rocksang, der
sendte i hvert fald én af undertegnede i aftenens første ekstase.
I det hele
taget afvikles de fem første "elektriske" numre non-stop
uden blot overgange i mellem og i et hæsblæsende tempo. Det er en
imponerende energiudladning fra et band med en gennemsnitsalder pænt
over 50 år. Og det er også en åbning, der i den grad giver åndenød
hos publikum. For første gang må man spørge sig selv og de
omkringstående, om der mon er en læge til stede. Bandet skal hvile
lidt, og publikum ligeledes, så Bruce beder om lidt "silence
for these next tunes, please". Vi får de smukke og bevægende
'Empty Sky'
'You're Missing'
fra The
Rising,
mens en af undertegnede benytter lejligheden til at tanke af og tanke
op, men stadig er strandet i baren, da Springsteen som ventet slår
over i den nye, store alle-synger-med sang
'Waitin' on a Sunny Day'
og i baren,
både foran og bag disken, bliver der skrålet lige så højt med. Det
der med betjeningen bliver en biting. Vi har kun øjne og ører for
Springsteen, der i gang med at prygle os og stemningen op på de
højeste nagler. Hans glideture over scenen og
mikrofonstangsgymnastik med nærmest foragt for sine snart 54 år på
bagen går rent ind hos de ca. 48.000 tilskuere.
"I'm
waitin', waitin' on a sunny day / Gonna chase the clouds away / Waitin'
on a sunny day"
... skråler vi
for en sikkerheds skyld. Men vejret holder tørt, mens aftensolen
kaster sine sidste stråler ind i Parken. Koncerten tænder nu også for alvor hos de sidste langsomme startere.
Tid til en ny klassiker fra Darkness:
'The Promised Land'
"Blow
away the dreams that tear you apart / Blow away the dreams that break
your heart / Blow away the lies that leave you nothing but lost and
brokenhearted"
Jo, vi skråler stadig med ....
tilbage til The Rising og
'Worlds
Apart'
Så smuk som
altid i sit genre- og stemningsskift, der ender i ren guitarglæde. Vi
levnes dog ikke megen tid til reflektion og værdsættelse, men får
straks brug for at mobilisere alt, vi har at give, når E Street Band eksploderer straks med alle energimålere på overload i
'Badlands'
'Out in the Street'
fra hhv. Darkness
on the Edge of Town og The River, der bliver
afleveret som et 1-2 stød rent til kæben. Fra det øjeblik skal
fødderne ikke længere røre jorden den aften. Man
svæver op i rockskyerne. Og Springsteen lader os svæve -
tilbage til The Rising - mens han inviterer indenfor i
'Mary's Place'
til Copenhagen
Style House Party, og folk på de øvre siddetribuner må også op og
stå. 'Mary's Place' er nummeret, der på Rising Tour også
rummer bandpræsentationen, og vi skråler og klapper, som Bruce
introducerer de velkendte navne en for en. Som altid afsluttende med The Big Man,
Clarence ("you wish you could be like him, but you can't"!)
Clemons.
Vi puster ud,
men forventningerne er elektriske hos
undertegnede. Nu kommer endnu én af de uventede. "From the
fans that have been following us to all the shows, we get a lot of
requests - here's one". Antydningen
af de første takter, og vi kan kigge på hinanden og hurtigt forvisse
os om, at vi nu får
'Point Blank'
Vi mister igen
jordforbindelsen, og trøster os med, at Rigshospitalets traumecenter
er tæt på. Men musiksjælen svæver rundt oppe under
tagkonstruktionerne og absorberer hvert et ord af den barske og
gribende sang fra The River (oprindeligt introduceret
under Darkness touren). Og storskærmene har sin effekt her,
når Bruce former hånden til en pistol lige ind i kameraet:
"Point
blank, you're walkin' in the sights / Point blank, livin' one false
move just one false move away". 'Point Blank' bliver aftenens
anden store overraskelse og den anden tourpremiere i København.
'Into the Fire'
fra The Rising
og stopsang i hovedsættet de seneste tre gange. Men ... ikke i aften.
Igen kræver det kun kort antydning, og vi genkender
'Thunder
Road'
Whouw! Glem alt
om lægehjælp. Det er ligsyn, der er brug for. Men dør du nu, så
dør du nærmest lykkelig.
"So you're scared and you're
thinking / That maybe we ain't that young anymore / Show a little faith,
there's magic in the night / You ain't a beauty, but hey you're alright
/ Oh and that's alright with me".
Smukkere kunne
gennembrudsalbumet Born to Run ikke indledes, og smukkere
kan hovedsættet denne aften ikke afsluttes, og Big Man's saxsolo er på samme tid blid og voldsom.
Vi registrerer intet omkring om os, men blafrer metafysisk omkring på
vejene til rockhimmelen.
"Riding out tonight to case the
promised land, Oh oh Thunder Road, oh Thunder Road oh Thunder
Road".
Encore 1
'Darlington County'
Første sæt
ekstranumre er i gang. Hele Parken skråler med på "Sha la la sha
la la la". Man kniber sig selv i armen og kan slet ikke fatte,
hvor fremragende dette nummer egentlig er. Fra Born in the U.S.A.
lige som
'Bobby Jean'
"Good
luck,
goodbye"
- en gang en hilsen til Little Steven. Dengang han drog
solo - nu står han der igen og ser bedre ud end nogensinde.
'Ramrod'
'Born to Run'
Vi graver
tilbage i albummene. 'Ramrod' er måske ikke det stærkeste fra The
River, men Bruce insisterer på det nummer, og vi andre overgiver os
bare. Ikke mindst under Bruce's og Steve's
guitarbattle, der til slut for en stund efterlader
"Professor" Roy Bittan alene i rampelyset, rivende en lang og
inciterende pianoboogie ud af tangenterne. Bruce dukker op igen, fabler
om at slutte og gå i Tivoli i stedet. Vi overhører det og skråler
på mere. Og så sker det!
"In
the day we sweat it out in the streets of a runaway American dream / At
night we ride through mansions of glory in suicide machines /
Sprung
from cages out on highway 9 / Chrome
wheeled, fuel injected and steppin' out over the line / Baby
this town rips the bones from your back / It's
a death trap, it's a suicide rap / We gotta get out while we're young /
...
...'Cause
TRAMPS LIKE US, BABY WE WERE BORN TO RUN"
Den
bedste rocksang nogensinde. I aften er den det uomtvisteligt! Helt
formidabel. Man må næsten græde af lykke, midt i mellem skrig og
skrål og hoppen og dansen. Og hjem skal vi under ingen omstændigheder
foreløbig. Bruce og band spiller op til mere dans
'Seven Days to Rock'
Et gammelt rock'n'roll nummer af Moon Mullican fra den skuffe som Bruce har for
vane at grave i. Ren skrig-og-dans-med rock i 50'er stil. Rendyrket
spilleglæde. Og det virker. Alt virker
nu.
Glory Days
(Encore 2)
'My City of Ruins'
Det andet sæt
ekstranumre bringer os frem til The Rising igen. Til et af de numre som
undertegnede har været enige om, står svagest fra albummet. Men denne
version er afdæmpet, Bruce er solo på pianoet her, og det klæder
hele gospel-præget i den grad. Og så fyres det sidste
to-trins-brag af.
'Land of Hope and Dreams'
'Dancing in the Dark'
Selv de bonerte
og de med passende intellektuel afstand til begivenheden svæver op til
os andre. For Parken danser og gynger i skumringen, så Østerbro kan registreres på
Richter-skalaen. Og her bør det så slutte ... en normal Rising Tour-koncert slutter
her ... det plejer den. Det havde vi
efterhånden indprentet os ved at studere bulletinerne fra nettet. Men
det er et nummer for tidligt, og Bruce ved det! Måske kan han
bare ikke lade være ...
'Glory Days'
"Yeah
they'll pass you by /
In the wink of a young girl's eye / Glory Days, Glory Days"
YEAH,
THANKS BOSS! GOOD LUCK AND GOODBYE!
Og
selv om det føles smertefuldt at sige farvel, og selv om vi skriger på
endnu et nummer, så er det måske passende at stoppe her. Vi har vores
egne Glory Days at trippe ud til. Badet i sved, med en puls
langt på den anden side af det tilrådelige for folk i vores alder. Vi
er vel i det nærmeste, man kan komme en musikalsk lykke-tilstand. Og
undertegnede forfattere bliver enige med Bo om, at det sgu også kan
være lige
meget det hele. Nu flytter vi til New Jersey. Alle tre. Vi skal blot have
overtalt familier, arbejdsgivere og husdyr!
Den
personlige encore
Overordnet
betragtet på koncerten skal det dog siges, at det var svært at falde
på halen for akustikken i Parken. Men det har man nu aldrig kunnet.
Det er ikke en koncertsal! Vi diskuterede det indbyrdes i vores
lille forsamling og kunne ikke vurdere, om det var vores placering i
menneskehavet eller kaos på mixerpulten. Det sandsynlige er, at man
kæmpede en brav kamp mod akustikken og efterhånden fik justeret ind
på et nogenlunde niveau. I hvert fald på plænen, hvor lyden i
øvrigt var bedre ved baren, end hvor vi stod. De første numre druknede
omtrent i et
voldsomt bulder af bas og trommer, hvor sang og guitarspil nærmest
blev til en udefinerlig grød af støj. Det gik især over nogle af de nye
numre fra The Rising-albummet i begyndelsen, men blev efterhånden
bedre. Og kunne i hvert fald ikke forhindre, at ekstasen voksede og
voksede, i takt med at en hel formidabel oplevelse tog
form.
Vi
fik ikke 'Racing in the Street', No Surrender' og 'Downbound Train'.
Vi fik heller ikke 'For You', 'Incident on 57th Street', Kitty's Back,
'Meeting Across the River', 'Jungleland', 'Candy's Room', 'Independence
Day', 'My Hometown', Tougher Than the Rest' og mange, mange flere. Men
med at katalog på over 350 sange at vælge fra, kan Bossen jo ikke
glæde os alle. Og de 26 sange vi fik i aften ... de var
fantastiske og faktisk mere end hans
egen håndskrevne sætliste for aftenen havde bedyret (den
blæste på lykkeligste vis vores vej et par uger efter koncerten).
Det
var værd at vente på. Og nu kan en ny ventetid begynde. Til Bossen
kommer forbi igen.
Holger og Saxo