Sådan vil ekkoet nok runge herinde i vore ydmyge lokaler, hvis og når du kigger ned
forbi på det sædvanlige tidspunkt til ugens ølfilosofiske Københavnske
fodboldsnak. For denne bartender vil ikke være at finde på den
normale vagt pga. af en vis fodboldkamp i Parken. Det er til gengæld i
høj grad muligt, at man dukker op 'på den anden side af baren', når sejrens sødme forhåbentlig skal skylles ned.
En anden undskyldning er vel, at vi frygter at blive totalt tørlagt, når horder - angiveligt
op mod 5000 billetter bestilt - af tørstige tyskere lægger turen forbi København det næste
døgns tid. Ja nogen er allerede landet. Og skulle de få drænet fadølsanlæggene, må vi jo traktere
dem med vort restlager af god hollandsk dåseøl, hjembragt fra triumfen i Amsterdam.
Dåseøl ja! Nu kunne man foranlediges til at tro og håbe, at der med udskiftning på miljøministerposten følger en anden politik omkring dåseemballage. Der er nu
noget særligt over dåsebajere. Og dåsecolaer (Coca Cola selvfølgelig) smager af uransalige grunde nu en gang bedre end flaske-,
plastic- og glascola!
Men vi skal nok ikke glæde os for tidligt, for danske politikere lider alle til hobe, uanset
partifarve, af den særhed, at de for enhver pris skal have sat sig et eftermæle i form af en eller
anden mærkesag. Og for et lille uanseligt lille land kan det kun lade sig gøre ved at markere særstandpunkter
på områder, hvor man går i stik modsat retning af det øvrige Europa. Så betyder det mindre, at landene
omkring os kan anvise et dåse-recycling system fuldt på højde med vores returflaskesystem. Det
bekymrer ikke miljøministeren - muligvis heller ikke den kommende - og hans departementschef,
eller den effektive lobby, der rumsterer i deres bagland.
Nå det var vist et lille sidespring. Vi skal i den grad overhovedet ikke diskutere
politiske mærkesager
eller politik i det hele taget hernede. Ikke at denne vagthavende bartender eller hans kolleger er
apolitiske, men på dette Københavnske fodboldspruthus beskæftiger vi os udelukkende med vores klub,
det kære spil og - hvis det skal være - fodboldpolitik. (Nå ja, så er der nogen af os, der ynder
at debattere musik, men det er du nok bedst foruden med mig bag barhanerne!).
Skal jeg være helt hudflettende ærlig, så er det i høj grad også selverkendelse, der giver mig endog
meget sandsynlig statistisk belæg for, at jeg på den normale ræbdag (nat) ikke vil være i stand til
at betjene hverken real eller virtuel øludskænkning ovenpå Dortmundkampen. Så i stedet for at køre
mig selv i stilling til uanede mængder af hån - ikke mindst fra mine
'kære kolleger' - når jeg uundgåeligt
vil komme til at lukke for sent op i en tilstand til alt andet end pæn
brug, kan jeg lige så godt bringe mig selv lidt på forkant med
problemet.
Således går det altså til, at vi åbner biksen en dag tidligere, og siden du nu alligevel har forvildet
dig herned, så lad mig da byde dig en genstand på huset! Amstel? Jo, det har vi da, men så bliver det på
dåse, og transaktionen foregår ude bagved!

Overskriften hentyder også til det ekko, der efterhånden lyder ud over størstedelen af de danske
fodboldstadions. Ja okay, det er måske alligevel lidt af en tilsnigelse, al den stund det stadig er et
fåtal af danske fodboldarenaer, der har tilstrækkeligt høje tribuner til ligefrem at kaste lyden
tilbage i form af et ekko. Så lyden vil nok nærmere forsvinde ud i luften over de omkringliggende
marker og villakvarterer. Lyden af 'Hallo ... hvor er I henne', når man betræder et spøgelsestomt stadion
til en superligakamp.
For ja, det handler om tilskuerantal, eller rettere det manglende antal. For det er et ubestrideligt
faktum, at tilskuertallet er for nedadgående. En
lille statistik over sæsonudviklingen kan ses her (beklager det lidt tunge excel-format, får vi sikkert nok rettet til engang).
Tilbagegang på 235 tilskuere i snit (4,2%) lyder måske ikke af så meget, men i dette års tal er også et
par næsten gratis kampe (aktionærbilletter og sponsorbilletter) på Brøndby- og Århus
stadions med en
snes tusinde på lægterne hver indregnet, ligesom denne sæsons to nyoprykkere Esbjerg og Vejle har markant
højere tilskuersnit end sidste sæsons nedrykkere, HFK Sønderjylland og Herfølge. Så alene dér er der en
lidt sammenlignings-ujævn statistik i forhold til i fjor. Så vi renser Brøndby og FC København ud af
sammenligningen. Deres tilskuertal er i forvejen markant anderledes end resten af superligaholdene.
Vi fjerner også Vejle og Esbjerg i år, samt Herfølge og HFK Sønderjylland i fjor. Tilbage otte mandskaber,
der i denne sæsons foreløbige seksten kampe kan fremvise et tilskuertal på
3.572 i snit. Efter seksten kampe i sidste sæson var det tilsvarende gennemsnit
4.320. Altså en tilbagegang på 748 i tilskuergennemsnit (eller 55.791
færre tilskuere i alt til de otte holds kampe i år) svarende til 17,3%! Det er trods alt en forskel, der burde få alarmklokkerne til at ringe hos
de ansvarlige. Problemets omfang er da også så småt gået op for
enkelte fodboldpinger, men indtil videre synes branche- og
interesseorganisationer, ligaudvalg, fodboldkommentatorer og -analytikere mest
optaget af at bebrejde hinanden, at 'noget' er gået galt, så det varer nok
lidt endnu, inden man begynder at tage konkret fat om at søge mulige årsager til
tilskuerflugten, og dermed sikkert endnu længere inden man iværksætter
konkrete tiltag til at vende trenden.
Og hvor man så skal søger årsagerne? Tjah. Hvis vi lige først ser på de to atypiske hold, Brøndby og FC København.
Brøndby er endda 'dobbelt atypisk', da de faktisk som det eneste superligahold - bortset fra de
nyoprykkede Vejle og Esbjerg - rent faktisk har noteret en mærkbar
fremgang i tilskuertallet. Det er så nok en effekt af bedre stadionforhold
og bedre spil i forhold til i fjor, samt nok så væsentligt 'sult' hos tilhængerskaren. Den
hungrer efter mesterskab og succes, som også prægede os, de Københavnske tilhængere, i fjor. Udsigten til tiltrængt og savnet
succes lokker alle kernetilhængerne af huse, og med dem alle 'de løse' jo bedre det går, og jo mere lugten af
guld hænger over stadion.
For os selv i FC København er der nok også nogle lidt atypiske ting i forhold til resten af superligaen, der
spiller ind, når et fald i tilskuersnit på 4.555 (2.059, hvis vi renser sidste års Brøndby-hjemmekamp
bort for en mere reel sammenligning) pr. 16. spillerunde skal forklares. Økonomi er nok et væsentligt punkt for mange. Denne efterårssæson har indtil nu budt
på ni hjemmekampe mod otte på samme tidspunkt i fjor, og meget mere væsentligt
foreløbig fire europacuphjemmekampe. Så for tilskueren med det skrabede budget har der altså været fem ekstra kampe at prioritere i forhold til andre
udgifter - og endda endnu et par stykker ekstra i Roma og Amsterdam med rejseomkostninger oveni for den mest
hardcore. Og nu er der oven i købet endnu en eurokamp i morgen mod Dortmund. Så det er da helt givet, at en del
potentielle tilskuere har været nødsaget til at fravælge en eller flere kampe, alene på den økonomiske konto.
Apropos økonomi, så kan de noget pebrede priser, Parken Sport
& Entertainment stanger ud på FC Københavns eurokampe i Parken, givetvis også have noget at sige. For niveauet synes voldsomt højt i forhold til de
tilsvarende billetter i udlandet. Billetpriserne til kampene mod Lazio
og Ajax i Parken stod - ligesom Dortmundkampen i morgen - i kr. 225. Returkampene i hhv. Roma (ca. DKK
80), Amsterdam (ca. DKK 185) og Dortmund (ca. DKK 140/160), altså
mellem 18% og 64%(!) billigere entre i udlandet, hvor prisniveauet til ligakampe ellers
generelt er markant højere end i DK. Det kan givet have kostet Parken Sport & Entertainment et antal tilskuere til euro- og/eller superligakampene på
den økonomiske prioriteringskonto.
Tiden spiller selvfølgelig også ind, når endnu flere kampe skal presses ind i kalenderen mellem arbejde, familie etc. Og
endelig må man ikke glemme, at mange København fans nok har været lidt mætte her i starten af sæsonen. Mesterskabet var
endelig kommet i hus efter 7 magre år. Selvom jeg har været til samtlige hjemmekampe i denne sæson, følte jeg mig helt klart
også mæthedsramt. Især i starten af sæsonen, hvor kun eurokampene fængede sådan
for alvor. Resten som en slags flad træningskamp, hvor det sædvanligvis hygsomme selskab egentlig var mere spændende end fodboldkampen.
Men det var så København specifikt. Straks mere problematisk er det vel at pinpointe, hvor det kikser for den øvrige
superliga at lokke tilskuere til stadion. For efter en gunstig udvikling gennem flere sæsoner, er det altså ikke bare
gået i stå i år, tilskuertallet. Det er faldet og falder fortsat. Helt grelt hos Viborg og Lyngby med kun
godt 1700-1800 tilskuere i snit, mens et par andre hold da også kun lige kniber sig over de
2500 i snit.
For mange aktivitetsalternativer - især i
Københavnsområdet og de større byer - og for meget TV-fodbold bærer
måske en del af skylden. I hvert fald eksisterer de
gammeldags traditioner, hvor 20-30000 af byens mænd hver søndag
eftermiddag begav sig i Idrætsparken for at følge 2-3 af de
københavnske hold på hjemmebane samme dag, ikke længere. Ligesom der
heller ikke er de samme - primært socialt betingede traditioner - for
at hele byen eller bydelen skal på stadion hver anden weekend som i
Tyskland, England, Italien osv. Mht. TV-bolden gemmer vi lige den
vinkel et øjeblik.
Nogen peger også på for høje priser. Jeg skal ikke
gøre mig til dommer over, hvad der er for dyrt eller ej for den
enkelte, og en besparelse på bare 10-20 kr. pr. billet kan for en
kernefamilie - far, mor, et par unger - eller f.eks. en studerende, der
tager til fodbold hver anden weekend da også løbe op i en sjat. Men
umiddelbart er 100 kr. for en superligakamp i forhold til omkostninger
og markedsniveau efter min bedste overbevisning ikke for meget. Og det
er under alle omstændigheder peanuts i forhold til entrepriserne i
udlandet, hvor entreen selvfølgelig også i sammenligningen med vores
lille andedam ligger på niveau proportionalt med spillerlønningerne i
de store ligaer!
Der går så også en lige linie til underholdningen på
banen. Superligaen kommer aldrig til at kunne konkurrere på lønninger
og dermed stjerner af tilskuer-, TV- og sponsormagnet kaliber.
End ikke superligaens egne discountimporter og hjemlige
stjerner/talenter bliver i superligaen længe nok til at kunne fungere
som trækplastre, bl.a. på grund af Bosmandommen. Og samtidig må man
erkende, at superligaen for tiden just heller ikke sælger sig selv via
underholdende spil. Bare i forhold til sidste år kan man qua
ovennævnte link konstatere en målnedgang fra 3,04 mål til 2,75
mål pr. kamp. I alt er der scoret 28 mål færre i denne sæsons
foreløbige 96 kampe end på tilsvarende tidspunkt i fjor. Og de 18 af
dem er 'scoret færre' af hjemmeholdene, ligesom der er 5 færre
hjemmesejre i år. Det er just heller ikke noget, der lokker tilskuerne
af huse ... næste gang!
Så pauver underholdning på banen, både hvad
angår mål (det essentielle i fodbold), 'stjerner' og godt spil i det
hele taget - sidste betragtning strengt subjektiv - kombineret med en
elendig markedsføring af ligaen er nok også en væsentlig faktor til
tilskuer- og sponsorflugten og dermed superligaens deroute.

Hvad kan vi så gøre ved det. Ja, din bartender har sågu ingen
patentløsninger, men tænk selv over det, eventuelt som debatoplæg,
mens vi lige napper en dåsebajer mere. Heineken denne gang?
Man kunne f.eks. kigge hinsidan. Svensk fodbold har på det
seneste, ikke mindst i just afvigte sæson oplevet et veritabelt
tilskuerboom. Et fænomen der bl.a. er beskrevet i TIPSbladet nr. 39 i
år, hvor vi lige klipper lidt citater fra.
"Et
snittal på rundt regnet 8.600 tilskuere pr. kamp i Allsvenskan. Det
er mere end en fordobling sammenlignet med for 10 år siden"
..."Årets Allsvenskan blev den bedst besøgte i tre
årtier" ..."Og modsat den danske turnering er det ikke bare
nogle få klubber, der trækker"
Man kan
altså ikke tale om tradition for høje tilskuertal. Ca. 3.000 højere
end i den danske superliga. Ej heller skal nogen bilde mig ind, at der
spilles bedre eller mere underholdende fodbold i Allsvenskan. Jeg har
fulgt lidt med på svensk TV, og den 'skandinaviske' maskinbold er
dræbende. Man kan i øvrigt også bare kigge på de aktuelle
resultater, mens dansk fodbold altså stadig har to hold med blandt de
sidste 48 i de europæiske klubturneringer, hvor de svenske - og
norske - mandskaber har udspillet deres rolle for denne sæson. Så
det er altså hverken (internationale) resultater eller underholdning
på banen, der er baggrund for den eksplosive tilskuerfremgang på den
anden side Øresundsbroen.
"Fodboldforbundet
og klubberne har i fællesskab udviklet en klar strategi for afvikling
af kampene" ... "kæmpemæssige TV-skærme på alle stadions
i den bedste række med underholdning før kampen, interviews,
højdepunkter, billeder og replays fra den aktuelle kamp samt
scoringer fra alle de andre kampe. Informationer, grafik,
statistikker, spil" ... "Det hele koblet sammen af et
produktionsselskab, ejet af fodboldforbundet og tipstjenesten, der
'tilfældigvis' også er den største sponsor i svensk fodbold"
... "En mediestrategi, der indebærer mere svensk fodbold i TV
end nogensinde - live såvel sammendrag - og ikke kun på betalings-TV
og som PPV, men også på de gamle nationale og landsdækkende
stationer"
Her vender vi så tilbage
til den hjemlige undskyldning om, at TV dræber fodboldinteressen ude
på de danske stadions. Det svenske koncept med mange tilskuere på
lægterne, giver både livetilskueren lyst til at komme igen og
TV-seeren appetit på at opleve en livekamp! Alfa og omega her er
selvfølgelig, at der er så mange tilskuere på stadion, at der kan
skabes tilstrækkelig interesse også foran TV-skærmene og dermed
skaffes reklameindtægter også for TV-stationerne omkring
TV-transmissionerne fra kampene. Tilskueren på stadion kommer også
næste gang, fordi totaloplevelsen er i orden. Og manden hjemme foran
TV er enten stensikkert på stadion næste gang, der spilles i 'hans
by', eller tilstrækkeligt nysgerrig efter at opleve sceneriet live,
hvis han er potentiel ny tilskuer. Her står de hjemlige mandagskampe
på TV3+ jo i skærende kontrast. Marginaltilskueren bliver hjemme,
fordi han alligevel kan følge sit (hjemme-) hold fra den magelige
sofa, og den potentielle tilskuer bliver definitivt ikke inspireret
til at tage til live-fodbold på baggrund af f.ex. Lyngby-AGF
på Lyngby Stadion med 1343 'usynlige' tilskuere og et spil, der
matcher kulisserne. Tilskuerne bliver færre, og interessen for
TV-udsendelsen vil også falde støt for alle andre end lige
tilhængere af de to hold, der vises på dagen. Begge dele koster i
sidste ende superligaklubberne mulige indtægter.
Nu er der næppe udsigt til, at et koncept som det svenske omkring
kampene på stadion umiddelbart kan udvikles herhjemme, om end bl.a.
tanken omkring storskærme på alle stadions har været oppe at vende
før. Dertil ligger der nok mange års udvalgsarbejde og
fodboldpolitiske skænderier forude. Så indtil videre skal vi lokke
folk på stadion. En idé kunne her fra baren set måske være at
lade f.eks. TV-stationen (stationerne), sponsorer (på stadion
såvel TV), Tipstjenesten, DBU og klubberne selv købe f.eks.
'Mandagskampen' og give fri adgang til stadion. Hurtig, almindelig
købmandsregning i f.eks. Midtjylland vil sikkert nå frem
til, at 5000 gratister omsætter betragteligt mere på mad, drikke,
souvenirs end 2000 betalende tilskuere. Også tilstrækkeligt til at
dække de manglende entreindtægter, som dog alligevel forudsættes
betalt af de interessenter, der køber kampen.
Det handler først og fremmest om at fylde stadion. Det kan også
have en positiv effekt på selve spillet med bedre og livligere
rammer. Og under alle omstændigheder er mange mennesker og intens
stemning med til at give den menige tilskuer det adrenalin kick, der
gør, at han bliver afhængig af spillet og stadionoplevelsen og også
kommer næste gang. Det ved enhver, der har oplevet en turneringskamp i
udlandet for fuldsatte tribuner, og det ved enhver, der har oplevet en
FC København-Brøndby kamp i superligaen. Hånden på hjertet, 7-8 af
10 kampe de to imellem har været småkedelige, taktiske affærer,
hvor man var udvandret for stadion med et 'almindeligt dansk'
tilskuertal (eller faldet i søvn foran skærmen). Netop intensiteten
omkring de mange mennesker gør i stedet, at man lever med i hver en
tackling, hver en boldberøring, hvilket pludselig hæver kampens
niveau betragteligt. Og det mærkes også ude foran TV-skærmene, og
giver den potentielle stadiontilskuer lyst til at opleve den næste
kamp live.
Men selv et sådant koncept kræver dog minimum, at rammerne
omkring kampen forbedres markant. Den ikke-fanhardcore-tilskuer skal
have en totaloplevelse for at komme igen. For det er ikke gjort med at
lange en fribillet ud. Modtageren af fribilletten skal have lyst til
at opleve en ny kamp, enten det så bliver på endnu (og endnu) en
fribillet eller ved 'egenbetaling'. Det lader heldigvis til, at en del
klubber har fattet første led i dette budskab. Nemlig ved forbedring
af stadionrammer og faciliteter, f.eks. i Parken, Brøndby, Gladsaxe,
Aalborg, Odense, Viborg, Århus, Farum, Haderslev ... og flere på vej
med projekter.

Nå, det var food for thoughts. Nu handler det om kampen mod
Dortmund. Vi kan gå ind til kampen med godt mod, thi København er
fortsat ubesejret efter nu tretten kampe med Hans Backe ved roret.
Kunne man så også bare få lov at tage turen fra domicilet på
Frederiksberg til Parken på Østerbro uden at skulle have tusindvis
af valgplakater på rækværker, vejtræer, lysmaster,
elektricitetsstandere, husgavle osv. til at krænke ens synsfelt. Det
er ret beskæmmende, at alle de åh så miljøbevidste politikere - og
jeg siger alle, for jeg har endnu ikke hørt én politiker udtale, at han/hun
ikke ville værne om vores miljø - vil lade deres partiapparater
være både dage og uger om at pille disse øjebæh'er og
gade-/naturforurenere ned. Det værste er dog næsten, at når de
ryger ned, bliver de mange steder erstattet af julepynt. Yuk! Måtte
det dog snart blive forår!
En sidste godnatbajer og så ud af klappen, så jeg kan gøre klar
til germanerne. Skål og god kamp. Vi ses i Parken i morgen.
Holger

Ugens Albums i jukeboxen:
Elton John: Songs from the Westcoast
Sir Eltons seneste. Og formentlig det bedst studiealbum fra hans hånd
det sidste tiår.
Leonard Cohen: Ten New Songs
Superaktuelt nyt fra Mr. Cohen.
PS! Jeg ved det er sagt før. Men jeg vil altså også varmt anbefale FC Krøniken af kollega Jan Erik 'Saxo' Hansen og
Kaare Johnsen. Givet en god bog til under juletræet. Men tro mig, du
kan ikke vente til jul!
mail |