Fra Asbury
Park til Manhattan
Indholdsfortegnelse
Del 1
- intro og præsentation
Del 2
- fra debut til Born in the
USA
Del 3
- fra Tunnel of Love til Tracks
Del
4
- Reunion, The Rising og outtro Appendix
- rating og hjemmetracks
|
Asbury Park er en lille by på den amerikanske østkyst i staten New Jersey, et par hundrede kilometer syd for New York City. En ganske anonym flække
med godt 17.000 indbyggere ud til atlanterhavskysten. Og byen var formodentlig forblevet hengemt i al sin anonymitet, hvis ikke Springsteen havde foreviget den i titlen på sit debutalbum fra 1973 –
Greetings From Asbury Park, N.J..
Hans egen
barndomsby, Freehold, ligger kun en halv snes kilometer derfra og er endnu mindre. Han tilbragte sine High School-år i byen, og formodentlig er det derfor,
Asbury endte som slags fixpunkt for den unge
Springsteen. Asbury var altid stedet man drog til, hvis der skulle ske noget. Og siden hen har byen da heller ikke været bleg for at tage Springsteen og hans debutalbum til sig som sit eget. Når man introducerer sig på
internettet, gør man det gerne med coveret fra netop Springsteens debutalbum. Man har fået sin historiske søn i byen. Selv har Springsteen også haft et eller andet med at vende
tilbage. Det er i årenes løb blevet til en række koncerter i netop Asbury
Park. Lige som han i øvrigt selv insisterede på albumtitlen trods
egne erklæringer om, at "New Jersey is a dump", og selvom
Columbia Records gerne ville have New York indblandet for at gøre hans
spirende talent mere salgbart.
De tidligere nævnte Hammond Audition Demos ledte direkte til indspilningen af det 30 år gamle album hos Columbia
Records. 9 numre med meget omfattende tekster til hver. Det var en ung musiker med en helvedes masse på hjertet, som man havde fået i studiet. En ung mand der stadig søgte sit eget ståsted musikalsk. Bob Dylan blev – som tidligere nævnt – aldrig fjern og Springsteen vaklede mellem
at være folkesanger og rocksanger i sine halvakustiske arrangementer.
Albummets første nummer 'Blinded by the Light' blev udsendt som første single, men den floppede totalt. Senere skulle dette nummer få en gevaldig revanche. I en lettere omskrevet (læs: tekstmæssigt meget forkortet version) fik Manfred Mann’s Earth Band et kæmpehit med numret 3 år senere. Her for nylig er der kommet endnu en version. Den danske
DJ, Funkstar De Luxe, har præsteret en ganske rærlig udgave, som har høstet en del airplay også uden for landets grænser over vinteren 02/03. Selv
har Springsteen sjældent spillet numret, men trak det dog frem under Reunion
touren ved en håndfuld koncerter.
I stedet bliver det numre som den mere fanden-i-voldske ’Growin’
Up’, der hænger ved. Den forventningsfulde unge Springsteen har allerede taget sine store skridt ind mod New York City og ud i den store verden. Eller de ekspressionistiske og mere dystre storbybilleder i
'Does This Bus Stop at 82nd Street?' og 'Lost in the Flood'. Sidstnævnte blev
også genfundet på
Reunion touren og kan høres i en meget smuk version på
Live in New York City.
Den unge Springsteen var på vej. Søgende efter sin egen originalitet og
løst famlende i Dylans skygge, men opfyldt med al den romantik og idealisme, som tilhører ungdommen.
I had skin like leather and the the diamond-hard look of a cobra
I was born blue and weathered but I burst like a Supernova
I could walk like Brando right into the sun
Men den kommercielle succes udeblev helt omkring debuten
(ca. 25.000 solgte eksemplarer i de første 12 måneder talte ikke
meget i det store land). Selv de største drømmere kommer nemt til kort midt i storbyens
brutalitet. Han erkendte det selv i afslutningsnumret
’It’s Hard to Be a Saint in the City’ og
leverede alligevel her de første kim til den
"street-suss sound", som han senere skulle
perfektionere. Numret flagrer af sted i up-tempo og bliver på alle
måder debutens mest ”Springsteen’ske” nummer. David Bowie fangede senere akkurat det nummer og gav det sin fortolkning, og mange af os andre gør det samme mange år efter.
Set med bagklogskaben som ballast bliver det nok debutens bedste.
And them South Side sisters sure look pretty
The cripple on the corner cries out, “Nickel for your pity.”
And them downtown boys sure talk gritty
It so hard to be a saint in the city
Og vælger man netop bagklogskaben og ser på hvad der kommer senere, vil
Greetings… også altid henstå som en temmelig svingende sag. En god debut fra en ung lovende kunstner med masser af glimrende øjeblikke, men endnu ikke helt flyvefærdig.
Opfølgeren kom
blot trekvart år senere. Altså samme år. The Wild, the Innocent & the E Street Shuffle. Mellem de to album turnerede Springsteen målbevidst med sit band
rundt i hele USA, kraftigt ansporet af Columbia Records. Han skulle skabe sig et
navn og i begyndelsen blev det som opvarmning for navne som Bob
Marley, Chicago, Chuck Berry og Bonnie Raitt. Og med en vis succes.
Især syntes han at have rockkritikerne på sin side.
De spejdede stadig flittigt efter den nye Dylan, og som debuten fik også
The Wild… pæne ord med på vejen, da den udkom.
”This young singer’s debut earlier this year was an impressive
one, with his interesting lyrics and fine singing, and this LP is, if
anything, more impressive. Some of the obvious rhymes that found him compared with Dylan are still
here, but the arrangements are more varied and the singing more spirited…”, konstaterede man
i
Billboard.
Springsteens andet album fremstår da også som et forsøg på at frigøre sig fra nogle af debutens præferencer. Musikalsk er det langt mere vovet, og bandet bag – som stadig ikke officielt er E Street - står mere markant og løssluppent i lydbilledet. Stilen er gennemgående mere
jazzet og funket og virker sine steder næsten som et direkte punktnedslag i tid, anno 1973/74. Især for os senere lyttere bliver nogle af numrene næsten som musikalske anakronismer. Lydbilledet bliver meget smeltediglen New York. Springsteen har været rundt i Harlem og Bronx og hentet noget af sin inspiration.
Det falder hæderligt ud. Som bedste numre fremstår ’4th of
July, Asbury Park (Sandy)' og den hymneagtige,
’New York City Serenade' med den
klassisk-inspirerede
pianointro. Begge har senere været med på Reunion touren i kortere perioder. Ellers fremstår The Wild…
albummet næsten som endnu mere famlende end forgængeren. Rent musikalsk.
Billy, he's down by the railroad tracks, sittin' low in the back seat of his Cadillac,
Diamond Jackie, she's so intact, she falls so softly beneath him,
Jackie's heels are stacked, Billy's got cleats on his boots,
Together they're gonna boogaloo down Broadway and come back home with the loot,
It's midnight in Manhattan, this is no time to get cute, it's a mad dog's promenade,
So walk tall, or baby don't walk at all.
Rent lyrisk holder det dog helt standarden. Ovenstående er et lille udpluk fra
’New York City Serenade’, nummeret som afslutter det andet album.
Salgsmæssigt måtte han stadig kigge langt efter succesen. Men
Springsteen selv var stadig fuld af ungdommelig fortrøstning. På
næstsidste skæring, 'Rosalita (Come Out Tonight)',
bedyrer han:
I'm comin' to liberate you confiscate you I want to be your man
Someday we'll look back on this and it will all seem funny
But now you're sad your mama's mad
And your papa says he knows that I don't have any money
Tell him this is last chance to get his daughter in a fine romance
Because a record company Rosie just gave me big bucks
Sangen skulle
senere blive en fast "show-stopper" ved koncerterne. Samtidig
indeholder teksten en pæn portion sandhed, som meget snart overgik de
flestes forventninger.
Born to Run
Springsteens tredje album var allerede ved at være i støbeskeen, da han og bandet, nu officielt erklæret E
Street, atter drog ud på en intens turneren gennem det meste af 1974.
Springsteen var stadig personligt og musikalsk præget af New York:
”Born to Run was about New York. I was there for months. I had this girl with me and she'd just come in from Texas and she wanted to go home again and she was going nuts and we were in this room and it just went on and
on. I'd come home practically in tears. And I was sort of into that whole thing of being
nowhere, but knowing there is something someplace", fortalte
han senere om titelnummeret. Springsteens og bandets studieoptagelser blev nu også flyttet fra 914 Sound Studios i
Blauvelt, N.Y. til New York City Record Plant, ikke mindst takket være Jon
Landau, der fik større og større indflydelse på lanceringen.
In the day we sweat it out in the streets of a runaway American dream
At night we ride through mansions of glory in suicide machines
Sprung from cages out on highway 9,
Chrome wheeled, fuel injected and steppin' out over the line
Afvekslende med de nye studieoptagelser drog de på landevejen igen i sensommeren 1975 med
The Born to Run Tour, som faktisk søsattes før pladeudgivelsen, noget
Springsteen skulle praktisere meget siden
hen. Titelsangen var endda blevet indspillet allerede i sommeren 1974. Og om noget blev
’Born to Run’ en slags signaturmelodi for
Springsteen,
”My shot at the title”, som han selv sagde siden hen, og Times Magazine og BBC Radio One døbte den da også
senere ”The number one pop song of all time”.
Baby this town rips the bones from your back
It's a death trap, it's a suicide rap
We gotta get out while we're young
`Cause tramps like us, baby we were born to run
Mens det gik overordentligt godt på landevejen, kneb det til gengæld ganske gevaldigt i studiet. Dels havde Columbia Records nærmest
givet Springsteen et ”three-strikes-and-you’re out”-ultimatum. Der
skulle ske noget nu. Som nævnt bød de to første album ikke lige frem på svimlende
salgscifre, trods gode anmeldelser. De lignede nærmest fiaskoer.
Samtidig havde Springsteen svært ved at overføre vitaliteten og energien fra scenen til studiet, og det blev en umulighed for ham at blive blot marginalt tilfreds med
materialet.
”I wanted to make a record that would sound like Phil
Spector. I wanted to write words like Dylan. I wanted my guitar to sound like Duane
Eddy. I hated it. I couldn't stand to listen to it. I thought it was the worst piece of garbage I had ever
heard. I told Columbia I wouldn't release it. I told ‘em I'd just go to the Bottom Line and do all the new songs and make it a live
album".
På et tidspunkt i forløbet smed
Springsteen en færdiggjort masterkopi ud
fra et hotelvindue, og medproduceren Landau måtte tale dunder:
"You're not supposed to like it. You think Chuck Berry sits around listening to Maybelline? And when he does hear it, don't you think he wishes a few things could be changed.
Get the album out!" Landau fik sin vilje. Springsteen og band kunne efter at have været omkring eventuelle albumtitler som ”American Summer",
"The Legend of Zero & Blind Terry", "From the Churches to the
Jails", "War and Roses", og "The Hungry and the Hunted", endelig færdiggøre pladen i juli ’75 og udsende den i september under navnet…
Born to Run.
Pladen blev slet og ret et
monsterhit, både kommercielt hos publikum (nåede en chart
# 3 placering), og hos kritikerne. Og den rangerer da også rigtig højt i undertegnede forfatteres Springsteen hierarki. De formidable og episke
’Thunder Road’ og ’Jungleland’
(med en af Clemons' allerfornemste saxofonsoloer) henholdsvis indleder og afslutter en rockvirtuos rundrejse i
noget, der mere og mere lignede Springsteens eget univers.
From the churches to the jails tonight all is silence in the world
As we take our stand down in Jungleland
--
The hungry and the hunted explode into rock'n'roll bands
That face off against each other out in the street down in Jungleland
Born
to Run
kommer til at række langt ind i fremtiden, men
forfølger dog også 70'ernes trend med meget lange og momentvis sprudlende
numre, enkeltvis nærmest dramatisk opdelt i akter og temposkift. At Springsteen
selv aldrig blev helt tilfreds med materialet, henstår dog som en
gåde for eftertiden. Men fortæller vel lidt om den perfektionisme,
som han arbejdede efter allerede dengang.
Ud over titelnummeret
er også
’Backstreets’ og ’Night’
blevet klassikere, og som et kuriosum medvirkede barytonsaxen Dave Sanborn på
'Tenth Avenue Freeze-Out’. Dette nummer,
der mere end andre fortsætter den lidt kalejdoskopiske stil fra The Wild, the Innocent & the E Street Shuffle,
blev siden et 10-12 minutter langt højdepunkt på Reunion
touren (og dermed også på Live in New York City),
hvor Springsteen kunne præsentere bandet.
Born to Run touren bragte i november 1975 Springsteen til Europa for første gang. Fire shows i London, Stockholm, Amsterdam og London igen. Tilbage i staterne sluttede touren nytårsaften, og tilbageblikket på det år
blev, at Springsteen og The E Street Band gik fra at være kendt blandt
en kreds af kultfans på østkysten før touren, til at blive nationale stjerner og
rockikoner, da touren sluttede.
Darklands
I det amerikanske midtvesten omkring staterne North Dakota, South Dakota og Nebraska ligger en række særprægede steppelandskaber. Golde og nederoderede områder af klipper og tørre græssletter. Disse landskaber bærer navnet Badlands, og dette navn skulle på flere måder komme til at give inspiration til Bruce Springsteen. I første omgang blev det som titel til åbningsskæringen på næste studiealbum
- Darkness on the Edge of Town.
Efter succes’en med Born to Run fulgte årene med low-key turneren og de juridiske tovtrækkerier med den fyrede manager og medproducer Mike Appel. Springsteen var endt i en slags ufrivillig kunstnerisk pause, som først kunne afsluttes knap to år senere i sommeren 1977 med et forlig med Appel. Bare
tre dage efter gik Springsteen og E Street Band i studiet og begyndte indspilningerne på et album, der i første omgang fik arbejdstitlen ”American Madness”.
Blandt de numre som dukkede op i studiet var to senere kendte
- 'Fire' og 'Because the
Night'. Ingen af dem ønskede Springsteen dog at benytte på det færdige album. ”If success was what is was like with Born to Run, Bruce didn’t want that. He didn’t want one song that could be taken out of context and interfere with what he wanted the album to
represent.”, forklarede manager Jon Landau senere. Derfor blev begge numre frasorteret.
'Because the Night' blev i stedet givet videre i en ufærdig version til sangerinden Patti Smith, som arbejdede i studierne samtidig med Springsteen. Sangen var hendes, hvis hun kunne bruge den. Det kunne
hun og færdiggjorde selv teksten. Nummeret blev et stort hit på hendes album
Easter. Senere tog Springsteen det dog til sig igen, hvilket kunne høres i en forrygende version på
Live/1975-85.
’Fire’,
der oprindelig var ment som en hyldestsang til Elvis Presley, gik videre til
anderumperockeren Robert Gordon, der sammen med Link Wray gjorde den
til et kæmpehit. Alt i alt blev der indspillet over 25 sange, som aldrig nåede med på det endelige album. Mange af disse skulle man senere høre på
Tracks udgivelsen.
Et år senere (i '78) lå det færdige album klar og traditionen blev igen
fulgt, da studiearbejdet undervejs blev suppleret med en tour -
Darkness touren. Måske den største af dem alle, nogle benævner endda touren den største i rockens historie. Et mytisk brag med et frådende eksplosivt band, der
hærgede det nordamerikanske kontinent og lagde alt og alle for deres fødder. Touren sluttede ved årsskiftet 1978/1979, et halvt år efter albummet kom
i butikkerne.
Darkness on the Edge of Town bliver Springsteens vildeste rockalbum. Fra
Born to Run’s sprudlende univers er han havnet i en mere mørk og
rå variant. Måske er det den ufrivillige pause og retssagen som har spillet med.
Darkness bliver som et låg, der springer af. Springsteen har selv beskrevet albummet i forhold til forgængeren:
”I think it’s less romantic – it’s got more, a little more, isolation… There is less a sense of a free ride than there is on Born to Run. There is more a sense of; If you want to ride, you’re going to pay. And you’d better keep riding.” Og vreden og frustrationen står da også som de primære drivkræfter fra begyndelsen.
Lights out tonight
Trouble in the heartland,
Got a head on collision,
Smashin’ in my guts, man,
I’m caught in a cross fire,
That I don’t understand
Springsteen er i ude sit personlige Badlands og søger forløsning. Men den bliver netop aldrig gratis.
Badlands, you gotta live it everyday,
Let the broken hearts stand
As the price you’ve gotta pay
Sammen med desperationen flyder en hæsblæsende melankoli som underlægning igennem hele albummet, særligt i de mere stille stunder som
'Factory' og 'Racing in the Street'. Albummet er sprængfyldt med længsler mod noget bedre, mod en eller anden forandring. Længsler som kort forløses i den
eksalterede kærlighedshistorie 'Candy’s Room', men blot afsluttes i sit korte og kontante
All that I want, all that I live,
to make Candy mine
Tonight
I morgen er det hele alligevel nok glemt. Det varer måske kun et øjeblik, en one-night stand inden virkeligheden vender tilbage med sine ekkoer af evindelige gentagelser. Eller som i det lakoniske og smukke nummer -
'The Promised Land':
On a rattlesnake speedway in the Utah desert
I pick up my money and head back into town
Driving cross the Waynesboro county line
I got the radio on and I’m just killing time
Working all day in my daddy’s garage
Driving all night, chasing some mirage
Darkness on the Edge of Town fremstår på mange måder som et langt frustrationsudbrud i sammenligning med forgængerne. Men et vanvittigt smukt et af slagsen. På sin egen måde bliver det Springsteens punkalbum, udgivet midt i en tid hvor generationerne efter ham fik skreget nogle af deres frustrationer ud med strittende hår og nittet læder. På albummets cover står han også selv og ligner en rodløs knægt, dog tæt på de 30 år, med uglet hår, der ikke ved en skid om noget som helst. Men hjertens gerne vil vide det hele hurtigst muligt og i
det mindste inden for en overskuelig fremtid af to døgn og derfor ikke ser anden mulighed end at afsøge de yderste grænser.
Lives on the line where dreams are found and lost.
I’ll be there on time and I’ll pay the cost.
For wanting things that can only be found
In the darkness on the edge of town.
Ved
den besværlige flodbred
To år efter Darkness... udkom næste
album, The River. Det var egentlig her denne artikels forfattere
begyndte vores fælles - men dog hver for sig - rejse ind i Springsteen-universet som to ganske unge gymnasieelever, som det er beskrevet i
Del 1.
The River blev udsendt i oktober 1980. Efter at optagelserne havde stået på i næsten 1½ år, og mere end 60 sange var blevet indspillet.
I første omgang havde man fået skruet det møjsommelige arbejde ned til et album med titlen
"The Ties That Bind", indeholdende 10 numre. Men det blev aldrig udsendt. Det var i 1979. Først et år senere blev Springsteen så tilfreds med sine og bandets optagelser, at det blev til en udgivelse. Kun 7 af de oprindelige 10 numre var
bevaret - bl.a. 'The Ties That Bind', som skulle
indlede pladen og i øvrigt allerede blev skrevet og introduceret under
Darkness touren - og en masse nyt materiale kom til.
“On The River, I would tend to have songs that were kind of celebrations and darker songs next to each other. That was because I didn’t know how to combine them. I didn’t know how to synthesise it into one song. I knew it was all part of the same picture which is why The River was a double
album.”, udtalte Springsteen. Albummet endte da også som en humørsvingende blanding mellem inderlige ballader og vilde rocknumre. Flere kritikere har udtalt, at
The River både indeholder nogle af Springsteens bedste og værste sange. Det sidste kan så diskuteres.
Springsteen har dog senere selv erkendt, at nogle numre, som blev frasorteret, nok ville have pyntet på helheden,
eksempelvis
'Roulette', en sang, der var inspireret af ulykken på atomkraftværket på 3-Mile
Island (1979), som egentlig blev indspillet som allerførste nummer til projektet
"The River", men derefter elimineret. Det udkom i stedet som b-side på en senere single – og endnu senere på
Tracks.
Men Springsteen ønskede mere lys ind i sin musik ovenpå den dystre
Darkness... Og lyset blev en meget bredere vifte af numre, og dobbelt så mange. Det pudsige bliver så, at nu mere end 20 år efter udgivelsen, er der ikke mange numre, der virker overflødige.
The River forekommer i virkeligheden ganske helstøbt som album. Det bevæger sig aldrig ved siden af, hvad man forventer af netop Springsteen, og samtidig ender det aldrig i den rene forudsigelighed. Personlige ballader som
'Independence Day' hænger mellem det hidsige rocknummer
'Two Hearts' og singlehitteren 'Hungry
Heart' og skaber nogle af de musikalske bølger, som flyder hele vejen igennem
The River. Det gentager sig fra den stille
(men barske) 'Point Blank' til rockeren 'Cadillac
Ranch' eller omvendt fra 'You Can Look (But You Better Not
Touch)' til hjerteknuseren 'I Wanna Marry
You'.
Selve titelsangen blev allerede præsenteret ved et par ”No Nuke”-shows sammen med Jackson Browne, Chaka Khan, Bonnie Raitt og Tom Petty i september 1979 og blev den første af Springsteens såkaldte storysongs, der senere skulle føre til albummet
Nebraska. Sangen bliver en hans allersmukkeste.
We’d go down to the river
And into the river we’d dive
Oh down to the river we’d ride
Springsteens egen skærende mundharmonika akkompagneret af Roy Bittans klaver skaber
en melankoli som månelys, der spejler sig i flodens vand. Samtidig ligger symbolværdien klar. I den amerikanske kultur er floden ofte blevet benyttet som en slags analogi på hele livsforløbet. En symbolik der stammer tilbage
fra forfattere som Mark Twain og hans Mississippi-beskrivelser. Den store livgivende flod der adskiller og samtidig knytter hele kontinentet sammen. Hemingway har senere taget tråden op. Floden er stedet, hvor man går hen, spejler sig og tænker ting igennem. Og det bliver den tråd, som Springsteen tager op.
Now those memories come back to haunt me
They haunt me like a curse
Is a dream a lie if it don’t come true
Or is it something worse,
That sends me
Down to the river
Though I know the river is dry
That sends me down to the river tonight.
The River Tour begyndte selvfølgelig inden selve albumudgivelsen og sluttede i USA nytårsaften 1980 i New York med en mere end fire timer og 38 numre lang koncert. Så vidt vides det længste show til dato.
I 1981 fortsatte man til Europa, den første officielle tour udenfor Nordamerika. Og Springsteens første besøg i Danmark blev den 2. maj samme år, da han og band ramte København, eller rettere som amerikanske Springsteen-fanatikere senere har sagt det: ”Actually, the show took place outside of Copenhagen, in a suburb called Brøndby at the Brøndby
Hall”. Koncerten blev i hvert fald en oplevelse for de 5000, der havde fået billetter. Det blev en 4 timers
rockeksplosion.
Danskere og europæere oplevede også her første gang, at Springsten har for vane et inkludere et par lånenumre på setlisten.
På denne første europæiske tour sluttede koncerterne endegyldigt med
en klassiker skrevet af John Fogerty efter Creedence Clearwater Revival’s
opløsning, og verdenskendt dengang med Status Quo: 'Rockin' All Over
the World'. Meget apropos, for Springsteen var på vej til at blive et af rockens
stjernenavne også uden for det nordamerikanske kontinent.
Men han
viste sig dog også som en stjerne uden de store nykker, han optrådte
eksempelvis gerne hos nogle af sine hengivne fans.
Det danske band Malurt var også blandt undertegnede forfattere kendt for at have et antal Springsteen-sange blandt ekstranumrene, og det lykkedes forsangeren Michael Falch at invitere
sit gigantiske forbillede Springsteen til en Malurt-koncert i Forum aftenen inden Springsteens egen koncert. Og ikke bare dukkede Springsteen rent faktisk op, han gik også på scenen og sang
'Hungry Heart' med Michael Falch og co.
I lighed med
stort set alle andre Springsteen-shows findes også hans første
koncertoptræden i Danmark som bootleg (optaget af fans) og på
denne 'Bruceleg' (3CD), der bl.a. cirkulerer som "River in
Denmark" er også en dårlig, men dog interessant
soundboadoptagelse af Bruce's visit hos Malurt i Forum aftenen i
forvejen.
Badlands
I 1982, hvor forfatterne kunne montere deres respektive studenterhuer på hovederne, indspillede Bruce Springsteen en stribe sange på en fire-spors båndoptager alene i sit soveværelse hjemme i
Colts Neck, N.J. De skulle bruges som demoer til opfølgeren til
The River. Springsteen tog
materialet med i studiet og begyndte indspilningerne sammen med E Street
Band. Men han blev ikke tilfreds. Det blev kun få af sangene som fandt anvendelse og derfor gemt til senere indspilninger. Det var numre som
'Downbound Train' og 'Born
in the
U.S.A'. Trommeslageren Max Weinberg fortalte: ”It became obvious fairly soon that what Bruce wanted on the record was what he already had on the demo tape. The band, though we played the hell out of them, tender to obscure the starkness and the vide he was going for.”
Springsteen valgte at vende tilbage til sine oprindelige hjemmeoptagelser og benytte dem til det, der skulle blive til hans næste og sjette album,
Nebraska, som blev sendt på gaden i oktober 1982. Et album som ikke blot adskilte sig fra de 5 tidligere, men også fra hele samtidens musikalske
trend. Det var på den tid, hvor synthesizere og
technopop for alvor slog igennem på hitlisterne, at Springsteen diskede op med en ren akustisk hjemmeproduktion.
Badlands-begrebet blev atter en nøgle til tekstuniverset. Denne gang mere konkret.
Badlands er ikke blot nogle golde landskaber i midtvesten. Det er også titlen på en film fra 1973. En poetisk ”Bonnie & Clyde”-pendant, en tragisk roadmovie, instrueret af Terrence Malick, og med Martin Sheen og Sissy Spacek i hovedrollerne. En film opbygget omkring nogle autentiske begivenheder i Nebraska i 1958 om et ungt kærestepar der i en blanding af desperation og sygelig indignation begik en stribe meningsløse
mord (læs den rigtige historie
her). De
første linier i titelsangen
'Nebraska' - også albummets åbningsnummer
- lyder:
I saw her standin’ on her front lawn just twirlin’ her baton
Me and her went for a ride sir and ten innocent people died
De er som pillet ud af filmen, og dermed er hele albummets mørke tone også slået an. En kritiker skrev:
”The inherent chill of the album’s title song comes from Springsteen’s flat vocal, whether telling of the murder of 10 innocent people or the narrator’s own death, the vocal remains as cool and unemotional as a traffic report.”
Med dette album distancerede Springsteen sig atter fra sin egen succes. ”The Hungry Heart Crowd”
- de mange der var faldet for singlen og The River i det hele taget og mente, de havde fundet sig et gedigent rockidol med let melankolsk
slagside - fik sig noget af en overraskelse. Nebraska-albummet er helt minimalistisk, og musikken er nøgen og sort-hvid som landskabet på coveret. Instrumenteringen er udelukkende guitar, akustisk eller elektrisk, og en mundharmonika. Springsteen er forvandlet til en halvbitter historiefortæller, der insisterer på at tvinge lytteren ind i sin kradse socialrealisme.
'Mansion on the Hill' er en meget personlig barndomserindring og
'Atlantic City' et stemningsbillede fra New Jersey-kystens store forlystelsesby. Sidstnævnte bliver efterhånden en lille klassiker i
Springsteen-repertoiret. I nummeret
'Johnny 99' er vi ude i en tidlig "Dead Man
Walking". Sangens hovedperson, Ralph, har i fuldskab begået et mord. Han beretter om arbejdsløsheden og frustrationen omkring ham, mens han venter på eksekveringen af den dødsdom, der er blevet sat på hans hoved.
På sidste skæring
'Reason to Believe' aner man lidt håb – eller måske bliver det blot Springsteens lakoniske kommentar til den menneskelige overlevelsesevne.
Seen a man standin’ over a dead dog lyin’ by the highway in a ditch
He’s lookin’ down kinda puzzled pokin’ that dog with a stick
Got his car door flung open he’s standin’ out on highway 31
Like if he stood there long enough that dog’d get up and run
Struck me kinda funny seem kinda funny sir to me
Still at the end of every hard day people find som reason to believe
Filmen "Badlands" dannede indgangen til dette album. Men alle skæringer bliver med sine skarpe storysongs næsten filmiske i sig selv.
”It just seemed to be a mood I was in at the time – I knew I wanted to make a certain type of record, but I certainly didn’t plan on making that
record.”, forklarede den etablerede rockstjerne selv om Nebraska-udspillet og efterlod hermed sit mest hudløse album til eftertiden.
Født i
Staterne
Born down in a
dead man's town
The first kick I took was when I hit the ground
Sådan
indledes Born in the U.S.A.
- både albummet og titelsangen - og de desillusionerede ord rammer essensen på albummet; en obduktion af den afdøde amerikansk drøm.
Ironisk nok skulle Born
in the U.S.A. blive Springsteens største kommercielle succes
nogensinde. Albummet,
der endelig kom på gaden i juni 1984 efter næsten 2½ års
indspilninger, har solgt mere end 18 mio. eksemplarer og blev
Springsteens anden nummer 1 på den amerikanske hitliste
(The River var den første),
men første etter uden for USA.
Som med Born
to Run måtte Springsteen indgå kompromis med sig selv
og især manager Landau og pladeselskabet, og Springsteen blev heller aldrig
her selv tilfreds med det endelige resultat. Columbia Records var ikke vilde med Nebraska,
som man hævdede "sounded like something recorded in a
garage", hvilket jo heller ikke var langt fra sandheden. Men
efter de store Born
to Run, Darkness
on The Edge of Town og The
River havde Springsteen opnået lidt kredit til at indspille sin
musik på egne betingelser og uden kompromisser. Det førte i første
omgang til Nebraska. Dog gik
den ikke to gange i træk. Nu ville pladeselskabet have deres
opfølger til The River.
Allerede i
december 1982 havde Springsteen taget første skridt ind i
firsernes store dille - musikvideoen - med 'Atlantic
City'. Springsteen optrådte dog ikke selv på videoen. Næste
skridt var synthesizeren, der dukkede op i det små hist og her på Born
in the U.S.A. Det betød en kommercialisering af en del
af indholdet i en grad, der fik mange hardcore Springsteen fans til at
rynke på næsen. Til gengæld skulle Springsteen fænge hos
et bredere publikum, qua de mere poppede toner.
Disse toner
kom tydeligst til udtryk i 'Dancing in the Dark', som
Jon Landau insisterede på skulle på pladen. Springsteen ville ikke have den med: "Look I've written 70 songs, you want
another one.....you write it!" Jon Landau fik dog sin
vilje i sidste ende, og sangen blev udsendt som singleforløber for
albummet og ledsaget af en musikvideo produceret af den navnkundige
filminstruktør Brian de Palma.
Fordømt af Springsteen-kendere som mere kommerciel end 'Hungry
Heart' og første Springsteen bekendtskab for en masse andre,
gav 'Dancing in the Dark' et halvt år
senere Springsteen den første Grammy, som Springsteen ikke selv mødte
op for at modtage. 'Cover
Me' blev en lignende historie. Oprindeligt hed sangen '(Drop
on Down And) Cover Me', men et socialindigneret vers blev pillet
ud, og en "let" udgave af sangen skulle gives til Donna
Summer. Det mente Landau dog, at den var for god til. Donna Summer
fik i stedet 'Protection' fra Springsteens hånd. Fantastiske sange som
'Follow That Dream', 'County
Fair', 'This Hard Land'
(skulle senere dukke op på Tracks)
og 'My Love Will Not Let You Down'
(skulle senere dukke op på Tracks
og LIVE in NYC) var blandt
dem, der blev sorteret fra til det endelige album. Tal om
luksusproblem.
Titelnummeret
’Born in the U.S.A.’ var oprindeligt tænkt som en akustisk blues/folk-inspireret sang
i Nebraska-stilen, og ikke den up-beatede, elektrificerede rock-udgave - på
godt og ondt måske Springsteens mest kendte sang - det til sidst endte
med. Den dag i dag er der folk, der misforstår teksten som værende flagviftende og patriotisk. Det
forholder sig stik
modsat. Sangen er baseret på en endnu tidligere version med
arbejdstitlen 'Vietnam', en anti USA-sang om desillusionerede
vietnam-veteraner, hvor Springsteen begræder at være født i USA. I øvrigt blev sangen oprindeligt skrevet til en Paul Schrader
filmdrejebog med samme titel (filmen skulle senere blive kendt som
"Light of Day", hvorfor Springsteens bidrag til filmen blev ’Light
of Day’ i stedet). Springsteen afslog i øvrigt et $12 mio. tilbud
fra industrimagnaten Lee Iaccoca, der ville bruge 'Born
in the U.S.A.' i en reklame. 'Dancing
in the Dark', 'Cover Me' og 'Born
in the U.S.A.' blev også remixet til de såkaldte 12"
maxisingler - en anden firserdille - der betød, at man pludselig i nattelivet kunne opleve
Springsteen-musik i "extended danceversions", akkompagneret
af DJ-grynteri og discokugler, der helt overdøvede sangenes tekstmæssige
indhold.
Som nævnt skulle Born in the
U.S.A. have været opfølgeren til The
River, og meget af det materiale, der blev indspillet i
pre-Nebraska perioden
dukkede nu op med en Springsteen, der endnu mentalt kredsede omkring et stadigt skævere amerikansk samfund. Sangene er blot akkompagnet med guitarer,
tunge basrytmer, hårdthamrende trommer og elektronik i
modsætning til den akustiske forgænger. Men en del af den
mediterende "storytelling" er bevaret. "Actually, half the Born in the U.S.A. album was recorded at
the time of Nebraska. (...) So if you look at the material,
particularly on the first side, it's actually written very much like
Nebraska -- the characters and the stories, the style of writing -
except it's just in the rock-band setting", var nogle af
Springsteens egne ord om albummet. Og musikalsk var der trøst at hente for de gamle Springsteen-fans
og kritikere i mere lige-ud-af-landevejen numre som 'Darlington
County', 'I'm on Fire', 'Bobby
Jean' og 'No Surrender' samt rockerne 'Working
on the
Highway' og 'I'm Going Down', der
alle fulgte den rytmemæssige tråd fra The
River.
Det var et
USA præget af en knusende lavkonjunktur på vej ind i Reagan-administrationens
anden valgperiode. Valgkampen indadtil og OL i Los Angeles udadtil
skulle ikke mindst af det konservative og nationalistiske højre bruges
til at sælge budskabet om et "American
Eden". I de patriotistiske appeller til amerikanerne
indarbejdede man så den førnævnte fejltolkning af 'Born
in the U.S.A.', både sangen, albummet og Springsteen som person. Noget der absolut ikke behagede Springsteen, som da også
tog til genmæle ved sine koncerter. Springsteen fortalte til Rolling Stone's Kurt Loder i
december, 1984: (...)" And you see the Reagan reelection ads on
TV -- you know: "It's morning in America." And you say, well,
it's not morning in Pittsburgh. It's not morning about 125th Street in
New York. It's midnight, and, like, there's a bad moon risin'. And
that's why when Reagan mentioned my name in New Jersey, I felt it was
another manipulation, and I had to disassociate myself from the
president's kind words". Den brutale ironi i 'Born
in the U.S.A.' endte i stedet i en slags dobbelttydighed, og
mange kom til at holde af sangen (og albummet) af de
"forkerte" årsager.
Men
Springsteen var selv med til at skabe misforståelserne, et albumcover
der spiller på "stars & stripes" og sig selv lanceret i
en muskelpumpet udgave i 'Dancing in the Dark'-videoen.
Han bad næsten om at
blive misforstået på forhånd. En del af
forklaringen blev også, at Springsteen ikke offentligt valgte side politisk og
ideologisk. Men fortsat
broderede fortællinger om den lille mands kamp i et
"Corporate America", hvor industrier og deres byer og opland
langsomt gik i forfald, i den tro at teksterne bar deres eget budskab.
Det blev bare ikke tydeligt nok i hele det omgivende mediehysteri,
der kom til at præge udgivelsen. Selvom arbejdsløshed, hjemløshed og
håbløshed også bliver portrætteret skarpt på Born
in the U.S.A. Som i en
hans mest triste - og bedste - sange, 'Downbound
Train':
I
had a job, I had a girl
I had something going mister in this world
I got laid off down at the lumber yard
Our love went bad, times got hard
Now I work down at the carwash
Where all it ever does is rain
Don't you feel like you're a rider on a downbound train
Ligeledes i
den stille og fantastisk smukke 'My Hometown'
startende med faderen, der viser otteårige Springsteen rundt i hjembyen ...
I'd
sit on his lap in that big old Buick and steer as we drove through town
He'd tousle my hair and say son take a good look around
This is your hometown
... for at
slutte med Springsteen kørende samme tur som voksen med sin imaginære søn
i en barndomsby, nu præget af raceuroligheder, industriens forfald og
den amerikanske arbejders kvaler:
Two
cars at a light on a Saturday night in the back seat there was a gun
Words were passed in a shotgun blast
Troubled times had come to my hometown
My hometown
-----
They're
closing down the textile mill across the railroad tracks
Foreman says these jobs are going boys and they ain't coming back to
your hometown
Springsteens
egne cover-noter omkring 'My Hometown'
blev: "The harshness of Reaganism, post-industrial America, memories of
my childhood + my town". Bitterheden og sortsynet fra Darkness
on The Edge of Town hænger stadig ved. Selv på den
ellers "lette" 'Dancing in the Dark':
Man
I ain't getting nowhere just sitting in a dump like this
There's something happening somewhere baby I just know that there is
Alligevel
forsøger Springsteen at anlægge et muntert strøg over
mistrøstighederne,
illustreret af de unge knægte på forgæves jobjagt i 'Darlington
County', der må trøste
sig med øl, rock og de lokale piger i de flækker, de passerer,
akkompagneret af Sha
la la la la la la la la
omkvædet. Og en af pladens bedste sange 'No
Surrender' opfordrer
da også til ikke at kvitte, trods håbløsheden:
We
made a promise we swore we'd always remember
No retreat, no surrender
Born in the U.S.A. touren, der begyndte i juni 1984 - for en gangs skyld
efter albumudgivelsen - bragte Springsteen og The E Street Band
"down under" for første gang i 1985, og netop i den
australske by Brisbane fandt den første rigtige udendørs stadionkoncert
sted. Det skulle ikke blive den sidste. Touren endte i Los Angeles i efteråret 1985 med
et en time langt sæt af ekstranumre, sluttende med
'Glory Days'. Meget passende, for netop årene 1975 til 1985 var vel nok Springsteens
personlige ”glory days”. Fra gennembrud til status som levende legende.
Og disse, de
store år, blev så foreviget som live-vidnesbyrd på den i 1.
del omtalte Live/1975-85. Nogle mener,
at historien om Bruce Springsteen stopper her. En af forfatterne
(blærerøv!) skulle
ved selvsyn konstatere, at dette ikke var tilfældet.
END OF PART TWO - fortsættelse følger lige
her - Del 3 ....
Holger og Saxo