
Gyldne dages ridt mod den sidste dans
Siden
undertegnede forlod Bossen sidst - den 14. juni
2003, svævende ud på en salig rocksky med 'Glory Days'
parkeret i øregangene - har vi sammen med de omkring 46.000 andre,
der fik pas til det forjættede land i Parken, København, den aften
Øster Allé blev til E Street, talt ned. Ventet længselsfuldt på
næste Springsteen besøg, talt dagene til næste Springsteen
udgivelse.
The
Rising Tour 2002-03, som sluttede endeligt 112 dage efter hin
sommeraften på Østerbro, blev endnu en magtdemonstration fra Bruce
Springsteen og E Street Band udi, hvordan en lille rockkoncert
skæres, så publikum forlader de store stadionarenaer udmattede, men
lykkelige ovenpå ca. 3 timers musik-eksorcisme.
De
gyldne dage ramte stadion efter stadion, mens E Street-ruten snoede
sig gennem flere europæiske landskaber og byer - afsluttende med en
allerede legendarisk regnvejrskoncert på San Siro i Milano i
slutningen af juni - for at vende tilbage til USA, hvor tourens
sidste små tre måneder blev afviklet på udendørs-arenaer for første
gang i staterne siden 1985. Deriblandt hele 10 koncerter på (New
York) Giants Stadium i New Jersey.
Amerikanerne kom også for første gang nogensinde til
at opleve nationens store rocksøn med band optræde på
baseball-arenaer. Som Bostons Fenway Park og New Yorks Shea Stadium,
hvor turen endte med tre koncerter på fire dage og den ultimative
"The Last Dance" d. 4. oktober 2003. En sidste dans, der sluttede
med en stortudende Clarence Clemons og efterlod publikum i ængstelig
spekulation, om Clemons måske vidste noget, de ikke vidste. Var
dette sidste gang, Clarence havde stået på scenen med sine Blood
Brothers, eller var det endda slet og ret sidste gang Springsteen og
E Street Band havde spillet sammen? Mere beroligende måtte man dog
også notere sig, at The Big Man er - og altid har været - en meget
følsom person, der ofte brøler under Springsteens mere
følelsesladede sange og ikke mindst ved takke-af-seancerne efter
koncerterne, især sidste gig.
Men
spekulationerne var dog ikke unaturlige. E Street medlemmerne bliver
just ikke yngre, Clarence Clemons' helbred skranter, Steve van Zandt
har travlt med sit radioshow - "Little Steven's Underground Garage"
- samt medvirken i "The Sopranos", og Max Weinberg mindst lige så
travlt som kapelmester på "The Conan O'Brien Show". For bare at
nævne et par af de naturlige fohindringer, der taler mod endnu en E
Street Tour de Monde. På den anden side forsikrer Little Steven i
februar 2004
i Billboard, at Springsteen og E Street Band vil
komme tilbage, både i studiet og på scenen, ligesom Clarence Clemons
i et interview en måneds tid senere i
Chorus & Verse fastslår, at han og resten af bandet
står klar den dag, Bossen måtte ringe.
Bruce
selv blev markant mere politisk i udtrykket mod slutningen af den
120-show lange Rising Tour, hovedsagligt vendt mod
Bush-administrationens anden amerikanske krigskampagne i Irak.
Faktisk skrev Springsteen allerede i april 2003 en sang, der
kommenterede på Irak-krigen. Den blev aldrig spillet officielt i
nogle af koncertsættene, men hørtes dog ved adskillige lydprøver.
Første gang i form af brudstykker i Vancouver, 11. april. Der
gættedes på, at sangen hed noget i retning af 'Dust & Devils'.
Den vender vi tilbage til. En anden politisk sang, han gravede frem
mod slutningen af turen, den stærkt politi-kritiske 'American Skin (41 Shots)', blev spillet ved
den første af de afsluttende koncerter på Shea og betød, at NYPD
nægtede at stille sikkerhedsvagter på anden Shea-aften. Nøjagtig som
de 4 år tidligere havde opfordret til boykot af Springsteen på grund
af samme sang.
Essentielt og politisk
En måneds tid efter "The Last Dance", kom så
The Essential Bruce
Springsteen på gaden den 11. november 2003. Et 3-CD
boxsæt. To CD'er med 28 af Springsteens "essentielle" sange - ikke
nødvendigvis "Greatest Hits" - i kronologisk rækkefølge fra 1972 til
2002 plus live-versioner af 'American Skin (41
Shots)' og 'Land of Hope and
Dreams'. Derudover en bonus-CD med tidligere ikke - officielt
- udgivne live-klassikere som Jimmy Cliff's 'Trapped' og 'Code of
Silence' (skrevet med Joe Grushecky) samt gamle out-takes som
f.eks. den måske mest efterspurgte, aldrig udgivne Springsteen sang
'County Fair' (skrevet i Nebraska perioden, men til Born in the USA) samt
de tre filmsange 'Missing', 'Lift Me Up' og 'Dead Man
Walkin''. Intet nyt på de to compilation-CD'er, og for
Springsteen bootleg-aficionados heller intet nyt på bonus-CD'en. Men
alt i alt en væsentlig og solid samling af 30 års musik og et helt
godt sted at starte for et eventuelt første bekendtskab med en af
rockmusikkens ærligste og mest vedkommende kunstnere.
En uge
senere udsendtes så Live in Barcelona DVD'en. For
første gang en hel Springsteen-koncert i handelen, fra Palau Sant
Jordi 16. oktober 2002, krydret med sjældnere bag-scenen optagelser
i dokumentarform fra andre dele af The Rising Tour.
I løbet
af 2004 løb stadige og konstante rygter om en nyt studie-album både
med og uden E Street band. Springsteen skulle have booket tid
i Brendan O'Brien's Southern Track Studio i Atlanta (hvor bl.a.
The Rising blev indspillet
med O'Brien ved knapperne) både i starten af året og hen på
sensommeren, lige som han var blevet spottet i Atlanta ved flere
lejligheder. Men det eneste, der dukkede op i forretningerne - 9.
november - var en DVD-udgave af Bruce Springsteen in Concert
MTV Plugged CD'en fra 1993.
Det
blev ved rygterne. Reelt derimod meldte Bruce sig under den
demokratiske senator John Kerry's faner i forbindelse med den
amerikanske valgkamp. Sammen med R.E.M., Bright Eyes, John Fogerty,
Neil Young, Tracy Chapman m.fl. spillede Bruce og E Street Band ved
syv koncerter i det østlige USA som led i MoveOn PAC's Vote for
Change Tour med Kerry-støttekoncerter over hele USA. Og helt op
til valget deltog Springsteen endda aktivt i Kerry kampagnen på de
sidste vælgermøder, både med taler og akustisk optræden.
Den
dæmoniske sang
Sidst i april 2005 rammer Springsteens
nittende album så pladeforretninger verden over. Forud er gået en
måneds venten og spekulationer siden det første singleudspil 'Devils & Dust', selve titelnummeret fra
det kommende album, var blevet sendt ud i offentligheden. Først
via en AOL-præsentation på internettet og snart efter i
butikkerne. Diskussionerne var heftige på diverse debatforaer, efter
den officielle bekræftelse fra Springsteen og Sony kom i
februar. Blev det godt eller skidt? Det stod klart, at det
ville blive et semi-akustisk album uden E Street Band og ganske
som forventet igen med Brendan O'Brien som producer.
Lad os
bare tage bladet med det samme og i fuld vished sige, at det er
blevet godt, og ikke bare godt, det er blevet et glimrende
album. Bruce har atter søgt tilbage til det enkle og helt
banale, det sted der ikke er så langt fra den hjemmebåndoptager, som
dannede grundlaget for det 23 år gamle Nebraska-album, der stadig står som
en milepæl i hans enorme karriere. Han har været der et
par gange tidligere, omkring Tunnel of
Love og The Ghost of Tom
Joad, og dette nittende udspil står
umiddelbart tilbage som et sammenkog af det bedste fra
akkurat disse to album. Tilsat en personlig veloplagthed og en
yderligere fordybelse i sine egne amerikanske rødder og de
musikalske traditioner, som har flydt fra genrer som country,
gospel, og folk. Der er ingen tvivl om, at landsmænd som Bob Dylan
og Woody Guthrie altid har haft en stor plads i hans hjerte, som
sangskrivere og musikere. Det cementeres yderligere
med Devils & Dust.
Men det cementeres endnu mere, at Bruce - måske for første gang
siden Nebraska - denne
gang har lavet et album, som han bare måtte lave. På sin egen måde.
"All the songs are about people whose souls are in
danger or at risk. They all have something eating at them. Some come
through successfully and some come to a tragic end," fortæller
han selv på den bonus-DVD som følger med selve
CD-udgivelsen. Indignationen over den amerikanske invasion af
Irak bliver det logiske udgangspunkt for ham. Singleudspillet og
titelnummeret, som indleder albummet, er ubønhørligt grumt. Men det
bliver aldrig en politisk sang.
I got my finger on the
trigger
But I don't know who to trust
When I look into your
eyes
There's just devils and dust
Det væsentlige er mennesket, som det
altid har været i hans sangskrivning. Her er det den
amerikanske soldat fanget i sin skæbne og med sine længsler, langt
ude i krigshelvedets ørken.
We're a long, long way from home, Bobbie
Home's
a long, long way from us
I feel a dirty wind blowing
Devils
and dust
Det er
længslen, frygten (frem for hadet) og tvivlen - der skinner igennem
hos den enkelte, når alt andet bliver skraldet af - der er
omdrejningspunktet.
We've got God on our side
We're just trying to
survive
What if what you do to survive
Kills the things you
love
Fear's a powerful thing
It'll turn your heart black
you can trust
It'll take your God filled soul
Fill it with
devils and dust
Og det
er præcis de historier, som søges albummet igennem og giver det en
enorm styrke og inderlighed. Man får sat skæbnerne op, nogle
gammelkendte fra det Springsteen'ske univers, andre nye og mere
overraskende. I tredje skæring 'Reno'
bliver vi som lyttere taget med på bordel og fået serveret en ganske
bramfri menu:
Two hundred dollars straight
in. Two-fifty up the ass
Hvilket
selvfølgelig straks har fået "Parental Guidance - Explicit Lyrics"
stemplet frem i hjemlandet. Den ensomme fyr er dog
ikke specielt opmærksom hos den prostituerede, tankerne flyder
andetsteds.
She said, "Honey how's that
feel, do you want me to go slow?"
My eyes drifted out the window,
down to the road below.
Også
hjem.
I was sure the work and that smile coming out
'neath your hat
Was all I'd ever need.
Somehow all you ever
need's, never really quite enough you know.
You and I, Maria, we
learned it's so.
Andet end kontant sex og
tidsfordriv med tankerne andetsteds bliver det aldrig:
She poured me another whisky,
Said, "Here's to
the best you ever had."
We laughed and made a toast.
It wasn't
the best I ever had,
Not even close.
I 'Maria's Bed' - en lettere up-tempo bluegrass
sang om klassisk, amerikansk arbejderklasse-kærlighed og personlig
fiasko - er vi måske tilbage hos den Maria, som vores hovedperson
tænker på i 'Reno'. Og i den
himmelsk smukke 'Black Cowboys' er vi hos
en ung sort fyr i ghettoen, en dagdrømmer, besat
af Western-film, der hensvæver dagene foran TV, på belejlig
afstand af brutaliteten uden for i gaderne i det fattige,
urbane Amerika. Men selv ude vest på venter virkeligheden et sted.
He woke and the towns gave way to muddy fields of
green
Corn and cotton and endless nothing in between
Over the
rutted hills of Oklahoma the red sun slipped and was gone
The
moon rose and stripped the earth to its bone
Det
samme western'ske USA var også gennemgående landskab på Tom
Joad-albummet. Dengang i en mere moderne udgave med mexicanske
grænseoverløbere og illegale indvandrere ved Rio Grande og i
Californien. Sammenfaldet er ikke nogen tilfældighed. En del af
numrene på Devils &
Dust blev født under Tom Joad-touren i
midten af 90erne. En tour der også blev kendt under navnet "Shut the
f... Up and Listen-touren": "I wrote a lot of this music after
those shows, when I'd go back to my hotel room," udtaler
Springsteen. "I still had my voice, because I hadn't sung over a
rock band all night. So I'd go home and make up my stories."
Således spillede Springsteen 'The
Hitter' en enkelt gang og 'Long Time
Comin' hele 34 gange på den akustiske solo-tour i 1996-97.
Sidstnævnte blev endda lidt af en publikumshit, dengang som et af
aftenens "lettere" indslag.
I
afslutningsnummeret 'Matamoros Banks' er
vi tilbage i samme områder. Hos et to dage gammelt lig i
grænsefloden, der aldrig nåede til det forjættede USA. Vi følger
historien baglæns i et til tider brutalt billedsprog
For two days the river keeps you down
Then you
rise to the light without a sound
Past the playgrounds and empty
switching yards
The turtles eat the skin from your eyes, so they
lay open to the stars
Vores hovedpersons liv var
få dage tidligere fyldt af håb, længsel, drømme og kærlighed.
Your sweet memory comes on the evenin' wind
I
sleep and dream of holding you in my arms again
The lights of
Brownsville, across the river shine
A shout rings out and into
the silty red river I dive
I long, my darling, for your kiss, for
your sweet love I give God thanks
A touch of your loving
fingertips
Meet me on the Matamoros
Meet me on the
Matamoros
Meet me on the Matamoros banks
Banalt
set en sang om ulykkelig kærlighed, men også en barsk hilsen til den
amerikanske immigrations-politik. Sangen slukker inderligt og stille
albummet lige så formidabelt som det crescendo-komponerede
titelnummer indleder den.
I den
noget mere romantiske 'Silver
Palomino' er det en hest, der bringer sangens
mexicanske fortæller over på den rigtige side i en slags
omvendt western-romantik. Springsteen elsker heste, ikke kun
hestekræfter, og sangen henter noget af sin inspiration fra Bruce's
egen drengedrøm om en pony.
Det er
så også den romantik - og ja, sentimentalitet - der altid har været
en del af Springsteens musik.
Selv i
de mest kradse stunder af sangene lurer der et eller andet
sted en naiv tro på, at det onde skal blive til noget godt en
dag. Eller rettere - et eller andet sted bliver det hele alligevel
noget værd. Selv den fallerede bokser i 'The
Hitter', får sin egen lille... nå ja, afsluttende punchline,
der kan tolkes åbent.
Well tonight in Stockyard, a man draws a circle in
the dirt.
I move to the center and take off my shirt.
I study
him for the cuts, the scars, the pain, no time can rase.
I move
hard to the left and I strike to the face.
Bob
Dylan's gamle 'The Hurricane' spøger i baggrunden, men
historien bliver en anden. Man ser en middelmådig hvid bokser for
sig, der turnerer rundt i sydstaterne på flugt fra politi og
myndigheder, og opnår middelmådig succes ved at slå på tæven. På
gaderne, på havnen og i ringen. I egen målestok bliver det en
pæn succes, men i virkeligheden bliver han aldrig andet end en
slagsbroder for hurtige penge, der som forsonende element
fortæller hele historien hjemme hos sin mor.
Well I was just passin'
through and got caught in the rain
Hans
liv bliver kompromisets, i dagligdagen såvel boksningen, hvor han må
tjene sine penge, også ved at lægge sig frem for at besejre
modstanderen.
I took the fix at the
State armory with big Diamond Don
Well from high in the rafters I
watched myself fall.
He raised his arms, stomach twisted, and the
sky it went black.
I stuffed my bag with their good money, ma,
and never looked back.
Understand in the end, ma, every man plays
the game.
Well if you know anyone different then speak out his
name.
I alt
rummer albummet 12 numre, snurrende primært omkring de stille
og intime fortællinger, der udgør nerven og tråden. Et
enkelt nummer stammer helt tilbage fra 1991. 'All the Way Home' blev oprindeligt skrevet og
givet som en ballade til New Jersey-fællen Southside Johnny og hans
Better Days-album. I egen version har Bruce givet
den et mere rockende afsæt, der lydmæssigt gør den
til skivens mest fremtrædende sammen med den
stærkere 'Long Time Comin'', der
bæres igennem af en skarp violin, Soozie Tyrells -
hun deltog også i E Street Band på The Rising-touren
- og tæt musikalsk Dylan/Van Morrison-inspiration. En sang, der
- som i øvrigt antydet på andre af skivens sange - tager afsæt i
forholdet mellem forældre og børn, om at leve op til forældrerollen
... og ikke at gøre det.
Det
religiøse islæt hænger som altid ved i den Springsteen'ske
sangskrivning, hans katolske baggrund svigter heller ikke her. 'Jesus Was an Only Son' er nærmest
en underspillet gospel-hymne, hvor Bruce i øvrigt selv spiller
trommer, en sang om menneskelige tab, der er vævet helt over
bibelske referencer i samme markante stil som man kan finde hos fx.
Nick Cave. Den bliver rørende smuk i sin enkelhed og
rummer den i sig selv ikke en forløsning af religiøs art, får
man den serveret i den efterfølgende 'Leah'.
I got a life I wanna start, yeah one I been
waitin' to live
No more waitin', tonight I feel the light I say
the prayer
I open the door, and I climb the stairs
Det
handler om at begynde igen, at prøve igen, med eller uden hjælpende
hænder, og så er vi egentlig tilbage ved romantikeren
Springsteen og fortællingerne om de fortabte sjæle, der bliver
interessante for os andre fordi de alle befinder sig i et eller
andet vadested eller vakuum.
Sammenfattende befinder Devils & Dust sig dog bestemt
ikke i noget vakuum. Ikke musikalsk og slet ikke tekstmæssigt.
Der er rigtig meget af "Bruce at his very best" her. Der
spilles mere frimodigt end på det umiddelbart sammenlignelige
Joad-album, sammenligneligt fordi en del af numrene stammer fra
samme tid. Selv det decideret legesyge 'All
I Thinkin' About', hvor han giver den i country-falset - og
hvor den bil, der altid findes i Springsteens univers, dukker op -
falder ind i helheden og spolerer ikke indtrykket af Devils & Dust som et ganske
helstøbt album. Ikke et album med bragende hit-kvaliteter og
MTV-tid, men et album med en tråd og med historier, og samtidig et
album, der ikke efterlader lytteren med helt samme
fornemmelse, som The Rising
gjorde; at der var et par numre for meget, et par numre, man godt
kunne have undværet.
Albummet er i øvrigt i den første uge efter udgivelsen drønet
direkte ind på førstepladsen i USA (Billboard), England, Irland,
Østrig, Sverige, Danmark, Italien, Tyskland og Holland. Også på
undertegnede forfatteres personlige rating-liste ryger Devils & Dust højt op på på den
samlede Bruce-skala.
Måske
bliver Devils & Dust
hans bedste udspil siden det gamle mesterværk Nebraska. Måske. Knapt så grumt
(Nebraska) og knapt så
dystert (The Ghost of Tom
Joad) som sine akustiske forgængere - der er også
plads til lidt optimistiske historier, det er en gladere og mindre
desillusioneret Bruce - fremstår Devils
& Dust mere poleret og varieret som et overmåde
velkomponeret og dynamisk album, til tider næsten filmisk, til tider
litterært afdæmpet, men først og fremmeste indbydende til, at
lytteren reflekterer med fortælleren, Bruce. For de tolv forskellige
historier rummer i virkeligheden endnu flere eftertænksomme
fortolkninger. Som altid opfordrer Bruce til at lytte selv, og sætte
sig selv i sangenes jeg-persons sted.
Tiden
skal dog også lige have sine bemærkninger om albummet - og om et
halvt år kan den endelige dom nok blive mere præcis. Lige nu
er undertegnede forfattere begge ved at sejle over i
begejstring over, at det nye album faktisk er blevet som
godt, som det er - og glæder sig som vanvittige til den
22. juni og koncerten i Forum. Velvidende at Bruce i
live-situationen altid tilføjer lidt ekstra kvalitet til hver
eneste af sangene.
Fra
Freehold til Forum
Som 'Atlantic City' og
'Johnny 99' fra Nebraska, og som 'Youngstown' fra The
Ghost of Tom Joad skulle vise sig også at være
fantastiske live i full band udgaver med E Street Band, så er det
ikke svært at forestille sig 'Devils &
Dust', 'All the Way Home', 'Long Time Comin', 'Maria's
Bed' og 'Leah' rykke voldsomt i
hæsblæsende og insisterende rockudgaver, plugged. Men i første
omgang bliver det i mere afdæmpede, akustiske udgaver - endnu mere
akustiske end på albumet - vi kommer til at opleve Devils & Dust sangene
live.
På
samme dag, som skiven kom i handelen, startede Bruce Springsteen
vanen stort set tro i Detroit ud på en koncerttur, der også bringer
ham til Forum i København den 22. juni. Devils & Dust Tour
2005 bliver en solotur. Bruce, guitar, piano, mundharpe og
intime koncertsteder med max. 5.000-7.000 pladser. Helt i stil med
den solo-akustiske tour i 95-97 omkring The Ghost of Tom Joad, Bruce som
storyteller, og publikummeren lyttende snarere end
dansende. Som på den gamle solotur, opfordrer Bruce også denne
gang sit publikum til at holde kæft og glemme "Bruuuuce"-råb og
klapsalver til efter numrene. Eller som han udtrykte det på
åbningsaftenen i bilbyen: "Make sure your cell phones are turned
off, I don't want to hear som stupid jingle in the middle of a
song" og "please don't clap along as my sense of rhythm isn't
too good."
Det var
på tale at tage album-trommeslageren Steve Jordan og evt. Nils
Lofgren med på turen, men Bruce
valgte den helt strippede udgave, som begrundet i Rolling Stone: "Nils and some other
folks came in for rehearsals to give me a sense of if I wanted to go
with something bigger. But what tends to be dramatic is either the
full band or you onstage by yourself. Playing alone creates a sort
of drama and intimacy for the audience: They know it's just them and
just you."
Så vi
ved, hvad der venter i København i juni. Som man også kan få en
bekræftelse på ved at se at se Bruce Springsteen - i noget der
måske/måske ikke er familien Springsteens hus i Rumson, NJ -
spille 'Devils & Dust', 'Long Time Comin', 'Reno', 'All I'm Thinkin'
About' og 'Matamoros Banks' på
DVD-delen af Devils & Dust. Her har vi et værelse på husets
førstesal, Springsteen, en stol, en guitar og en mundharmonika. Med
store mindelser tilbage til den berømte båndoptager i soveværelset
og tilblivelsen af Nebraska. Og hvor de fem sange er
piftet op med lette musikalske arrangementer - trommer, violiner,
kor osv. - på audio-cd'en, så har vi her samme sange, barberet ned
til basis. Og faktisk endnu mere formidable på den nøgne og
utilslørede måde. Et vidnesbyrd om sangskriveren og
historiefortælleren, Springsteen!
Generelt kunne man i øvrigt godt forestille sig, at
dette dobbelt-format med en CD-del og en DVD-del (udover de fem
"live-i-værelset" sange med personlige introduktioner, indeholder
DVD-delen af Devils &
Dust hele audio-albummet med løbende skærmtekster i
surround-sound) til samme pris som en almindelig CD bliver
fremtiden. Musikbranchens bud på at imødegå det faldende pladesalg i
en tid, hvor cd-kopiering og internetdownloads efterhånden er den
fremmeste måde at akkvirere - ny - musik på. Et velkomment tiltag,
også for kunden, der her får lidt ekstra ved at købe
albummet.
Lidt
ekstra synes vi dog under alle omstændigheder, vi har fået, fordi
Devils & Dust som album
indtil videre fuldt ud lever op til forventningerne, og så lidt til
endda. Vi er blandt de blot 6.500 meget heldige, som har fået billet
til Forum, 22. juni. Her skal forventningerne til live-opførelsen af
Devils & Dust måske
indfries. Og sammen med de formodentlig yderligere medbragte 14-15
numre fra Springsteens omfattende bagkatalog skal vi også tage
temperaturen på Bossen som performer anno 2005.
Mon
ikke vi snarere end djævelsk kritik, kommer til at bøje os i støvet?
Vi skal i hvert fald nok holde kæft og lyttes ved i slutningen af
juni.
Holger og Saxo
mail