Live i Forum 2005

tilbage
 

 


Boss 05

 

Hold nu kæft... del 1
- Devils & Dust
Hold nu kæft... del 2
- Live i Forum 2005 
Appendix Rev.1
- ratings UPDATE


 

 


Fra Boss-serien 2003

 

Mens vi venter... del 1
- intro og præsentation
Mens vi venter. . del 2
- fra debut til Born in the USA 
Mens vi venter... del 3
- fra Tunnel of Love til Tracks

Mens vi venter... del 4

- Reunion, The Rising og outtro

Appendix
- rating og hjemmetracks

Parken 2003

- E Street 50, Østerbro

 


 

Menneskemylderet foran Forum er allerede stort, da vi samles en lille flok kl. 19 ved metrostationen. Der er stadig en time til at koncerten er programsat til at begynde. I første omgang gælder det om at få fordelt billetterne, så de kan matche det restriktive salg. Kun 2 billetter pr. person og begge med samme navn på. Foto-id skal yderligere forevises i en check-in procedure, der ville være en større amerikansk lufthavn værdig. Alt sammen var det foranstaltet for at undgå sortbørshandlen på forhånd og det lykkedes vel til dels, selvom enkelte stadig vandrede nervøse rundt i mylderet med et papskilt og håbede at kunne købe en billet i sidste øjeblik.

 

Vi er 12 i hele flokken og derfor skal halvdelen forsynes med en billetejende partner, inden vi bevæger os ind i køerne henne ved indgangene. To og to som en anden skoleklasse kommer vi indenfor i det forjættede land og spredes rundt over det meste af salen. Nogle skal op på balkonen og andre på terrassen, som den øvre del, længst fra scenen, hedder. Undertegnede forfattere er heldige. To billetter til syvende række på gulvet. Det viser sig at være drømmesæder, akkurat midt for scenen. Med et helt fantastisk overblik - vi behøver ikke de to storskærme, som flankerer hver side.

 

 

Den omstændelige check-in forløber smertefrit for vores vedkommende, men betyder alligevel at kick-off på koncerten forskubbes med ca. 20 minutter, inden alle godt 6.500 mennesker denne aften har fundet deres pladser. Sikkerhedsvagterne gjorde ellers meget ud af at fortælle, at Mr. Springsteen skam var en meget punktlig mand, og han blev sur, hvis vi ikke var på pladsen klokken 20.

 

Det bliver nu ingenlunde tilfældet. Han storsmiler, da han entrer scenen og forsøger sig frimodigt ud i det danske sprog: "Vær stille, så jeg kan give jer mit bedste. Tak!", siger han, som han griber mikrofonen. Men det var dagsordenen fra begyndelsen, ingen klappen og råben under numrene, kun i mellem. Dette er Mr. Springsteen på en solo-akustisk tour - og selvfølgelig holder det ikke. Der bliver klappet og sunget med adskillige gange under de næste 2½ timers show, og det generer ingen. Tværtimod er der en andægtig respekt og taknemmelighed mellem publikum og scenen, og de uundgåelige spontane udbrud undervejs synes kun at fornøje og inspirere yderligere.

 

Men solo er han, og næsten akustisk er det. På scenen under et par ophængte lysekroner har han kun allieret sig med et trædeorgel, en banjo, et lille el-piano (af samme mærke som Ray Charles benyttede og bl.a. skrev 'What'd I Say' på, som Bruce bedyrer), et større flygel og en serie af guitarer. Samt den obligatoriske mundharmonika. De 2½ timer er klar til at begynde, en formidabel rejse med en mand og hans musik, der modsat Parken to år tidligere med E Street Band denne gang er pillet og skrabet ind til benet, til de nøgne sange om det USA, som er hans hjerte og bekymring. Det er fortællingernes Bruce og trådene fra det seneste album Devils & Dust, der trækkes denne aften. Det er nærvær og intimitet, det er banaliteten og glæden ved den simple og rå melodi og den gode tekst der skal formidles. Det lykkes i den grad og er derfor, at Mr. Springsteen stadig er THE BOSS"Springsteen the Raconteur is Back" ... som forsiden på Spring 2005-udgaven af "Backstreets - The Boss Magazine" bedyrer det.

 

 

De 26 numre på denne aften

 

'My Beautiful Reward'
Spilles udelukkende på trædeorgelet, som Springsteens ihærdige fodarbejde får pumpet maksimal luft ud af, og det giver den gamle hyldest fra Lucky Town til hans børn en salmeagtig stemning. Det er stærkt og griber fra begyndelsen det nærvær, som skal blive hele aftenens. Vi andre føler os straks belønnet ved blot at være tilstede i Forum. 

'Reason to Believe'
Nummeret stammer fra Nebraska, som har båret sin inspiration til den nye Devils & Dust. Men det er arrangeret om til uigenkendelighed fra originalen. Er i stedet for en Tom Wait'sk sort sumpblues. Intens og indtrængende gennem forvrænger-mikrofon tilsat mundharpe og rytmetramp, idet han  praktisk talt dundrer rytmen igennem med en lydforstærkende plade under den ene fod. Man opfanger teksten, men resten er man usikker på. Wouw, for satan, hvad sker der lige her?

'Devils & Dust'
Titelnummeret fra seneste album bliver spillet i samme, rene akustiske udgave som på den medfølgende dvd. Det er en af de mest personlige og kradse antikrigs-sange, som er skrevet længe. Og den virker og skaber straks genkendende klapsalver hos publikum.

'Empty Sky'
Den tomme himmel er New York City uden World Trade Center. Vi tager et kort tidshop tilbage til The Rising. I sin afpillede udgave uden band bliver den pludselig kun stærkere og meget smuk.

'Long Time Comin´'
Måske det umiddelbart mest ørefængende nummer fra Devils & Dust. Igen matcher det den medfølgende dvd-udgave. Springsteens lille fif med at træde nogle skridt væk fra mikronen og nærmest synge ud i salen - så vi virkelig skal være stille og lytte - under versene for så at gå tæt ind til mikrofonen og brage gennem omkvædet går selvfølgelig rent ind hos publikum. En detalje der skal blive gentaget et par gange senere på aftenen.

'Silver Palomino'
Det har enten været den eller 'Black Cowboys' fra den nye på touren hidtil. Undertegnede forfattere havde foretrukket sidstnævnte. Men respekterer selvfølgelig kærligheden for ægte hestekræfter.

'Incident on 57th Street'
Et kæmpemæssigt dyk i tiden 1973 og til The Wild, the Innocent & the E Street Shuffle. Fra guitarer og mundharpe sætter Bruce sig til for første gang til flygelet. Overgangen går direkte ind. "Spanish Johnny drove in from the underworld last night", han introducerer den som en af de kærlighedssange, som han det tog ham lang tid at skrive, blandt andet fordi Springsteen senior betegnede kærlighedssange som regerings-konspiration, beregnet på at blive gift, få børn og betale skat. "Puerto Rican Jane, oh won't you tell me what's your name." Siden hen er han blevet stolt af den, og vi andre messer blot genkendende og ekstatisk med: "Goodnight, it's alright, Jane".

'Tougher Than the Rest'
Igen flygelet der denne gang tilsættes mundharmonika. Det bliver gåsehudsfremkaldende flot. Det er et helt vidunderligt nummer i sin grundsubstans og det manifesteres blot med den simple fremførelse, der gør det endnu bedre. Originaludgaven fra Tunnel of Love kan godt pakke sig.

'Part Man, Part Monkey'
Oprindeligt er dette nummer en frasorteret studieindspilning og kun at finde på den store udgave af Tracks, hvor det forbliver et af de få numre, som man forstår er fundet for let. Denne aften præsenteres det i en knastør rockabilly/western-version, som kunne være lavet af The Clash på deres sidste dage, med skjult inspiration fra Ennio Morricone og med kommentaren "We have come a long way in my country - and now we're going back" som Bruces egen satiriske kommentar til den politiske situation og dinosaur-administrationen i hjemlandet.

'All I´m Thinkin´About'
Vi er tilbage ved Devils & Dust. Bruce i falset. Han anstrenger sig virkelig for at synge denne sang i så højt toneleje som muligt og morer sig også gevaldigt med det, som en cadeau til sin gamle country-inspiration.

'Straight Time'
Bliver præsenteret som et ønske fra nogen blandt publikum. Sangen er anden skæring på The Ghost of Tom Joad albummet og falder i tråd med hele aftenen. Det er den simple sang og den gode tekst som det handler om. Ydermere er det første gang at han spiller dette nummer på touren, ja første gang siden den forrige solo-akustiske tur omkring "Tom Joad".

'I´m on Fire'
Engang var det et af de mere simple hit-numre på Born in the USA. Denne aften tilsættes den overraskende banjo-spil og svinger sig to klasser op i en helt fantastisk fremførelse. Det bliver mere Morricone-stemning, da han selv fløjter sig igennem omkvædet undervejs.

'Reno'
Det "pornografiske" nummer fra den nye, hvor luderen til almindelige amerikansk forargelse fik sit indtog i det Springsteen'ske tekstunivers til en stille guitar-fortælling. Smukt.

'I Wish I Were Blind'
Et el-piano, som Bruce døber "the eBay-piano", rulles ind ved siden af flygelet. Oprindeligt er sangen et af de få lyspunkter fra det ellers noget pauvre Human Touch album. Man glemmer så nemt, hvor fantastisk det faktisk er, hvis man fikserer for meget på udgangspunktet og hans musikalske krise omkring 1992. Men dette nummer står stadig flot fra den tid, og det kommer i denne version fortjent til sit rette udtryk i aften.

'Spirit in the Night'
WAUW! Vi flyver igen tilbage til 70'erne. En klassiker fra i 1973s albumdebut, Greetings From Asbury Park, NJ, som får sin tourpremiere i Forum. På den sidste tour omkring "The Rising" med fuldt E Street band et nummer han også gav solo på pianoet. "And they dance like spirits in the night" og vi falder spontant ind i omkvædet over alt i Forum og skråler ALL NIGHT. Så meget for alle opfordringerne, der er dog grænser, og Bruce nikker blot anerkendende og smiler.

'The Rising'
Titelnummeret fra 11. september-albummet er også et af de stærkeste fra samme. Denne aften står den i akustisk guitararrangement, hvor Bruce som silhouet i lyssætningen indleder med ryggen til os og klimter løs i noget, der nærmest lyder som indisk citar. Hånden på hjertet, så forbliver dette nummer trods alt et af dem, der gør sig bedst i full-band versionen med kor.

'Further On (Up the Road)'
Mere The Rising, mere guitar, semiakustisk, bragende og fantastisk. Det her virker! Nummeret flyver ud over scenen med en enorm kraft og intensitet. WAUW!!   

'Jesus Was an Only Son'
Vi falder ned igen, Bruce puster ud og fortæller om sin katolske skoletid, som han hadede. Men erkender samtidig at han ofte har brugt meget af den bibelske symbolik i sine tekster og fortsætter ind i nummeret fra den nyeste skive i en blanding af sang og fortælling.  

'This Hard Land'
Den dukkede pludselig op på hans Greatest Hits fra 1995, et nummer der oprindeligt blev frasorteret over 10 år tidligere til Born in the USA. En folk-agtig rocksag, der nu vrides over til en sløvere og mere drævende blues-takt. Men stadig forventer Bruce, at publikum synger tredjesidste linie: "Stay hard, stay hungry, stay alive". Så det gør vi.

'The Hitter'
Den store skæbnefortælling fra Devils & Dust om den forhutlede bokser, der forsøger at få samlet sin mislykkede karriere og tilværelse. Et rigtigt lytte-nummer med en siddende og messende Bruce. 

'Matamoros Banks'
Og stilen fortsættes her. Endnu en stille og siddende fortælling om en illegal indvandrer, der aldrig nåede fra Mexico til det forjættede USA, men druknede i grænsefloden. Nummeret afslutter det nye album, og det afslutter også denne aftens hovedsæt.

Efterfølgende takker Bruce kort af, og der bliver en mindre pause. Samtidig bliver der dømt stage-rush ude i salen, folk strømmer hurtigt helt op til scenen og står klar til de obligatoriske ekstranumre:

'Cadillac Ranch'
Vi begynder igen med en swingende, munter guitar og får Forum til at gynge. Den mere restriktive del af koncerten er overstået og der er dømt feststemning til den yngre Bruces bil-begejstring. "Cadillac, Cadillac. Long and dark shiny and black". Det gamle nummer fra The River fungerer forbløffende flot i denne afskrabede akustiske version. Faktisk meget bedre end i originalen. 

'Wild Billy´s Circus Story'
En fødselsdagshilsen til en blandt publikum og åbenbart et ønske, og et helt overraskende nummer for forfatterne. Vi er atter tilbage ved The Wild, the Innocent & the E Street Shuffle og et indslag, der vækker vild jubel blandt salens Bruce connaisseurs. Dvs. de fleste af os. Vi får samtidig aftenens tredje tour-premiere serveret, ja det er faktisk kun tolvte gange nogensinde, Bruce giver denne sang live og tilmed først gang udenfor USA! Hallo, mand, han elsker os jo!  

'Land of Hope and Dreams'
Var også fast ekstranummer under "Rising"-touren med E Street Band og Bruce mener åbenbart at det hører til der. Bliver det andet nummer, som faktisk fungerer dårligere uden bandet.  

'The Promised Land'
"This one is for you!" Et af de store sing-a-long numre ved Bruce-koncerter med sit folk-agtige og ørehængende omkvæd; "The dogs on Main Street howl `cause they understand / If I could take one moment into my hands / Mister I ain't a boy no I'm a man / And I believe in a promised land". En Bruce-hymne fra Darkness on the Edge of Town. Normalt serveret med tre magtfulde guitarer og Max Weinbergs trommende kraftcenter. I aften er det drejet over i en tungere sydstatsblues, der klemmer noget af den publikumsmæssige appeal ud, men til gengæld serveres meget intens og indtrængende med fingerslag på guitarkassen og blid håndflade-strygning af strengene. Det virker.

'Dream Baby Dream'
Da Bruce i 1982 indspillede Nebraska hjemme i sit soveværelse, nævnte han, at gruppen Suicide var nogle af de kunstnere, han hentede inspiration fra. Helt konkret nummeret 'Frankie Teardrop'. På denne tour har han fisket et andet Suicide-nummer frem og spillet det fast som koncert-afslutter siden maj. 'Dream, Baby, Dream' er psykotisk tranceagtig med sin ordknappe, men evigt repeterende tekst, og Bruce afslutter som han begyndte. Ved trædeorgelet. Som han dog forlader halvvejs og lader orgelet køre videre i sit eget loop, mens han træder helt frem til scenekanten og brøler det kværnende omkvæd ud i hovedet på os alle. For pokker en hilsen at sende til Alan Vega og Martin Rev, som udgjorde Suicide-duoen. Et udsyret undergrundsband i New York i 70erne og en slags tidlige synth-punkere. Og hvilket musikalsk format af Bruce at tage netop dem og deres nummer med sig rundt! "Open your heart, I want to see you smile, dream, baby, dream."

 

Den største

 

Vi behøver vel ikke at gentage, at vi har været ved at gå til af begejstring oven på denne fantastiske onsdag aften i Forum. Det blev en aften uden de store klassikere, helt uden et eneste nummer fra eposet Born to Run. Et par gange blev der råbt på 'Thunder Road' fra salen, men den blev egentlig overflødig. Det hele fungerede så flot i sig selv, med de nye numre og deres historiske tilsætninger. En aften hvor man fra det øjeblik, Bruce entrede scenen, glemte de mange tusinder mennesker omkring sig i den frederiksbergske kolos og følte sig alene med Bruce i sin - eller hans - dagligstue.

 

Det blev en kunstnerisk oplevelse mere end den rock-fest, som vi oplevede i Parken for to år siden, men det var egentlig også det, vi kom efter og forventede. Det simple og det enkle i hans musik. For han præsenterede det hele med et enormt nærvær i hvert eneste nummer, når han legede og eksperimenterede og omarrangerede. Og ene mand på en scene, holdende publikum fanget og opmærksomt i 2½ time - med den variation og bredde. Det gør kun den største sanger og sangskriver af dem alle!

 

Så ...... HOLD NU BARE KÆFT OG LYT TIL BOSSEN!

Holger og Saxo